Sida 1 av 2
e-UP!
Postat: 13 okt 2023 13:01
av enoch85
Blir på måndag ägare till en e-UP! 2021. Nuvarande ägare till bilen, har ni några tips?
Själv har jag beställt extraljus som sätts på idag, en LED-bar vid regplåten - 94W. Tänkte även byta ut Halogen till LED överallt för att få ner förbrukningen marginellt. Man vinner ca 200-300W på det.
Finns det några "aha!" med bilen, och hur långt kommer folk med det stora batteriet IRL?
Tänker även kring däck, vad kör ni på, och vad funkar bäst?
Re: e-UP!
Postat: 13 okt 2023 17:39
av Twiggy
Halloj,
Stort grattis till din nya bil!
Jag hade själv valt exakt denna som andrabil om jag hade varit i samma sits som dig!
Re: e-UP!
Postat: 13 okt 2023 21:28
av enoch85
Twiggy skrev: ↑13 okt 2023 17:39
Halloj,
Stort grattis till din nya bil!
Jag hade själv valt exakt denna som andrabil om jag hade varit i samma sits som dig!
Tack, det cementer mitt beslut. Skönt!
Re: e-UP!
Postat: 13 okt 2023 21:53
av Skyltspurtaren
Grattis till en härlig bil, vi har en 2016 (med lilla batteriet).
Några spaningar:
-den har funkat förvånansvärt bra även med längre resor med upprepad snabbladdning.
-Däck känns typ gratis, jämfört med Teslan.
-Kör just nu på Michelin E Primacy 165/65 R15 81T, funkar bra.
-Helförsäkring känns typ jättegratis jämfört med Teslan.
-Du behöver ett abonnemang för att fjärrstyra bilen, typ en hundring i månaden. Jag tycker det är värt det, YMMW.
-VWs service, lite oklart vad den tillför. Kostar några tusen för inspektion men det finns liksom inget att serva.
-Den är väldigt lätt över framhjulen, ingen tung motor, så man kan slipa ner framhjulen ganska snabbt om man gillar att trycka på vid rödljusen…
Re: e-UP!
Postat: 13 okt 2023 22:03
av SwedishAdvocate
enoch85 skrev: ↑13 okt 2023 13:01
...] Tänker även kring däck, vad kör ni på, och vad funkar bäst?
Har ingen e-UP, men en gasdriven VW Golf Kombi. Skulle gissa på att dackonline.se är billigast på däck. Där är det även relativt enkelt att sortera på rullmotstånd, våtgrepp och ljudnivå. Sen är det väl bara att ta den välrenomerade däckmodell som rankar bäst på typ rullmotstånd och våtgrepp. Gissar att det finns minst ett alternativ som har högsta betyg på båda. Och i enlighet med vad Skyltspurtaren skiver ovan så skulle det väl inte förvåna ifall åtm. ett sådant däck är Michelin E Primacy när det gäller sommarsulor... Eftersom jag bor ganska långt söderut så har det blivit någon variant av Nokians europeiska friktionsdäck på vintern för mig. Skrev lite mer om mina upplevelser av dessa här:
viewtopic.php?p=748068#p748068
Re: e-UP!
Postat: 14 okt 2023 00:13
av Tellus
Här borde det finnas ägarinput och länkar
viewtopic.php?t=18363&hilit=E+up+199
Re: e-UP!
Postat: 14 okt 2023 17:23
av enoch85
Tack! Hittade lite intressant där. Men gees på priserna. Man kunde alltså köpa en helt ny e-UP för samma pengar som jag gett nu (~190), det är ju galet bra andrahandsvärde. Hoppas det håller i sig!
Skyltspurtaren skrev: ↑13 okt 2023 21:53
Grattis till en härlig bil, vi har en 2016 (med lilla batteriet).
Några spaningar:
-den har funkat förvånansvärt bra även med längre resor med upprepad snabbladdning.
-Däck känns typ gratis, jämfört med Teslan.
-Kör just nu på Michelin E Primacy 165/65 R15 81T, funkar bra.
-Helförsäkring känns typ jättegratis jämfört med Teslan.
-Du behöver ett abonnemang för att fjärrstyra bilen, typ en hundring i månaden. Jag tycker det är värt det, YMMW.
-VWs service, lite oklart vad den tillför. Kostar några tusen för inspektion men det finns liksom inget att serva.
-Den är väldigt lätt över framhjulen, ingen tung motor, så man kan slipa ner framhjulen ganska snabbt om man gillar att trycka på vid rödljusen…
Mycket bra tips!
Ja, det blir Primacy när gamla är slut. Så även på Teslan, har hört att dem ska vara bra. Och ja, väldigt billig att äga! Det är ett stort plus.
Gällande service så tänkte jag; hmm, bara ett sätt att tjäna pengar - för egentligen så spelar det ju ingen roll. Det handlar om att byta luftfilter enligt VW själva, och att betala 3000 kr för det en gång per år... meeeh.
Bli premiärtur på måndag från Nässjö till Lund, har redan plottat sträckan. Ser fram emot det!
Re: e-UP!
Postat: 14 okt 2023 18:14
av taliz
enoch85 skrev: ↑14 okt 2023 17:23
Gällande service så tänkte jag; hmm, bara ett sätt att tjäna pengar - för egentligen så spelar det ju ingen roll. Det handlar om att byta luftfilter enligt VW själva, och att betala 3000 kr för det en gång per år... meeeh.
Problemet är ju att man gärna vill att garantin för drivlinan ska fortsätta gälla.
Re: e-UP!
Postat: 14 okt 2023 19:16
av enoch85
taliz skrev: ↑14 okt 2023 18:14
enoch85 skrev: ↑14 okt 2023 17:23
Gällande service så tänkte jag; hmm, bara ett sätt att tjäna pengar - för egentligen så spelar det ju ingen roll. Det handlar om att byta luftfilter enligt VW själva, och att betala 3000 kr för det en gång per år... meeeh.
Problemet är ju att man gärna vill att garantin för drivlinan ska fortsätta gälla.
Touché!
Re: e-UP!
Postat: 16 okt 2023 23:06
av enoch85
Skyltspurtaren skrev: ↑13 okt 2023 21:53
Grattis till en härlig bil, vi har en 2016 (med lilla batteriet).
Några spaningar:
-den har funkat förvånansvärt bra även med längre resor med upprepad snabbladdning.
-Däck känns typ gratis, jämfört med Teslan.
-Kör just nu på Michelin E Primacy 165/65 R15 81T, funkar bra.
-Helförsäkring känns typ jättegratis jämfört med Teslan.
-Du behöver ett abonnemang för att fjärrstyra bilen, typ en hundring i månaden. Jag tycker det är värt det, YMMW.
-VWs service, lite oklart vad den tillför. Kostar några tusen för inspektion men det finns liksom inget att serva.
-Den är väldigt lätt över framhjulen, ingen tung motor, så man kan slipa ner framhjulen ganska snabbt om man gillar att trycka på vid rödljusen…
Då är bilen hämtad och står och laddar på uppfarten. Det som slår mig direkt är att jag vill ladda på schema med följande villkor:
1. Bilen ska alltid ladda till minst 40% oavsett tid på dygnet.
2. Måndag - Fredag ska bilen laddas till 80% med klartid kl 05:30.
Ha pillat lite med "Ivägkörningstid" (förvirrande) och har satt enligt följande (se bild). Nu har den gått över 40% och den laddar fortfarande. Läste lite här
https://www-goingelectric-de.translate. ... r_pto=wapp men blir inte klok på det. Utöver det tänkte jag smartladda, men det kan jag nog lista ut själv...
Som jag fattat det så kan man bestämma om laddningen ska vara tidsbestämd, eller direkt, med hjälp av knappen brevid "ECO/ECO+". När den är gul/orange så är den på schema, när den inte lyser så laddas den direkt. Rätt eller fel uppfattat?
Hur har du/ni gjort?
Re: e-UP!
Postat: 16 okt 2023 23:34
av enoch85
Kanske hjälper någon annan...
1
- LED lit up permanently green: the high-voltage battery charging process is complete. The maximum or set battery charge level has been reached.
2
- LED with pulsating green light: the high-voltage battery is charging.
3
- LED flashes green for around one minute: timer-controlled charging (departure time) has been activated but has not yet started Timer-controlled charging.
4
- LED flashes yellow: parking lock not engaged.
5
- LED lights up yellow briefly: charging connector is inserted in the charging socket and has been detected by the vehicle.
- LED lit up permanently yellow: no mains power has been detected. Have the power supply and electricity mains checked. When the mains charging cable is being used, the status of the electricity mains is displayed on the protection unit. Seek expert assistance.
6
- LED lit up permanently red: the charging connector could not be locked. Pull out the charging connector and reinsert it into the charging socket. If the fault persists, seek expert assistance.
- LED flashes red: fault in the charging system. Seek expert assistance.
