Extra subwoofer?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Extra subwoofer?

Inlägg av Ferro94 »

Jag gillar musik (högt, länge och ensam) och kostade på mig Ultra HiFi- paketet. Visst, ljudet är klart och fint, men jag saknar det där riktiga trycket när man vrider upp. Svårt att få fram basen utan att dörrarna känns som att de ska vibrera loss. Premiumljud både kan och bör låta bättre. Vet av egen erfarenhet att det funkar för andra biltillverkare.

Säkert många här på forumet som tycker att ljudet ÄR alldeles tillräckligt som det är (med eller utan Ultra HiFi) och det har jag 100% respekt för. Vi är bara olika :)

Men visst måste det väl vara någon mer som är lika ljud-nördig som jag? Kanske till och med någon som har eftermonterat ljudkomponenter och nu är nöjd?

Hittade bla denna intressanta länk:

http://www.teslarati.com/review-nvx-cus ... subwoofer/

Undrar just om man köpa i Sverige?
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Extra subwoofer?

Inlägg av TiborBlomhall »

Flera har monterat subwoofers i sina bilar.
Dessa två äldre trådar innehåller mycket matnyttigt:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=10&t=696

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=1923
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tänkte just säga att Ghia har väl en rätt bra inställning till ljudet och provat en del. Själv harjag bara en 10" bas och extra steg. Tyvärr aldrig hunnit prova mot någon med det vanliga ultraljudet. Tycker att de dörrhögtalarna låter bättre oxå bara med nytt steg till dom.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Extra subwoofer?

Inlägg av Herr X »

Ferro94 skrev:
Svårt att få fram basen utan att dörrarna känns som att de ska vibrera loss. Premiumljud både kan och bör låta bättre.
Jag har också premium-ljudpaketet och hade önskat mer bas. Mest bastryck (utan hårdvaruuppgradering) får du om du justerar ljudet bakåt i bilen och slår av Surround.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Tjenare Ferro!
Jag ställde mig samma fråga 2014 när jag fick min bil. Jag gick på STD ljudsystem i min och uppdaterade därmed mer än bara bas. Jag upplevde Premium/HiFi uppgradering som dyr för det man fick. Det påståendet kan jag nu styrka efter två lånebilar med det större systemet (fortfarande en högst personlig åsikt som baseras på mina preferenser). Vad jag kan konstatera under det dryga året som vi har jobbat med min bil är följande:

1. Dörrarna kräver en hel del dämpning och jobb för att Midbasen skall komma till sin rätt. Mycket av den där "rappa/snärtiga" basen man vill uppleva kommer härifrån och inte bakifrån. Det kan alltså vara vettigt att lägga lite fokus där innan man uppgraderar bakre basen. Om man inte är ute efter Raggarbas med skramlande nummerplåt förstås...

2. Bagageluckan kräver dämpning. Väldigt stor luftvolym. Där vann vi mycket på basinformationen när vi fick dämpat denna. Helt klart lättare nu att urskilja kniviga basgångar...

Detta var alltså tänkt som tips innan man går "all in" på ny/mer bas.

De som gjorde installationen i min bil var BRL i Trollhättan. De har även gjort installationen i Pontus bil, så nu har de skaffat sig bra erfarenhet av Tesla. Av vad som fungerar och inte fungerar.... :D
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Kan instämma att det är mycket skrammel från dörrar och bakifrån. Jag har monterat NVX subwoofer paketet. Och den ger mycket bas men samtidigt är det mycket skrammel som måste åtgärdas för att få till ljudet. Skrammel och saker som vibrerar när de inte ska är sådant som jag inte gillar. Jag upplever också att stereoverkan i bilen är sisådär. Kanske är diskanterna på a-stolpen felaktiga har inte kollat dessa. Jag har std med extra bas. Jag provade en HiFi bil på SC och även den bilen hade problem med skrammel från basen vid låga frekvenser i dörrarna. Jag har en App " PA Tone " som jag använder för att generera frekvenser som jag sedan låter spela i högtalarna så att det skramlar, för att sedan åtgärda och prova nästa problemområde.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

Ghia64 skrev:
Tjenare Ferro!
Jag ställde mig samma fråga 2014 när jag fick min bil. Jag gick på STD ljudsystem i min och uppdaterade därmed mer än bara bas. Jag upplevde Premium/HiFi uppgradering som dyr för det man fick. Det påståendet kan jag nu styrka efter två lånebilar med det större systemet (fortfarande en högst personlig åsikt som baseras på mina preferenser). Vad jag kan konstatera under det dryga året som vi har jobbat med min bil är följande:

1. Dörrarna kräver en hel del dämpning och jobb för att Midbasen skall komma till sin rätt. Mycket av den där "rappa/snärtiga" basen man vill uppleva kommer härifrån och inte bakifrån. Det kan alltså vara vettigt att lägga lite fokus där innan man uppgraderar bakre basen. Om man inte är ute efter Raggarbas med skramlande nummerplåt förstås...

2. Bagageluckan kräver dämpning. Väldigt stor luftvolym. Där vann vi mycket på basinformationen när vi fick dämpat denna. Helt klart lättare nu att urskilja kniviga basgångar...

Detta var alltså tänkt som tips innan man går "all in" på ny/mer bas.

De som gjorde installationen i min bil var BRL i Trollhättan. De har även gjort installationen i Pontus bil, så nu har de skaffat sig bra erfarenhet av Tesla. Av vad som fungerar och inte fungerar.... :D
Tack för tips :)

Jag är definitivt inte ute efter raggarbas. Mer finsmakare som gillar att spela högt, och vill då givetvis att basen håller ihop. Kommer från en Merca ML med största ljudpaketet. Helt fantastiskt :lol:

Håller med om att det skramlar rejält från dörrarna. Kanske ska börja där... Du pratar om dämpning. Något man kan göra själv innan man kontaktar proffsen?

Bor alldeles för långt ifrån Trollhättan för att det ska vara görbart. Tror heller inte att BRL finns i Sthlm nu för tiden... Någon som har bra tips i Sthlmsområdet?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Även jag har dämpningen som en punkt som MÅSTE göras något åt. Så jag undrar också hur du (Ghai) har fixat det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare

Inlägg av KlasE »

Jag lämnade in min bil till Tesla SC som gjorde ett grymt bra jobb med att dämpa framdörrarna. Blev ett rejält lyft!

Men även jag går i tankar att trycka in en baslåda - någon som vet ngn firma som kan ljuduppgradering av Tesla i Sthlm?
kofoten

Inlägg av kofoten »

PM Shopen i Stockholm brukar vara bra överlag
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Stäng av dolbyjunket, dra upp basen och justera den såmden ligger typ på mittensätet bak. Blir bra dunka dunka. Jag kan inte köra på 10-11 med den inställningen för det blir för högt. Tesla har mer sub än tex Audis A7 system (det dyra) men inget slår rejälta eftermarknadsgrejjor. Så är man total basjunkie går det nog att komplettera. Prova först med dolby av och justera basen bakåt i bilen. Blir riktigt bra även om det låter som du vill ha mer. ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

KlasE skrev:
Jag lämnade in min bil till Tesla SC som gjorde ett grymt bra jobb med att dämpa framdörrarna. Blev ett rejält lyft!

Men även jag går i tankar att trycka in en baslåda - någon som vet ngn firma som kan ljuduppgradering av Tesla i Sthlm?
Tesla SC? Gör de sånt? Vad fick du betala?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ferro94 skrev:
KlasE skrev:

Tesla SC? Gör de sånt? Vad fick du betala?
Oxå nyfiken, vad gjorde dom och vad kostade det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Pontus skrev:
Även jag har dämpningen som en punkt som MÅSTE göras något åt. Så jag undrar också hur du (Ghai) har fixat det?
BRL använde sig av 2-3 olika dämpmaterial. Det är nog lite yrkeserfarenhet vilken nivå man behöver lägga sig på. Skall se om jag kan skaka fram lite bilder på hur det ser ut i mina framdörrar.
PM Shopen i Stockholm brukar vara bra överlag
Definitivt dit jag skulle vända mig om jag bodde på östkusten.

När det gäller stereoperspektivet i STD systemet så lider det av att du inte har mellanregister utan bara högtalaren i dörren + diskant. De sitter lååångt ifrån varandra, och delningen gör att nästan all info kommer från dörren.
Som jämförelse, min bil:
1. subben spelar upp till 50Hz
2. Dörrhögtalare mellan 50Hz-180Hz
3. Mellanregister mellan 210Hz-6000Hz
4. Diskanter över 6000Hz.

