Sida 1 av 3
Att få drömma lite...
Postat: 22 jan 2016 21:46
av Jerker
Jag körde konfiguratorn och byggde mig en Tesla som den skulle sett ut om jag hade haft råd...
Det blev en röd S 85
bakhjulsdrift
plåttak
Cyklonhjul
svarta textilsäten
pianosvart dekor
vitt Alcantara
autopilot
premiuminteriör
köldpaket
dubbade vinterhjul
Tvekar på luftfjädringen.
stannar på 1 063 000:-
Hade varit nice!

Re: Att få drömma lite...
Postat: 22 jan 2016 21:55
av kangru
Varför inte en D?
Re: Att få drömma lite...
Postat: 22 jan 2016 22:05
av Jerker
För att jag inte är intresserad av att betala så mycket för så lite, och framför allt något så ointressant. De pengarna kan jag lägga på nåt betydligt mer tillfredsställande, mitt boende t.ex.
Re: Att få drömma lite...
Postat: 22 jan 2016 22:16
av danni
Själv blir jag förvånad att någon överhuvudtaget är villig att betala så mycket extra för cyklonhjulen, och premiuminteriörpaketet känns allt annat än prisvärt (det enda jag personligen tycker är intressant i det paketet är bakluckan - jag hade lätt bytt det paketet mot nextgensäten om jag var du, så bra uppgradering).
Kan för övrigt konstatera att jag nog konfade Model S i konfiguratorn flera hundra gånger, drömmandes, innan det till slut blev beställning. Konfen jag faktiskt slutade med skiljde sig rätt mycket av uppenbara skäl.
Re: Att få drömma lite...
Postat: 22 jan 2016 22:26
av Jerker
danni skrev:Själv blir jag förvånad att någon överhuvudtaget är villig att betala så mycket extra för cyklonhjulen, och premiuminteriörpaketet känns allt annat än prisvärt (det enda jag personligen tycker är intressant i det paketet är bakluckan - jag hade lätt bytt det paketet mot nextgensäten om jag var du, så bra uppgradering).
Kan för övrigt konstatera att jag nog konfade Model S i konfiguratorn flera hundra gånger, drömmandes, innan det till slut blev beställning. Konfen jag faktiskt slutade med skiljde sig rätt mycket av uppenbara skäl.
Nja, cyklonhjulen var bara för att jag inte vill ha allvädersdäck, men det kanske går att ändra ändå, för jag bryr mig inte om fälgar.
Interiörpaketet var lite lyx som kändes lite kul att unna sig, annars har jag just inga sådana behov. Är väldigt pragmatisk annars.
Re: Att få drömma lite...
Postat: 22 jan 2016 22:48
av LarsL
Och du klarar dig inte med 70? Bara intresserad hur du resonerar, du har en Zoe nu och "klarar" dig?
Re: Att få drömma lite...
Postat: 22 jan 2016 22:59
av Gretsch
Hej Jerker! Jag hoppas att din dröm går i uppfyllelse, har haft min Tesla några månader nu och tycker bilen är fantastisk att köra och när jag inte kör den så sitter jag ofta i den när den ska laddas och väntar att den ska bli klar och lyssnar då på musik och drömmer mig bort.
För min del blev det en svart 85D med Ultra hi-fi anläggning, luftfjädring nextgen säten,och mittkonsol, kommer nog att välja till autopilot och dubbelladdare längre fram.
Vad som kanske skiljer mig från många andra här på forumet är att jag aldrig varit intresserad av bilar, tyckte att det var så fruktansvärt tråkigt, dom var fula, luktade illa och var smutsiga utav olja och annat skit.
Men så en dag gick jag in i en Tesla affär och där stod den, bilen som inte var ful och inte luktade illa och inte var smutsig utav olja annat skit.
Jag hade träffat Tesla och det hoppas jag att du gör med.
Re: Att få drömma lite...
Postat: 22 jan 2016 23:10
av Jerker
LarsL skrev:Och du klarar dig inte med 70? Bara intresserad hur du resonerar, du har en Zoe nu och "klarar" dig?
Ja, detta är ju en dröm. Om jag hade haft råd så skulle jag ändå inte slösa. Räckvidd är nåt som jag skulle prioritera. Men jag håller med, skulle naturligtvis klara mig med en 70, det är tillräckligt mycket, särskilt som det finns SuC. Men räckvidd och funktion är sånt som jag tycker det är värt att prioritera, och ett större batteri ger större utrymme för resor vid sidan om de stora vägarna. Lyx (läderklädsel, glastak, t.ex.) och leksaker (ludicurous) vill jag däremot inte betala för.
4WD ligger lite emellan lyx och funktion. Men för mig, som inte kör på sådana ställen att det behövs blir det en lyx.
Att jag klarar mig med en Zoe är för att jag inte har nåt val och att jag har en gammal Volvo som löser det jag inte klarar med Zoen. En Tesla med drag och takräcke så kan jag skrota Volvon!
Re: Att få drömma lite...
Postat: 22 jan 2016 23:22
av Jerker
Gretsch skrev:Hej Jerker! Jag hoppas att din dröm går i uppfyllelse, har haft min Tesla några månader nu och tycker bilen är fantastisk att köra och när jag inte kör den så sitter jag ofta i den när den ska laddas och väntar att den ska bli klar och lyssnar då på musik och drömmer mig bort.
För min del blev det en svart 85D med Ultra hi-fi anläggning, luftfjädring nextgen säten,och mittkonsol, kommer nog att välja till autopilot och dubbelladdare längre fram.
Vad som kanske skiljer mig från många andra här på forumet är att jag aldrig varit intresserad av bilar, tyckte att det var så fruktansvärt tråkigt, dom var fula, luktade illa och var smutsiga utav olja och annat skit.
Men så en dag gick jag in i en Tesla affär och där stod den, bilen som inte var ful och inte luktade illa och inte var smutsig utav olja annat skit.
Jag hade träffat Tesla och det hoppas jag att du gör med.
Hej och tack!
Jag har iofs heller aldrig varit intresserad av bilar på det sättet som väldigt många här på forumet är. Bil är för mig till 100% ett fordon och jag gillar inte/är inte intresserad av väldigt mycket av det som den genomsnittlige bilentusiasten är. Det som fascinerar mig med Tesla är inte designen (ser knappt skillnad på den och andra bilar) accelerationen eller topphastigheten. Det är helt enkelt bara det att det är en fullt ut fungerande elbil som intresserar mig. Jag har aldrig velat ha en Ferarri el.dyl. eller ens en lyxmecra. Än så länge är Tesla den enda anständiga elbilen men också samtidigt en lyxbil som kostar svinmycket. Det är synd. Kommer aldrig att köpa en så dyr bil, så även om jag skulle provköra en S och bli förälskad så kommer det aldrig till köp för jag har helt enkelt inte den ekonomin. Jovisst, om jag nedprioriterade allt annat i mitt liv skulle jag klara det, men det priset är för högt.
Mitt hopp står till 3:an! Och är även den för dyr får jag hanka mig fram tills dess att [de riktiga] elbilarna blivit så billiga att jag kan köpa dem. Eller så finns det begagnade då som jag kan köpa.
Re: Att få drömma lite...
Postat: 22 jan 2016 23:27
av hybris
Gav 1.2 för en maxutrustad P85D. Trist att model S blivit så dyr numera...
Re: Att få drömma lite...
Postat: 22 jan 2016 23:32
av Hok
Och om jag ska drömma lite om en Model S så blir det:
En titanium 70D med autopilot, luftfjädring, köldpaket, Nokian R2 vinterhjul, panorama, standard sommar hjul, ljusbruna next gen stolar och matt abachi för 1 020 400:-
Angående D så har jag fyrhjulsdrift på min nuvarande bil och trivs med det, även om det inte är nödvändigt i våra trakter.
Ska man drömma ännu mer blir det en fullsmetad 90DL för 1 640 600:- men då måste lotto slå in
Mer realistiskt är även för mig en Model 3, väntar spänt på presentationen.
Re: Att få drömma lite...
Postat: 22 jan 2016 23:33
av hybris
Om jag skulle köpa idag skulle det inte bli en maxutrustad P85D. För dyr nu tycker jag. Skulle nog bli en 70D. Som sagt de har blivit väl dyra tycker jag...
Re: Att få drömma lite...
Postat: 22 jan 2016 23:36
av hybris
Sagt det i många trådar. Dualdrive är magiskt bra. Bästa AWD på marknaden. Skulle prioritera dualdrive högt på listan bland tillval. Bakhjulsdriven model S är helt ok men rekommenderar att provköra båda ordentligt!
Re: Att få drömma lite...
Postat: 23 jan 2016 01:10
av tehjimos
hybris skrev:Sagt det i många trådar. Dualdrive är magiskt bra. Bästa AWD på marknaden. Skulle prioritera dualdrive högt på listan bland tillval. Bakhjulsdriven model S är helt ok men rekommenderar att provköra båda ordentligt!
hoppar in här o delar min åsikt!
bakhjulsdriven, som vi har.. är väldigt stabil o trevlig även i halka, kan lätt lite sladd i kurvor om du petar lite på gaspedal eller gör lite tvärt ryck men den rättar upp sig snabbt igen!
Lånade en P90DL här om dagen när våran var på service, och greppet ganska märkvärdigt... inte för att bakhjulsdrivna är dålig... men greppet är helt sjukt! Även fast vägen är hal o slaskig så kan du lätt accelerera fort och ta snabba kurvor.
Hann inte testa den i någon hal o snöig backe.. men jag kan tänka mig att det absolut är 0 problem..
Körde fast första gången med vår bakhjulsdrivna 85:a förra veckan, smal landsväg, sent på kvällen, kolsvart och får möte med en lastbil.. långt till närmaste mötesplats så jag får lite panik o kör åt sidan upp på ca 15 cm snö. Men där satt jag fast... kan inte klandra Tesla för de, så är det bara med 2-hjulsdrivna bilar. Är van att köra Multivan 4Motion som är schysst 4-hjulsdrift sedan innan, så hade princip glömt bort hur det är med bakhjulsdrivna. Fick hjälp av lastbilschaffisen att putta på lite så var jag ute igen och kunde släppa förbi han efter att ha backat till närmsta mötesplats.
Jag skulle nog kunna tänka mig välja bort köldpaket, luftfjädring för att ha AWD om jag tänker köpa en ny.
Att få drömma lite...
Postat: 23 jan 2016 08:02
av matsm
hybris skrev:Sagt det i många trådar. Dualdrive är magiskt bra. Bästa AWD på marknaden. Skulle prioritera dualdrive högt på listan bland tillval. Bakhjulsdriven model S är helt ok men rekommenderar att provköra båda ordentligt!
Beställde en 70 i somras. Ville spara in på dualdrive. I södra sverige är det inte många vinterdagar man verkligen har nytta av fyrhjulsdrift. Ångrade mig när bilen var i produktionskö...fick då ändrat till 70D. Leverans 3 dec 2015.
Furhjulsdriften är sanslöst bra! Ishala uppförbackar där vanliga bilar kämpar sig upp med nöd och näppe. Tesla far upp utan notis om halka. Var tvungen att stanna mitt i hala branten för att utmana, inga problem det heller! Sen säger jag bara kurviga landsvägar. Det finns inget roligare!! Ute o körde en decemberkväll, ett par plusgrader med våta vägar. Teslan ligger som på räls. Hög fart in i kurvan o ännu högre ut, mumma!! Ett litet plus till med D är ju att den är effektivare i högre farter tack vare annan utväxling på främre motorn.
Ett litet minus har jag med men det kanske bara är min bil, men man hör ett svagt vinande från främre motorn speciellt i hastigheter runt 40-80 km/h. Lägger man i N så försvinner det. Får väl jämföra med andra 70D för att höra om det är normalt.
Re: Att få drömma lite...
Postat: 23 jan 2016 08:19
av Foluke
matsm skrev:hybris skrev:Sagt det i många trådar. Dualdrive är magiskt bra. Bästa AWD på marknaden. Skulle prioritera dualdrive högt på listan bland tillval. Bakhjulsdriven model S är helt ok men rekommenderar att provköra båda ordentligt!
Beställde en 70 i somras. Ville spara in på dualdrive. I södra sverige är det inte många vinterdagar man verkligen har nytta av fyrhjulsdrift. Ångrade mig när bilen var i produktionskö...fick då ändrat till 70D. Leverans 3 dec 2015.
Furhjulsdriften är sanslöst bra! Ishala uppförbackar där vanliga bilar kämpar sig upp med nöd och näppe. Tesla far upp utan notis om halka. Var tvungen att stanna mitt i hala branten för att utmana, inga problem det heller! Sen säger jag bara kurviga landsvägar. Det finns inget roligare!! Ute o körde en decemberkväll, ett par plusgrader med våta vägar. Teslan ligger som på räls. Hög fart in i kurvan o ännu högre ut, mumma!! Ett litet plus till med D är ju att den är effektivare i högre farter tack vare annan utväxling på främre motorn.
Ett litet minus har jag med men det kanske bara är min bil, men man hör ett svagt vinande från främre motorn speciellt i hastigheter runt 40-80 km/h. Lägger man i N så försvinner det. Får väl jämföra med andra 70D för att höra om det är normalt.
Det lilla "vinandet" har jag kring 70-80! Provkörde med en Teslatekniker. Vi enades om att jag skulle köra några hundra mil till för att se om det gick bort. "Slet in sig"! Det har det inte gjort och jag tänker låta Tesla ta bort det! Min är en P85D. Samma symptom som din, tydligen.
För övrigt: Fyrhjulsdrift -JA!

Re: Att få drömma lite...
Postat: 23 jan 2016 08:53
av Cliff Barnes
Körde också konfiguratorn + Excel många vändor innan det blev köp. Blev till slut 85D med panorama, premiuminteriör, nextgen. I efterhand har jag lite saknat köldpaketet, mest på grund av kyla i baksätet. Hade varit bra med sätesvärme där. Om jag hade varit tvungen att välja bort något hade det nog varit motorn fram. Skönt nu när det snöat, men hade varit bra med större bagage fram
Att få drömma lite...
