Ny Tesla ägare

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonas71
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 okt 2023 13:41

Ny Tesla ägare

Inlägg av jonas71 »

Hej, har fått min första Tesla, en Y RWD och det blev mycket nytt på en gång mest positivt men har en del frågor och funderingar.

Jag förstår att range och att inte slita på batteriet är viktigt

1) Hur ser man om ett nytt batteri är ok?, i bilen står vid 100%/418Km men hittar inte hur mycket det är laddat till eller om detta är normalt etc.

2) när jag laddar står det i appen att jag skall ladda till 100% , många verkar hävda mindre, men det finns flera typer av batterier så hur skall man tänka för bästa livslängd på batteriet i en Y RWD? Jag kör mest blandad körning till jobbet ca 20km enkel resa - någon rekommenderad laddcyke ?

3) Då jag inte kört speciellt långa sträckor har jag inte behövt att tänka på range men är det några inställningar man skalll göra för att optimera rangen vid dessa tillfällen? Inställningar man skall undvika?

Har nog fler frågor men vi börjar med dessa, tack på förhand:)
Jjkalla
Inlägg: 168
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Ny Tesla ägare

Inlägg av Jjkalla »

Varför är alla så oroliga att batteriet ska vara dåligt? Frågan ställs väldigt ofta och många förutsätter att man fått ett dåligt batteri.

Du märker om ditt batteri är dåligt efter 10-15000mil.
Phats0
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 maj 2023 17:36

Re: Ny Tesla ägare

Inlägg av Phats0 »

Det är vanligt att man undrar över hur många km man kan köra med ett nytt batteri, men det finns många faktorer som påverkar och jag har hittat de exakta siffrorna. Vad jag minns så hade min M3 SR+ 433 km som ny.
Man kan tänka sig ett batteri som en ballong man fyller och tömmer, den tappar spänns om man har den uppblåst hela tiden. Y RWD har vad jag förstått LFP batteri och den behöver laddas till 100% minst en gång per vecka för att dator skall kunna räkna rätt mängd ström i batteri, annars kan du ha runt 50% +- 20. För din del räcker det att du laddar en gång per vecka.
Om du vill ha längre range, ställ in Max på regent(tror det går att göra på MY men inte på M3) dock kan man inte utnyttja det när batteriet är fullt eller för kallt(runt 10C)
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 237
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Ny Tesla ägare

Inlägg av borgward »

jonas71 skrev: 16 okt 2023 21:42
Hej, har fått min första Tesla, en Y RWD och det blev mycket nytt på en gång mest positivt men har en del frågor och funderingar.

Jag förstår att range och att inte slita på batteriet är viktigt

1) Hur ser man om ett nytt batteri är ok?, i bilen står vid 100%/418Km men hittar inte hur mycket det är laddat till eller om detta är normalt etc.

2) när jag laddar står det i appen att jag skall ladda till 100% , många verkar hävda mindre, men det finns flera typer av batterier så hur skall man tänka för bästa livslängd på batteriet i en Y RWD? Jag kör mest blandad körning till jobbet ca 20km enkel resa - någon rekommenderad laddcyke ?

3) Då jag inte kört speciellt långa sträckor har jag inte behövt att tänka på range men är det några inställningar man skalll göra för att optimera rangen vid dessa tillfällen? Inställningar man skall undvika?

Har nog fler frågor men vi börjar med dessa, tack på förhand:)
Här är bra tips:
https://teslaclubsweden.se/vagar-man-la ... rna-fulla/
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Ny Tesla ägare

Inlägg av tnjo »

jonas71 skrev: 16 okt 2023 21:42
Hej, har fått min första Tesla, en Y RWD och det blev mycket nytt på en gång mest positivt men har en del frågor och funderingar.

Jag förstår att range och att inte slita på batteriet är viktigt

1) Hur ser man om ett nytt batteri är ok?, i bilen står vid 100%/418Km men hittar inte hur mycket det är laddat till eller om detta är normalt etc.

2) när jag laddar står det i appen att jag skall ladda till 100% , många verkar hävda mindre, men det finns flera typer av batterier så hur skall man tänka för bästa livslängd på batteriet i en Y RWD? Jag kör mest blandad körning till jobbet ca 20km enkel resa - någon rekommenderad laddcyke ?

3) Då jag inte kört speciellt långa sträckor har jag inte behövt att tänka på range men är det några inställningar man skalll göra för att optimera rangen vid dessa tillfällen? Inställningar man skall undvika?

Har nog fler frågor men vi börjar med dessa, tack på förhand:)

Jag laddar alltid till 100, även om jag laddar några gånger i veckan (oftast laddar jag bara en gång i veckan) ser ingen anledning att göra något annat när det är rekommenderat

Jag har 417/100% så låter normalt med

Vill du utöka lite range kan du ha chill mode och gasa lugnt
Rätt däcktryck med

Det är väl ungefär allt man kan göra :)
Model Y RWD
SwedishAdvocate
Inlägg: 5617
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ny Tesla ägare

Inlägg av SwedishAdvocate »

jonas71 skrev: 16 okt 2023 21:42
...] 1) Hur ser man om ett nytt batteri är ok?, i bilen står vid 100%/418Km men hittar inte hur mycket det är laddat till eller om detta är normalt etc. [...
Alla räckviddsangivelser för elbilar, och även alla förbrukningssiffror för fossildrivna fordon anges utifrån en testcykel som ju heter WLTP. Genomsnittshastigheten enligt WLTP är 53,5 km/h...

https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... ing_cycles

Den goda nyheten är att tack vare Y:s relativt låga luftmotstånd så finns det nog inte ngn SUV/Crossover med bättre verklig räckvidd (relativt batteristorleken så klart). Vill man ha bättre räckvidd i en elbil så är det 'vanliga' personbilar som Tesla 3 och S som gäller (har dålig koll på vilka alt. det finns från andra tillverkare som kan jämföra sig med Teslas bilar). Det finns dvs tester i t.ex. 120 km/h som illustrerar det här. Fast å andra sidan är det väl inte sådär jättemånga mil det handlar om – kan inte de exakta skillnaderna utantill. Och med Teslas Superchargernätverk och övriga snabbladdare handlar det väl i praktiken inte om sådär jättemkt längre restid även ifall man vill ge sig ut och köra långt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 379
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Ny Tesla ägare

Inlägg av Freez »

jonas71 skrev: 16 okt 2023 21:42
Hej, har fått min första Tesla, en Y RWD och det blev mycket nytt på en gång mest positivt men har en del frågor och funderingar.

Jag förstår att range och att inte slita på batteriet är viktigt

1) Hur ser man om ett nytt batteri är ok?, i bilen står vid 100%/418Km men hittar inte hur mycket det är laddat till eller om detta är normalt etc.

2) när jag laddar står det i appen att jag skall ladda till 100% , många verkar hävda mindre, men det finns flera typer av batterier så hur skall man tänka för bästa livslängd på batteriet i en Y RWD? Jag kör mest blandad körning till jobbet ca 20km enkel resa - någon rekommenderad laddcyke ?

3) Då jag inte kört speciellt långa sträckor har jag inte behövt att tänka på range men är det några inställningar man skalll göra för att optimera rangen vid dessa tillfällen? Inställningar man skall undvika?

Har nog fler frågor men vi börjar med dessa, tack på förhand:)
1. Låter rimligt.
2. RWD rekommenderas att laddas fullt minst 1 ggr per vecka.
3. Tips på hur du maximerar räckvidden, https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 1AFE6.html.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Ny Tesla ägare

Inlägg av maxhallden »

Läs AAKEE:s långa inlägg här på sidan 58 en bit ner:
viewtopic.php?t=30663&start=1425
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
jonas71
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 okt 2023 13:41

Re: Ny Tesla ägare

Inlägg av jonas71 »

Super tack för respons om range och batteri, jag har suttit och läst, mycket intressanta svar och länkar.

Så vad har jag lärt mig, batteriet är fullt normala, villket jag utgåt från, men man vill ju gärna förstå mer så man vet vad som gäller och vad man skall tänka på. blir att läsa på om SOC:)

4) Gällande dörrar, finns det kommandon i dörr knapparna samt backluckan - tex att stoppa bakluckan innan den når max läge( låga garage)?

5) Kan man i telefonappen försätta vindrutetorkarna i serviceläge( har inte hittat detta) för att slippa gå in i bilen om man beher torka rutan?

6) Parkering, tycker den är bökigt med parkerings hjälppen som blir röd redan vid 30 cm sen är man utan för hjälp - går känsligheten att korrigera, tex till 20 cm hade underlättat?
Användarvisningsbild
maxhallden
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 10 okt 2023 19:00

Re: Ny Tesla ägare

Inlägg av maxhallden »

jonas71 skrev: 17 okt 2023 22:32

4) Gällande dörrar, finns det kommandon i dörr knapparna samt backluckan - tex att stoppa bakluckan innan den når max läge( låga garage)?
Japp, stanna luckan på önskad höjd och håll inne knappen till det piper så är den inställd på den höjden sedan. Upprepa för att återställa.
Var så på min Merca så jag provade samma sak här.
TMY RWD Svart/svart 2023
TM3 RWD Vit/svart 2024
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 379
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Ny Tesla ägare

Inlägg av Freez »

jonas71 skrev: 17 okt 2023 22:32

5) Kan man i telefonappen försätta vindrutetorkarna i serviceläge( har inte hittat detta) för att slippa gå in i bilen om man beher torka rutan?

6) Parkering, tycker den är bökigt med parkerings hjälppen som blir röd redan vid 30 cm sen är man utan för hjälp - går känsligheten att korrigera, tex till 20 cm hade underlättat?
5. Nix

6. Tänk på att avstånden är ungefärliga och inte helt exakta. Går inte justera. Här får vi vara glada att funktionen finns överhudtaget tänker jag :). Dök upp runt midsommar som en uppdatering. Innan dess fanns bara backkameran.
MY RWD Vit 2023
Skriv svar