Japanerna kan inte mjukvara. Köp inte en Leaf.
Moderator: Redaktion
Japanerna kan inte mjukvara. Köp inte en Leaf.
Köpte en begagnad Leaf, 2012 med 2000 mil på.
Jag la till min mobil på blåtand funktionen, men märkte att blåtand listan var fullt, dvs 6 st enheter kopplad.
Dom har en overflow bugg som gör att när listan är full, det går inte att radera en mobil från listan.
Helt otroligt... Dom har försökt i en vecka hos verkstaden med ständigt kontakt med Japan. Lösningen är att byta ut enheten för 25000 sek.
Suck.
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Jag la till min mobil på blåtand funktionen, men märkte att blåtand listan var fullt, dvs 6 st enheter kopplad.
Dom har en overflow bugg som gör att när listan är full, det går inte att radera en mobil från listan.
Helt otroligt... Dom har försökt i en vecka hos verkstaden med ständigt kontakt med Japan. Lösningen är att byta ut enheten för 25000 sek.
Suck.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Re: Japanerna kan inte mjukvara. Köp inte en Leaf.
va? kan man inte rensa listan? är det en engångsbil, så när en ägare har haft den, så kan ingen mer använda den
verkar ju helsjukt.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ja, men då får de väl göra det, på deras bekostnad!sweslac skrev:Lösningen är att byta ut enheten för 25000 sek.

Helt omöjligt att rensa listan.
Håll er borta från företag som inte kan skriva och testa mjukvara...
Håll er borta från företag som inte kan skriva och testa mjukvara...
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Det måste väl gå att factory-defaulta hela bilen?
Det var det jag hoppades... Tyvärr så finns det inte en master switch som tar hand om allt... Eller så är dom ute och cyklar..
du får skicka den till Norge, här har dom säkert löst de problemet tidigare med tanke på alla Leaf som rullar här.sweslac skrev:Det var det jag hoppades... Tyvärr så finns det inte en master switch som tar hand om allt... Eller så är dom ute och cyklar..
Model 3-24/Polestar 3-24
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Det måste ju gå att uppdatera mjukvaran före att byta hårdvaran. Skriv på ett leaf forum om problemet. Någon måste ha haft samma problem. Jag försökte googla men hittade dock inget..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Jag googlade lite snabbt och hittade ngt om att en återställning av nätverksinställningarna kanske hjälper.AGCF skrev:Det måste ju gå att uppdatera mjukvaran före att byta hårdvaran. Skriv på ett leaf forum om problemet. Någon måste ha haft samma problem. Jag försökte googla men hittade dock inget..
Reset network settings by tapping Settings > General > Reset > Reset Network Settings.
This will reset all network settings including: previously connected Wi-Fi networks and passwords, recently used Bluetooth accessories, VPN, and APN settings.
Tack
Tyvärr är det lite annorlunda med EU modellen.
Nu när jag har varit på verkstaden igen så har dom lyckats nollställa bilen, listan är tom men blåtand är helt friterad och CarWings kan fortfarande inte prata med Nissan. Dom ska prata med Japan igen idag och se om dom kan hitta en media unit begagnad nånstans.
Jaja, skitbil som jag köpte i väntan på min X.

Tyvärr är det lite annorlunda med EU modellen.
Nu när jag har varit på verkstaden igen så har dom lyckats nollställa bilen, listan är tom men blåtand är helt friterad och CarWings kan fortfarande inte prata med Nissan. Dom ska prata med Japan igen idag och se om dom kan hitta en media unit begagnad nånstans.
Jaja, skitbil som jag köpte i väntan på min X.
Har inte träffat på nåt sånt med Zoe än, men när de uppdaterade sin Z.E. online, både app och hemsida så kraschade det ordentligt och folk kom inte åt tjänsterna på flera dagar. Det är märkliga saker i systemet. Ett exempel: Om jag sätter på förvärmning i bilen via kontrollpanelen i själva bilen så går den 20-30 minuter före så att bilen är varm. Men om jag gör samma sak via appen eller hemsida så går den bara 5 minuter, alltså med -20 grader ute är bilen inte varm och rutorna inte avisade då.
Det man undrar är ju: Världen är överfull av snillrika utvecklare av mjukvara. Hur svårt kan det vara för en biljätte som Renault att rekrytera rätt personer och få jobbet gjort ordentligt? Samma med Nissan.
Det man undrar är ju: Världen är överfull av snillrika utvecklare av mjukvara. Hur svårt kan det vara för en biljätte som Renault att rekrytera rätt personer och få jobbet gjort ordentligt? Samma med Nissan.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Enligt bilden är bilens blåtandsnamn inte satt till något. Kanske reset bara nollställer det, inte till defaultvärde. Har du försökt byta namn på bilens blåtandsinställningar?sweslac skrev:
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Problemet är att de rekryterar inte någon med de rätta kunskaperna om hur man skriver programvara för tex kommunikation med bilen över Internet och mobilappar, utan snackar med Piërre som skrev tändningsstyrningen till Renault Megane att "du som kan data kan väl fixa fjärrstyrningsappen åt Zoe också?"Jerker skrev:Det man undrar är ju: Världen är överfull av snillrika utvecklare av mjukvara. Hur svårt kan det vara för en biljätte som Renault att rekrytera rätt personer och få jobbet gjort ordentligt? Samma med Nissan.
Bara för att man kan programmera är man inte bäst på allt som har med datorer att göra.
Piërre Googlade lite och totade ihop en app som fungerade... typ. Men riktiga proffs på det området skulle ha gjort bättre jobb (de skulle ha sugit på att skriva program för styrning av tändstift i assembler istället)
Är man bra på design av bilar betyder inte det att man kan designa mjukvaran till bilar...TiborBlomhall skrev:Piërre Googlade lite och totade ihop en app som fungerade... typ. Men riktiga proffs på det området skulle ha gjort bättre jobb (de skulle ha sugit på att skriva program för styrning av tändstift i assembler istället)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag säger bara det, herrejösses vad mycket som är rent klantigt på LEAF:en!
Många saker skulle dessutom ha gått att göra mycket bättre utan att ändra hårdvaran, min är första gen. och
några småsaker är ändrat till den andra gen. Vi hade en sån under en månad och kunde faktiskt jämföra dom båda direkt (det var
min sambo som vann elbilstidningens tävling förra året då priset var en månad med en LEAF, och vips så hade vi två stycken samt en TESLA)
Stänga av laddningen när den påbörjats? Nix
Ställa in laddningsnivå? Nix (går att ställa in typ en fast nivå på nya iaf, men inte stänga av när man vill eller annan nivå)
Drar den ström från batteriet när man slår på värmen och den är inkopplad på ladduttag? Japp (mycket irriterande om man vill åka på gränsen av räckvidden)
Kan man koppla in den i ladduttaget utan att den börjar ladda direkt? Nix
OSV
Många saker skulle dessutom ha gått att göra mycket bättre utan att ändra hårdvaran, min är första gen. och
några småsaker är ändrat till den andra gen. Vi hade en sån under en månad och kunde faktiskt jämföra dom båda direkt (det var
min sambo som vann elbilstidningens tävling förra året då priset var en månad med en LEAF, och vips så hade vi två stycken samt en TESLA)
Stänga av laddningen när den påbörjats? Nix
Ställa in laddningsnivå? Nix (går att ställa in typ en fast nivå på nya iaf, men inte stänga av när man vill eller annan nivå)
Drar den ström från batteriet när man slår på värmen och den är inkopplad på ladduttag? Japp (mycket irriterande om man vill åka på gränsen av räckvidden)
Kan man koppla in den i ladduttaget utan att den börjar ladda direkt? Nix
OSV
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja, det måste ju gå till på det sättet, och det visar ju på inkompetens hos beslutsfattarna. Och det är väl så men hela konceptet när man bygger en elbil "med vänster hand", dvs. konverterar en fossilplattform och inte riktigt tar uppgiften på allvar.TiborBlomhall skrev:Problemet är att de rekryterar inte någon med de rätta kunskaperna om hur man skriver programvara för tex kommunikation med bilen över Internet och mobilappar, utan snackar med Piërre som skrev tändningsstyrningen till Renault Megane att "du som kan data kan väl fixa fjärrstyrningsappen åt Zoe också?"Jerker skrev:Det man undrar är ju: Världen är överfull av snillrika utvecklare av mjukvara. Hur svårt kan det vara för en biljätte som Renault att rekrytera rätt personer och få jobbet gjort ordentligt? Samma med Nissan.
Bara för att man kan programmera är man inte bäst på allt som har med datorer att göra.
