Tesla Model 3 – totalkostnad över tre år och 14 600 mil

D182FDDE-B7CC-4F10-BE80-CDDF3D7ADA2B_1_105_c

Dagens inlägg är ett gästinlägg från Mats Guldbrand som fört noga anteckningar över exakt hur mycket hans Tesla Model 3 hade kostat honom – och även kunde jämföra den med förra bilen, en Audi A4:

Vi bytte nyligen bil till en Model Y, och vår gamla Model 3 såldes till bilhandlare. Jag har under de tre år och 14600 mil jag ägt den loggat alla kostnader för bilen – allt från laddning till spolarvätska. Jag loggade tidigare med TeslaFi, men bytte till Tronity.io för ett par år sedan eftersom de hade en mer aktiv utveckling. Ibland är det enkelt att räkna ut vad det kostat, andra gånger svårare. Jag hade till exempel 750 mil gratis superladdning efter ett referralprogram, men jag har ändå loggat vad det skulle ha kostat om jag betalade för de laddsessionerna. Vi kör också väldigt mycket, och allting är privata mil.

Bilen var en 2019 Tesla Model 3, uthämtad den 8 mars 2019 på Trosta Park vid Arlanda. Den beställdes med ”vanlig” autopilot, men då Tesla sänkte priserna under väntetiden så ”fick” jag FSD istället för lägre pris. Inköpspriset minus supermiljöbilspremien blev 655200 kr inklusive vinterdäck. Privatköp.

Laddning:

Om vi börjar med laddning, så har vi under tre år laddat för 47 270 kr. Det gav en ”bränslekostnad” på drygt 3 kronor per mil, då bilen dragit ungefär 200 Wh/km (2 kWh/mil) inklusive laddförluster (och 186 Wh/km in i batteriet). Som mest drog bilen 270 Wh/km i februari 2021, och som minst drog den 166 Wh/km i juli 2019. Snabbaste laddning var på Supercharger (SuC), när jag rullade in med låg State of Charge (SOC) och varmt batteri. Toppade 251 kW under någon minut i Kristinehamn och Hudiksvall. 200 kW eller högre nådde jag ytterligare 13 gånger under tre år. Vi kör mycket motorväg och det påverkar förbrukningen en hel del. En tur efter lugna landsvägar innebar ofta en förbrukning på under 140 Wh/km.

Hemma och i vårt torp laddar jag med smartcharge.dev som räknar ut vad du behöver och anpassar laddningen automatiskt till de billiga timmarna. Vi har bevisligen en lägre kostnad för förbrukningen än jag räknat med här (se diagram nedan). Utslaget över tre år har elen kostat i genomsnitt 30 öre/kWh enligt Smartcharge. Totalt betalar jag dock 2:- per kWh inklusive ”allt” hemma eftersom laddboxen tillhör en samfällighet. För enkelhets skull loggar jag samma summa i torpet, men i verkligheten är kostnaden alltså lägre. Den som laddar smart på natten kan spara pengar på det.

SmartCharge diagram

Smartcharge diagram. Högsta pris var i december 2021 (>100 öre/kWh) , lägst april 2020 (~10 öre/kWh)

Extrautrustning:

Jag lade tidigt solskydd på bakrutorna och PPF på hundben och trösklar kom några månader senare när jag såg hur lacken blästrades trots stänkskydd från dag 1. Den keramiska lackbehandling jag gjorde direkt när bilen var ny blästrades bort så skyddsfilmen satt bra, trots tidigare keramisk behandling. Lackbehandlingen gjordes eftersom jag visste att jag skulle tvätta bilen på macken med borsttvätt, och att den svarta färgen Tesla har både är tunn och känslig. Totalt 14 000 kr för lackbehandlingar, solskyddsfilm och PPF.

Efter den keramiska lackbehandlingen i mars 2019

Efter den keramiska lackbehandlingen i mars 2019

Service:

Bilen fullkomligt åt sommardäck. Av någon anledning höll vinterdäcken nästan tre vintrar medan sommardäcken behövde bytas varje år. Vi är inga ”busförare” utan bilen har nog haft inställningen ”chill” under den största tiden av ägandet. Dock lyckades jag köpa lätt begagnade däck av några ägare som ville ha andra fälgar till sommardäcken eller andra anledningar, och totalt lade jag ner 13 852 kr på däck, och ungefär lika mycket till på däckhotell, balanseringar och byten. Några reparationer skedde på garanti, bland annat en länkarm. Den andra länkarmen byttes efter garantin och kostade drygt 5 000. Jag har också betalat för att smörja upp bromsarna, byta knapp till bakluckan och en hjulinställning. Hade också en parkeringsskada som åtgärdades med självrisk på 10 750 kr. Skulle säkert varit billigare att bara låta en duktig lackerare åtgärda det. Totalt lade jag ner 35 443 kr på service, eller 2:42 kronor per mil.

Underhåll:

Jag tvättade bilen i maskin ett trettiotal gånger under åren, och några gånger för hand. Dessutom lämnade jag in den varje vår till firman som gjorde den keramiska lackbehandlingen för att de skulle få bort tvättreporna efter vintern. Det var inga problem – lacken såg alltid ny ut när de hade tvättat och polerat bilen. Totalt tvättade och polerade jag för knappt 14 000 kronor eller knappt en krona milen.

Värdeminskning:

Elefanten i rummet är naturligtvis värdeminskningen. Elbilar är dyra i inköp men billiga i drift. Värdeminskningen hade jag kalkylerat med 50% efter tre år, men facit blev bättre än kalkylen och bilhandlaren som köpte in den betalade 375 000 kr. Värdeminskning 19 kronor per mil. Detta var alltså en bil som gått 14 600 mil men med fullständig historik och väl omhändertagen. När jag frågade runt bland de handlare som brukar köpa in Tesla så låg inbytespriset under vad Tesla erbjöd. Handlaren som fick köpa bilen köpte den till ett något lägre inbytespris än det Tesla erbjudit. Detta eftersom handlaren åtog sig att betala för bilen före bytet så vi skulle frigöra pengar till kontantinsatsen på Model Y, samt att handlaren är en person jag handlat med tidigare och litar till 100% på. Hade kanske fått några tusenlappar mer om jag sålt privat, men jag vill inte ha att göra med däcksparkare från när och fjärran. När jag pratade med flera handlare värderade de FSD till max 20 000 kr. Alltså hälften av vad det kostar att köpa till bilen idag.

Tronity räknade ut att batteriet hade tappat ungefär 10% av kapaciteten och att bilen hade 45 mils räckvidd. Bilen laddades normalt till max 80% och 100% inför länge resor, vi följde bilens (och Teslas) enkla regler. Ladda normalt max 90% och om du laddar till 100%, låt den inte stå länge med full laddning. Jag har inte använt ScanMyTesla så jag har inga exakta siffror, men 10% degradering låter rimligt sett till vad andra har visat.

Slutsats:

När jag jämför med vår tidigare bil, en Audi A4 som vi köpte begagnad, så ligger milkostnaden på ungefär detsamma. Audi kostade 299 000 kr i inköp och såldes för 60 000 kr. Men bränsle, service och reparationer gick på 411 000 kronor under de sex år vi ägde den. Totalt knappt 30 kr per mil för Audin, 31 för Teslan.

Med dagens bränslepriser skulle kalkylen sett annorlunda ut – medianpriset för diesel var 13:85 under åren 2013-2019. Med dagens dieselpris på 23:50 skulle vi betalat 2 000 kronor mer i månaden, bara för bränsle. Jag bytte olja två gånger per år tidigare för totalt 42 000 kronor eller 7 000 kronor per år. Audin var också uppkopplad med Telia Sense för 99 kr i månaden, samma som Premium Connectivity kostar till Tesla.

Om man räknar totalt pengar ut kostade Teslan 448 000 kr eller 149 000 kr per år och Audin 651 000 kr, 108 500 kr per år. Audi ägde vi i 6 år, Teslan i 3 år. Audin rullade runt 3 600 mil per år, Teslan 5 000. Det är därför kostnaden per mil är ungefär densamma, men pengar ut per år mer för Tesla. Vi har å andra sidan ersatt de resor vi gjorde tidigare med flyg och tagit bilen istället. Och pandemin gjorde resandet mer personligt i eget fordon. Några enkelbiljetter på lokaltåg istället för månadskort under två år.

Detta är alltså min uträkning som baseras på hur vi kör och använder bilen. Någon som bara kör 1 500 mil per år får naturligtvis en helt annan kalkyl. Nuvarande Model Y gissar jag att vi behåller lika länge som Audin, det vill säga sex år. Då kommer jag förmodligen med ytterligare en kalkyl på vad den kostat. Men vi kommer aldrig byta till fossilbil igen, det är i alla fall säkert.

Screenshot 2022-05-09 at 11.30.51

Tack Mats för din utförliga kostnadsredovisning!

Bookmark the permalink.