Nytt jobb - byta bil eller behålla?
Moderator: Redaktion
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Nytt jobb - byta bil eller behålla?
Tänkte se om det finns några kloka tankar här.
Jag kör idag enligt mitt tycke drömbilen. Tesla Model Y LR AWD, uttagen Q2 2022. Den har rullat ett par tusen mil bara. Jag har den som leasingbilar (personalbil) och har egentligen dålig koll på vad den faktiskt kostar mig varje månad. Det är värt det i alla fall.
Framåt årsskiftet ska jag byta jobb och har då följande val, om jag vill fortsätta med personalbil:
1. Överför befintlig bil till nya arbetsgivaren. Båda arbetsgivarna använder Autoplan så det verkar inte vara något problem. Då tickar kontraktet på ända till Q2 2025, då bilen är 36 månader och avtalet ska avslutas.
2. Återlämna befintlig bil och beställ en ny personalbil från mitt nya jobb. Om befintlig bil säljs med förlust så finns det en försäkring, så skulle den ha tappat mer i värde än förväntat så ligger den risken inte på mig.
Fördelen med det första alternativet är väl att det verkar smidigt och att vi får behålla en bra bil.
Fördelen med det andra alternativet är väl att månadskostnaden kanske blir lite lägre? Har inte förmånsvärdet (och priset) sjunkit lite, det återspeglas väl i månadskostnaden? Men nackdelen med det andra alternativet är att jag personligen tycker att Model Y 2023 är en sämre bil än Model Y 2022, på grund av att parkeringssensorerna har försvunnit.
Om vi fortsätter med nuvarande bil så har vi den till Q2 2025. Då borde kanske Model Y Juniper ha kommit. Jo jag vet, då blir det utan sensorer, men det kanske uppvägs av annat positivt.
Hur skulle ni resonera?
Jag kör idag enligt mitt tycke drömbilen. Tesla Model Y LR AWD, uttagen Q2 2022. Den har rullat ett par tusen mil bara. Jag har den som leasingbilar (personalbil) och har egentligen dålig koll på vad den faktiskt kostar mig varje månad. Det är värt det i alla fall.
Framåt årsskiftet ska jag byta jobb och har då följande val, om jag vill fortsätta med personalbil:
1. Överför befintlig bil till nya arbetsgivaren. Båda arbetsgivarna använder Autoplan så det verkar inte vara något problem. Då tickar kontraktet på ända till Q2 2025, då bilen är 36 månader och avtalet ska avslutas.
2. Återlämna befintlig bil och beställ en ny personalbil från mitt nya jobb. Om befintlig bil säljs med förlust så finns det en försäkring, så skulle den ha tappat mer i värde än förväntat så ligger den risken inte på mig.
Fördelen med det första alternativet är väl att det verkar smidigt och att vi får behålla en bra bil.
Fördelen med det andra alternativet är väl att månadskostnaden kanske blir lite lägre? Har inte förmånsvärdet (och priset) sjunkit lite, det återspeglas väl i månadskostnaden? Men nackdelen med det andra alternativet är att jag personligen tycker att Model Y 2023 är en sämre bil än Model Y 2022, på grund av att parkeringssensorerna har försvunnit.
Om vi fortsätter med nuvarande bil så har vi den till Q2 2025. Då borde kanske Model Y Juniper ha kommit. Jo jag vet, då blir det utan sensorer, men det kanske uppvägs av annat positivt.
Hur skulle ni resonera?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Nytt jobb - byta bil eller behålla?
Det viktigaste i ditt läge låter som att du har en bil du trivs med och det gör du med din nuvarande som har USS.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Fiskk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/marcus687780
Vi har personalbil via Carpayfleet med bruttoavdrag/förmånsvärde. Tror verkligen inte att det är billigare nu. en Model Y LR är 9000 i bruttoavdrag och närmre 6000 förmånsvärde i de kalkyler jag fick.
jämfört med en kollega som tog över annans bil från 22, är bruttoavdrag 7500 och förmånsvärde på 6000. trots ett offertpris på 800k.
Gissar att räntor tillsammans med andrahandsvärdet(pga prissänkningarna av bilen idag) gör att det blir en bit dyrare idag.
Själv beställde jag en MYP som egentligen är alldeles för dyr, men skillnaden mot en LR var försumbar i detta fallet.
jämfört med en kollega som tog över annans bil från 22, är bruttoavdrag 7500 och förmånsvärde på 6000. trots ett offertpris på 800k.
Gissar att räntor tillsammans med andrahandsvärdet(pga prissänkningarna av bilen idag) gör att det blir en bit dyrare idag.
Själv beställde jag en MYP som egentligen är alldeles för dyr, men skillnaden mot en LR var försumbar i detta fallet.

- Andre_stockholm
- Teslaägare
Bara av nyfikenhet, du har det som förmånsbil via jobbet du har nu? Varför skulle du då eventuellt vara ansvarig för eventuell ekonomisk förlust vid försäljning? Du nyttjar ju bilen som förmån, du äger den ju inte.
Aldrig hört om det upplägget förut nämligen.
Visst borde en ny bil bli något billigare. Vet inte om prissänkningen har slagit igenom på förmånsvärdet än dock, men det kommer definitivt göra det från nästa år.
Tyvärr har ju Tesla försämrat sina bilar på sistone så mitt råd är ändå att behålla. Då får du byta till något helt nytt snabbare också.
Tyvärr har ju Tesla försämrat sina bilar på sistone så mitt råd är ändå att behålla. Då får du byta till något helt nytt snabbare också.

Det är standardförfarande. Bilen ska vara kostnadsneutral för företaget. En gammal kollega plockade ut en Saab 9-3 Sportscombi (typ 20 år sen) och sa upp sig kort därefter. Han åkte på en jävla smäll. Tror han fick betala 70 tusen. Han hade då inte valet att plocka med sig bilen till nästa arbetsgivare.Andre_stockholm skrev: ↑22 sep 2023 15:39Bara av nyfikenhet, du har det som förmånsbil via jobbet du har nu? Varför skulle du då eventuellt vara ansvarig för eventuell ekonomisk förlust vid försäljning? Du nyttjar ju bilen som förmån, du äger den ju inte.
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Huh, märkligt. Har googlat mig till massor för att räkna på den kostnad min förmånsbil kommer bli. Men har aldrig hört att jag som nyttjare blir ekonomiskt ansvarig vid en försäljning. Det är ju via leasing så tycker det verkar underligt att jag bär ansvaret för restvärden. Kanske finns andra upplägg iofs.Banane skrev: ↑22 sep 2023 15:44Det är standardförfarande. Bilen ska vara kostnadsneutral för företaget. En gammal kollega plockade ut en Saab 9-3 Sportscombi (typ 20 år sen) och sa upp sig kort därefter. Han åkte på en jävla smäll. Tror han fick betala 70 tusen. Han hade då inte valet att plocka med sig bilen till nästa arbetsgivare.Andre_stockholm skrev: ↑22 sep 2023 15:39Bara av nyfikenhet, du har det som förmånsbil via jobbet du har nu? Varför skulle du då eventuellt vara ansvarig för eventuell ekonomisk förlust vid försäljning? Du nyttjar ju bilen som förmån, du äger den ju inte.
Har du någon länk till detta?
- Fiskk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/marcus687780
Andre_stockholm skrev: ↑22 sep 2023 15:47Huh, märkligt. Har googlat mig till massor för att räkna på den kostnad min förmånsbil kommer bli. Men har aldrig hört att jag som nyttjare blir ekonomiskt ansvarig vid en försäljning. Det är ju via leasing så tycker det verkar underligt att jag bär ansvaret för restvärden. Kanske finns andra upplägg iofs.Banane skrev: ↑22 sep 2023 15:44Det är standardförfarande. Bilen ska vara kostnadsneutral för företaget. En gammal kollega plockade ut en Saab 9-3 Sportscombi (typ 20 år sen) och sa upp sig kort därefter. Han åkte på en jävla smäll. Tror han fick betala 70 tusen. Han hade då inte valet att plocka med sig bilen till nästa arbetsgivare.Andre_stockholm skrev: ↑22 sep 2023 15:39Bara av nyfikenhet, du har det som förmånsbil via jobbet du har nu? Varför skulle du då eventuellt vara ansvarig för eventuell ekonomisk förlust vid försäljning? Du nyttjar ju bilen som förmån, du äger den ju inte.
Har du någon länk till detta?
det är skillnad på förmånsbil och personalbil. se länk nedan.
https://www.carpayfleet.se/vart-erbjuda ... lbil/#main
med personalbil kostar det inte företaget något alls, utan dom reglerar kostnade mot tex carpayfleet(som garanterar restvärde), med ett bruttoavdrag på den anställdas lön, och som även blir förmånsbeskattad ovan på det. Hur förmånligt det är kan man väl diskutera, men jämfört med privat leasing, så i personalbil ingår ALLA kostnader inom bruttoavdraget(förutom drivmedel). självrisker, däck, reparationer och ingen direkt restriktion på mil/år eller så. Kan vara att företaget får ta några av kostnaderna nämnda, men det drabbar inte den anställda på något sätt mer än ett bruttoavdrag.
Det är GARANTERAT inte billigare att ta ut en personal bil idag, jämfört med 2022 även om bilarna var 200k:- dyrare då. Jag ska byta bil nästa månad och har skickat kalkyler det senaste året och sett hur det blivit dyrare(bruttoavdrag) trots lägre bilpriser på framförallt Tesla. som nämnts tidigare spelar räntor och andrahandsvärden in i den ekvationen.
övriga bilmärken har bara blivit dyrare i offertpris och går således inte in i kalkyl(beroende på vilken TCO som accepteras).
//F
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Ja, läste på lite och personalbil samt förmånsbil är två skilda saker, tack för upplysningen och förlåt att jag hijackade din tråd
- slugger75
- Teslaägare
Tack alla för bra svar. Just nu lutar det åt att flytta med den till nästa företag. Skulle jag ta ut en ny så är det också lite ängsligt att fundera på om den kommer levereras i rätt tid också (inte för tidigt, inte för sent).
Jo jag kan förklara lite mer om upplägget med personalbil när kontraktet går ut, normalt efter 36 månader. När man beställer bilen så sätts ett restvärde. I mitt fall kostade bilen ny ca 770 000 kr - 70 000 kr bonus = ca 700 000. Restvärdet sattes av Autoplan till ca 350 000 kr. Dvs efter 36 månader vill Autoplan ha ut 350 000 kr för bilen när den återlämnas. Den säljs då på nån sorts bilauktion för bilhandlare. Om den bara inbringar säg 300 000 kr så finns en försäkring som går in och skjuter till 50 000 kr extra till Autoplan, så att de får sina pengar. Om bilen inbringar 400 000 kr så får föraren (jag) behålla 50 000 kr (eftersom Autoplan bara vill ha 350 000 kr).
Jo jag kan förklara lite mer om upplägget med personalbil när kontraktet går ut, normalt efter 36 månader. När man beställer bilen så sätts ett restvärde. I mitt fall kostade bilen ny ca 770 000 kr - 70 000 kr bonus = ca 700 000. Restvärdet sattes av Autoplan till ca 350 000 kr. Dvs efter 36 månader vill Autoplan ha ut 350 000 kr för bilen när den återlämnas. Den säljs då på nån sorts bilauktion för bilhandlare. Om den bara inbringar säg 300 000 kr så finns en försäkring som går in och skjuter till 50 000 kr extra till Autoplan, så att de får sina pengar. Om bilen inbringar 400 000 kr så får föraren (jag) behålla 50 000 kr (eftersom Autoplan bara vill ha 350 000 kr).
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Hade behållit bilen, Highland Model Y kan ju bli nästa bil för dig?slugger75 skrev: ↑22 sep 2023 16:37Tack alla för bra svar. Just nu lutar det åt att flytta med den till nästa företag. Skulle jag ta ut en ny så är det också lite ängsligt att fundera på om den kommer levereras i rätt tid också (inte för tidigt, inte för sent).
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
- slugger75
- Teslaägare
Ja det får kanske bli så.
Räkna på vad det faktiskt kostar och överväg att köpa privat istället kanske?
Kanske kan du få köpa ut befintlig bil?
Kanske kan du få köpa ut befintlig bil?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ganska rejäl rabatt på förmånsvärdet ändå och om det är hög ränta privat är det inte roligt. Vad kör Tesla med nu utan kampanjer? 5,99%?
- Collin87
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenny368061
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
- Collin87
- Teslaägare
Hur vanligt/ovanligt är bruttoavdrag+ förmånsbeskattning?
Känns som väldigt många har det upplägget här iaf.
Känns som väldigt många har det upplägget här iaf.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
MY RWD 19" Vit/svart -23
Sverige är ett märkligt land där arbetsgivaren förväntas administrera anställdas privata bilägande. Gör om. Gör rätt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
- Collin87
- Teslaägare
Hur menar du?
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
MY RWD 19" Vit/svart -23
Jag menar att systemet med förmånsbil är helt orimligt. Sänk inkomstskatterna så att folk med behov av bil kan köpa den privat, varför ska en bil utan någon som helst koppling till företagets verksamhetsbeskrivning administreras i företaget.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- Collin87
- Teslaägare
Du tror på allvar att alla som har förmånsbil inte använder den i tjänsten?
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
MY RWD 19" Vit/svart -23
- slugger75
- Teslaägare
Ja om jag väljer att lämna in den så får jag möjlighet att köpa den för högsta budet, men då ska man hosta upp en halv mille ungefär. Kan vara ett alternativ, men lutar inte åt det nu.
Används den i tjänsten är det väl en tjänstebil? Det är otroligt luddigt att jag som egenföretagare ska rulla bilen 100 mil om året ”i tjänsten” för att sedan kunna nyttja den helt privat. Om jag tar bilen till min uppdragsgivare är det ju ingen skillnad mot om en anställd tar bilen till sin arbetsgivares arbetsställe, men jag anses köra ”i tjänsten”. Knappast ett jämlikt system. Och ingen skulle väl välja förmånsbil om det inte fanns en skattemässig uppsida.Collin87 skrev: ↑22 sep 2023 21:19Du tror på allvar att alla som har förmånsbil inte använder den i tjänsten?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Finns massor av jobb där du som anställd förväntas ha körkort och vara mobil. Besöka företag osv.
Då kan man ju ha egen bil och få milersättning.Banane skrev: ↑22 sep 2023 21:42
Finns massor av jobb där du som anställd förväntas ha körkort och vara mobil. Besöka företag osv.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
holden skrev: ↑22 sep 2023 21:45Då kan man ju ha egen bil och få milersättning.Banane skrev: ↑22 sep 2023 21:42
Klart man kan men arbetsgivaren kan inte kräva det. Precis som arbetsgivaren inte kan kräva att man har växthus eller skinnsoffa.