Piërre Googlade lite och totade ihop en app som fungerade... typ. Men riktiga proffs på det området skulle ha gjort bättre jobb (de skulle ha sugit på att skriva program för styrning av tändstift i assembler istället)
Fast ganska lite med elbilar att göra? Det krävs väl betydligt mer avancerade grejer för att hålla en fossilstånk igång. Det som ska göras här borde ju vara ganska enkelt kan man tycka även om det iofs kräver en annan kompetens.
Det är ju japanernas svaghet i allmänhet. När hårdvara inte hade mycket mjukvara så ledde de stort. Sony Walkman, stereo mm. Nu när allt är nätverkat så krävs bra mjukvara för att elektroniken skall vara värt något. Det är inte något som japanerna fixat. Jag har en förhållandevis ny Sony TV och en japansk ljudanläggning. Hur man kopplade upp det hela mot 5.1 anläggningen var horribelt dåligt beskrivet. Och programvaran var usel.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Teslaspolen
- Teslaägare
I allmänhet verkar det vara svårt för gamla bilvärlden att förstå sig på modern teknik och mjukvara. Inte alltid att den saknas, men att den är klantigt (eller mycket klantigt) införd.
Ett exempel jag tänker på är när det hackas bilar, då först den gamla bilmakaren fördömde hackandet och sedan tog en fruktansvärt lång tid på sig att ens börja ta itu med felet. När en whitehat hackare kom in i Teslas system så fick han ju både beröm, pengar och exploiten var fixad i nästa OTA...
Ett exempel jag tänker på är när det hackas bilar, då först den gamla bilmakaren fördömde hackandet och sedan tog en fruktansvärt lång tid på sig att ens börja ta itu med felet. När en whitehat hackare kom in i Teslas system så fick han ju både beröm, pengar och exploiten var fixad i nästa OTA...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Många samtal till Japan blev det tydligen, 30 000 SEK landar det på. Jag får köra utan handsfree och med sladd för att lyssna på musik.
Sparade mycket pengar på att köpa den begagnad... Och har upptäckt lite saker i min KVD aventyr:
1. Kolla alla radio funktioner.
2. Kolla att däcken i bakluckan är av samma märke!
3. Alla extra trygghetsförsäkringar är framtagna för ICE bilar och ge lite skydd till elbilar.
4.Kolla service boken.
Jaja, bilen är tänkt som en liten pendel bil för att spara tid. Jag kan parkera gratis på kontoret... Och ladda. Normalt tar dom 3500 per månad för ICE parkering. Ja få lära mig leva med bilen som den är. Vi har nu en Ampera och en Leaf...
Känner mig nästa glad över att dom börjar med X bara senare i år i Sverige... Hoppas dom hinner fixa lite buggar innan
Sent from my Nexus 9 using Tapatalk
Sparade mycket pengar på att köpa den begagnad... Och har upptäckt lite saker i min KVD aventyr:
3. Alla extra trygghetsförsäkringar är framtagna för ICE bilar och ge lite skydd till elbilar.
4.Kolla service boken.
Jaja, bilen är tänkt som en liten pendel bil för att spara tid. Jag kan parkera gratis på kontoret... Och ladda. Normalt tar dom 3500 per månad för ICE parkering. Ja få lära mig leva med bilen som den är. Vi har nu en Ampera och en Leaf...
Känner mig nästa glad över att dom börjar med X bara senare i år i Sverige... Hoppas dom hinner fixa lite buggar innan

sweslac skrev:Många samtal till Japan blev det tydligen, 30 000 SEK landar det på. Jag får köra utan handsfree och med sladd för att lyssna på musik.
4.Kolla service boken.
Känner mig nästa glad över att dom börjar med X bara senare i år i Sverige... Hoppas dom hinner fixa lite buggar innan![]()
men är det pga att bildatorn har lagt av? Det kan ju knappast vara normal funktionalitet att inte kunna tömma blåtandslistan? Man kan ju tänka sig att man får bekosta nya delar till bilen efter att garantin gått ut. Får man inget sorts garanti från KVD?
Var kostar parkering 3500kr/mån? Mitt på Stureplan eller inne på Kungens slott?
Model 3-24/Polestar 3-24
Under kungsbron 2.
Konsumentköplagen gäller väl mot KVD... Om du köpt bilen privat alltså. Då är det ursprungsfel och ska fixas utan kostnad för dig.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Tack. Ska ringa till dom.
Läs på lite om konsumentköplagen innan du ringer bara.. Så du har lite kunskap om vad du har för rättigheter.