Detta betyder att jag har allt ovanför 210Hz uppe på instrumentbrädan. Hela ljudbilden hamnar i ögonhöjd istället för någonstans mitt i 17" displayen... Den som kikar lite på siffrorna ovan ser även ett medvetet "tapp" i området 180-210. Det verkar snarare vara regel än undantag att detta området genererar en resonans i bilar. För att minimera påverkan kan man lägga delningen efter det....

Jag vet inte hur delningen ser ut i ULTRA/Hifi varianten, jag upplever det bättre än STD men inte bra. Mycket beror på centerhögtalaren också. Den är urkopplad sedan länge i min bil... :D

Får säga att Spotify uppdateringen faktiskt gör källan lyssningsbar också. Mycket trevligt! :lol:
Användarvisningsbild
KlasE
Teslaägare

Inlägg av KlasE »

SCs jobb kostade mig en dag i en merca . Hade lite andra garantijobb de löste samtidigt.

Tack för tips om PM shopen!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag började bygga billjud redan 1984 och redan då började mixtra med 7:e ordningens baslådar och elektronikingenjör som man är
så moddade jag alla prylar (eller byggde eget en hel del oxo), så jag var (inofficiellt) faktiskt före Backe :D :P
Jag vill bara hålla med alla som påpekar att dämpning faktiskt oftast kommer överst på listan och sedan själva utrustningen (OM man nu måste välja sas).
Värst har det varit när respektive stått och tittat på medans inredningen på en helt ny bil ligger utspridd redan första dagen hemma :)
MEN med en TESLA för över en mille har jag faen inte vågat börja riva för att börja dämpa, speciellt som jag hade sjukt mycket fel på bilen från dag 1 och var inne på SC
flera ggr och dom varit allmänt okunniga/kinkiga (då iaf), men nu börjar det verkligen bli dags att ordna till ljudet! :)
Ska in för just dörrarna fram så om dom kan dämpa lite där så vore det ju skitabra ju...
Jag har Hifi-paketet och tycker även jag att det är väldigt bra men saknar det rätta trycket och som sagt även dämpning som är usel tyvärr (nån som minns en viss
ABBA-medlem som fick frågan om han tyckte något var dåligt med TESLA:n och svarade just ljudnivån). Jag tycker oxo ljudbilden ligger väldigt knepigt, måste fixas det oxo...
Ska även kika lite på det som redan byggts och kanske köra på det, inte sugen på att bygga om en massa själv på denna bilen faktiskt (som sagt lite dyr bil ju).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Bjelke skrev:
Jag började bygga billjud redan 1984 och redan då började mixtra med 7:e ordningens baslådar och elektronikingenjör som man är
så moddade jag alla prylar (eller byggde eget en hel del oxo), så jag var (inofficiellt) faktiskt före Backe :D :P
Jag vill bara hålla med alla som påpekar att dämpning faktiskt oftast kommer överst på listan och sedan själva utrustningen (OM man nu måste välja sas).
Värst har det varit när respektive stått och tittat på medans inredningen på en helt ny bil ligger utspridd redan första dagen hemma :)
MEN med en TESLA för över en mille har jag faen inte vågat börja riva för att börja dämpa, speciellt som jag hade sjukt mycket fel på bilen från dag 1 och var inne på SC
flera ggr och dom varit allmänt okunniga/kinkiga (då iaf), men nu börjar det verkligen bli dags att ordna till ljudet! :)
Ska in för just dörrarna fram så om dom kan dämpa lite där så vore det ju skitabra ju...
Jag har Hifi-paketet och tycker även jag att det är väldigt bra men saknar det rätta trycket och som sagt även dämpning som är usel tyvärr (nån som minns en viss
ABBA-medlem som fick frågan om han tyckte något var dåligt med TESLA:n och svarade just ljudnivån). Jag tycker oxo ljudbilden ligger väldigt knepigt, måste fixas det oxo...
Ska även kika lite på det som redan byggts och kanske köra på det, inte sugen på att bygga om en massa själv på denna bilen faktiskt (som sagt lite dyr bil ju).
Kul med en "ljudveteran" på forumet!
Visst är det en dyr bil, men om man bortser från drivlinan så är det precis som vilken annan bil som helst. Fast med lite mer fel kanske... :D
Dörrsidorna är inte svåra att lossa. Innerdelen till bagageluckan är desto knivigare. Ett tips är att fixa lite extra clips från SC innan man sätter igång.
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

Ghia64 skrev:
Dörrsidorna är inte svåra att lossa. Innerdelen till bagageluckan är desto knivigare. Ett tips är att fixa lite extra clips från SC innan man sätter igång.
Var börjar man enklast om man vill lossa dörrsidorna? Har sett att det finns gott om olika dämpningsmaterial att köpa på nätet. Dubbelhäftande och ser relativt enkla ut att skära till och montera. Tänker att jag kanske skulle börja där och se vart det leder...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Ferro94 skrev:
Ghia64 skrev:
Var börjar man enklast om man vill lossa dörrsidorna? Har sett att det finns gott om olika dämpningsmaterial att köpa på nätet. Dubbelhäftande och ser relativt enkla ut att skära till och montera. Tänker att jag kanske skulle börja där och se vart det leder...
Här är några videosnuttar att titta på om hur man tar bort dörrsidor mm. Vet att det finns många fler video om man söker på nätet om att demontera en Tesla ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... LJl5Z1GRZx
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Ferro94 skrev:
Ghia64 skrev:
Du får lossa den lilla gummifliken innanför handtaget. där sitter det skruv som måste lossas. Sedan är det clips. Ta det försiktigt då det sitter kablage till belysning od. som måste pluggas ur efter att dörrsidan är loss.

Som sagt, jag skall ladda upp lite bilder ikväll på mina dörrsidor.
Användarvisningsbild
Ghia64
Teslaägare

Inlägg av Ghia64 »

Här kommer lite bilder, knäppta med telefon från min byggbok. Känner mig som en riktig gamling.... :D
Första bilderna visar innerplåten. Ytterplåten har liknanade behandling, dock så hade jag ingen bild tillgänglig på den.
Bild

Detta var den uslaste bilden. Den visar innersidan av dörrsidan:
Bild

Först används en bitumenliknande matta med folie på. Denna adderar vikt, så man får använda den med omsorg. Sedan ligger det lager med ett skumliknande material. Det är behandlat för att det inte skall dra åt sig vatten:
Bild

Det som är lite halvkinkigt att få till är att få ut ljudet ur dörren. Det är en stor volym mellan själva dörrsidan och plåten, och ljudet har en tendens att vilja leta sig ut där. Tror vi har testat tre olika varianter av tätning runt midbasen. Sista varianten blev bra.
Bild
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare

Inlägg av ekenman »

Jag hämtade min bil igår. Jag älskar den! Allt utom stereon :(.

Jag har inte hunnit spela så mycket men det lilla jag lyssnat så undrar jag om det blivit något fel på min. Jag har HIFI-paketet och jag tycker mer att det låter som en stereo från Elgiganten. Här måste jag säga att min BMW är fantastisk. Såg att nya 7-serien får högtalare från B&W. Men i övrigt känns ju min gamla bil nu som en dinosaurie så det blir väl att sätta på sig lurar, för om jag inte måste, sätter jag mig inte i den igen. Den fick min fru :O.

Minns inte att det lät så illa under provkörningen. Kanske har jag haft dålig uppkoppling. Kanske är bitraten på radio och spotify låg. Jag får testa med någon annan ljudkälla.

Men i övrigt... vilken fantastisk bil...... Jag är helt såld...
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

ekenman skrev:

Minns inte att det lät så illa under provkörningen. Kanske har jag haft dålig uppkoppling. Kanske är bitraten på radio och spotify låg. Jag får testa med någon annan ljudkälla.
Du kan inte lyssna på radio och tro att du ska få ett klart rent ljud. Spelar ingen roll hur bra högtalarsystem du har. Testa lite FLAC lossless från USB-drive för att få en bättre jämförelse.

Vad gäller bitraten på Spotify så tvistar di lärde om denna... Man skulle behöva lyssna på en hel låt som man inte lyssnat på förut, köra datauppkopplingen via WiFi och se datamängden som dras. Kanske skulle behöva göra detta några gånger för att få bättre resultat. Sedan har man tiden låten tog och datamängd som gått åt så får man fram bitraten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Om den låter som en stereo från Elgiganten är något fel antingen på din bil eller på dina källor. Det är en bra anläggning, om än inte i världsklass. Mer precis vad är det som inte låter som det ska? Vad hade du velat förbättra?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar