M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Här diskuterar vi podden Bilar med sladd (fd Teslapodden) och dess avsnitt.

Moderatorer: Herr X, djFabbe, Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av tesla newbie »

Han har ju i artikeln räknat på en törstig laddhybrid som enligt siffrorna i artikeln drar 288 wh/km. Min TMY har i år hittils dragit 160 wh/km i snitt. Räknar man på den förbrukningen så hamnar man på 13,95 kr milen, vilket även med de mycket höga kwh-priset i exemplet knappast är dyrare än diesel. Att generalisera utifrån en elförbrukning som är extrem hög är ju ungerfär som att köra en dieseldriven BMW X7 som drar 1 liter milen och sedan säga att det inte stämmer att dieselbilar är snålare än bensinbilar.

Sedan är det klart att en Tesla är en ganska dyr bil att köpa och det saknas fortfarande vettigt prissatta alternativ i småbilsklassen. Men jag tycker inte att en Tesla Model 3 är så mycket dyrare jämför med motsvarande fossilbilar typ Volvo S60, Audi A4, MB C-klass och BMW 3-serie. Undrar hur många som skulle välja en BMW 320i xDrive framför en Tesla Model 3 Long range när det inte skiljer speciellt mycket i pris.... Mellan de två så skulle jag alla dar i veckan välja Teslan även om den kostade mer att köra.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Jerka »

Jag tycker inte inköpspriset hör hit riktigt. Rubriken sa ”Den som köpte elbil blev lurad”, men få lär känna sig lurade av att elbilen är dyr pga ett högt inköpspris. Det visste man ju om när man köpte bilen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av chaffis75 »

Jerka skrev: 02 okt 2023 09:54
Jag tycker inte inköpspriset hör hit riktigt. Rubriken sa ”Den som köpte elbil blev lurad”, men få lär känna sig lurade av att elbilen är dyr pga ett högt inköpspris. Det visste man ju om när man köpte bilen.
Jag kan ju tycka inköpspris är ytterst relevant. Att få ekonomi i att äga/köpa elbil var en av (men även andra) de viktiga faktorerna när jag köpte vår elbil. Men visst såklart kände man ju till vad de kostade när man köpte bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Dr Mabuse »

tesla newbie skrev: 02 okt 2023 09:23
Han har ju i artikeln räknat på en törstig laddhybrid som enligt siffrorna i artikeln drar 288 wh/km.
Vem är "han" och var har han skrivit detta?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
MrRun
elbilist
Inlägg: 805
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av MrRun »

Dr Mabuse skrev: 02 okt 2023 10:54
tesla newbie skrev: 02 okt 2023 09:23
Han har ju i artikeln räknat på en törstig laddhybrid som enligt siffrorna i artikeln drar 288 wh/km.
Vem är "han" och var har han skrivit detta?
Se början på denna tråd. :)
Ioniq 5 FE AWD
tesla newbie
Inlägg: 502
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av tesla newbie »

Dr Mabuse skrev: 02 okt 2023 10:54
tesla newbie skrev: 02 okt 2023 09:23
Han har ju i artikeln räknat på en törstig laddhybrid som enligt siffrorna i artikeln drar 288 wh/km.
Vem är "han" och var har han skrivit detta?
Artikelförfattaren till artikeln i M3 laddade 26 kwh vilket räckte till 9 mils körning. 26000/90 = 288,888..
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Dr Mabuse »

MrRun skrev: 02 okt 2023 11:00
Dr Mabuse skrev: 02 okt 2023 10:54
tesla newbie skrev: 02 okt 2023 09:23
Han har ju i artikeln räknat på en törstig laddhybrid som enligt siffrorna i artikeln drar 288 wh/km.
Vem är "han" och var har han skrivit detta?
Se början på denna tråd. :)
Ah... Missade att det fanns flera sidor. Klickade på länken och hamnade vid sista inlägget, scrollade upp men missade att det fanns fler sidor bakåt.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av juristen »

Roade mig med att göra en snabbkalkyl på ett och ett halvt års ägande från ny på en M3LR. Iofs en del överslag i kalkylen, men jag får en milkostnad på ca 38 kr/mil inkl el, räntekostnad, däck, värdeminskning, bonus och försäkring. Då har jag kört drygt 4200 mil och i princip uteslutande hemmaladdat. Inte snorbilligt, men inte heller något att höja på ögonbrynen åt för att köra en ny premiumbil.

