Försäkring efter 3 år??
Moderator: Redaktion
- Skogslasse
- Teslaägare
Försäkring efter 3 år??
Så är det 33 dagar klar till tre års dagen för min S.
I mitt huvud så har jag garanti på 4 år för "ALLT" och ytterligare 4 år på batteriet
TH vill dock höja priset med hänvisning till 3 års dagen och går från 7000 isch till 17000 isch
Vad är det som gäller vid 3 års resp 4 års gränserna
Är i över gråskäggsåldern och bor bokstavligen i skogen
I mitt huvud så har jag garanti på 4 år för "ALLT" och ytterligare 4 år på batteriet
TH vill dock höja priset med hänvisning till 3 års dagen och går från 7000 isch till 17000 isch
TMS 2020 nov
Re: Försäkring efter 3 år??
4 år eller 8k mil är det garanti på "allt".
8 år eller X mil(beroende på försäljningsdatum) på drivlinan.
Vagnskadegaranti löper ut efter 3 år. Efter det behöver du helförsäkring för att täcka just vagnskada. TH vill alltså att du byter från halvförsäkring till helförsäkring pga att vagnskadegarantin löper ut.
Förslagsvis kollar du med flera olika bolag för att se vem som ger bäst pris/villkor då det kan skilja väldigt mkt.
8 år eller X mil(beroende på försäljningsdatum) på drivlinan.
Vagnskadegaranti löper ut efter 3 år. Efter det behöver du helförsäkring för att täcka just vagnskada. TH vill alltså att du byter från halvförsäkring till helförsäkring pga att vagnskadegarantin löper ut.
Förslagsvis kollar du med flera olika bolag för att se vem som ger bäst pris/villkor då det kan skilja väldigt mkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
3 års vagnsskadegaranti är standard på i princip alla bilar. Alternativet är att inte ha det alls, som Tesla hade i början och jag tror Porsche har fortfarande?
Model Y LR AWD 2022
Kostnadsökningen för försäkringen efter tre år när man
"måste" ha helförsäkring är inte rimlig.
Försäkringsbolagen höjer kostnaden flerdubbelt för Tesla.
Finns flera trådar om detta ämne. Tycker fortfarande inte bolagen har en vettig förklaring till dessa överpriser.
"måste" ha helförsäkring är inte rimlig.
Försäkringsbolagen höjer kostnaden flerdubbelt för Tesla.
Finns flera trådar om detta ämne. Tycker fortfarande inte bolagen har en vettig förklaring till dessa överpriser.
Flerdubbelt? Har haft en massa Teslor och aldrig varit med om ens dubbling, än mindre flerdubbling....
Förstår dock inte varför nästan alla tycks anse att man måste vara helförsäkrad. Är priset orimligt högt i relation till risk samt bilens värde så väljer jag halv eller bara trafik.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
hur ser det ut med driftsäkerhet för gamla teslor? Mycket elfel/batteribyten? Tycker man ser många tidiga som bytt både driveunits och batterier mm
-
Korrekt, ser inget vidare ut för äldre Model S och Model X. Finns i alla fall tecken på att Model 3 kommer att vara bättre, även om det är lite tidigt att säga.
Nissan Leaf 2014
- Skogslasse
- Teslaägare
Ett tack till alla
I mitt fall så är det ju en fördubbling, drygt, vilket känns lite näääää tack så nästa fråga blir väl då vad jag tappar med en halvförsäkring?
Får nog shoppa runt bland bolag i morgon. Riddermarks har bjudit 510k vilket kanske är rimligt med tanke på alla sänkningar som Tesla gjort de senaste 36 månderna
I mitt fall så är det ju en fördubbling, drygt, vilket känns lite näääää tack så nästa fråga blir väl då vad jag tappar med en halvförsäkring?
Får nog shoppa runt bland bolag i morgon. Riddermarks har bjudit 510k vilket kanske är rimligt med tanke på alla sänkningar som Tesla gjort de senaste 36 månderna
TMS 2020 nov
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Obs, Trygghansa gör enligt uppgift åldersavdrag för batteriet med början från år tre. Välj med fördel ett försäkringsbolag som inte gör åldersavdrag på batteriet för framdrift, annars kan det bli dyrt om olyckan är framme. Tex om nån stjäl dina däck och ställer upp bilen på tegelstenar placerade under batteriet.
https://carup.se/okanda-smallen-50-alde ... batterier/
Att göra som Legato tipsar om och bara välja halvförsäkring eller kanske tom enbart trafik på en dyr bil är ej att rekommendera om man inte har råd att vaska bilen.
https://carup.se/okanda-smallen-50-alde ... batterier/
Att göra som Legato tipsar om och bara välja halvförsäkring eller kanske tom enbart trafik på en dyr bil är ej att rekommendera om man inte har råd att vaska bilen.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Du får räkna på vilket som är minst dyrt, att teckna helförsäkring för nuvarande bil eller att sälja den och köpa en ny som kommer få samma problem om tre år igen (om du inte byter bilmärke).Skogslasse skrev: ↑17 okt 2023 23:11Ett tack till alla
Tänk bara på att räkna på alla variabler. Min Model 3 kommer kosta dubbelt så mycket i vagnskada som min tidigare Volvo (bensinbil) gjorde. Men Volvon behövde dyr årlig service som Model 3 förhoppningsvis inte gör (har inte gjort hittills iaf). Så även om Volvons vagnskada skulle kostat hälften av teslans, kostar vagnskada + service ungefär lika mycket som Model 3 kommer kosta i vagnskada. Det är alltså ett nollsummespel för mig, under förutsättning att Teslan inte kommer kräva en massa dyr service under tiden jag har den kvar förstås.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Skogslasse skrev: ↑17 okt 2023 19:41Så är det 33 dagar klar till tre års dagen för min S.
Garanti och försäkring är olika saker. Om du krockar så täcker ingen nybilsgaranti i världen reparationerna. Det som gör att man inte behöver helförsäkring från start är den obligatoriska vagnskadeförsäkringen som kommer med i stort sett alla nya bilar sålda i Sverige. Men det är en försäkring (med väldigt hög självrisk) och har inget med garanti att göra.
TS har ingen tidig S. Det verkar vara en -21:a nästan. Eller en väldigt sen -20.
Grufman brukar skriva att man ska passa sig för årsmodeller -13 till -15. Dvs före facelift.
Det enda du tappar med halvförsäkring är just Vagnskada.Skogslasse skrev: ↑17 okt 2023 23:11Ett tack till alla
I korthet innebär det yttre åverkan på bilen. Tex vandalism, nedfallande träd eller om du orsakar en olycka.
Alla försäkringar är ju generellt förlustaffär för "köparen" och vinstaffär för "bolaget".
Intressant nog så är det dock du som köpare som har mest information.... Kör du som en galning och struntar i alla trafikregler? Välj för all del helförsäkring. Kör du väldigt försiktigt och har aldrig varit i en olycka? Då är du verkligen en person försäkringsbolaget tjänar mycket på och har du möjlighet så skippa vagnskade-delen.
Hur parkerar du? Bor du i ett lugnt område? Står bilen oftast i låst garage? Kan du tänka dig att använda Pin To Drive och alltid en ha bilen larmad? Kanske tom rattkrycka och Rimguard-lås till fälgarna?
Uppfyller du merparten av ovanstående samt klarar av privatekonomiskt att få bilen stulen så är det såklart mycket klokare att inte betala för stöldförsäkring. Återigen, den som är aktsam betalar för de som inte är det...
Försäkringar är som ett omvänt lotteri. Den som köper försäkringen/lotten är alltid förloraren i långa loppet. Har man råd att förlora bilen och inga "särskilda skäl" (som att man kör som en blådåre eller parkerar i ghettot) så är det överlägset att försäkra så lite man kan.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Legato skrev: ↑18 okt 2023 09:19Det enda du tappar med halvförsäkring är just Vagnskada.Skogslasse skrev: ↑17 okt 2023 23:11Ett tack till alla
I korthet innebär det yttre åverkan på bilen. Tex vandalism, nedfallande träd eller om du orsakar en olycka.
Alla försäkringar är ju generellt förlustaffär för "köparen" och vinstaffär för "bolaget".
Intressant nog så är det dock du som köpare som har mest information.... Kör du som en galning och struntar i alla trafikregler? Välj för all del helförsäkring. Kör du väldigt försiktigt och har aldrig varit i en olycka? Då är du verkligen en person försäkringsbolaget tjänar mycket på och har du möjlighet så skippa vagnskade-delen.
Hur parkerar du? Bor du i ett lugnt område? Står bilen oftast i låst garage? Kan du tänka dig att använda Pin To Drive och alltid en ha bilen larmad? Kanske tom rattkrycka och Rimguard-lås till fälgarna?
Uppfyller du merparten av ovanstående samt klarar av privatekonomiskt att få bilen stulen så är det såklart mycket klokare att inte betala för stöldförsäkring. Återigen, den som är aktsam betalar för de som inte är det...
Försäkringar är som ett omvänt lotteri. Den som köper försäkringen/lotten är alltid förloraren i långa loppet. Har man råd att förlora bilen och inga "särskilda skäl" (som att man kör som en blådåre eller parkerar i ghettot) så är det överlägset att försäkra så lite man kan.
Det beror på hur stora insatser man är redo att spela om och till vilka odds. Skulle du kunna tänka dig att lägga allt du äger och har på rött i Roulette om du även vinner på gröna numret? Dvs du har aningen högre odds än 50% att vinna och dubbla. Rent matematiskt är det värt det men...
Jag tror att för många är det här med bilförsäkring samma sak. Även om det är en förlustaffär sett till oddsen så har man inte bankrulle nog att klara en förlust av en oförsäkrad dyr bil.
- Skogslasse
- Teslaägare
Tror jag är uppe på en högre nivå av förståelse nu, eller kanske en mer solid.
Det är helt riktigt att bilen är en sen 2020
Som jag skrev i början så bor jag i skogen bokstavligen och här sprängs det aldrig, skjuts gör det bara under älg jakten.
