Avbokning

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Janne G
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 aug 2022 17:10

Avbokning

Inlägg av Janne G »

Jag kan inte acceptera att behöva godkänna att bilen jag beställde för ett år sen med ultraljudssensorer nu inte ska levereras med den funktionen. Så nu finns en avbeställd modell Y Performance Midnight Cherry Red som Tesla får kränga till någon annan. Leveransen var tänkt att ske inom kort till Norrköping.
Beställning lagd på en Polestar 3 istället, leverans tidigast kvartal 2 -24!...
MY Performance, Midnight Cherry Red/svart, beställd 2022-08-03 (29 maj-9 juni EDD)
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Avbokning

Inlägg av loftux »

Stark protest, Tesla noterar det knappast ;)

Kör just en sådan, går utmärkt parkera utan uss. Men om du fickparkerar massor (vilket går utan uss) så förstår jag din prioritering.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Avbokning

Inlägg av Bjelke »

loftux skrev: 06 sep 2023 18:31
Stark protest, Tesla noterar det knappast ;)

Kör just en sådan, går utmärkt parkera utan uss. Men om du fickparkerar massor (vilket går utan uss) så förstår jag din prioritering.
Å andra sidan en av dom starkaste protester/makt man har som kund, att inte köpa
en vara, och att avbeställa är ju iaf snäppet värre än att bara låta bli från början.
Men du har (tyvärr) antagligen helt rätt, Tesla skiter nog fullständigt i detta, liksom en
hel del annat.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3906
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avbokning

Inlägg av AAKEE »

När jag ska parkera på jobbet, om jag stannar när bilen skriker är halva bilen fortfarande utanför parkeringsrutan och taket den ska atå under.
Men snö på kameran kommer det bli svårt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Avbokning

Inlägg av nogren »

AAKEE skrev: 06 sep 2023 20:41
När jag ska parkera på jobbet, om jag stannar när bilen skriker är halva bilen fortfarande utanför parkeringsrutan och taket den ska atå under.
Men snö på kameran kommer det bli svårt.
Är kameran uppvärmd? Isåfall kanske man slipper snöproblem ...
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3906
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avbokning

Inlägg av AAKEE »

nogren skrev: 06 sep 2023 20:51
AAKEE skrev: 06 sep 2023 20:41
När jag ska parkera på jobbet, om jag stannar när bilen skriker är halva bilen fortfarande utanför parkeringsrutan och taket den ska atå under.
Men snö på kameran kommer det bli svårt.
Är kameran uppvärmd? Isåfall kanske man slipper snöproblem ...
Uppvärmd ja, men vintertid brukat bakpartiet bli helt snöigt och kameran ser inget alls.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 392
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Avbokning

Inlägg av Freez »

Janne G skrev: 06 sep 2023 18:09
Jag kan inte acceptera att behöva godkänna att bilen jag beställde för ett år sen med ultraljudssensorer nu inte ska levereras med den funktionen. Så nu finns en avbeställd modell Y Performance Midnight Cherry Red som Tesla får kränga till någon annan. Leveransen var tänkt att ske inom kort till Norrköping.
Beställning lagd på en Polestar 3 istället, leverans tidigast kvartal 2 -24!...
Tror du kommer ångra dig. Parkeringsassistansen med kamera funkar helt ok.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Avbokning

Inlägg av pejvic »

För mig är det totalt obegripligt att man saknar de tjutande USS-sensorerna som ändå säger stoppa när det är massor kvar.
Och då kör jag ändå storstad - hela tiden.

Helt ofattbart att man tycker det är bättre med de ljugande utborrade fula hålen i kofångarna.
Och ofattbart att man inte känner att vision duger. Tycker att de känns mycket trevligare.

Körde nyss en 2016 V70 några vändor. Parkeringshjälpen där var fruktansvärt vidrig. Man får ju panik när man fickparkerar.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1116
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Avbokning

Inlägg av DanneLKPG »

pejvic skrev: 06 sep 2023 22:23
För mig är det totalt obegripligt att man saknar de tjutande USS-sensorerna som ändå säger stoppa när det är massor kvar.
Och då kör jag ändå storstad - hela tiden.

Helt ofattbart att man tycker det är bättre med de ljugande utborrade fula hålen i kofångarna.
Och ofattbart att man inte känner att vision duger. Tycker att de känns mycket trevligare.

Körde nyss en 2016 V70 några vändor. Parkeringshjälpen där var fruktansvärt vidrig. Man får ju panik när man fickparkerar.
Har haft parkeringssensorer i mina tre senaste bilar och alla har varit väldigt bra på att bedöma avstånd utan att ge mig någon sorts panikkänsla eller stress. VW Golf 2014, BMW i3S 2019, IONIQ 5 2021. Lånade kollegans Model Y med vision only och det om något var panik. Varken 360-kamera (extremt skönt på en så stor bil) eller bra avståndsbedömning. :?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avbokning

Inlägg av mikebike »

pejvic skrev: 06 sep 2023 22:23
För mig är det totalt obegripligt att man saknar de tjutande USS-sensorerna som ändå säger stoppa när det är massor kvar.
Och då kör jag ändå storstad - hela tiden.

Helt ofattbart att man tycker det är bättre med de ljugande utborrade fula hålen i kofångarna.
Och ofattbart att man inte känner att vision duger. Tycker att de känns mycket trevligare.

Körde nyss en 2016 V70 några vändor. Parkeringshjälpen där var fruktansvärt vidrig. Man får ju panik när man fickparkerar.
Det är främst i trånga parkeringshus det piper i onödan, annars är de tämligen tillförlitliga. När det gäller Vision så är det dagligen inlägg på Facebook från nyblivna Teslaägare som konstaterat att parkeringshjälpen "laddar" så länge att man redan parkerat eller kört iväg innan den är igång. Annars är det klagomål på att de visar flera meter för långt avstånd, eller motsatsen....

Hur funkar det med Vision när man skall köra iväg med sin fickparkerade bil, får man avståndsangivelse till bilen framför?
Screenshot_20230907_143654_Facebook.jpg
Screenshot_20230829_195745_Facebook.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Avbokning

Inlägg av Arctic Drifter »

Janne G skrev:
Jag kan inte acceptera att behöva godkänna att bilen jag beställde för ett år sen med ultraljudssensorer nu inte ska levereras med den funktionen. Så nu finns en avbeställd modell Y Performance Midnight Cherry Red som Tesla får kränga till någon annan. Leveransen var tänkt att ske inom kort till Norrköping.
Beställning lagd på en Polestar 3 istället, leverans tidigast kvartal 2 -24!...
Krävde du att få tillbaka bokningsavgiften? Om ja, vad blev responsen?

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk

Tesla Model Y Performance
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4977
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Avbokning

Inlägg av chaffis75 »

Janne G skrev: 06 sep 2023 18:09
Jag kan inte acceptera att behöva godkänna att bilen jag beställde för ett år sen med ultraljudssensorer nu inte ska levereras med den funktionen. Så nu finns en avbeställd modell Y Performance Midnight Cherry Red som Tesla får kränga till någon annan. Leveransen var tänkt att ske inom kort till Norrköping.
Beställning lagd på en Polestar 3 istället, leverans tidigast kvartal 2 -24!...
Låter helt klart rätt, de kan ju inte kärva du ska genomföra affären om de levererar något annat än när du beställde men självklart kan man ju också välja att acceptera ändringen.
Du måste ju göra de som känns rätt för dig oavsett vad andra tycker om ändringarna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar