Sida 1 av 1
Out of specs 10% challenge
Postat: 28 sep 2023 20:03
av iAkita
Out of Spec Reviews på youtube är en av mina favoritkällor vad det gäller elbilstester. Framförallt Kyle´s entusiasm är smittsam. Han gillar verkligen köra bil och är dessutom en väldigt duktig chaufför som kan förmedla exakt hur en bil känns.
Hur som helst, jag såg nu att de nyligen börjat med ett nytt test där de pluggar in en bil med 10% SoC, laddar den 15 minuter, och ser hur långt de kommer när de kör i knappt 130 km/h (80 mph) innan batteriet är nere på 10% igen. Väldigt relevant för långfärder, då det ganska precis motsvarar hur jag gillar att köra och ladda på lite längre resor längs motorvägen. Laddstopp på 15 minuter är lagom för att hinna gå på toa, köpa en kaffe och kolla mobilen lite snabbt. Längre än så blir det lätt långtråkigt.
Det är inte så många bilar testade ännu och resultaten är ungefär som föväntat med Tesla i topp. Med två undantag: Porsche Taycan kommer nästan 40% längre på en 15 minuter laddning än bästa Teslan. Imponerande, 800V levererar verkligen! Sen är basmodellen av Model Y med 4680 celler lite av en besvikelse också.
Samma info med fungerade länkar till Testen:
Re: Out of specs 10% challenge
Postat: 28 sep 2023 20:13
av joel80
Åh, hoppas nya Polestar 2 testas. Den laddar ju snabbare och har rätt bra kurva av vad jag sett.
Nya P2an verkar få i drygt 40kWh på 15 minuter. Den är också något snålare än nuvarande så man kan nog räkna med ca 17-18 mil i 130km/h på 40kWh.
Bild från Bjørns video:

Re: Out of specs 10% challenge
Postat: 28 sep 2023 20:29
av FStaake
Snabbladdning är Y RWD:s stora nackdel.
Även med förvärmning laddar den långsamt.
I vardagen har det ingen betydelse men på resa märks det om man inte kombinerar laddning med fika/matpaus.
Någon läst/sett hur batteriet i RWD Berlin skiljer sig åt från RWD Kina map snabbladdning?
Re: Out of specs 10% challenge
Postat: 28 sep 2023 20:29
av FStaake
Snabbladdning är Y RWD:s stora nackdel.
Även med förvärmning laddar den långsamt.
I vardagen har det ingen betydelse men på resa märks det om man inte kombinerar laddning med fika/matpaus.
Någon läst/sett hur batteriet i RWD Berlin skiljer sig åt från RWD Kina map snabbladdning?
Re: Out of specs 10% challenge
Postat: 28 sep 2023 20:41
av iAkita
joel80 skrev: ↑28 sep 2023 20:13
Åh, hoppas nya Polestar 2 testas. Den laddar ju snabbare och har rätt bra kurva av vad jag sett.
Nya P2an verkar få i drygt 40kWh på 15 minuter. Den är också något snålare än nuvarande så man kan nog räkna med ca 17-18 mil i 130km/h på 40kWh.
Oj, det var verkligen en rejäl förbättring som faktiskt har reell betydelse i praktiken! Intressant också att Model 3, Polestar och BMW i4 konvergerar till väldigt likartad area under laddkurvan i den regionen. Är det där någonstans gränsen för 400V bilarna går vad det gäller laddning?
Re: Out of specs 10% challenge
Postat: 28 sep 2023 21:21
av CrazyGang
FStaake skrev: ↑28 sep 2023 20:29
Snabbladdning är Y RWD:s stora nackdel.
Även med förvärmning laddar den långsamt.
I vardagen har det ingen betydelse men på resa märks det om man inte kombinerar laddning med fika/matpaus.
Någon läst/sett hur batteriet i RWD Berlin skiljer sig åt från RWD Kina map snabbladdning?
Ska vara snabbare, ligga på 170kW upp till ~30%SoC. Dock skiljer totaltiden inte så mycket, 3-4 minuter på 10-80%.
Jag är faktiskt nöjd med hur den laddar. Visst, det skulle inte skada med lite snabbare men på de 2500 mil vi kört har laddtid inte varit en direkt fråga. Trots tre kids i baksätet…
Re: Out of specs 10% challenge
Postat: 28 sep 2023 21:48
av lukin
FStaake skrev: ↑28 sep 2023 20:29
Snabbladdning är Y RWD:s stora nackdel.
Även med förvärmning laddar den långsamt.
I testet ovan är ju M3 med samma batteri en av de bästa, medans Y med LFP-batteri inte finns med. MY RWD lär väl vara något sämre än motsvarande M3 dock pga högre förbrukning,
Ett kul trick som LFP-batterierna har är ju att de kan ladda väldigt snabbt en kort stund efter inkoppling även på lite högre SOC. Teslabjörn har gjort en video om detta.
Re: Out of specs 10% challenge
Postat: 28 sep 2023 22:34
av taliz
Har han inte testat med sin Plaid än?
Den borde ju rimligen hamna rätt högt.
Laddar snabbare än 3/Y + större batteri, med liknande förbrukning.
Re: Out of specs 10% challenge
Postat: 28 sep 2023 22:36
av FStaake
CrazyGang skrev: ↑28 sep 2023 21:21
FStaake skrev: ↑28 sep 2023 20:29
Snabbladdning är Y RWD:s stora nackdel.
Även med förvärmning laddar den långsamt.
I vardagen har det ingen betydelse men på resa märks det om man inte kombinerar laddning med fika/matpaus.
Någon läst/sett hur batteriet i RWD Berlin skiljer sig åt från RWD Kina map snabbladdning?
Ska vara snabbare, ligga på 170kW upp till ~30%SoC. Dock skiljer totaltiden inte så mycket, 3-4 minuter på 10-80%.
Jag är faktiskt nöjd med hur den laddar. Visst, det skulle inte skada med lite snabbare men på de 2500 mil vi kört har laddtid inte varit en direkt fråga. Trots tre kids i baksätet…
Ok, det låter som ett steg i rätt riktning.
För oss har det också funkat utmärkt på de få resor vi gjort med RWDn. Det är egentligen bara den gången jag åkte själv som jag gärna hade velat att den skulle laddat snabbare. Fick sitta och vänta i Värnamo när jag ville upp till 75% för att ha lite marginal ifall jag körde camp-mode under helgen.
På vägen hem laddade jag på en nästan öde SuC Jönköping och hann lagom att gå bort till Ikea, köpa kaffe o bulle och gå tillbaka för att få elektroner nog att komma hem. I den situationen var den lägre laddeffekten inte ett problem.
Re: Out of specs 10% challenge
Postat: 28 sep 2023 23:03
av iAkita
taliz skrev: ↑28 sep 2023 22:34
Har han inte testat med sin Plaid än?
Den borde ju rimligen hamna rätt högt.
Laddar snabbare än 3/Y + större batteri, med liknande förbrukning.
Han efterlyser faktiskt en Plaid att testa i Taycan-videon. Så det kommer nog. Han tycker att han har för feta däck på sin egen för att göra den rättvisa. Å andra sidan var det de största däcken/fälgarna på den Taycan han testade också.
Re: Out of specs 10% challenge
Postat: 29 sep 2023 06:37
av xms67
Som helt nybliven elbilsägare(MY), med viss räckviddsångest, så är det där ett bra kvitto på varför jag valde just Tesla.
