Sida 1 av 2

Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 14:47
av TiborBlomhall
GUID-CC94C9F5-8CE2-4C69-93E8-1AFB71CC138C-online-en-US.png
Vem i h-e har designat en så idiotisk skyddspanel över hålet för Model Y dragkrok?
Den sitter som berg med endast en pyttesmal glipa runt om. Man kan inte alls öppna den med "en smörkniv eller en spårskruvmejsel" som manualen föreslår utan att skada plasten.
Måste den verkligen sitta fast med femton (15!) klämmor? Kan den verkligen inte ha nån hål eller ögla så man kan pilla bort den med fingret? Nu kan jag bara visa fingret åt den :x

Hur brukar ni få loss panelen utan att skrapa upp hela bilen?

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 14:53
av Walker
Det finns trådar om det på forumet. Jag köpte av någon här inne ett plastverktyg som funkar bra.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 15:02
av Jerker
Man tar bort den, sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. Har funkat fint i 4 år för mig på 3:an! 8-)

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 15:05
av Legato
Jerker skrev: 05 sep 2023 15:02
Man tar bort den, sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. Har funkat fint i 4 år för mig på 3:an! 8-)
Väldigt dålig ide imo. Stor risk att den inte går att få loss sedan, liksom att låset rostar igen.

Klassiskt fel på Teslor, vanlig anledning till nedslag på besiktningen.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 15:11
av TiborBlomhall
Bilen får inte plats i garaget med dragkrok på :D
På allvar. Nu går garageporten ner 5 cm bakom kofångaren. :?
Jag har planka på golvet hur långt fram jag måste köra för att kunna stänga porten bakom. Bilen piper som en stucken gris under manövern. Till och med med trean var det tight men Y-s extra centimetrar har tagit bort alla marginaler man haft.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 15:16
av Collin87
Legato skrev: 05 sep 2023 15:05
Jerker skrev: 05 sep 2023 15:02
Man tar bort den, sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. Har funkat fint i 4 år för mig på 3:an! 8-)
Väldigt dålig ide imo. Stor risk att den inte går att få loss sedan, liksom att låset rostar igen.

Klassiskt fel på Teslor, vanlig anledning till nedslag på besiktningen.
Man kan ju "motionera" den för att undgå det problemet med att den fastnar.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 15:17
av WindMaster
Jag använder en avdragare för cykeldäck i plast. Fungerar helt ok.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 15:23
av PapaM
Jag har borrat ett hål i ena övre hörnet av luckan och så använder jag en sån där krok man har för att ta bort navkapslar etc med.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 15:25
av Trevlig
Limma fast metall på baksidan och öppna men magnet och tygskydd?

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 15:31
av mikebike
Trevlig skrev: 05 sep 2023 15:25
Limma fast metall på baksidan och öppna men magnet och tygskydd?
Det skall vara en sjuhelvetes stark magnet då!

Jag använder två av de verktyg som någon designat för ändamålet.
Vissa har tydligen klippt bort varannan av hakarna för att underlätta borttagandet.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 15:32
av Trevlig
mikebike skrev: 05 sep 2023 15:31
Trevlig skrev: 05 sep 2023 15:25
Limma fast metall på baksidan och öppna men magnet och tygskydd?
Det skall vara en sjuhelvetes stark magnet då!

Jag använder två av de verktyg som någon designat för ändamålet.
Vissa har tydligen klippt bort varannan av hakarna för att underlätta borttagandet.
Finns och köpa rätt billigt😇

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 17:03
av jonasl
Det är värst första gången, då sitter den rejält. Men ett litet hål eller två och en sån där "krok" för navkapslar känns ju rätt smart ändå. Lätt att repa plasten.

Det är ändå en rejäl förbättring jämfört med Model 3!

Tibor, jag har en boll som hänger i ett snöre från taket, när den snuttar framrutan ska jag stanna. Har dock lite större garage än du, fick in 499 cm Audi A6 där en gång i tiden och nu har jag nog 30 cm marginal framåt och 10 bakåt :-)

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 17:07
av Jerker
Legato skrev: 05 sep 2023 15:05
Jerker skrev: 05 sep 2023 15:02
Man tar bort den, sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. Har funkat fint i 4 år för mig på 3:an! 8-)
Väldigt dålig ide imo. Stor risk att den inte går att få loss sedan, liksom att låset rostar igen.

Klassiskt fel på Teslor, vanlig anledning till nedslag på besiktningen.
Det är inte så farligt med att kroken fastnar. Det man måste ha är ett lock över låset. Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år. Det räcker.

F.ö. så skulle jag aldrig välja losstagbar krok om det gick att få fast. Bara dumheter och en källa till fel.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 17:24
av Lurkern
jonasl skrev: 05 sep 2023 17:03
Det är värst första gången, då sitter den rejält. Men ett litet hål eller två och en sån där "krok" för navkapslar känns ju rätt smart ändå. Lätt att repa plasten.

Det är ändå en rejäl förbättring jämfört med Model 3!

Tibor, jag har en boll som hänger i ett snöre från taket, när den snuttar framrutan ska jag stanna. Har dock lite större garage än du, fick in 499 cm Audi A6 där en gång i tiden och nu har jag nog 30 cm marginal framåt och 10 bakåt :-)

Jag byggde en enkel ram av brädor som jag lade på golvet mot garageväggen, då tog det lite lagom stopp när jag backade mot väggen och brädramen tog i mot däcken.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 17:34
av mikebike
Man kan nästan få för sig att Teslas parkeringassistans fungerar dåligt med tanke på alla tips om plankor, bollar och brädor! :lol:

Inget av dessa tips hjälper mig som måste fickparkera varje gång jag kommer hem! Ett garage vore drömmen, men det kanske kan bli en carport åtminstone när vi går i pension och flyttar ut på landsbygden.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 17:42
av Bjelke
TiborBlomhall skrev: 05 sep 2023 15:11
Bilen får inte plats i garaget med dragkrok på :D
På allvar. Nu går garageporten ner 5 cm bakom kofångaren. :?
Jag har planka på golvet hur långt fram jag måste köra för att kunna stänga porten bakom. Bilen piper som en stucken gris under manövern. Till och med med trean var det tight men Y-s extra centimetrar har tagit bort alla marginaler man haft.
Du kan få två stycken såna 3D-printade av mig ;) jag har några kvar sedan tidigare…

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 18:13
av Legato
Jerker skrev: 05 sep 2023 17:07
Legato skrev: 05 sep 2023 15:05
Jerker skrev: 05 sep 2023 15:02
Man tar bort den, sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. Har funkat fint i 4 år för mig på 3:an! 8-)
Väldigt dålig ide imo. Stor risk att den inte går att få loss sedan, liksom att låset rostar igen.

Klassiskt fel på Teslor, vanlig anledning till nedslag på besiktningen.
Det är inte så farligt med att kroken fastnar. Det man måste ha är ett lock över låset. Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år. Det räcker.

F.ö. så skulle jag aldrig välja losstagbar krok om det gick att få fast. Bara dumheter och en källa till fel.
Det är stor skillnad mellan det du först sa:
"sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. "

Vs det du nu säger:
"Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år."

