e-UP!
Moderator: Redaktion
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 528
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
e-UP!
Blir på måndag ägare till en e-UP! 2021. Nuvarande ägare till bilen, har ni några tips?
Själv har jag beställt extraljus som sätts på idag, en LED-bar vid regplåten - 94W. Tänkte även byta ut Halogen till LED överallt för att få ner förbrukningen marginellt. Man vinner ca 200-300W på det.
Finns det några "aha!" med bilen, och hur långt kommer folk med det stora batteriet IRL?
Tänker även kring däck, vad kör ni på, och vad funkar bäst?
Själv har jag beställt extraljus som sätts på idag, en LED-bar vid regplåten - 94W. Tänkte även byta ut Halogen till LED överallt för att få ner förbrukningen marginellt. Man vinner ca 200-300W på det.
Finns det några "aha!" med bilen, och hur långt kommer folk med det stora batteriet IRL?
Tänker även kring däck, vad kör ni på, och vad funkar bäst?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 528
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Re: e-UP!
Grattis till en härlig bil, vi har en 2016 (med lilla batteriet).
Några spaningar:
-den har funkat förvånansvärt bra även med längre resor med upprepad snabbladdning.
-Däck känns typ gratis, jämfört med Teslan.
-Kör just nu på Michelin E Primacy 165/65 R15 81T, funkar bra.
-Helförsäkring känns typ jättegratis jämfört med Teslan.
-Du behöver ett abonnemang för att fjärrstyra bilen, typ en hundring i månaden. Jag tycker det är värt det, YMMW.
-VWs service, lite oklart vad den tillför. Kostar några tusen för inspektion men det finns liksom inget att serva.
-Den är väldigt lätt över framhjulen, ingen tung motor, så man kan slipa ner framhjulen ganska snabbt om man gillar att trycka på vid rödljusen…
Några spaningar:
-den har funkat förvånansvärt bra även med längre resor med upprepad snabbladdning.
-Däck känns typ gratis, jämfört med Teslan.
-Kör just nu på Michelin E Primacy 165/65 R15 81T, funkar bra.
-Helförsäkring känns typ jättegratis jämfört med Teslan.
-Du behöver ett abonnemang för att fjärrstyra bilen, typ en hundring i månaden. Jag tycker det är värt det, YMMW.
-VWs service, lite oklart vad den tillför. Kostar några tusen för inspektion men det finns liksom inget att serva.
-Den är väldigt lätt över framhjulen, ingen tung motor, så man kan slipa ner framhjulen ganska snabbt om man gillar att trycka på vid rödljusen…
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: e-UP!
Har ingen e-UP, men en gasdriven VW Golf Kombi. Skulle gissa på att dackonline.se är billigast på däck. Där är det även relativt enkelt att sortera på rullmotstånd, våtgrepp och ljudnivå. Sen är det väl bara att ta den välrenomerade däckmodell som rankar bäst på typ rullmotstånd och våtgrepp. Gissar att det finns minst ett alternativ som har högsta betyg på båda. Och i enlighet med vad Skyltspurtaren skiver ovan så skulle det väl inte förvåna ifall åtm. ett sådant däck är Michelin E Primacy när det gäller sommarsulor... Eftersom jag bor ganska långt söderut så har det blivit någon variant av Nokians europeiska friktionsdäck på vintern för mig. Skrev lite mer om mina upplevelser av dessa här:
viewtopic.php?p=748068#p748068
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 528
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: e-UP!
Tack! Hittade lite intressant där. Men gees på priserna. Man kunde alltså köpa en helt ny e-UP för samma pengar som jag gett nu (~190), det är ju galet bra andrahandsvärde. Hoppas det håller i sig!
Mycket bra tips!Skyltspurtaren skrev: ↑13 okt 2023 21:53Grattis till en härlig bil, vi har en 2016 (med lilla batteriet).
Några spaningar:
-den har funkat förvånansvärt bra även med längre resor med upprepad snabbladdning.
-Däck känns typ gratis, jämfört med Teslan.
-Kör just nu på Michelin E Primacy 165/65 R15 81T, funkar bra.
-Helförsäkring känns typ jättegratis jämfört med Teslan.
-Du behöver ett abonnemang för att fjärrstyra bilen, typ en hundring i månaden. Jag tycker det är värt det, YMMW.
-VWs service, lite oklart vad den tillför. Kostar några tusen för inspektion men det finns liksom inget att serva.
-Den är väldigt lätt över framhjulen, ingen tung motor, så man kan slipa ner framhjulen ganska snabbt om man gillar att trycka på vid rödljusen…
Ja, det blir Primacy när gamla är slut. Så även på Teslan, har hört att dem ska vara bra. Och ja, väldigt billig att äga! Det är ett stort plus.
