Out of specs 10% challenge
Moderator: Redaktion
Out of specs 10% challenge
Out of Spec Reviews på youtube är en av mina favoritkällor vad det gäller elbilstester. Framförallt Kyle´s entusiasm är smittsam. Han gillar verkligen köra bil och är dessutom en väldigt duktig chaufför som kan förmedla exakt hur en bil känns.
Hur som helst, jag såg nu att de nyligen börjat med ett nytt test där de pluggar in en bil med 10% SoC, laddar den 15 minuter, och ser hur långt de kommer när de kör i knappt 130 km/h (80 mph) innan batteriet är nere på 10% igen. Väldigt relevant för långfärder, då det ganska precis motsvarar hur jag gillar att köra och ladda på lite längre resor längs motorvägen. Laddstopp på 15 minuter är lagom för att hinna gå på toa, köpa en kaffe och kolla mobilen lite snabbt. Längre än så blir det lätt långtråkigt.
Det är inte så många bilar testade ännu och resultaten är ungefär som föväntat med Tesla i topp. Med två undantag: Porsche Taycan kommer nästan 40% längre på en 15 minuter laddning än bästa Teslan. Imponerande, 800V levererar verkligen! Sen är basmodellen av Model Y med 4680 celler lite av en besvikelse också. Samma info med fungerade länkar till Testen:
Hur som helst, jag såg nu att de nyligen börjat med ett nytt test där de pluggar in en bil med 10% SoC, laddar den 15 minuter, och ser hur långt de kommer när de kör i knappt 130 km/h (80 mph) innan batteriet är nere på 10% igen. Väldigt relevant för långfärder, då det ganska precis motsvarar hur jag gillar att köra och ladda på lite längre resor längs motorvägen. Laddstopp på 15 minuter är lagom för att hinna gå på toa, köpa en kaffe och kolla mobilen lite snabbt. Längre än så blir det lätt långtråkigt.
Det är inte så många bilar testade ännu och resultaten är ungefär som föväntat med Tesla i topp. Med två undantag: Porsche Taycan kommer nästan 40% längre på en 15 minuter laddning än bästa Teslan. Imponerande, 800V levererar verkligen! Sen är basmodellen av Model Y med 4680 celler lite av en besvikelse också. Samma info med fungerade länkar till Testen:
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Re: Out of specs 10% challenge
Åh, hoppas nya Polestar 2 testas. Den laddar ju snabbare och har rätt bra kurva av vad jag sett.
Nya P2an verkar få i drygt 40kWh på 15 minuter. Den är också något snålare än nuvarande så man kan nog räkna med ca 17-18 mil i 130km/h på 40kWh.
Bild från Bjørns video:

Nya P2an verkar få i drygt 40kWh på 15 minuter. Den är också något snålare än nuvarande så man kan nog räkna med ca 17-18 mil i 130km/h på 40kWh.
Bild från Bjørns video:

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Snabbladdning är Y RWD:s stora nackdel.
Även med förvärmning laddar den långsamt.
I vardagen har det ingen betydelse men på resa märks det om man inte kombinerar laddning med fika/matpaus.
Någon läst/sett hur batteriet i RWD Berlin skiljer sig åt från RWD Kina map snabbladdning?
I vardagen har det ingen betydelse men på resa märks det om man inte kombinerar laddning med fika/matpaus.
Någon läst/sett hur batteriet i RWD Berlin skiljer sig åt från RWD Kina map snabbladdning?
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?
Snabbladdning är Y RWD:s stora nackdel.
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?
Oj, det var verkligen en rejäl förbättring som faktiskt har reell betydelse i praktiken! Intressant också att Model 3, Polestar och BMW i4 konvergerar till väldigt likartad area under laddkurvan i den regionen. Är det där någonstans gränsen för 400V bilarna går vad det gäller laddning?
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
Ska vara snabbare, ligga på 170kW upp till ~30%SoC. Dock skiljer totaltiden inte så mycket, 3-4 minuter på 10-80%.FStaake skrev: ↑28 sep 2023 20:29Snabbladdning är Y RWD:s stora nackdel.
Jag är faktiskt nöjd med hur den laddar. Visst, det skulle inte skada med lite snabbare men på de 2500 mil vi kört har laddtid inte varit en direkt fråga. Trots tre kids i baksätet…
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
I testet ovan är ju M3 med samma batteri en av de bästa, medans Y med LFP-batteri inte finns med. MY RWD lär väl vara något sämre än motsvarande M3 dock pga högre förbrukning,
Ett kul trick som LFP-batterierna har är ju att de kan ladda väldigt snabbt en kort stund efter inkoppling även på lite högre SOC. Teslabjörn har gjort en video om detta.
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Skoda Enyaq 80X 2023
Har han inte testat med sin Plaid än?
Den borde ju rimligen hamna rätt högt.
Laddar snabbare än 3/Y + större batteri, med liknande förbrukning.
Den borde ju rimligen hamna rätt högt.
Laddar snabbare än 3/Y + större batteri, med liknande förbrukning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ok, det låter som ett steg i rätt riktning.CrazyGang skrev: ↑28 sep 2023 21:21Ska vara snabbare, ligga på 170kW upp till ~30%SoC. Dock skiljer totaltiden inte så mycket, 3-4 minuter på 10-80%.FStaake skrev: ↑28 sep 2023 20:29Snabbladdning är Y RWD:s stora nackdel.
Jag är faktiskt nöjd med hur den laddar. Visst, det skulle inte skada med lite snabbare men på de 2500 mil vi kört har laddtid inte varit en direkt fråga. Trots tre kids i baksätet…
För oss har det också funkat utmärkt på de få resor vi gjort med RWDn. Det är egentligen bara den gången jag åkte själv som jag gärna hade velat att den skulle laddat snabbare. Fick sitta och vänta i Värnamo när jag ville upp till 75% för att ha lite marginal ifall jag körde camp-mode under helgen.
På vägen hem laddade jag på en nästan öde SuC Jönköping och hann lagom att gå bort till Ikea, köpa kaffe o bulle och gå tillbaka för att få elektroner nog att komma hem. I den situationen var den lägre laddeffekten inte ett problem.
Väntar på en MX -2?
Väntar på en MX -2?
Han efterlyser faktiskt en Plaid att testa i Taycan-videon. Så det kommer nog. Han tycker att han har för feta däck på sin egen för att göra den rättvisa. Å andra sidan var det de största däcken/fälgarna på den Taycan han testade också.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Som helt nybliven elbilsägare(MY), med viss räckviddsångest, så är det där ett bra kvitto på varför jag valde just Tesla. 
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04