Re: e-UP!
Postat: 17 okt 2023 08:22
av Skyltspurtaren
Det finns en inställning som heter ”Min. laddningsnivå”. Sätt den på 40% så laddar den alltid till det oavsett schema. Sedan lägger du in scheman (ser rätt ut) för ivägkörningstider då den ska upp till 80 % o förvärmas.
Tror dock de flesta bara kopplar in o laddar fullt. Den har definitivt en större topp-buffert än Teslan så 100 % på mätaren är inte 100% i verkligheten, iallafall vår manual säger bara att om bilen ska stå mer än två veckor så ska man hålla laddningen på 40-60%. Men visst, det skadar ju inte att hålla nere laddnivån oftare.
Re: e-UP!
Postat: 17 okt 2023 09:10
av enoch85
Skyltspurtaren skrev: ↑17 okt 2023 08:22
Det finns en inställning som heter ”Min. laddningsnivå”. Sätt den på 40% så laddar den alltid till det oavsett schema. Sedan lägger du in scheman (ser rätt ut) för ivägkörningstider då den ska upp till 80 % o förvärmas.
Tror dock de flesta bara kopplar in o laddar fullt. Den har definitivt en större topp-buffert än Teslan så 100 % på mätaren är inte 100% i verkligheten, iallafall vår manual säger bara att om bilen ska stå mer än två veckor så ska man hålla laddningen på 40-60%. Men visst, det skadar ju inte att hålla nere laddnivån oftare.
Guld värt!
”Min. laddningsnivå” - hittar inte den på ID Connect. Finns den på bilen eller i "mobilappen" maps&...?
Re: e-UP!
Postat: 17 okt 2023 19:56
av Skyltspurtaren
Den finns i gamla appen, We Connect, Inställningar, Fordonsinställningar, Min. laddningsnivå. Men den appen kanske inte funkar med nyare e-Up!:en? I nya appen ”Volkswagen” finns inte inställningen.
Inne i gamla e-Up! är det under typ Fordon/laddning och sen en liten knapp längst ner till höger…
Re: e-UP!
Postat: 17 okt 2023 21:13
av enoch85
Skyltspurtaren skrev: ↑17 okt 2023 19:56
Den finns i gamla appen, We Connect, Inställningar, Fordonsinställningar, Min. laddningsnivå. Men den appen kanske inte funkar med nyare e-Up!:en? I nya appen ”Volkswagen” finns inte inställningen.
Inne i gamla e-Up! är det under typ Fordon/laddning och sen en liten knapp längst ner till höger…
Tack, har hittat och fattat!
Inte lika smidigt som Tesla, men ändå OK med tanke på gen 1 elbil.
Re: e-UP!
Postat: 13 dec 2024 10:50
av DanneLKPG
Vad kostar service på e-up?
Är det varje år eller vartannat år?
Re: e-UP!
Postat: 13 dec 2024 11:46
av Skyltspurtaren
På vår e-Up! 2016 är det varje år, kallas "Volkswagen Originalservice 4+".
Betalade 1804:- nu senast 2024 och fick då även med ett filter.
Inspektion 1156 kr
Byte av pollenfilter 648 kr
Förra året, 2023, kostade servicen 1363 kr.
Re: e-UP!
Postat: 13 dec 2024 11:54
av SwedishAdvocate
Skyltspurtaren skrev: ↑13 dec 2024 11:46
På vår e-Up! 2016 är det varje år, kallas "Volkswagen Originalservice 4+".
Betalade 1804:- nu senast 2024 och fick då även med ett filter.
Inspektion 1156 kr
Byte av pollenfilter 648 kr
Förra året, 2023, kostade servicen 1363 kr.
Byte av pollenfilter kanske inte är så svårt. Gissar att det skulle gå att fixa själv om man gillar att 'mecka' lite. Gissar vidare att det inte finns ngn garanti det kan påverka på en ~8 år gammal bil…
Re: e-UP!
Postat: 13 dec 2024 12:31
av Bo99
Kul med fler VW e-up-ägare!
Mina erfarenheter av bilen ifråga sedan några år tillbaka finns här:
viewtopic.php?t=25766
Måste bara säga att betala 2 000 kr/år för service är en god idé. Det kan vara din räddning om du behöver utnyttja VW:s batterigaranti. Har en service hoppats över så är det kört med batterigarantin tror jag. Jag fick utnyttja batterigarantin för inte så länge sedan vilket jag skrivit om i min tråd. Det hade kostat mig 50 000 kr annars.
Annars verkar det som om du klurat ut appen som heter Volkswagen och inget annat numera. 20 mil kan du räkna med på sommaren beroende på hastigheten. På vintern har jag nu beräknat till 17-18 mil med mitt körsätt efter nästan 10 000 mil med bilen.
Re: e-UP!
Postat: 13 dec 2024 12:44
av Bo99
Skyltspurtaren skrev: ↑17 okt 2023 08:22
Det finns en inställning som heter ”Min. laddningsnivå”. Sätt den på 40% så laddar den alltid till det oavsett schema. Sedan lägger du in scheman (ser rätt ut) för ivägkörningstider då den ska upp till 80 % o förvärmas.
Tror dock de flesta bara kopplar in o laddar fullt. Den har definitivt en större topp-buffert än Teslan så 100 % på mätaren är inte 100% i verkligheten, iallafall vår manual säger bara att om bilen ska stå mer än två veckor så ska man hålla laddningen på 40-60%. Men visst, det skadar ju inte att hålla nere laddnivån oftare.
Bufferten ligger på 13% där 4% ligger i botten och 9% i toppen. Själv, efter att ha läst AAKEEs alla inlägg om batterier, laddar nästan alltid till 100% på morgonen och kör typ 30 min därefter eftersom jag behöver full laddning för mina körningar.
Re: e-UP!
Postat: 13 dec 2024 12:56
av Skyltspurtaren
Servicen förlänger VWs mobilitetsgaranti i ytterligare ett år.
Jag ser inget krav på service för att batterigarantin ska gälla men o andra sidan är vår en bit över 8 år så den garantin är körd oavsett

.
Re: e-UP!
Postat: 13 dec 2024 21:08
av SwedishAdvocate
SwedishAdvocate skrev: ↑13 dec 2024 11:54
Skyltspurtaren skrev: ↑13 dec 2024 11:46
På vår e-Up! 2016 är det varje år, kallas "Volkswagen Originalservice 4+".
Betalade 1804:- nu senast 2024 och fick då även med ett filter.
Inspektion 1156 kr
Byte av pollenfilter 648 kr
Förra året, 2023, kostade servicen 1363 kr.
Byte av pollenfilter kanske inte är så svårt. Gissar att det skulle gå att fixa själv om man gillar att 'mecka' lite. Gissar vidare att det inte finns ngn garanti det kan påverka på en ~8 år gammal bil…
Kom på att jag själv har lite erfarenhet av garantiärenden med VW. Det ena gällde lack. Tror det varit ytterligare ett ärende, men nu minns jag inte vad det gällde den gången. Oavsett så har de tagit en del av kostnader på Goodwill efter att garantin tagit slut. Vet dock inte ifall det här är något de även skulle kunna tänka sig att tillämpa på grejer som batteri och drivlina på en elbil som e-Up!…
Re: e-UP!
Postat: 14 dec 2024 00:03
av DanneLKPG
Någon som vet om det ingick schuko-laddare och typ2-laddkabel till årsmodell 2020+ (stora batteriet)?
Re: e-UP!
Postat: 14 dec 2024 11:14
av enoch85
DanneLKPG skrev: ↑14 dec 2024 00:03
Någon som vet om det ingick schuko-laddare och typ2-laddkabel till årsmodell 2020+ (stora batteriet)?
Följde med en vanlig typ-2 och även en separat schuko-laddare till min. 2021.
Re: e-UP!
Postat: 23 dec 2024 19:50
av DanneLKPG
Hämtade en 2020 e-UP med stylepaketet idag!
(16"-fälgar, svartmålat tak + sidospeglar och lite andra säten).
Körde hem den motorväg 21 mil så fick ta ett laddstopp 40-70% på Tesla i Gränna (hade kunnat ladda vid lägre procent, men ville se den stationen). 28kW skryter man inte med.
Trevlig att köra, även om det är sjukt uselt ljus med halogen (och fult med gult, även om bilderna är gulare än i verkligheten). Har redan nya led-lamporna hemma som ska in efter jul! Gav 135k. Nya däck, 1 års garanti (batterigaranti kvar också). Hade säkert kunnat pruta lite till, men jag hade en bit att åka (tog tåget) så fick lägga handpenning för att vara säker på att den var kvar och då har jag ju satt krokben på mig själv då säljaren vet att jag i princip måste köpa den. Ville verkligen ha en med stylepaketet och stora batteriet.
Glömde ta kort på inredningen i dagsljus så jag kanske redigerar inlägget vid senare tillfälle!