Postat: 23 jan 2016 08:56
av Cliff Barnes
Och apropå priset. Har man möjlighet till tjänstebil mot bruttolöneavdrag så hamnade jag på en nettokostnad som låg mellan en Volvo V70 och XC70. Nu har tyvärr förmånsvärdena hoppat upp rejält för bilar av årsmodell 2016
Re: Att få drömma lite...
Postat: 23 jan 2016 08:59
av Gretsch
Jag har också ett svagt " vinande " ljud i min Tesla vid den hastigheten ni benämner, jag tror att det helt enkelt något man får leva med pga drivlinan ger i från sig det ljudet i ett vist varvtal. Men går det att åtgärda så får ni gärna berätta detta.
Re: Att få drömma lite...
Postat: 23 jan 2016 09:02
av Cliff Barnes
Gretsch skrev:Jag har också ett svagt " vinande " ljud i min Tesla vid den hastigheten ni benämner, jag tror att det helt enkelt något man får leva med pga drivlinan ger i från sig det ljudet i ett vist varvtal. Men går det att åtgärda så får ni gärna berätta detta.
+1
Re: Att få drömma lite...
Postat: 23 jan 2016 09:22
av Peter Holm
Drömmer fortfarande och om några veckor kommer hon....
Blå - bestämt av frun
Pano - behöver skidbox ibland
90 - beställde innan SuC i Mora fanns.
D - Vill kunna komma fram till huset även på vintern
19 tum - komfort går före prestanda
Nextgen - Lite osäker på varför....
Läder - Har barn
Premium - bakluckan
Svart innertak - Har aldrig haft det förr
Vinterpaket - fryser lätt om händerna
Luftfjädring - Slipper ploga så ofta
AP -

Re: Att få drömma lite...
Postat: 23 jan 2016 09:24
av Kilowatt
hybris skrev:Gav 1.2 för en maxutrustad P85D. Trist att model S blivit så dyr numera...
+1
Re: Att få drömma lite...
Postat: 23 jan 2016 10:33
av kanylbullen
Gretsch skrev:Jag har också ett svagt " vinande " ljud i min Tesla vid den hastigheten ni benämner, jag tror att det helt enkelt något man får leva med pga drivlinan ger i från sig det ljudet i ett vist varvtal. Men går det att åtgärda så får ni gärna berätta detta.
Ja alla D modeller har det, det försvinner dock med åldern. Inte bilens ålder utan ägarens. De flesta över 50 kan inte höra de frekvenserna.
matsm skrev:hybris skrev:Sagt det i många trådar. Dualdrive är magiskt bra. Bästa AWD på marknaden. Skulle prioritera dualdrive högt på listan bland tillval. Bakhjulsdriven model S är helt ok men rekommenderar att provköra båda ordentligt!
Beställde en 70 i somras. Ville spara in på dualdrive. I södra sverige är det inte många vinterdagar man verkligen har nytta av fyrhjulsdrift. Ångrade mig när bilen var i produktionskö...fick då ändrat till 70D. Leverans 3 dec 2015.
Furhjulsdriften är sanslöst bra! Ishala uppförbackar där vanliga bilar kämpar sig upp med nöd och näppe. Tesla far upp utan notis om halka. Var tvungen att stanna mitt i hala branten för att utmana, inga problem det heller! Sen säger jag bara kurviga landsvägar. Det finns inget roligare!! Ute o körde en decemberkväll, ett par plusgrader med våta vägar. Teslan ligger som på räls. Hög fart in i kurvan o ännu högre ut, mumma!! Ett litet plus till med D är ju att den är effektivare i högre farter tack vare annan utväxling på främre motorn.
Ett litet minus har jag med men det kanske bara är min bil, men man hör ett svagt vinande från främre motorn speciellt i hastigheter runt 40-80 km/h. Lägger man i N så försvinner det. Får väl jämföra med andra 70D för att höra om det är normalt.
Re: Att få drömma lite...
Postat: 23 jan 2016 11:02
av znak3
hybris skrev:Gav 1.2 för en maxutrustad P85D. Trist att model S blivit så dyr numera...
Min 85D ej maxad kostade nästan 1,1...trodde en maxad P85D låg närmare 1.4-1,5!?
Re: Att få drömma lite...
Postat: 23 jan 2016 11:29
av Leo
Priserna har gått upp närmare 30% pga valutakursen senaste åren.
Så grundpriset på P85D var strax under miljonen i början. (Vilket du kan se på skatteverkets hemsida då du kollar förmånsvärde på bilar tillverkade 2014 och 2015.