Inser att jag blandat garanti och försäkring, skäms,
Ska bli intressant att se vad TH vill ha för en halv försäkring och vad andra bolag vill ha.
Jag hamnade hos TH när bilen var ny och försäkringen billig
Som jag skrev i början så bor jag i skogen bokstavligen och här sprängs det aldrig, skjuts gör det bara under älg jakten.
Ska bli intressant att se vad TH vill ha för en halv försäkring och vad andra bolag vill ha.
TMS 2020 nov
Jag tyckte jag var väldigt tydlig med "Har man råd att förlora bilen "...Banane skrev: ↑18 okt 2023 09:50Legato skrev: ↑18 okt 2023 09:19Det enda du tappar med halvförsäkring är just Vagnskada.Skogslasse skrev: ↑17 okt 2023 23:11Ett tack till alla
Det beror på hur stora insatser man är redo att spela om och till vilka odds. Skulle du kunna tänka dig att lägga allt du äger och har på rött i Roulette om du även vinner på gröna numret? Dvs du har aningen högre odds än 50% att vinna och dubbla. Rent matematiskt är det värt det men...
Jag tror att för många är det här med bilförsäkring samma sak. Även om det är en förlustaffär sett till oddsen så har man inte bankrulle nog att klara en förlust av en oförsäkrad dyr bil.
Din liknelse är ganska dålig av flera skäl:
1.) Roulettespelet du föreslår ger en edge på 2,7%. "Försäkringsspelet" har en edge på kanske 20% normalt sett och säkert över 50% i det scenario jag beskrev (den som kör extremt försiktigt osv).
2.) "Allt du äger och har" är väldigt långt ifrån "har råd att förlora". Att spela om kanske 10% av sin förmögenhet med 50% edge är något helt annat än att spela med 100% av sin förmögenhet med 2,7% edge.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ju mer information desto bättre beslut...Skogslasse skrev: ↑18 okt 2023 10:07Tror jag är uppe på en högre nivå av förståelse nu, eller kanske en mer solid.
För min del har det alltid stått mellan TH, IF och Watercircles när det gäller prisvärd försäkring på Tesla. Beror dock såklart mycket på var man bor, ålder osv, osv.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Skogslasse
- Teslaägare
Vill minnas att man kan förlänga Teslas garanti, vad är det jag får, vad betalar jag och är det en förlängning av vagnskadegarantin?
TMS 2020 nov
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Som redan nämnts är VSG egentligen en försäkring, inte en garanti.Skogslasse skrev: ↑18 okt 2023 15:07Vill minnas att man kan förlänga Teslas garanti, vad är det jag får, vad betalar jag och är det en förlängning av vagnskadegarantin?
Teslas garanti gäller fel som kan uppstå "av sig själv", VSG gäller fel som du eller någon annan orsakar, något förenklat.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Gustafsson
- Teslaägare
Precis omförsäkrat min 2018 företagsbil (S 17000 mil). 29 000 på Länsförsäkringar, 14000 på TH. Gissa vilken jag valde…bägge helförsäkring.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
Om risken är så pass hög att du "måste" ha helförsäkring så är väl priset på helförsäkringen vi ser högst rimligt? Priset sätts efter den risk som försäkringsbolagen ser som genomsnitt och tycker du att du har markant mindre risk så tjänar du på att inte ha helförsäkring.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag har garanterat gått minus på mina bilförsäkringar under alla år. Har använt helförsäkringen en gång när jag var typ 25 och den reparationen kostade 14k. Senaste 20 åren har jag varit inblandad i en incident och det var när jag blev påkörd på huvudled, ingen diskussion om vem som skulle ta den skadan.
Skulle uppskatta ett mera dynamiskt försäkringssystem också där jag kan välja mera fritt vilka komponenter jag vill ha, och gärna en avsevärt högre självrisk. Helförsäkring med självrisk på 50 papp skulle vara ok för mig. Men det kanske inte är en vettig produkt för försäkringsbolagen.
Skulle uppskatta ett mera dynamiskt försäkringssystem också där jag kan välja mera fritt vilka komponenter jag vill ha, och gärna en avsevärt högre självrisk. Helförsäkring med självrisk på 50 papp skulle vara ok för mig. Men det kanske inte är en vettig produkt för försäkringsbolagen.
Model Y LR AWD 2022
Byt bil då? Kostnaden speglar nog en verklig risk så trolige klokare att byta till en nyare bil där.
Verkar som att försäkringsbolagen ser mycket större risk för TeslaägareOfarligTesla skrev: ↑18 okt 2023 20:31Om risken är så pass hög att du "måste" ha helförsäkring så är väl priset på helförsäkringen vi ser högst rimligt? Priset sätts efter den risk som försäkringsbolagen ser som genomsnitt och tycker du att du har markant mindre risk så tjänar du på att inte ha helförsäkring.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det tycker jag inte egentligen, tycker försäkringen är billig i jämförelse med vad bilar i den prestandaklassen kostat tidigare.