Drar jag av för ersättningen jag fått för resor som jag gjort i tjänsten så landar jag på under 35 kr/mil.

Har inte räknat på någon motsvarande ny dieselbil, men har svårt att tro att det skulle vara billigare.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist
Inlägg: 124
Blev medlem: 14 jan 2022 17:00

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Flagada »

Vilken tomte! Inte särskilt opartisk journalistik!

-Han tar Ionity som exempel på en laddning när alla vet att de ligger i topp prismässigt om man inte fått med något abonnemang med bilköpet.

Men även de enklaste Recharge-stationerna på vischan tar ju 5-6 kr/kWh. Fortfarande dyrare än diesel!
Va? snittar en diesel på 0,35l/milen?

När du laddar hemma kan du givetvis komma billigt undan sommartid, eller om du har timtaxa på elabonnemanget även vintertid
?! En vinter har vi haft höga vinterpriser på el..

Jag tycker synd om dig som slog till på en elbil för 3-4 år sedan. Den snabba tekniska utvecklingen och Teslas senaste prissänkningar (vilket i sig är positivt) har sänkt andrahandsvärdet ordentligt på många elbilar.
- Jasså? känns om just de senaste åren har många haft minimal värdeminskning på sina elbilar!

Sedan har du säkert märkt att saker går sönder även i elbilar, även om vi inte snackar växellåda eller avgassystem. Elektroniken, mjukvaran, batterikylningen, laddsystemet. Hmm!
- Mindre antal rörliga delar i en elbil borgar för mindre delar som slits eller kan strula.

För att inte tala om hur dålig byggkvaliteten är i många elbilar som kostar i klass med en tysk premiumkärra med bensin- eller dieselmotor.
- Hur är elektriska BMW/Mercedes då, bättre byggkvalitet/svindyra? alla köper inte kinabilar..

Sen kommer hans byline med fina floskler;
dfd.jpg
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3638
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av jonasl »

juristen skrev: 02 okt 2023 13:26
Har inte räknat på någon motsvarande ny dieselbil, men har svårt att tro att det skulle vara billigare.
Runt 40 kr per mil är vad det kostat mig, inkl allt (däck, försäkring, skatt, drivmedel, värdeminskning) att köra både halvgammal begagnad Audi A6 och en leasad ny VW Touran (i 4500 mil). Så det är definitivt inte jättedyrt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av niklas12 »

juristen skrev: 02 okt 2023 13:26
Roade mig med att göra en snabbkalkyl på ett och ett halvt års ägande från ny på en M3LR. Iofs en del överslag i kalkylen, men jag får en milkostnad på ca 38 kr/mil inkl el, räntekostnad, däck, värdeminskning, bonus och försäkring. Då har jag kört drygt 4200 mil och i princip uteslutande hemmaladdat. Inte snorbilligt, men inte heller något att höja på ögonbrynen åt för att köra en ny premiumbil.

Drar jag av för ersättningen jag fått för resor som jag gjort i tjänsten så landar jag på under 35 kr/mil.

Har inte räknat på någon motsvarande ny dieselbil, men har svårt att tro att det skulle vara billigare.
Det låter billigt är det med kapitalkostnaden?
Kalkylen ändras en hel del utan bonus också skulle ge 17kr/mil extra på 4200mil
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av juristen »

niklas12 skrev: 03 okt 2023 07:18
juristen skrev: 02 okt 2023 13:26
Roade mig med att göra en snabbkalkyl på ett och ett halvt års ägande från ny på en M3LR. Iofs en del överslag i kalkylen, men jag får en milkostnad på ca 38 kr/mil inkl el, räntekostnad, däck, värdeminskning, bonus och försäkring. Då har jag kört drygt 4200 mil och i princip uteslutande hemmaladdat. Inte snorbilligt, men inte heller något att höja på ögonbrynen åt för att köra en ny premiumbil.

