Dubbade eller odubbade?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

TeslaYalex
Inlägg: 70
Blev medlem: 31 jan 2023 19:15

Dubbade eller odubbade?

Inlägg av TeslaYalex »

Har en YLR sen april och nu dags för vinterdäck. Bor i Västra Götaland och mycket snö typ 20 dagar/år, kör inte på backar och 99,5% på skottade vägar. Bryr mig inte om att det låter mer, vill ha de absolut säkraste däcken. Ska jag välja dubbade eller odubbade?

Tänker köpa från Tesla
Skärmavbild 2023-10-16 kl. 14.52.44.png
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av AAKEE »

Dubbat, om säkerheten är viktigast.

När det blir riktigt riktigt halt biter inte friktionsdäck. De fungerar dock bra många dagar om året men när det är som farligast ute på vägarna - dubbdäck.

Det kan finnas många andra anledningar till varför man vill ha odubbade, det är helt okey.

Däremot, friktionsdäck av kontinentaltyp verkar grymt vanligt i tex Facebookgrupperna som vinterdäck. Det är ingen riktig höjdare när det är riktig vinter.

Köper du från Tesla ärxdet lugnt avseende det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
TeslaYalex
Inlägg: 70
Blev medlem: 31 jan 2023 19:15

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av TeslaYalex »

AAKEE skrev: 16 okt 2023 14:59
Dubbat, om säkerheten är viktigast.

När det blir riktigt riktigt halt biter inte friktionsdäck. De fungerar dock bra många dagar om året men när det är som farligast ute på vägarna - dubbdäck.

Det kan finnas många andra anledningar till varför man vill ha odubbade, det är helt okey.

Däremot, friktionsdäck av kontinentaltyp verkar grymt vanligt i tex Facebookgrupperna som vinterdäck. Det är ingen riktig höjdare när det är riktig vinter.

Köper du från Tesla ärxdet lugnt avseende det.
Stort tack, då blir det dubbade
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TeslaYalex skrev: 16 okt 2023 14:53
Bryr mig inte om att det låter mer, vill ha de absolut säkraste däcken. Ska jag välja dubbade eller odubbade?
Vad har du haft för däck på dina tidigare bilar?
Varför valde du det?

Model Y är en vanlig bil så det finns ingen anledning att plötsligt välja andra vinterdäck bara för att drivlinan är elektrisk.

Men är det din första bil förstår jag frågan.
Model Y P
Model S P
Model S P
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av Banane »

Dubbade är bäst men dubbfria nordiska är tillräckligt bra. Tycker jag.

Jag köpte en uppsättning dubbade inför förra vintern efter att ha kört dubbfria i fem vintrar. Stod ut i en månad. Det smattrade och hade sig plus att bilen rullade klart tyngre.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag anser det behövs inga dubbdäck på elbilar i södra Sverige.
Jag har varit dubbdäcksfundamentalist i större delen av mitt liv, innan jag skaffade elbil. Men insett att den elektriska drivlinan klarar friktionsdäck bättre än avgasbilar.

Läs mer här https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av maxhallden »

Högst personligt. Bor i södraste Skåne och har alltid kört europeiska friktionsdäck då jag upplever att nordiska slits för snabbt här nere.
Dubbdäck har aldrig varit ett alternativ då jag kör mycket i Danmark och Tyskland där det är förbjudet med dubbar.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 16 okt 2023 15:47
Jag anser det behövs inga dubbdäck på elbilar i södra Sverige.
Jag har varit dubbdäcksfundamentalist i större delen av mitt liv, innan jag skaffade elbil. Men insett att den elektriska drivlinan klarar friktionsdäck bättre än avgasbilar.

Läs mer här https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/

Jag har ju bott 97% i allra nordligaste Sverige, men jag har bott ett par år i Blekinge och körde en del för att se mig om med familjen även vintertid, blekinge-skåne-småland och västkusten.
Pendlade 3x2 mil till jobbet på den tiden.

När det är halkigt i södra Sverige kan det vara lika halkigt sol i norr, eller värre.
Det är inte jättemånga dagar på året som det är så, men på samma sätt som man bara lever en gång, dör man också bara en gång.

Med ”ansvar” för en på den tiden småbarnsfamilj och att frun (som har samma vintervana som mig) ibland skulle resa med bilen var det ingen som helst tvekan om att det var dubbdäck som gällde.

Det är en smaksak, men för mig gäller trafiksäkerheten, och kanske kunna väja ordentligt när det är glashalt och man möter en jeppe (som inte kan köra på vinterhala vägar) på kontinentala gamla vinterdäck.

Men jag är ju van dubbdäck och accepterar ljudet.
Har ändå kört en del med dubbfritt och provat, så jag vet ungefär skillnaden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av Banane »

AAKEE skrev: 16 okt 2023 16:05
TiborBlomhall skrev: 16 okt 2023 15:47
Jag anser det behövs inga dubbdäck på elbilar i södra Sverige.
Jag har varit dubbdäcksfundamentalist i större delen av mitt liv, innan jag skaffade elbil. Men insett att den elektriska drivlinan klarar friktionsdäck bättre än avgasbilar.

Läs mer här https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/

Jag har ju bott 97% i allra nordligaste Sverige, men jag har bott ett par år i Blekinge och körde en del för att se mig om med familjen även vintertid, blekinge-skåne-småland och västkusten.
Pendlade 3x2 mil till jobbet på den tiden.

När det är halkigt i södra Sverige kan det vara lika halkigt sol i norr, eller värre.
Det är inte jättemånga dagar på året som det är så, men på samma sätt som man bara lever en gång, dör man också bara en gång.

Med ”ansvar” för en på den tiden småbarnsfamilj och att frun (som har samma vintervana som mig) ibland skulle resa med bilen var det ingen som helst tvekan om att det var dubbdäck som gällde.

Det är en smaksak, men för mig gäller trafiksäkerheten, och kanske kunna väja ordentligt när det är glashalt och man möter en jeppe (som inte kan köra på vinterhala vägar) på kontinentala gamla vinterdäck.

Men jag är ju van dubbdäck och accepterar ljudet.
Har ändå kört en del med dubbfritt och provat, så jag vet ungefär skillnaden.
Fast så enkelt är det inte. Att köra 80 km/h med dubbfria är säkrare än 100 km/h med dubbdäck t ex. Dvs tar man det lite lugnare det fåtal ggr det verkligen är halt så är risken inte särskilt mycket större.
TeslaYalex
Inlägg: 70
Blev medlem: 31 jan 2023 19:15

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av TeslaYalex »

Nicke Nyfiken skrev: 16 okt 2023 15:33
TeslaYalex skrev: 16 okt 2023 14:53
Bryr mig inte om att det låter mer, vill ha de absolut säkraste däcken. Ska jag välja dubbade eller odubbade?
Vad har du haft för däck på dina tidigare bilar?
Varför valde du det?

Model Y är en vanlig bil så det finns ingen anledning att plötsligt välja andra vinterdäck bara för att drivlinan är elektrisk.

Men är det din första bil förstår jag frågan.
Har alltid kört dubbade men aldrig haft fyrhjulsdrift. Vill bara ha de säkraste men har på sistone många som inte kör dubbade och tänkte att det kanske är överdrivet med dubbade
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av LarsaR »

Banane skrev: 16 okt 2023 16:14
AAKEE skrev: 16 okt 2023 16:05
TiborBlomhall skrev: 16 okt 2023 15:47
Jag anser det behövs inga dubbdäck på elbilar i södra Sverige.
Jag har varit dubbdäcksfundamentalist i större delen av mitt liv, innan jag skaffade elbil. Men insett att den elektriska drivlinan klarar friktionsdäck bättre än avgasbilar.

Läs mer här https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/

Jag har ju bott 97% i allra nordligaste Sverige, men jag har bott ett par år i Blekinge och körde en del för att se mig om med familjen även vintertid, blekinge-skåne-småland och västkusten.
Pendlade 3x2 mil till jobbet på den tiden.

När det är halkigt i södra Sverige kan det vara lika halkigt sol i norr, eller värre.
Det är inte jättemånga dagar på året som det är så, men på samma sätt som man bara lever en gång, dör man också bara en gång.

Med ”ansvar” för en på den tiden småbarnsfamilj och att frun (som har samma vintervana som mig) ibland skulle resa med bilen var det ingen som helst tvekan om att det var dubbdäck som gällde.

Det är en smaksak, men för mig gäller trafiksäkerheten, och kanske kunna väja ordentligt när det är glashalt och man möter en jeppe (som inte kan köra på vinterhala vägar) på kontinentala gamla vinterdäck.

Men jag är ju van dubbdäck och accepterar ljudet.
Har ändå kört en del med dubbfritt och provat, så jag vet ungefär skillnaden.
Fast så enkelt är det inte. Att köra 80 km/h med dubbfria är säkrare än 100 km/h med dubbdäck t ex. Dvs tar man det lite lugnare det fåtal ggr det verkligen är halt så är risken inte särskilt mycket större.
Oberoende av hastighet så greppar dubb bättre på is än odubbade, du får bättre marginaler de få gånger du kör på is. Körde i helgen första gången på is med odubbat på plaiden, blev att hålla låg fart men hade ändå släpptendenser som jag inte hade förra säsongen med dubb. På snö så fungerade dock de odubbade klanderfritt, spårade i 3 dm djup snö utan problem.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
TeslaYalex
Inlägg: 70
Blev medlem: 31 jan 2023 19:15

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av TeslaYalex »

AAKEE skrev: 16 okt 2023 16:05
TiborBlomhall skrev: 16 okt 2023 15:47
Jag anser det behövs inga dubbdäck på elbilar i södra Sverige.
Jag har varit dubbdäcksfundamentalist i större delen av mitt liv, innan jag skaffade elbil. Men insett att den elektriska drivlinan klarar friktionsdäck bättre än avgasbilar.

Läs mer här https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/

Jag har ju bott 97% i allra nordligaste Sverige, men jag har bott ett par år i Blekinge och körde en del för att se mig om med familjen även vintertid, blekinge-skåne-småland och västkusten.
Pendlade 3x2 mil till jobbet på den tiden.

När det är halkigt i södra Sverige kan det vara lika halkigt sol i norr, eller värre.
Det är inte jättemånga dagar på året som det är så, men på samma sätt som man bara lever en gång, dör man också bara en gång.

Med ”ansvar” för en på den tiden småbarnsfamilj och att frun (som har samma vintervana som mig) ibland skulle resa med bilen var det ingen som helst tvekan om att det var dubbdäck som gällde.

Det är en smaksak, men för mig gäller trafiksäkerheten, och kanske kunna väja ordentligt när det är glashalt och man möter en jeppe (som inte kan köra på vinterhala vägar) på kontinentala gamla vinterdäck.

Men jag är ju van dubbdäck och accepterar ljudet.
Har ändå kört en del med dubbfritt och provat, så jag vet ungefär skillnaden.
Exakt så tänker jag, säkrast möjliga när man kör barn
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av Banane »

LarsaR skrev: 16 okt 2023 16:24
Banane skrev: 16 okt 2023 16:14
AAKEE skrev: 16 okt 2023 16:05
TiborBlomhall skrev: 16 okt 2023 15:47
Jag anser det behövs inga dubbdäck på elbilar i södra Sverige.
Jag har varit dubbdäcksfundamentalist i större delen av mitt liv, innan jag skaffade elbil. Men insett att den elektriska drivlinan klarar friktionsdäck bättre än avgasbilar.

Läs mer här https://teslaclubsweden.se/odubbade-vinterdack/

Jag har ju bott 97% i allra nordligaste Sverige, men jag har bott ett par år i Blekinge och körde en del för att se mig om med familjen även vintertid, blekinge-skåne-småland och västkusten.
Pendlade 3x2 mil till jobbet på den tiden.

När det är halkigt i södra Sverige kan det vara lika halkigt sol i norr, eller värre.
Det är inte jättemånga dagar på året som det är så, men på samma sätt som man bara lever en gång, dör man också bara en gång.

Med ”ansvar” för en på den tiden småbarnsfamilj och att frun (som har samma vintervana som mig) ibland skulle resa med bilen var det ingen som helst tvekan om att det var dubbdäck som gällde.

Det är en smaksak, men för mig gäller trafiksäkerheten, och kanske kunna väja ordentligt när det är glashalt och man möter en jeppe (som inte kan köra på vinterhala vägar) på kontinentala gamla vinterdäck.

Men jag är ju van dubbdäck och accepterar ljudet.
Har ändå kört en del med dubbfritt och provat, så jag vet ungefär skillnaden.
Fast så enkelt är det inte. Att köra 80 km/h med dubbfria är säkrare än 100 km/h med dubbdäck t ex. Dvs tar man det lite lugnare det fåtal ggr det verkligen är halt så är risken inte särskilt mycket större.
Oberoende av hastighet så greppar dubb bättre på is än odubbade, du får bättre marginaler de få gånger du kör på is. Körde i helgen första gången på is med odubbat på plaiden, blev att hålla låg fart men hade ändå släpptendenser som jag inte hade förra säsongen med dubb. På snö så fungerade dock de odubbade klanderfritt, spårade i 3 dm djup snö utan problem.