Det senare duger säkert allt som oftast, men inte det första. Tro mig, jag har sett en massa KVD-Teslor med detta problem.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 19:05
av RK83

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 19:38
av LarsaR
Bjelke skrev: 05 sep 2023 17:42
TiborBlomhall skrev: 05 sep 2023 15:11
Bilen får inte plats i garaget med dragkrok på :D
På allvar. Nu går garageporten ner 5 cm bakom kofångaren. :?
Jag har planka på golvet hur långt fram jag måste köra för att kunna stänga porten bakom. Bilen piper som en stucken gris under manövern. Till och med med trean var det tight men Y-s extra centimetrar har tagit bort alla marginaler man haft.
Du kan få två stycken såna 3D-printade av mig ;) jag har några kvar sedan tidigare…
Det finns 3D printade till S Palladium också, kolla med AAKEE. Min kollega använder ett verktyg för att öppna målarburkar till sin Y, fungerar perfekt säger han.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 21:06
av jonasl
mikebike skrev: 05 sep 2023 17:34
Man kan nästan få för sig att Teslas parkeringassistans fungerar dåligt med tanke på alla tips om plankor, bollar och brädor! :lol:
Jag har haft samma konstruktion med de senaste fem bilarna, den första av dem hade inga sensorer alls :-)

Men man kan köra rätt mycket längre än man tror när bilen skriker STANNA. Oavsett om det varit en Audi, VW eller en Tesla (med USS). Är det centimeternoggrannhet som krävs så är det inte så tokigt att få det!

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 21:39
av Bengt-re
ydczybdjn8z11.jpg

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 22:04
av Jerker
Legato skrev: 05 sep 2023 18:13
Jerker skrev: 05 sep 2023 17:07
Legato skrev: 05 sep 2023 15:05
Jerker skrev: 05 sep 2023 15:02
Man tar bort den, sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. Har funkat fint i 4 år för mig på 3:an! 8-)
Väldigt dålig ide imo. Stor risk att den inte går att få loss sedan, liksom att låset rostar igen.

Klassiskt fel på Teslor, vanlig anledning till nedslag på besiktningen.
Det är inte så farligt med att kroken fastnar. Det man måste ha är ett lock över låset. Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år. Det räcker.

F.ö. så skulle jag aldrig välja losstagbar krok om det gick att få fast. Bara dumheter och en källa till fel.
Det är stor skillnad mellan det du först sa:
"sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. "

Vs det du nu säger:
"Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år."

Det senare duger säkert allt som oftast, men inte det första. Tro mig, jag har sett en massa KVD-Teslor med detta problem.
Sant. Men jag tog aldrig bort den på tre år. Det var inte nåt problem alls att få bort kroken. Problemet var att låset rostat ihop så det fick jag byta. Men jag hade ju inget lock. Med nytt lås och lock så var det inget problem alls efter att kroken hade suttit i ett år efter besiktningen.

Så det var min slutsats, att om man är lite rädd för att den ska fastna, se till att ha lock på låset och lossa kroken ett par ggr/år (överdrivet, jag vet) så är det definitivt ingen fara. Grejen är att jag, som använder släpp titt som tätt, aldrig skulle stå ut med att hålla på och ta av och sätta på kroken, i många fall flera ggr i veckan.

Så: Om man vill ha kroken på för jämnan, och är av en ängslig natur, så kan man säkert stå ut med att lossa den ett par ggr/år. Men inte ens det tror jag är nödvändigt (eftersom min lossade lätt efter 3 år och 9000 mil).

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 22:23
av xms67
RK83 skrev: 05 sep 2023 19:05
HAr du dessa själv så att du vet att de fungerar?

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 22:27
av Legato
Jerker skrev: 05 sep 2023 22:04
Legato skrev: 05 sep 2023 18:13
Jerker skrev: 05 sep 2023 17:07
Legato skrev: 05 sep 2023 15:05
Jerker skrev: 05 sep 2023 15:02
Man tar bort den, sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. Har funkat fint i 4 år för mig på 3:an! 8-)
Väldigt dålig ide imo. Stor risk att den inte går att få loss sedan, liksom att låset rostar igen.

Klassiskt fel på Teslor, vanlig anledning till nedslag på besiktningen.
Det är inte så farligt med att kroken fastnar. Det man måste ha är ett lock över låset. Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år. Det räcker.

