Laddplats hemma

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare

Laddplats hemma

Inlägg av Fredrikb »

Har äntligen beställt en Model S och började då fundera på hur man ska skapa laddplatsen där hemma. Troligtvis är det bäst att tänka igenom detta ganska noga för att få en så enkel och tidsbesparande lösning som möjligt. I mina ögon så skulle lösningen med "supercharger konceptet" vara det bästa, det jag menar då är en laddstolpe med en kort fast kabel som är placerad i bak kant till vänster på bilen när den är parkerad på sin ordinarie plats.
Hyrde en Tesla för några månader sedan för att testa in Teslalivet. Backade då in bilen så den stod framför garageporten, plockade sedan fram laddkabeln ur bagagen. Öppnade garageporten och en dörr för att koppla in laddkabeln i ett 16A 3-fas uttag. Stängde garageporten och klämde kabeln under porten, kopplade sedan in den i bilen. När man sen skulle köra så var det samma procedur plus att man skulle rulla ihop kabeln och få ner den i förvaringspåsen igen.
Har insett att detta inte kommer att hålla i längden (hade gått fortare att tanka Volvon). Hur har ni andra gjort? Har ni någon speciell laddstolpe eller "vägglåda".

Med vänlig hälsning, Fredrik
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Re: Laddplats hemma

Inlägg av josve »

Har ett "vanligt" 3-fas uttag på utsidan av huset framdragen så nära bilens ordinarie parkeringsplats som möjligt. Har skaffat en extra laddkabel som alltid får sitta i uttaget så slipper man plocka fram laddkabeln varje gång man laddar hemma.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Jag har samma som josve men jag lämnar bara den röda adaptern i uttaget och inte hela kabeln. Att dra ut och in hela CEE kontakten varje dag är för jobbigt och jag upplever att det sliter på kontakten. Betalade drygt tre tusen för installation av uttag och jordfelsbrytare.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

josve skrev:
Har ett "vanligt" 3-fas uttag på utsidan av huset framdragen så nära bilens ordinarie parkeringsplats som möjligt. Har skaffat en extra laddkabel som alltid får sitta i uttaget så slipper man plocka fram laddkabeln varje gång man laddar hemma.
Lika här (3-fas + extrakabel) Har ett litet överhäng på garagetaket som skyddar kabeln från väder. Smidigt och snabbt.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jag har som du, 3fas i garaget och sladden ut under porten. Låter den laddaren sitta där konstant och har en extra med i bilen (och en typ2 kabel).
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag har byggt en egen laddstation med hjälp modul som finns att köpa på nätet. Funkar kanonbra. Och man slipper bekymmret med fukt och annat.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare

Inlägg av Mickeren »

Tänkte bygga en sådan hemna. Har hittat själva kontroll kortet men inte kopplingen till en typ kabel. De har alla andra kablar. Har du nått nyttigt koppling schema att dela?

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare

Inlägg av Fredrikb »

jonas skrev:
Jag har byggt en egen laddstation med hjälp modul som finns att köpa på nätet. Funkar kanonbra. Och man slipper bekymmret med fukt och annat.
Det verkar spännande, har du några bilder?
Berätta gärna mer.

Användarvisningsbild
Fredrikb
Teslaägare

Inlägg av Fredrikb »

Har tänkt ladda på jobbet också så då behöver jag en kabel till. Ska man satsa på teslas original eller finns det andra som funkar bra?
Någon som vet vad en extrakabel kostar?
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

UMC'n kostar ca 6000 och en typ 2 kabel kostar ca 2000.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag laddar i garaget och lämnar alltid laddkabeln i. Tar aldrig med UMC förutom på långresor. Har inte köpte en extra och fungerat för mig i snart två år. 16 amp och röd trefas
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

hybris skrev:
Jag laddar i garaget och lämnar alltid laddkabeln i. Tar aldrig med UMC förutom på långresor. Har inte köpte en extra och fungerat för mig i snart två år. 16 amp och röd trefas
Kör precis på samma sätt. Funka klockrent och allt annat känns onödigt komplicerat och dyrt. Ev köper jag teslas laddstation men det e enbart för den e snygg i så fall.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Carport med två platser. Drog ut 3-fas, 16ampere på två ställen. Olika om jag vill köra in eller backa. Då byter jag sida. Overkill! Laddkabeln sitter i under tak och skyddas ytterligare mot fukt med tjock plast, häftad i träet runt umc. Extra laddkabel i bilen. Jag parkerar så att laddlucka är mindre än en meter från kontakt.
Model S P85D,
Skriv svar