Ja fast har du dubbdäck så kanske du inte tar det lika lugnt... Och du som tydligen har en Plaid kanske inte alltid kör på det absolut säkraste sättet ändå?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av mikebike »

I senaste testet från Teknikens Värld blev ett dubbfritt bäst i test. Dessutom försämras dubbdäck fortare än friktionsdäck, särskilt om man kör 99% på asfalt.
Jag har kört dubbfritt sedan 1988, då med en motorstark bakhjulsdriven bil utan ABS.
FB_IMG_1696924798119.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

TeslaYalex skrev: 16 okt 2023 16:23
Nicke Nyfiken skrev: 16 okt 2023 15:33
TeslaYalex skrev: 16 okt 2023 14:53
Bryr mig inte om att det låter mer, vill ha de absolut säkraste däcken. Ska jag välja dubbade eller odubbade?
Vad har du haft för däck på dina tidigare bilar?
Varför valde du det?

Model Y är en vanlig bil så det finns ingen anledning att plötsligt välja andra vinterdäck bara för att drivlinan är elektrisk.

Men är det din första bil förstår jag frågan.
Har alltid kört dubbade men aldrig haft fyrhjulsdrift. Vill bara ha de säkraste men har på sistone många som inte kör dubbade och tänkte att det kanske är överdrivet med dubbade
Fyrhjulsdrift hjälper bara vid acceleration. Man får inte bättre grepp vid sidokraftet eller inbromsning.
Välj dubbade däck om du är van vid det och inte värdesätter något annat än maximalt grepp på is.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 16 okt 2023 16:30
I senaste testet från Teknikens Värld blev ett dubbfritt bäst i test. Dessutom försämras dubbdäck fortare än friktionsdäck, särskilt om man kör 99% på asfalt.
Jag har kört dubbfritt sedan 1988, då med en motorstark bakhjulsdriven bil utan ABS.
FB_IMG_1696924798119.jpg
Konstigt test. Det är alltså bättre med Europeiska vinterdäck än dubbdäck.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av TiborBlomhall »

Kan bara lägga till att OM man köper dubbdäck till en elbil, köp då inte en "dumdubbade" traditionella dubbdäck utan köp en med antingen mindre men fler dubbar som tex Michelin X-Ice North 4 eller liknande, eller en med stötdämpade dubbar som tex Nokian Hakkapeliitta 10 EV eller liknande.

Det har börjat komma ett antal dubbdäck speciellt framtagna för elbilar som smattrar mindre.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av taliz »

Jag tycker det är dags att förbjuda dubbdäck.
Det gör mkt mer skada än nytta numera.
Förr, innan bilar hade ABS, antisladd, antispinn, krockkuddar, 4wd, bra barnsäten etc etc sure.. men idag förstör det mest miljön och folks hälsa.
Lägg sedan till att det bullrar förskräckligt i en i övrigt tyst elbil...
Sist men inte minst har dubbfria blivit extremt bra numera, även på is.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av Banane »

Nicke Nyfiken skrev: 16 okt 2023 16:45
mikebike skrev: 16 okt 2023 16:30
I senaste testet från Teknikens Värld blev ett dubbfritt bäst i test. Dessutom försämras dubbdäck fortare än friktionsdäck, särskilt om man kör 99% på asfalt.
Jag har kört dubbfritt sedan 1988, då med en motorstark bakhjulsdriven bil utan ABS.
FB_IMG_1696924798119.jpg
Konstigt test. Det är alltså bättre med Europeiska vinterdäck än dubbdäck.
Centraleuropeiska vinterdäck är mycket bättre på att undvika vattenplaning och mycket stabilare och klart bättre på torr och våt asfalt. Det kan ju vara nog så viktigt som isgrepp, beroende på var du bor och var du kör.

Hur var det nu? Säkerheten främst? Och om det innebär att väja för en älg på våt asfalt? Bromsa på torr asfalt? Alla kritiska situationer uppträder inte på ishalka.

ps. Det testvinnande däcket från Continental sitter nu på min bil sen ca 1 timme tillbaka. Ska bli kallt senare i veckan och jag behöver inte vänta in i det sista med att byta som de med dubbdäck ofta gör.
Senast redigerad av Banane, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev: 16 okt 2023 16:45
mikebike skrev: 16 okt 2023 16:30
I senaste testet från Teknikens Värld blev ett dubbfritt bäst i test. Dessutom försämras dubbdäck fortare än friktionsdäck, särskilt om man kör 99% på asfalt.
Jag har kört dubbfritt sedan 1988, då med en motorstark bakhjulsdriven bil utan ABS.
FB_IMG_1696924798119.jpg
Konstigt test. Det är alltså bättre med Europeiska vinterdäck än dubbdäck.
Enligt deras avvägning av de olika testmomenten. Det är upp till var och en att värdera olika egenskaper och komma till en egen slutsats.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nect
elbilist
Inlägg: 1595
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av Nect »