F.ö. så skulle jag aldrig välja losstagbar krok om det gick att få fast. Bara dumheter och en källa till fel.
Det är stor skillnad mellan det du först sa:
"sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. "

Vs det du nu säger:
"Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år."

Det senare duger säkert allt som oftast, men inte det första. Tro mig, jag har sett en massa KVD-Teslor med detta problem.
Sant. Men jag tog aldrig bort den på tre år. Det var inte nåt problem alls att få bort kroken. Problemet var att låset rostat ihop så det fick jag byta. Men jag hade ju inget lock. Med nytt lås och lock så var det inget problem alls efter att kroken hade suttit i ett år efter besiktningen.

Så det var min slutsats, att om man är lite rädd för att den ska fastna, se till att ha lock på låset och lossa kroken ett par ggr/år (överdrivet, jag vet) så är det definitivt ingen fara. Grejen är att jag, som använder släpp titt som tätt, aldrig skulle stå ut med att hålla på och ta av och sätta på kroken, i många fall flera ggr i veckan.

Så: Om man vill ha kroken på för jämnan, och är av en ängslig natur, så kan man säkert stå ut med att lossa den ett par ggr/år. Men inte ens det tror jag är nödvändigt (eftersom min lossade lätt efter 3 år och 9000 mil).

Det är intressant att du tror att det inte är nödvändigt utifrån erfarenhet av en bil, när jag redan berättat att jag sett ett stort antal bilar med detta problem. Men du får väl helt enkelt fortsätta tro.

Re: Vem i h-e har designat dragkrok skyddspanelen?

Postat: 05 sep 2023 22:32
av Jerker
Legato skrev:
Jerker skrev: 05 sep 2023 22:04
Legato skrev: 05 sep 2023 18:13
Jerker skrev: 05 sep 2023 17:07
Legato skrev: 05 sep 2023 15:05
Väldigt dålig ide imo. Stor risk att den inte går att få loss sedan, liksom att låset rostar igen.

Klassiskt fel på Teslor, vanlig anledning till nedslag på besiktningen.
Det är inte så farligt med att kroken fastnar. Det man måste ha är ett lock över låset. Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år. Det räcker.

F.ö. så skulle jag aldrig välja losstagbar krok om det gick att få fast. Bara dumheter och en källa till fel.
Det är stor skillnad mellan det du först sa:
"sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. "

Vs det du nu säger:
"Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år."

Det senare duger säkert allt som oftast, men inte det första. Tro mig, jag har sett en massa KVD-Teslor med detta problem.
Sant. Men jag tog aldrig bort den på tre år. Det var inte nåt problem alls att få bort kroken. Problemet var att låset rostat ihop så det fick jag byta. Men jag hade ju inget lock. Med nytt lås och lock så var det inget problem alls efter att kroken hade suttit i ett år efter besiktningen.

Så det var min slutsats, att om man är lite rädd för att den ska fastna, se till att ha lock på låset och lossa kroken ett par ggr/år (överdrivet, jag vet) så är det definitivt ingen fara. Grejen är att jag, som använder släpp titt som tätt, aldrig skulle stå ut med att hålla på och ta av och sätta på kroken, i många fall flera ggr i veckan.

Så: Om man vill ha kroken på för jämnan, och är av en ängslig natur, så kan man säkert stå ut med att lossa den ett par ggr/år. Men inte ens det tror jag är nödvändigt (eftersom min lossade lätt efter 3 år och 9000 mil).

Det är intressant att du tror att det inte är nödvändigt utifrån erfarenhet av en bil, när jag redan berättat att jag sett ett stort antal bilar med detta problem. Men du får väl helt enkelt fortsätta tro.
De kanske har suttit på utan att användas i nån större utsträckning, dvs inte utsatts för belastning. Då kanske de rostar fast. Men när ett tungt släp hänger på så vickas den i alla riktningar och lär inte ha nån chans att rosta fast.