Gällande service så tänkte jag; hmm, bara ett sätt att tjäna pengar - för egentligen så spelar det ju ingen roll. Det handlar om att byta luftfilter enligt VW själva, och att betala 3000 kr för det en gång per år... meeeh.

Bli premiärtur på måndag från Nässjö till Lund, har redan plottat sträckan. Ser fram emot det!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: e-UP!
Problemet är ju att man gärna vill att garantin för drivlinan ska fortsätta gälla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 528
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: e-UP!
Då är bilen hämtad och står och laddar på uppfarten. Det som slår mig direkt är att jag vill ladda på schema med följande villkor:Skyltspurtaren skrev: ↑13 okt 2023 21:53Grattis till en härlig bil, vi har en 2016 (med lilla batteriet).
Några spaningar:
-den har funkat förvånansvärt bra även med längre resor med upprepad snabbladdning.
-Däck känns typ gratis, jämfört med Teslan.
-Kör just nu på Michelin E Primacy 165/65 R15 81T, funkar bra.
-Helförsäkring känns typ jättegratis jämfört med Teslan.
-Du behöver ett abonnemang för att fjärrstyra bilen, typ en hundring i månaden. Jag tycker det är värt det, YMMW.
-VWs service, lite oklart vad den tillför. Kostar några tusen för inspektion men det finns liksom inget att serva.
-Den är väldigt lätt över framhjulen, ingen tung motor, så man kan slipa ner framhjulen ganska snabbt om man gillar att trycka på vid rödljusen…
1. Bilen ska alltid ladda till minst 40% oavsett tid på dygnet.
2. Måndag - Fredag ska bilen laddas till 80% med klartid kl 05:30.
Ha pillat lite med "Ivägkörningstid" (förvirrande) och har satt enligt följande (se bild). Nu har den gått över 40% och den laddar fortfarande. Läste lite här https://www-goingelectric-de.translate. ... r_pto=wapp men blir inte klok på det. Utöver det tänkte jag smartladda, men det kan jag nog lista ut själv...
Som jag fattat det så kan man bestämma om laddningen ska vara tidsbestämd, eller direkt, med hjälp av knappen brevid "ECO/ECO+". När den är gul/orange så är den på schema, när den inte lyser så laddas den direkt. Rätt eller fel uppfattat?
Hur har du/ni gjort?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 528
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: e-UP!
Kanske hjälper någon annan...
1
- LED lit up permanently green: the high-voltage battery charging process is complete. The maximum or set battery charge level has been reached.
2
- LED with pulsating green light: the high-voltage battery is charging.
3
- LED flashes green for around one minute: timer-controlled charging (departure time) has been activated but has not yet started Timer-controlled charging.
4
- LED flashes yellow: parking lock not engaged.
5
- LED lights up yellow briefly: charging connector is inserted in the charging socket and has been detected by the vehicle.
- LED lit up permanently yellow: no mains power has been detected. Have the power supply and electricity mains checked. When the mains charging cable is being used, the status of the electricity mains is displayed on the protection unit. Seek expert assistance.
6
- LED lit up permanently red: the charging connector could not be locked. Pull out the charging connector and reinsert it into the charging socket. If the fault persists, seek expert assistance.
- LED flashes red: fault in the charging system. Seek expert assistance.
1
- LED lit up permanently green: the high-voltage battery charging process is complete. The maximum or set battery charge level has been reached.
2
- LED with pulsating green light: the high-voltage battery is charging.
3
- LED flashes green for around one minute: timer-controlled charging (departure time) has been activated but has not yet started Timer-controlled charging.
4
- LED flashes yellow: parking lock not engaged.
5
- LED lights up yellow briefly: charging connector is inserted in the charging socket and has been detected by the vehicle.
- LED lit up permanently yellow: no mains power has been detected. Have the power supply and electricity mains checked. When the mains charging cable is being used, the status of the electricity mains is displayed on the protection unit. Seek expert assistance.
6
- LED lit up permanently red: the charging connector could not be locked. Pull out the charging connector and reinsert it into the charging socket. If the fault persists, seek expert assistance.
- LED flashes red: fault in the charging system. Seek expert assistance.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Re: e-UP!
Det finns en inställning som heter ”Min. laddningsnivå”. Sätt den på 40% så laddar den alltid till det oavsett schema. Sedan lägger du in scheman (ser rätt ut) för ivägkörningstider då den ska upp till 80 % o förvärmas.
Tror dock de flesta bara kopplar in o laddar fullt. Den har definitivt en större topp-buffert än Teslan så 100 % på mätaren är inte 100% i verkligheten, iallafall vår manual säger bara att om bilen ska stå mer än två veckor så ska man hålla laddningen på 40-60%. Men visst, det skadar ju inte att hålla nere laddnivån oftare.
Tror dock de flesta bara kopplar in o laddar fullt. Den har definitivt en större topp-buffert än Teslan så 100 % på mätaren är inte 100% i verkligheten, iallafall vår manual säger bara att om bilen ska stå mer än två veckor så ska man hålla laddningen på 40-60%. Men visst, det skadar ju inte att hålla nere laddnivån oftare.
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 528
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: e-UP!
Guld värt!Skyltspurtaren skrev: ↑17 okt 2023 08:22Det finns en inställning som heter ”Min. laddningsnivå”. Sätt den på 40% så laddar den alltid till det oavsett schema. Sedan lägger du in scheman (ser rätt ut) för ivägkörningstider då den ska upp till 80 % o förvärmas.
Tror dock de flesta bara kopplar in o laddar fullt. Den har definitivt en större topp-buffert än Teslan så 100 % på mätaren är inte 100% i verkligheten, iallafall vår manual säger bara att om bilen ska stå mer än två veckor så ska man hålla laddningen på 40-60%. Men visst, det skadar ju inte att hålla nere laddnivån oftare.
”Min. laddningsnivå” - hittar inte den på ID Connect. Finns den på bilen eller i "mobilappen" maps&...?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Re: e-UP!
Den finns i gamla appen, We Connect, Inställningar, Fordonsinställningar, Min. laddningsnivå. Men den appen kanske inte funkar med nyare e-Up!:en? I nya appen ”Volkswagen” finns inte inställningen.
Inne i gamla e-Up! är det under typ Fordon/laddning och sen en liten knapp längst ner till höger…
Inne i gamla e-Up! är det under typ Fordon/laddning och sen en liten knapp längst ner till höger…
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 528
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: e-UP!
Tack, har hittat och fattat!Skyltspurtaren skrev: ↑17 okt 2023 19:56Den finns i gamla appen, We Connect, Inställningar, Fordonsinställningar, Min. laddningsnivå. Men den appen kanske inte funkar med nyare e-Up!:en? I nya appen ”Volkswagen” finns inte inställningen.
Inne i gamla e-Up! är det under typ Fordon/laddning och sen en liten knapp längst ner till höger…
Inte lika smidigt som Tesla, men ändå OK med tanke på gen 1 elbil.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Re: e-UP!
På vår e-Up! 2016 är det varje år, kallas "Volkswagen Originalservice 4+".
Betalade 1804:- nu senast 2024 och fick då även med ett filter.
Inspektion 1156 kr
Byte av pollenfilter 648 kr
Förra året, 2023, kostade servicen 1363 kr.
Betalade 1804:- nu senast 2024 och fick då även med ett filter.
Inspektion 1156 kr
Byte av pollenfilter 648 kr
Förra året, 2023, kostade servicen 1363 kr.
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: e-UP!
Byte av pollenfilter kanske inte är så svårt. Gissar att det skulle gå att fixa själv om man gillar att 'mecka' lite. Gissar vidare att det inte finns ngn garanti det kan påverka på en ~8 år gammal bil…Skyltspurtaren skrev: ↑13 dec 2024 11:46På vår e-Up! 2016 är det varje år, kallas "Volkswagen Originalservice 4+".
Betalade 1804:- nu senast 2024 och fick då även med ett filter.
Inspektion 1156 kr
Byte av pollenfilter 648 kr
Förra året, 2023, kostade servicen 1363 kr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: e-UP!
Kul med fler VW e-up-ägare!
Mina erfarenheter av bilen ifråga sedan några år tillbaka finns här: viewtopic.php?t=25766
Måste bara säga att betala 2 000 kr/år för service är en god idé. Det kan vara din räddning om du behöver utnyttja VW:s batterigaranti. Har en service hoppats över så är det kört med batterigarantin tror jag. Jag fick utnyttja batterigarantin för inte så länge sedan vilket jag skrivit om i min tråd. Det hade kostat mig 50 000 kr annars.
Annars verkar det som om du klurat ut appen som heter Volkswagen och inget annat numera. 20 mil kan du räkna med på sommaren beroende på hastigheten. På vintern har jag nu beräknat till 17-18 mil med mitt körsätt efter nästan 10 000 mil med bilen.
Mina erfarenheter av bilen ifråga sedan några år tillbaka finns här: viewtopic.php?t=25766
Måste bara säga att betala 2 000 kr/år för service är en god idé. Det kan vara din räddning om du behöver utnyttja VW:s batterigaranti. Har en service hoppats över så är det kört med batterigarantin tror jag. Jag fick utnyttja batterigarantin för inte så länge sedan vilket jag skrivit om i min tråd. Det hade kostat mig 50 000 kr annars.