*Plockar fram chipspåsen och lutar sig tillbaka*
😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 16 okt 2023 17:19
Nicke Nyfiken skrev: 16 okt 2023 16:45
mikebike skrev: 16 okt 2023 16:30
I senaste testet från Teknikens Värld blev ett dubbfritt bäst i test. Dessutom försämras dubbdäck fortare än friktionsdäck, särskilt om man kör 99% på asfalt.
Jag har kört dubbfritt sedan 1988, då med en motorstark bakhjulsdriven bil utan ABS.
FB_IMG_1696924798119.jpg
Konstigt test. Det är alltså bättre med Europeiska vinterdäck än dubbdäck.
Enligt deras avvägning av de olika testmomenten. Det är upp till var och en att värdera olika egenskaper och komma till en egen slutsats.
Exakt så är det. Därför är det korkat att säga att den ena typen är bättre än de andra.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av AAKEE »

Banane skrev: 16 okt 2023 16:14

Fast så enkelt är det inte. Att köra 80 km/h med dubbfria är säkrare än 100 km/h med dubbdäck t ex. Dvs tar man det lite lugnare det fåtal ggr det verkligen är halt så är risken inte särskilt mycket större.
Är det riktigt glashalt så styr det dåligt med dubbfritt. Det styr inte superbra med dubb men i vart fall bättre. Dessutom har man någon som helst bromsförmåga.
Man får såklart ta det lugnt när det är snorhalt oavsett däck, men när någon motpart i trafiken inte gör det är det kanske du som ska rädda ditt liv p.ga hans misstag.

Diskussionen kanske inte skulle bli dubbat mot odubbat, för den tar aldrig slut. Jag köper att rätt många väljer dubbfritt, det är inget fel i det. (fast europa-friktions är inte en säker lösning på vinterväg, de är gjorda för kall/blöt asfalt i första hand så de rekommenderas inte.)

Men på frågan om de säkraste däcken, då är det dubbdäck. När det är grisigt halt och det händer ngt är dubbdäck överlägset bäst.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3781
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av AAKEE »

Banane skrev: 16 okt 2023 16:28

Ja fast har du dubbdäck så kanske du inte tar det lika lugnt... Och du som tydligen har en Plaid kanske inte alltid kör på det absolut säkraste sättet ändå?


Vilken bil man har talar ju inte om vilket omdöme man har...

Ska man vara lite rolig tillbaka kunde man ju fråga vilket omdöme folk har som prioriterar tysta hjul före livet :lol: (OBS! skämt!, inget som ska vara kränkande eller tas med i debatten :-) )
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Dubbade eller odubbade?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Banane skrev: 16 okt 2023 17:17
Nicke Nyfiken skrev: 16 okt 2023 16:45
mikebike skrev: 16 okt 2023 16:30
I senaste testet från Teknikens Värld blev ett dubbfritt bäst i test. Dessutom försämras dubbdäck fortare än friktionsdäck, särskilt om man kör 99% på asfalt.
Jag har kört dubbfritt sedan 1988, då med en motorstark bakhjulsdriven bil utan ABS.
FB_IMG_1696924798119.jpg
Konstigt test. Det är alltså bättre med Europeiska vinterdäck än dubbdäck.
Centraleuropeiska vinterdäck är mycket bättre på att undvika vattenplaning och mycket stabilare och klart bättre på torr och våt asfalt. Det kan ju vara nog så viktigt som isgrepp, beroende på var du bor och var du kör.
Visst är det så.
Jag har själv kört på europeiska vinterdäck 17 av de senaste 18 åren, eftersom jag bor ock kör mest i södra Sverige. Men jag skulle inte behöva flytta så långt norrut för att göra ett helt annat val av vinterdäck. Jag anser att europeiska vinterdäck kan användas i ett relativt litet geografiskt område i Sverige, medan dubbdäck är att föredra på betydligt fler platser.

Därför tycker jag det är konstigt att europeiskt vinterdäck anses vara mer gångbart än dubbdäck i detta test. För vi får förutsätta att de som gjort testet gjort en avvägning för hela landet när man poängsatt resultatet eftersom de blandar olika typer av däck med helt olika egenskaper. Annars får de redovisa resultaten uppdelade i kategorier utan jämförelse där emellan, vilket jag tycker är det enda vettiga.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar