Ny på elbil och har precis beställt en y performance. Nu börjar man ju grubbla på det här med vinterdäck. Ska man tänka annorlunda nu när det finns en enorm effekt att ta hand om. Kör man dubbfritt eller är det som vanligt att vill man vara safe så kör man med dubb. Hur kör ni på?
Bor i Sthlm men en och annan tripp till Dalarna och fjällen blir det ju.
Re: Vilken typ av vinterdäck
Postat: 24 sep 2023 08:19
av tnjo
Om du kör 99% i stockholm med torra vägar så tycker jag iaf dubbfritt
Re: Vilken typ av vinterdäck
Postat: 24 sep 2023 08:26
av nogren
Samma här.
Valde för första gången dubbfritt, eftersom jag inte vill lyssna på dubbsmatter i en för övrigt tystare bil.
Får anpassa hastigheten istället.
Men se till att välja ett riktigt bra och modernt däck.
Jag valde Nokian Hakka R5 235/50R19.
Re: Vilken typ av vinterdäck
Postat: 24 sep 2023 08:42
av Thed75
235/50-19 på 8,5” fälg antar jag enligt devisen ”smalare är bättre vintertid om man inte kör i 180”?
Re: Vilken typ av vinterdäck
Postat: 24 sep 2023 09:33
av Ilduce77
Continental viking contact 7 eller Hakka R5.
Riktigt bra grepp på snö och is, men lite sämre på vattenplaning.
Men jag sänker hellre hastigheten vid regn och har ett bra grepp som inte släpper plötsligt på is och snö.
Goodyear ice 2 har bra egenskaper på vattenplaning, men har en tendens att tappa greppet lite plötsligt i kurvor på is och snö.. Det kan ju kännas lite olustigt..
Ovan är enligt vi bilägares test..
Jag har kört på continental viking contact 7 förra vintern på en MYP och innan dess contact 5 på xc90 och har varit supernöjd. Är ofta i fjällen och har alltid haft bra grepp och tagit mig fram på is och snö. Även i branta uppfartsbackar
Dubbdäck har jag ingen erfarenhet, mer än att alla dubb slits och försvinner, eftersom jag bor i Skåne och har snö någon enstaka dag per säsong..
Har 255 breda nu och hade 275 breda på xc90. Bra grepp trots bredden.
Re: Vilken typ av vinterdäck
Postat: 24 sep 2023 09:52
av Ilduce77
.
Re: Vilken typ av vinterdäck
Postat: 24 sep 2023 09:52
av AAKEE
Flera bra svar ovan!
Jag gillar ju dubbat men bor och kör ofta 100-150 mil längre norrut än flera här.
Har sett flera trådar där europeiska vinterdäck förekommer.
Jag skulle säga att man bör köpa nordiska vinterdäck i Sverige. Det är grym skillnad i grepp på vinterväg/halka.
Råden ovan avseende däck är bra. Innan man köper bör man säkerställa att man vet vad man köper för däck.
235/50-19 på 8,5” fälg antar jag enligt devisen ”smalare är bättre vintertid om man inte kör i 180”?
Smalare är för att få bättre fäste när det är lössnö, snöar, snöoväder eller har snöat nyligen.
För körning på barmark är normalbredd inget problem. Behöver man inte ta hänsyn till lössnö behöver man inte gå smalare däck.
Dock kan smalare däck och kanske mindre fälgdiameter (tex gå ned en tum) minska förbrukningen och till del kompensera ökningen i förbrukning man får på vintern.
Re: Vilken typ av vinterdäck
Postat: 24 sep 2023 10:23
av Mippaloo
Vad händer med helbilsgodkännandet om man går under originaldimension?
Är förmodligen i praktiken inget problem men skulle det teoretiskt kunna ställa till det vid garanti och försäkringsärenden?
Vad händer med helbilsgodkännandet om man går under originaldimension?
Är förmodligen i praktiken inget problem men skulle det teoretiskt kunna ställa till det vid garanti och försäkringsärenden?
Nej, det är inget du behöver oroa dig för.
När helbilsgodkännandet kom fick det motsatt effekt.
Innan kunde bilprovningen och eventuellt polisen ha åsikter om ändrad spårvidd och däckdimension. Det behövdes inte så mycket innan det drog ögonen till sig.
På den tiden var det risky att åka och besikta med 18”-hjul om bilen tex bara var godkänd med 16”. Detta oavsett att rullomkrets +/-5% innehölls.
Helbilsgodkännandet innebar att fälgen egentligen behövde vara godkänd för bilen, vilket såklart var svårt att kontrollera för nilprovningen så man beslöt att inte lägga någon vikt vid det. Samtidigt gick man över till att istället för att kolla dimension och spårvidd bara kontrollera att hjulen inte hjulen kan ta i skärmar eller hjulupphängning vid fjädring och samtidigt styrutslag.
Håller du bara dig inom rimliga gränser för ET /hjulutstick och dimension så det inte sticker ut utanför skärmen eller kan ta i kommer det accepteras av bilprovningen.
För teslas del, men normala fälgar med ungefär samma bredd/ET kommer det inte påverka slitage på hjullager märkbart och då kommer de sannolikt inte bry sig.
Under första året i Örnsköldsvik (tre år sedan nu) så trodde jag att odubbat funkade lika bra på isgatorna häromkring. Efter flera incidenter under den första vintern, som kunde slutat riktigt illa, bestämde jag mig för dubb när vintern slagit till på riktigt, dvs from december/januari. Men jag sparade de dubbfria och körde på dom from september tills det var dags för omläggning till dubb, ett upplägg som har funkar bra för mig som kör ganska mycket.
Nu har jag inga dubbfria kvar till denna säsong så har precis lagt om till dubbade, Michelin x-ice. Men nästa år blir det nog en uppsättning odubbat också.
235/50-19 på 8,5” fälg antar jag enligt devisen ”smalare är bättre vintertid om man inte kör i 180”?
Smalare är för att få bättre fäste när det är lössnö, snöar, snöoväder eller har snöat nyligen.
För körning på barmark är normalbredd inget problem. Behöver man inte ta hänsyn till lössnö behöver man inte gå smalare däck. [...
Smalare däck ger väl högre tryck per ytenhet på den del av däcket som har kontakt med vägbanan. Borde inte det ge bättre grepp även när det är halt?...
När det ska köras rally vintertid så är det ju rätt smala däck som används...
Jag är dock inte tillräckligt insatt för att kunna yttra mig om smalare däck än tillverkare/typgodkännande anger...
235/50-19 på 8,5” fälg antar jag enligt devisen ”smalare är bättre vintertid om man inte kör i 180”?
Smalare är för att få bättre fäste när det är lössnö, snöar, snöoväder eller har snöat nyligen.
För körning på barmark är normalbredd inget problem. Behöver man inte ta hänsyn till lössnö behöver man inte gå smalare däck. [...
Smalare däck ger väl högre tryck per ytenhet på den del av däcket som har kontakt med vägbanan. Borde inte det ge bättre grepp även när det är halt?...
När det ska köras rally vintertid så är det ju rätt smala däck som används...
Jag är dock inte tillräckligt insatt för att kunna yttra mig om smalare däck än tillverkare/typgodkännande anger...
Det med yttryck som du räknade på: För “normala material” blir det plus minus noll när man räknar yta och yttryck. Med samma friktionskofficient blir det dubbelt yttryck men bara halva ytan så när man räknar på det blir totala friktionskraften lika.
För bildäck brukar det finnas en generell regel att dubbel bredd ger cirka 15% mer grepp. Det är därför sportiga bilar har bredare däck.
Det fungerar såklart inte i absurdum.
För vinterväglag med lös snö blir greppet inte bättre än det snön “håller”. Kör man med jättebreda däck som inte orkar komprimera snön tillräckligt pga att yttrycket blir för litet kommer snön under hjulet att vara för “svag”.
Men med ett smalt däck komprimeras snön, blir hård och orkar överföra mer fäste.
Jag är dock inte tillräckligt insatt för att kunna yttra mig om smalare däck än tillverkare/typgodkännande anger...
Det är ju jag, även om jag håller på tappa lite av udden på kunskap.
Byggde om och registrerade min hobbybil till Ombyggt fordon 1986, då med bytt motor.
Sen har jag i steg reggat med ny bakaxel och hjulupphängning, ny framvagn, nya bromsar, ny styrväxel, störtbur och sen toktrimmat och reggat bilen med den trimmade motorn.
För att kunna göra detta krävdes stenkoll på alla regler, eftersom gemene besiktningsgubbe som var utbildad på registreringsbesiktningar såklart inte kunde dem. Hade jag inte stått på mig och visat dem i sina regler hade den inte ens gått igenom med första motorbytet, då de “visste” vad som gällde.
Nåväl, urklipp från transportstyrelsens hemsida i frågan:
Det är ju lite roligt att det från ha varit stenhårda regler med millimeterprecision och årlig mätning av spårvidder mm helt plötsligt blev mer eller mindre fritt att åka igenom besiktningen med nästan vad som helst när helbilsgodkännandet kom. (Som syftade till att styra upp det med att bilarna faktiskt är godkända som de är registrerade).
Re: Vilken typ av vinterdäck
Postat: 24 sep 2023 23:21
av Tellus
Bor man i Sthlm eller söder om Sthlm och kör mest stora vägar så är det barmark gissningsvis 95% av vintern. Då är europeiska vinterdäck däck överlägsna nordiska.
De övriga 5% är de bästa europeiska vinterdäcken endast lite sämre än Nordiska.
Bor man i Sthlm eller söder om Sthlm och kör mest stora vägar så är det barmark gissningsvis 95% av vintern. Då är europeiska vinterdäck däck överlägsna nordiska.
De övriga 5% är de bästa europeiska vinterdäcken endast lite sämre än Nordiska.
Varför? Priset?
Jag tänker inte tumma på säkerheten, även om det bara gäller 5% av tiden, för några få tusenlappar. Speciellt efter en älgincident som inte hade slutat bra med billigare däck…
Bor man i Sthlm eller söder om Sthlm och kör mest stora vägar så är det barmark gissningsvis 95% av vintern. Då är europeiska vinterdäck däck överlägsna nordiska.
De övriga 5% är de bästa europeiska vinterdäcken endast lite sämre än Nordiska.
Varför? Priset?
Jag tänker inte tumma på säkerheten, även om det bara gäller 5% av tiden, för några få tusenlappar. Speciellt efter en älgincident som inte hade slutat bra med billigare däck…
Ett premium eu däck är lika dyrt som ett premium nordisk däck. Dock MYCKET bättre på barmark och blöta precis som Tellus skrev, så om du tummar på säkerheten bero på var och när du kör. Man köper ju inte eu däck för att de är billigare.
Bor man i Sthlm eller söder om Sthlm och kör mest stora vägar så är det barmark gissningsvis 95% av vintern. Då är europeiska vinterdäck däck överlägsna nordiska.
De övriga 5% är de bästa europeiska vinterdäcken endast lite sämre än Nordiska.
Förstår vad du säger men de är faktiskt ganska mycket sämre på vinterväglag. Inte så att det inte går att köra men det är avsevärd skillnad.
Bor man i Sthlm eller söder om Sthlm och kör mest stora vägar så är det barmark gissningsvis 95% av vintern. Då är europeiska vinterdäck däck överlägsna nordiska.
De övriga 5% är de bästa europeiska vinterdäcken endast lite sämre än Nordiska.
Förstår vad du säger men de är faktiskt ganska mycket sämre på vinterväglag. Inte så att det inte går att köra men det är avsevärd skillnad.
Jag upplever väldigt liten skillnad i extrem halka, då är även t.ex Nokian R5 mycket hala. Jag anser de bästa Europeiska är helt klart säkrare alternativ söder stockholm totalt sett.
Bor man i Sthlm eller söder om Sthlm och kör mest stora vägar så är det barmark gissningsvis 95% av vintern. Då är europeiska vinterdäck däck överlägsna nordiska.
De övriga 5% är de bästa europeiska vinterdäcken endast lite sämre än Nordiska.
Varför? Priset?
Jag tänker inte tumma på säkerheten, även om det bara gäller 5% av tiden, för några få tusenlappar. Speciellt efter en älgincident som inte hade slutat bra med billigare däck…
Apropå Älg.
Här hade det inte gått bra med Nordiska...
Spola till 21:30 för att se hela förloppet, utöver introt.
Re: Vilken typ av vinterdäck
Postat: 25 sep 2023 09:06
av jonasl
Kompromissen för mig är att köra med Good Years friktionsdäck som är i klass med de kontinentala på våt och torr vägbana men ändå i toppskiktet av de nordiska på snö och is.
Att hävda att det är säkrast med de som är bäst på snö och is är inte självklart sant eftersom de oftast är sämre på det väglag som det ofta är, speciellt om man lägger om tidigt.
Med det väder som är i södra halvan av Sverige skulle man ju nästan ha tre uppsättningar däck. Sommar, höst/vår och vinter. Det kan ju vara rätt varmt stora delar av "vinterdäckssäsongen", men också växla snabbt.
Jag har varit med om svår frosthalka i mitten av maj i Stockholmsområdet. Trodde kopplingen hade blivit dålig, körde en liten manuell rwd-bil, men det var bara sjukt halt. Hade jag fått möte hade jag krockat, sladdade in i mötande fil. Körde väldigt försiktigt resten av resan. Såg två bilar i diket bredvid motorvägspåfarten senare, båda fyrhjulsdrivna. Antagligen hade det dåliga greppet maskerats såpass av 4wd att de inte märkte det förrän i hög fart och fyrhjulssläpp.
Re: Vilken typ av vinterdäck
Postat: 25 sep 2023 09:19
av Tellus
Som kuriosa satt det halvslitna kumho dubbdäck på en Leaf jag hade, har ärligt aldrig upplevt så dåligt fäste någonsin, oavsett väglag. Glömde kolla hur gamla dom var innan dom snabbt kasserades.