Annars verkar det som om du klurat ut appen som heter Volkswagen och inget annat numera. 20 mil kan du räkna med på sommaren beroende på hastigheten. På vintern har jag nu beräknat till 17-18 mil med mitt körsätt efter nästan 10 000 mil med bilen.
Re: e-UP!
Bufferten ligger på 13% där 4% ligger i botten och 9% i toppen. Själv, efter att ha läst AAKEEs alla inlägg om batterier, laddar nästan alltid till 100% på morgonen och kör typ 30 min därefter eftersom jag behöver full laddning för mina körningar.Skyltspurtaren skrev: ↑17 okt 2023 08:22Det finns en inställning som heter ”Min. laddningsnivå”. Sätt den på 40% så laddar den alltid till det oavsett schema. Sedan lägger du in scheman (ser rätt ut) för ivägkörningstider då den ska upp till 80 % o förvärmas.
Tror dock de flesta bara kopplar in o laddar fullt. Den har definitivt en större topp-buffert än Teslan så 100 % på mätaren är inte 100% i verkligheten, iallafall vår manual säger bara att om bilen ska stå mer än två veckor så ska man hålla laddningen på 40-60%. Men visst, det skadar ju inte att hålla nere laddnivån oftare.
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Re: e-UP!
Servicen förlänger VWs mobilitetsgaranti i ytterligare ett år.
Jag ser inget krav på service för att batterigarantin ska gälla men o andra sidan är vår en bit över 8 år så den garantin är körd oavsett
.
Jag ser inget krav på service för att batterigarantin ska gälla men o andra sidan är vår en bit över 8 år så den garantin är körd oavsett

-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: e-UP!
Kom på att jag själv har lite erfarenhet av garantiärenden med VW. Det ena gällde lack. Tror det varit ytterligare ett ärende, men nu minns jag inte vad det gällde den gången. Oavsett så har de tagit en del av kostnader på Goodwill efter att garantin tagit slut. Vet dock inte ifall det här är något de även skulle kunna tänka sig att tillämpa på grejer som batteri och drivlina på en elbil som e-Up!…SwedishAdvocate skrev: ↑13 dec 2024 11:54Byte av pollenfilter kanske inte är så svårt. Gissar att det skulle gå att fixa själv om man gillar att 'mecka' lite. Gissar vidare att det inte finns ngn garanti det kan påverka på en ~8 år gammal bil…Skyltspurtaren skrev: ↑13 dec 2024 11:46På vår e-Up! 2016 är det varje år, kallas "Volkswagen Originalservice 4+".
Betalade 1804:- nu senast 2024 och fick då även med ett filter.
Inspektion 1156 kr
Byte av pollenfilter 648 kr
Förra året, 2023, kostade servicen 1363 kr.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 528
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: e-UP!
Hämtade en 2020 e-UP med stylepaketet idag! (16"-fälgar, svartmålat tak + sidospeglar och lite andra säten).
Körde hem den motorväg 21 mil så fick ta ett laddstopp 40-70% på Tesla i Gränna (hade kunnat ladda vid lägre procent, men ville se den stationen). 28kW skryter man inte med.
Trevlig att köra, även om det är sjukt uselt ljus med halogen (och fult med gult, även om bilderna är gulare än i verkligheten). Har redan nya led-lamporna hemma som ska in efter jul! Gav 135k. Nya däck, 1 års garanti (batterigaranti kvar också). Hade säkert kunnat pruta lite till, men jag hade en bit att åka (tog tåget) så fick lägga handpenning för att vara säker på att den var kvar och då har jag ju satt krokben på mig själv då säljaren vet att jag i princip måste köpa den. Ville verkligen ha en med stylepaketet och stora batteriet.
Glömde ta kort på inredningen i dagsljus så jag kanske redigerar inlägget vid senare tillfälle!
Körde hem den motorväg 21 mil så fick ta ett laddstopp 40-70% på Tesla i Gränna (hade kunnat ladda vid lägre procent, men ville se den stationen). 28kW skryter man inte med.

Trevlig att köra, även om det är sjukt uselt ljus med halogen (och fult med gult, även om bilderna är gulare än i verkligheten). Har redan nya led-lamporna hemma som ska in efter jul! Gav 135k. Nya däck, 1 års garanti (batterigaranti kvar också). Hade säkert kunnat pruta lite till, men jag hade en bit att åka (tog tåget) så fick lägga handpenning för att vara säker på att den var kvar och då har jag ju satt krokben på mig själv då säljaren vet att jag i princip måste köpa den. Ville verkligen ha en med stylepaketet och stora batteriet.

Glömde ta kort på inredningen i dagsljus så jag kanske redigerar inlägget vid senare tillfälle!
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19