Sida 1 av 1
Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 30 sep 2023 19:00
av Earplugged
En inte helt elbilsrelated fråga men har i alla fall med batterier att göra

Har två LiFePO batterier till en bärbar högtalare som kan stå oanvända längre perioder, hur skall de vara laddade för att må som bäst när de ej används? 100%, 50%, 0%?
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladda
Postat: 30 sep 2023 19:07
av taliz
Jag hävdar 50%.
(Vet att AAKEE kommer hävda lägre

)
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 30 sep 2023 19:59
av AAKEE
Japp, 0% är bäst.
Men det kan vara lite svårt att nå exakt 0% så lågg dig på 20% eller ngt så har du riktigt låg degradering. Temp är lika viktigt så har du en sval plats hjälper det också.
Till taliz: Du får börja leta fram fakta som säger att 50% är bäst.
Under tiden kör jag 10.000 mil till.
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 30 sep 2023 22:23
av Earplugged
Tack för svaren, då låter jag batterierna vara i princip oladdade när de inte används och laddar upp dom först inför användning.
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 30 sep 2023 23:00
av AAKEE
Earplugged skrev: ↑30 sep 2023 22:23
Tack för svaren, då låter jag batterierna vara i princip oladdade när de inte används och laddar upp dom först inför användning.
Förutsätter de är fräsha, så.
Om de är riktigt slitna och självurladdar fort så måste man kanske hantera det annorlunda.
Jag har en dell-lapptop från januari 2009 som jag i princip fortsatt använda bara för ett OBD-program, batteriet håller hyffsad kapacitet än men har börjat dra ur sig själv så man kanske inte bör lämna det med lite ström länge.
Ett sånt kan man inte lämna med 0% och vara säker på att det överlever.
14,5 år är okey ändå, ifall det dör imorrn.
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 01 okt 2023 12:37
av taliz
Håller man det för lågt är risken att det blir "bricked" pga självurladding.
50% är en god tumregel oavsett batteri IMO.
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 01 okt 2023 13:42
av Off Grid Byggaren
Nya LiFePO batterier för energilager brukar komma med 40% SoC från fabrik.
Då kan de ha lagrats ett år från tillverkningsdatum.
Någon nämnde nyligen att vissa rederier hade sänkt max tillåten SoC för transport ombord på fartyg.
Så det kan ju påverka vad de väljer för nivå.
Om jag sätter ihop en stack med fyra batterier som har samma tillverkningsdatum krävs det nästan jämt att köra batteribalancering har jag märkt.
Om jag senare utökar en batteristack med något mer batteri kan det krävas flera batteribalanceringar för att få det att funka. Verkar mycket viktigt med jämn cellspänning på LFP.
.
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 01 okt 2023 13:47
av AAKEE
taliz skrev: ↑01 okt 2023 12:37
Håller man det för lågt är risken att det blir "bricked" pga självurladding.
50% är en god tumregel oavsett batteri IMO.
Bricked pga självurladdning beror ju på hur länge man avser ha det lagrat.
Är batteriet friskt så laddar det inte just ut något alls vid lagring med låg SOC.
Tesla rekommenderar 15-50% för lagerhållning av LFP-batterier. Det innefattar ju att batteriet ligger obestämd tid i väntan på att det behövs.
Har man ett batteri som ligger på slutet av karriären, som mitt snart 15 år gamla till laptopen så får man handskas med det. Kan dock inte lämnas mer än en månad oavsett SOC.
Ett friskt batteri tappar kanske 0.5% per månad om det håller lägre SOC o normal rumstemp och mindre i kyla (Ofta anges 3-5% men det brukar referera till 100% SOC.
Självurladdningen är betydligt högre mellan 80-100%.).
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 01 okt 2023 13:56
av AAKEE
Off Grid Byggaren skrev: ↑01 okt 2023 13:42
Om jag senare utökar en batteristack med något mer batteri kan det krävas flera batteribalanceringar för att få det att funka. Verkar mycket viktigt med jämn cellspänning på LFP.
Screenshot_20231001-134105_Google.jpg
Ja, problemet är egentligen ”tvärtom”.
Eftersom det är väldigt flack spänningskurva så kan SOC skilja trots att cellerna håller nästan samma spänning. En balansering garanterar inte att de är i balans pga detta.
Vid utökning borde du ”koppla ihop” eller börja från antingen helt fullt, eller 0%. Då blir parningen bättre iom att SOC kommer vara mer lika.
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 04 okt 2023 10:45
av Off Grid Byggaren
AAKEE skrev: ↑01 okt 2023 13:56
Off Grid Byggaren skrev: ↑01 okt 2023 13:42
Om jag senare utökar en batteristack med något mer batteri kan det krävas flera batteribalanceringar för att få det att funka. Verkar mycket viktigt med jämn cellspänning på LFP.
Screenshot_20231001-134105_Google.jpg
Ja, problemet är egentligen ”tvärtom”.
Eftersom det är väldigt flack spänningskurva så kan SOC skilja trots att cellerna håller nästan samma spänning. En balansering garanterar inte att de är i balans pga detta.
Vid utökning borde du ”koppla ihop” eller börja från antingen helt fullt, eller 0%. Då blir parningen bättre iom att SOC kommer vara mer lika.
Nu kom det faktiskt info från leverantören att vi ska ladda upp varje modul till 100% innan de paras ihop.
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 04 okt 2023 13:12
av AAKEE
Off Grid Byggaren skrev: ↑04 okt 2023 10:45
Nu kom det faktiskt info från leverantören att vi ska ladda upp varje modul till 100% innan de paras ihop.
Perfekt!
Är det nå mer de vill veta behöver de ju bara fråga här

Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 05 okt 2023 09:19
av Tellus
Hur bör jag sköta detta batteri under vintern då scootern mest står.
Bör jag följa manualen? Isåfall blir det typ 100% hela vintern...
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 05 okt 2023 10:56
av Thed75
Är det inte typ 80% och förvar i kylskåpstemp som gäller vid långvarig förvaring. Har husqvarnabatterier till trädgårdsredskap, skruvdragar batterier, rc batterier och cykelbatterier i ett separat kylskåp vid förvaring. Rummet är även brandsäkrat så tar det fjutt vid ladd eller förvaring ska inte hela lagården brinna ner
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 05 okt 2023 11:06
av agehall
AAKEE skrev: ↑30 sep 2023 19:59
Under tiden kör jag 10.000 mil till.
Kör du enbart på 30-väg i laglig hastighet? Annars lär du hinna en bra bit till på den tid det tar att leta upp sådana fakta…

Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 05 okt 2023 14:42
av AAKEE
Tellus skrev: ↑05 okt 2023 09:19
Hur bör jag sköta detta batteri under vintern då scootern mest står.
Bör jag följa manualen? Isåfall blir det typ 100% hela vintern...
Beror ju på vad du vill åstadkomma och kanske om batteriet går ta loss/koppla ur eller inte.
Går det inte koppla loss och scootern tjyvdrar ström så vill man nog ladda fullt, så det inte blir tvärtomt över vintern.
Går det koppla loss så det inte drar ut sig är ju det ”bästa” rent degraderingsmässigt att hålla låg SOC och gärna svalt.
Att lämna på 80% hjälper egentligen noll jämfört mot 100% när det gäller degradering av kapaciteten.
100% är inte överhuvudtaget i närheten då dåligt som forum- och elbilsryktet säger. Att 100% skulle vara jättedåligt och 80% sweet spot är en av de största myterna runt elbilar.
Såhär hanterar jag min robotklippares lithium ion-batteri:
Laddar helt fullt när den tas in vid hösten, och den står i förråd i varmgaraget med cirka 10-15C huvuddelen av tiden.
Varför lämnar jag inte batteriet med ca 10-30%?
Batteriet är inkopplat och även med strömbrytaren av kan den eventuellt dra lite ström (den kan utlösa stöldlarmet med kontakten i läge OFF). Jag ids inte bry mig om att öppna och koppla ur batteriet, som förövrigt hade void-at garantin ledan den hade det.
Om batteriet tappar lite kapacitet får roboten bara ladda lite oftare vilket inte spelar någon roll.
Jag vet att batterierna till min modell lätt håller 10 år, och måste jag byta efter 10 år, gör det inget.
Dessutom laddar robotklipparen sig alltid till 100% efter körning och den står och vilar cirka 16 timmar per dygn samt alltid hela lördag och söndag, så batteriet står oavsett det fullt cirka halva tiden under klippsäsong, när det är den varma perioden på året.
Att försöka minimera litelite extra vintertid kommer inte påverka batteriet speciellt mycket.
Jag har fem batterier till min serie av dewalt-grejer. När de behöver laddas laddar jag dem såklart fullt. Varför? (Det spelar ingen roll om de tappar 10% extra under livslängden, då jag har fem st och det går fort att byta).
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 05 okt 2023 14:48
av AAKEE
Thed75 skrev: ↑05 okt 2023 10:56
Är det inte typ 80% och förvar i kylskåpstemp som gäller vid långvarig förvaring. Har husqvarnabatterier till trädgårdsredskap, skruvdragar batterier, rc batterier och cykelbatterier i ett separat kylskåp vid förvaring. Rummet är även brandsäkrat så tar det fjutt vid ladd eller förvaring ska inte hela lagården brinna ner
Nej.
80% är inte i närheten av bästa laddnivå för något lithiumbatteri.
Istället är det ofta så att runt 80% är där batterierna degraderar mest.
80% är ungefär som 100% i fråga om degradering för i princip alla lithiumbatterier.
Det är inte ”farligt” att ha dem i 80%, men det är inte heller speciellt mycket bättre än 100%. Ibland tom sämre.
Här ser du hur batterier degraderas pga tiden för tre olika kemier.
Det finns tecken på att man fått ned takten litegrann för moderna kemier, tex LG’s NCMA, där de håller kapaciteten bättre.
Trots det är själva formen på kurvan lika, med lägst vid 0% och högt med hög SOC.
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 05 okt 2023 14:49
av AAKEE
agehall skrev: ↑05 okt 2023 11:06
AAKEE skrev: ↑30 sep 2023 19:59
Under tiden kör jag 10.000 mil till.
Kör du enbart på 30-väg i laglig hastighet? Annars lär du hinna en bra bit till på den tid det tar att leta upp sådana fakta…
Jag tänker att det tar 3-4 år för mig att köra 10K mil. Ungefär då borde den som letar ge upp och säga att det finns inte några sådana data

Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 05 okt 2023 14:53
av AAKEE
Tellus skrev: ↑05 okt 2023 09:19
Hur bör jag sköta detta batteri under vintern då scootern mest står.
Bör jag följa manualen? Isåfall blir det typ 100% hela vintern...
Texten längst ned tyder ju på att scootern drar ström och att man ska ladda sen så batteriet inte blir helt tomt.
0% ger lägst calendar aging men 0% är inte helt tomt utan där batteritillverkaren säger ”stop discharge”.
Drar man ut batteriet mer än det kan det skadas (finns relativt god marginal om batteriet är urkopplat men fortsätter man urladda så blir det ju helt tomt).
Bara följa rekommendationerna ju, eller fippla med urkoppling av batteriet.
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 05 okt 2023 15:20
av Tellus
AAKEE skrev: ↑05 okt 2023 14:53
Tellus skrev: ↑05 okt 2023 09:19
Hur bör jag sköta detta batteri under vintern då scootern mest står.
Bör jag följa manualen? Isåfall blir det typ 100% hela vintern...
Texten längst ned tyder ju på att scootern drar ström och att man ska ladda sen så batteriet inte blir helt tomt.
0% ger lägst calendar aging men 0% är inte helt tomt utan där batteritillverkaren säger ”stop discharge”.
Drar man ut batteriet mer än det kan det skadas (finns relativt god marginal om batteriet är urkopplat men fortsätter man urladda så blir det ju helt tomt).
Bara följa rekommendationerna ju, eller fippla med urkoppling av batteriet.
Tänkte om det var något annorlunda då det är ett LFP batteri.
Batteriet kan lätt tas ur, men BMSen är inbyggt i själva batteriklumpen, vet ej om den tjuvdrar.
När batteriet sitter i scootern så sjunker SOC ca 10% per månad.
Men läste på något forum att det kan bli obalans i batteriet, så pass mycket att det går sönder, därför laddrekommendationen.
Tror det är telematiken som suger ur lite och att vissa celler sugs ur mer, kanske beroende på LFP?
Re: Lagra LiFePO laddat eller urladdat?
Postat: 06 okt 2023 01:12
av AAKEE
Tellus skrev: ↑05 okt 2023 15:20
AAKEE skrev: ↑05 okt 2023 14:53
Tellus skrev: ↑05 okt 2023 09:19
Hur bör jag sköta detta batteri under vintern då scootern mest står.
Bör jag följa manualen? Isåfall blir det typ 100% hela vintern...
Texten längst ned tyder ju på att scootern drar ström och att man ska ladda sen så batteriet inte blir helt tomt.
0% ger lägst calendar aging men 0% är inte helt tomt utan där batteritillverkaren säger ”stop discharge”.
Drar man ut batteriet mer än det kan det skadas (finns relativt god marginal om batteriet är urkopplat men fortsätter man urladda så blir det ju helt tomt).
Bara följa rekommendationerna ju, eller fippla med urkoppling av batteriet.
Tänkte om det var något annorlunda då det är ett LFP batteri.
Batteriet kan lätt tas ur, men BMSen är inbyggt i själva batteriklumpen, vet ej om den tjuvdrar.
När batteriet sitter i scootern så sjunker SOC ca 10% per månad.
Men läste på något forum att det kan bli obalans i batteriet, så pass mycket att det går sönder, därför laddrekommendationen.
Tror det är telematiken som suger ur lite och att vissa celler sugs ur mer, kanske beroende på LFP?
LFP mår bäst även de vid låg SOC, så inte någon direkt skillnad så.
Eftersom det normalt är mycket låg självurladdning ska det inte bli obalans. Är det balans och de självurladdar lika lite blir det ingen obalans.
Obalans förövrigt förstör ju inte ett batteri.
Möjligt att man har en dum BMS som inte reder ut det.
För att det ska ta skada krävs eg att någon/några celler blir för urladdade.
LFP-packar med 2-3-4 celler för tex modelflygsbruk har inga problem att ligga över vintern, men de är ju då helt urkopplade så ingenting drar ström, och ingen BMS.