Drar jag av för ersättningen jag fått för resor som jag gjort i tjänsten så landar jag på under 35 kr/mil.

Har inte räknat på någon motsvarande ny dieselbil, men har svårt att tro att det skulle vara billigare.
Det låter billigt är det med kapitalkostnaden?
Kalkylen ändras en hel del utan bonus också skulle ge 17kr/mil extra på 4200mil
Vad menar du med kapitalkostnaden? Som jag skrev var det inklusive räntekostnad och värdeminskning. Menar du ngt annat?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av taliz »

jonasl skrev: 03 okt 2023 07:12
juristen skrev: 02 okt 2023 13:26
Har inte räknat på någon motsvarande ny dieselbil, men har svårt att tro att det skulle vara billigare.
Runt 40 kr per mil är vad det kostat mig, inkl allt (däck, försäkring, skatt, drivmedel, värdeminskning) att köra både halvgammal begagnad Audi A6 och en leasad ny VW Touran (i 4500 mil). Så det är definitivt inte jättedyrt.
Ja, har för mig lite billigare bilar brukar ligga mellan 40-50kr vid AMS uträkningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Banane »

Mina kostnader på 5 år/17 tusen mil med Model S. Uppskattade.

Om jag köpt privat:
Värdeminskning efter bonus: 700 000:- (1,1 miljoner till 400 tkr)
Däck o fälgar: 100 000:- (Uppsättningen 21" står för ca hälften)
Reparationer o service: 60 000:-
Elektricitet: 35 000:- (fri SuC så enbart el hemma)
Försäkring: 70 000:-

Om jag inte glömt något så är totalkostnaden ca 965 000:-

965 000 SEK/60 månader = 16 083:-/mån.
965 000 SEK/17 000 mil = 57:-/mil.

Jag har dock haft den på leasing fram till i vintras så jag tror jag har kommit billigare undan än så.

Det är ett enkelt överslag så ta det för vad det är. Jag räknar dock med billiga mil de kommande åren.

Kalkyl för kommande 36 månader/10 000 mil. Äger den numera privat.

Värdeminskning: 150 000:- (400 tkr till 250 tkr)
Däck o fälgar: 30 000:-
Reparationer o service: 60 000:-
Elektricitet: 20 000:-
Försäkring: 50 000:-

Summa kostnader: 310 000:-

310 000:-/36 mån = 8 611:-/mån.
310 000:-/10 000 mil = 31:-/mil.

Kostnaderna för en lika gammal dieselbil i motsvarande klass ligger nog på ungefär samma förutom bränslet som blir betydligt dyrare. Räknar med att spara 3-4 tkr per månad jämfört med en 5 år gammal MB E 350 CDI eller BMW 530d.

Om allt handlar om att kapa kostnader så är det klart att det finns billigare alternativ som har lägre dieselförbrukning, lägre försäkringskostnader, är billigare att reparera... Men även en snålare diesel i samma storleksklass kostar 15:-/mil i bara bränsle om den drar 0,6 blandat. Då måste resterande kostnader vara galet låga för att kompensera.

Exempel
Kia Optima SW

Värdeminskning: 80 000:- (200 tkr till 120 tkr)
Däck o fälgar: 20 000:-
Reparationer o service: 20 000:-
Diesel: 150 000:-
Försäkring: 30 000:-
Skatt: 8 000:- (?)

Summa kostnader: 308 000:-

Ja helt klart billigare. :lol:
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av juristen »

Banane skrev: 03 okt 2023 08:57
Mina kostnader på 5 år/17 tusen mil med Model S. Uppskattade.
Och om du inte leasat kanske du hade lånat för bilen, och då hade det tillkommit en räntekostnad också. Alternativt om du köpt den utan lån hade du missat en ränteintäkt på kapitalet du köpte bilen för.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Banane »

juristen skrev: 03 okt 2023 09:23
Banane skrev: 03 okt 2023 08:57
Mina kostnader på 5 år/17 tusen mil med Model S. Uppskattade.
Och om du inte leasat kanske du hade lånat för bilen, och då hade det tillkommit en räntekostnad också. Alternativt om du köpt den utan lån hade du missat en ränteintäkt på kapitalet du köpte bilen för.
Exakt. Jag glömde räntekostnaderna. Fram till nyligen var de dock relativt små.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av themax »

För mig brukar det fortfarande funka att jag delar med mig av artikeln jag skrev här på TCS i fjol. De bränslepriser jag kunde använda var betydligt lägre då. Men chefredaktören på M3 läser förmodligen inte TCS nyhetsflöde, så då förstår man inställningen. Dessutom är ju min uträkning helt anekdotisk på individnivå, men jag tycker det funkar att sticka i händerna på skeptiker.

https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... 4-600-mil/
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Carlsson
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Carlsson »

juristen skrev: 02 okt 2023 13:26
Roade mig med att göra en snabbkalkyl på ett och ett halvt års ägande från ny på en M3LR. Iofs en del överslag i kalkylen, men jag får en milkostnad på ca 38 kr/mil inkl el, räntekostnad, däck, värdeminskning, bonus och försäkring. Då har jag kört drygt 4200 mil och i princip uteslutande hemmaladdat. Inte snorbilligt, men inte heller något att höja på ögonbrynen åt för att köra en ny premiumbil.

Drar jag av för ersättningen jag fått för resor som jag gjort i tjänsten så landar jag på under 35 kr/mil.

Har inte räknat på någon motsvarande ny dieselbil, men har svårt att tro att det skulle vara billigare.

Vad räknade du att du köpte bilen för och vad den säljs för? Det är ju den stora posten för värdeminskning. När jag räknat på att köpa Tesla blir det betydligt mycket mer än 35kr / mil. Och räknar du 4200 mil per år? Eller är det 4200 mil på hur många år då?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av taliz »

Carlsson skrev: 03 okt 2023 21:29
juristen skrev: 02 okt 2023 13:26
Roade mig med att göra en snabbkalkyl på ett och ett halvt års ägande från ny på en M3LR. Iofs en del överslag i kalkylen, men jag får en milkostnad på ca 38 kr/mil inkl el, räntekostnad, däck, värdeminskning, bonus och försäkring. Då har jag kört drygt 4200 mil och i princip uteslutande hemmaladdat. Inte snorbilligt, men inte heller något att höja på ögonbrynen åt för att köra en ny premiumbil.

Drar jag av för ersättningen jag fått för resor som jag gjort i tjänsten så landar jag på under 35 kr/mil.

Har inte räknat på någon motsvarande ny dieselbil, men har svårt att tro att det skulle vara billigare.

Vad räknade du att du köpte bilen för och vad den säljs för? Det är ju den stora posten för värdeminskning. När jag räknat på att köpa Tesla blir det betydligt mycket mer än 35kr / mil. Och räknar du 4200 mil per år? Eller är det 4200 mil på hur många år då?
Min milkostnad inkl allt(värdeminskning, däck, försäkring, skatt etc) låg på knappt 14kr/mil för min M3P. Ägde 1 1/2 år körde 3600 mil.
Min tidigare beggade Volvo V60 D4 kostade mer än det dubbla trots att inköpspriset var 1/5.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Banane »

taliz skrev: 03 okt 2023 21:37
Carlsson skrev: 03 okt 2023 21:29
juristen skrev: 02 okt 2023 13:26
Roade mig med att göra en snabbkalkyl på ett och ett halvt års ägande från ny på en M3LR. Iofs en del överslag i kalkylen, men jag får en milkostnad på ca 38 kr/mil inkl el, räntekostnad, däck, värdeminskning, bonus och försäkring. Då har jag kört drygt 4200 mil och i princip uteslutande hemmaladdat. Inte snorbilligt, men inte heller något att höja på ögonbrynen åt för att köra en ny premiumbil.

Drar jag av för ersättningen jag fått för resor som jag gjort i tjänsten så landar jag på under 35 kr/mil.

Har inte räknat på någon motsvarande ny dieselbil, men har svårt att tro att det skulle vara billigare.

Vad räknade du att du köpte bilen för och vad den säljs för? Det är ju den stora posten för värdeminskning. När jag räknat på att köpa Tesla blir det betydligt mycket mer än 35kr / mil. Och räknar du 4200 mil per år? Eller är det 4200 mil på hur många år då?
Min milkostnad inkl allt(värdeminskning, däck, försäkring, skatt etc) låg på knappt 14kr/mil för min M3P. Ägde 1 1/2 år körde 3600 mil.

Under de speciella förutsättningar som var då ja.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av taliz »

Banane skrev: 03 okt 2023 21:38
taliz skrev: 03 okt 2023 21:37
Carlsson skrev: 03 okt 2023 21:29
juristen skrev: 02 okt 2023 13:26
Roade mig med att göra en snabbkalkyl på ett och ett halvt års ägande från ny på en M3LR. Iofs en del överslag i kalkylen, men jag får en milkostnad på ca 38 kr/mil inkl el, räntekostnad, däck, värdeminskning, bonus och försäkring. Då har jag kört drygt 4200 mil och i princip uteslutande hemmaladdat. Inte snorbilligt, men inte heller något att höja på ögonbrynen åt för att köra en ny premiumbil.

Drar jag av för ersättningen jag fått för resor som jag gjort i tjänsten så landar jag på under 35 kr/mil.

Har inte räknat på någon motsvarande ny dieselbil, men har svårt att tro att det skulle vara billigare.

Vad räknade du att du köpte bilen för och vad den säljs för? Det är ju den stora posten för värdeminskning. När jag räknat på att köpa Tesla blir det betydligt mycket mer än 35kr / mil. Och räknar du 4200 mil per år? Eller är det 4200 mil på hur många år då?
Min milkostnad inkl allt(värdeminskning, däck, försäkring, skatt etc) låg på knappt 14kr/mil för min M3P. Ägde 1 1/2 år körde 3600 mil.

Under de speciella förutsättningar som var då ja.
Var inte så speciellt då 2019-2020.
Däremot efterföljande ID4 fick jag betalt 48kr/mil för att köra 2700 mil. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Carlsson
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Carlsson »

taliz skrev: 03 okt 2023 21:37
Carlsson skrev: 03 okt 2023 21:29
juristen skrev: 02 okt 2023 13:26
Roade mig med att göra en snabbkalkyl på ett och ett halvt års ägande från ny på en M3LR. Iofs en del överslag i kalkylen, men jag får en milkostnad på ca 38 kr/mil inkl el, räntekostnad, däck, värdeminskning, bonus och försäkring. Då har jag kört drygt 4200 mil och i princip uteslutande hemmaladdat. Inte snorbilligt, men inte heller något att höja på ögonbrynen åt för att köra en ny premiumbil.

Drar jag av för ersättningen jag fått för resor som jag gjort i tjänsten så landar jag på under 35 kr/mil.

Har inte räknat på någon motsvarande ny dieselbil, men har svårt att tro att det skulle vara billigare.

Vad räknade du att du köpte bilen för och vad den säljs för? Det är ju den stora posten för värdeminskning. När jag räknat på att köpa Tesla blir det betydligt mycket mer än 35kr / mil. Och räknar du 4200 mil per år? Eller är det 4200 mil på hur många år då?
Min milkostnad inkl allt(värdeminskning, däck, försäkring, skatt etc) låg på knappt 14kr/mil för min M3P. Ägde 1 1/2 år körde 3600 mil.
Min tidigare beggade Volvo V60 D4 kostade mer än det dubbla trots att inköpspriset var 1/5.

Jag har så svårt att tro på de här kalkylerna.
2800:- per månad utslaget på allt.
Däck står för kanske 1000:- (om du pröjsa 20k för dem). Och försäkring runt 1000:-?

Lite drift på det och du menar att du enbart tappade 10-14 000 kr i värdeminskning?

Hur räknar ni för att få fram de här siffrorna? Det är min fråga.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Banane »

Carlsson skrev: 03 okt 2023 21:50
taliz skrev: 03 okt 2023 21:37
Carlsson skrev: 03 okt 2023 21:29
juristen skrev: 02 okt 2023 13:26
Roade mig med att göra en snabbkalkyl på ett och ett halvt års ägande från ny på en M3LR. Iofs en del överslag i kalkylen, men jag får en milkostnad på ca 38 kr/mil inkl el, räntekostnad, däck, värdeminskning, bonus och försäkring. Då har jag kört drygt 4200 mil och i princip uteslutande hemmaladdat. Inte snorbilligt, men inte heller något att höja på ögonbrynen åt för att köra en ny premiumbil.

Drar jag av för ersättningen jag fått för resor som jag gjort i tjänsten så landar jag på under 35 kr/mil.

Har inte räknat på någon motsvarande ny dieselbil, men har svårt att tro att det skulle vara billigare.

Vad räknade du att du köpte bilen för och vad den säljs för? Det är ju den stora posten för värdeminskning. När jag räknat på att köpa Tesla blir det betydligt mycket mer än 35kr / mil. Och räknar du 4200 mil per år? Eller är det 4200 mil på hur många år då?
Min milkostnad inkl allt(värdeminskning, däck, försäkring, skatt etc) låg på knappt 14kr/mil för min M3P. Ägde 1 1/2 år körde 3600 mil.
Min tidigare beggade Volvo V60 D4 kostade mer än det dubbla trots att inköpspriset var 1/5.

Jag har så svårt att tro på de här kalkylerna.
2800:- per månad utslaget på allt.
Däck står för kanske 1000:- (om du pröjsa 20k för dem). Och försäkring runt 1000:-?

Lite drift på det och du menar att du enbart tappade 10-14 000 kr i värdeminskning?

Hur räknar ni för att få fram de här siffrorna? Det är min fråga.
Var extremt bra andrahandsvärde ett tag.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av taliz »

Carlsson skrev: 03 okt 2023 21:50
taliz skrev: 03 okt 2023 21:37
Carlsson skrev: 03 okt 2023 21:29
juristen skrev: 02 okt 2023 13:26
Roade mig med att göra en snabbkalkyl på ett och ett halvt års ägande från ny på en M3LR. Iofs en del överslag i kalkylen, men jag får en milkostnad på ca 38 kr/mil inkl el, räntekostnad, däck, värdeminskning, bonus och försäkring. Då har jag kört drygt 4200 mil och i princip uteslutande hemmaladdat. Inte snorbilligt, men inte heller något att höja på ögonbrynen åt för att köra en ny premiumbil.

Drar jag av för ersättningen jag fått för resor som jag gjort i tjänsten så landar jag på under 35 kr/mil.

Har inte räknat på någon motsvarande ny dieselbil, men har svårt att tro att det skulle vara billigare.

Vad räknade du att du köpte bilen för och vad den säljs för? Det är ju den stora posten för värdeminskning. När jag räknat på att köpa Tesla blir det betydligt mycket mer än 35kr / mil. Och räknar du 4200 mil per år? Eller är det 4200 mil på hur många år då?
Min milkostnad inkl allt(värdeminskning, däck, försäkring, skatt etc) låg på knappt 14kr/mil för min M3P. Ägde 1 1/2 år körde 3600 mil.
Min tidigare beggade Volvo V60 D4 kostade mer än det dubbla trots att inköpspriset var 1/5.

Jag har så svårt att tro på de här kalkylerna.
2800:- per månad utslaget på allt.
Däck står för kanske 1000:- (om du pröjsa 20k för dem). Och försäkring runt 1000:-?

Lite drift på det och du menar att du enbart tappade 10-14 000 kr i värdeminskning?

Hur räknar ni för att få fram de här siffrorna? Det är min fråga.
Fick 50k rabatt på lagerbil och sen 60k i miljöbonus.
Jag sålde de 20" hjul som kom med för 24k, köpte nya 18" dubbfria för 10k(i Norge, var mkt billigare där). Köpte sen helt nya PS4 på blocket för 3500kr. Så sparade ytterligare en slant där.
Försäkring kostade endast 250/månad(priserna har mångdubblats sen dess, nu skulle jag få pynta runt 1200).
Laddade gratis såväl hemma som på resa(många snabbladdare var gratis då och jag valde förstås dem).
Så det är förstås lite (tanke)jobb att snåla, men det går.

Hade jag sålt den några månader senare hade jag gått plus på den, så lite taskig timing där faktiskt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Carlsson
Inlägg: 16
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: M3 - Den som köpte elbil blev lurad - billigare att köra diesel

Inlägg av Carlsson »

taliz skrev: 03 okt 2023 22:03
Carlsson skrev: 03 okt 2023 21:50
taliz skrev: 03 okt 2023 21:37
Carlsson skrev: 03 okt 2023 21:29
juristen skrev: 02 okt 2023 13:26
Roade mig med att göra en snabbkalkyl på ett och ett halvt års ägande från ny på en M3LR. Iofs en del överslag i kalkylen, men jag får en milkostnad på ca 38 kr/mil inkl el, räntekostnad, däck, värdeminskning, bonus och försäkring. Då har jag kört drygt 4200 mil och i princip uteslutande hemmaladdat. Inte snorbilligt, men inte heller något att höja på ögonbrynen åt för att köra en ny premiumbil.

Drar jag av för ersättningen jag fått för resor som jag gjort i tjänsten så landar jag på under 35 kr/mil.

Har inte räknat på någon motsvarande ny dieselbil, men har svårt att tro att det skulle vara billigare.

Vad räknade du att du köpte bilen för och vad den säljs för? Det är ju den stora posten för värdeminskning. När jag räknat på att köpa Tesla blir det betydligt mycket mer än 35kr / mil. Och räknar du 4200 mil per år? Eller är det 4200 mil på hur många år då?
Min milkostnad inkl allt(värdeminskning, däck, försäkring, skatt etc) låg på knappt 14kr/mil för min M3P. Ägde 1 1/2 år körde 3600 mil.
Min tidigare beggade Volvo V60 D4 kostade mer än det dubbla trots att inköpspriset var 1/5.

Jag har så svårt att tro på de här kalkylerna.
2800:- per månad utslaget på allt.
Däck står för kanske 1000:- (om du pröjsa 20k för dem). Och försäkring runt 1000:-?

Lite drift på det och du menar att du enbart tappade 10-14 000 kr i värdeminskning?

Hur räknar ni för att få fram de här siffrorna? Det är min fråga.
Fick 50k rabatt på lagerbil och sen 60k i miljöbonus.
Jag sålde de 20" hjul som kom med för 24k, köpte nya 18" dubbfria för 10k(i Norge, var mkt billigare där). Köpte sen helt nya PS4 på blocket för 3500kr. Så sparade ytterligare en slant där.
Försäkring kostade endast 250/månad(priserna har mångdubblats sen dess, nu skulle jag få pynta runt 1200).
Laddade gratis såväl hemma som på resa(många snabbladdare var gratis då och jag valde förstås dem).
Så det är förstås lite (tanke)jobb att snåla, men det går.

Hade jag sålt den några månader senare hade jag gått plus på den, så lite taskig timing där faktiskt...
Spännande. Artikeln som diskuteras i tråden hävdar att det i dagens läge är dyrare att köpa och köra elbil än smutsig diesel. Flera individer försvarar Tesla och säger att det är billigare, väldigt mycket billigare eller till och med gratis att köra Tesla. Och visst, så kanske det var. Men det är inte så längre. Det är inte så idag. Och det är väl ändå det artikeln hävdar också.

Så som jag räknat, om man köper en tesla idag och kör ca 3 år kostar bilen dig cirka 80-120kr milen. Om man snittar på 1500 mil per år. Men det är ju gissningar för framtiden. Inte hur det sett ut för tre år sedan.
Skriv svar