Efter 1200 mil körda juni-oktober tänkte jag dela med mig av min snittförbrukning. Tänker det kan vara intressant för er som funderar på elbil och Tesla Model Y RWD. Snittförbrukning landar på 1,48 kWh/mil vilket borde innebära en teoretisk snitträckvidd om ca 39 mil (sommar/höst). Har Geminifälgar 19" med navkapslar (Yeslak). Riktigt bra enligt min mening.
Noterar att ganska många Model Y som åker runt med Geminifälgar utan navkaplar. Det är inte att rekommendera om man vill ha en låg förbrukning. Testade detta under en vecka och förbrukning ökade rejält till 1,8 kWh/mil. (ej vetenskapligt testat såklart men det märktes stor skillnad direkt )
Jag har kört drygt 200 mil och snittar 1,55 kWh /mil i cirka 10-15 plusgrader. Vintern återstår att se.
Kör 19" utan navkapslar för att jag tycker det är snyggare.
Några procent mer i förbrukning blir det men inte 20% mer. Det finns några som testat på Youtube och kommit fram till 7-8%.
Upplever att mina eftermarknadsfälgar ökar förbrukningen också jämfört med Gemini med Aero-kapslar. Ska sätta på vinterhjulen med The New Aero-fälgar nu i veckan, blir lite spännande att se hur det påverkar.
Efter 1200 mil körda juni-oktober tänkte jag dela med mig av min snittförbrukning. Tänker det kan vara intressant för er som funderar på elbil och Tesla Model Y RWD. Snittförbrukning landar på 1,48 kWh/mil vilket borde innebära en teoretisk snitträckvidd om ca 39 mil (sommar/höst). Har Geminifälgar 19" med navkapslar (Yeslak). Riktigt bra enligt min mening.
Noterar att ganska många Model Y som åker runt med Geminifälgar utan navkaplar. Det är inte att rekommendera om man vill ha en låg förbrukning. Testade detta under en vecka och förbrukning ökade rejält till 1,8 kWh/mil. (ej vetenskapligt testat såklart men det märktes stor skillnad direkt )
Det tråkiga med originalnavkapslarna är att de ger märken i fälgen, vilket är ett trist alternativ i jakten på låg förbrukning.
Efter 1200 mil körda juni-oktober tänkte jag dela med mig av min snittförbrukning. Tänker det kan vara intressant för er som funderar på elbil och Tesla Model Y RWD. Snittförbrukning landar på 1,48 kWh/mil vilket borde innebära en teoretisk snitträckvidd om ca 39 mil (sommar/höst). Har Geminifälgar 19" med navkapslar (Yeslak). Riktigt bra enligt min mening.
Noterar att ganska många Model Y som åker runt med Geminifälgar utan navkaplar. Det är inte att rekommendera om man vill ha en låg förbrukning. Testade detta under en vecka och förbrukning ökade rejält till 1,8 kWh/mil. (ej vetenskapligt testat såklart men det märktes stor skillnad direkt )
Det tråkiga med originalnavkapslarna är att de ger märken i fälgen, vilket är ett trist alternativ i jakten på låg förbrukning.
Jag har inte upplevt några problem med märken. Skaffade ganska omgående Yeslak navkapslar vilket tycker jag tycker passar riktigt bra på bilen. Skulle det bli lite märken tänker jag då de i så fall göms bakom navkaplsarna .
Tar ni med laddförluster i era förbrukningssiffror?
Tar ni med förluster som kommer när bilen står parkerad?
Tar ni med förluster som kommer när man kör bilen korta sträckor, främst i kyla (t.ex. man laddar bilen till 80%, kör ett par kilometer, låter bilen stå en stund, kör några kilometer till och sen har bilen plötsligt 70%)?
Tar ni med förluster som hänrör till Sentry mode?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok. Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Tar ni med laddförluster i era förbrukningssiffror?
Tar ni med förluster som kommer när bilen står parkerad?
Tar ni med förluster som kommer när man kör bilen korta sträckor, främst i kyla (t.ex. man laddar bilen till 80%, kör ett par kilometer, låter bilen stå en stund, kör några kilometer till och sen har bilen plötsligt 70%)?
Tar ni med förluster som hänrör till Sentry mode?
I mitt fall bara förbrukning när bilen framförs inkl korta sträckor dvs den information bilens färdator visar från det bilen var ny.
Tar ni med laddförluster i era förbrukningssiffror?
Tar ni med förluster som kommer när bilen står parkerad?
Tar ni med förluster som kommer när man kör bilen korta sträckor, främst i kyla (t.ex. man laddar bilen till 80%, kör ett par kilometer, låter bilen stå en stund, kör några kilometer till och sen har bilen plötsligt 70%)?
Tar ni med förluster som hänrör till Sentry mode?
I mitt fall bara förbrukning när bilen framförs inkl korta sträckor dvs den information bilens färdator visar från det bilen var ny.
Samma här, bara förbrukning under körning enligt bilens dator. Inget mer invecklat än så och det stämmer ganska bra om man slår ut alla kWh jag totalt laddat på totalt antal körda mil.
Efter 1200 mil körda juni-oktober tänkte jag dela med mig av min snittförbrukning. Tänker det kan vara intressant för er som funderar på elbil och Tesla Model Y RWD.
Jag anmäler en avvikande åsikt. Det är ganska ointressant vad bilen drar på 1200 mil dom varma månaderna. Återkom med ett helt år så du får med alla årstiderna.
Efter 1200 mil körda juni-oktober tänkte jag dela med mig av min snittförbrukning. Tänker det kan vara intressant för er som funderar på elbil och Tesla Model Y RWD.
Jag anmäler en avvikande åsikt. Det är ganska ointressant vad bilen drar på 1200 mil dom varma månaderna. Återkom med ett helt år så du får med alla årstiderna.
Absolut, det kommer jag att göra. Stay tuned.
Tycker dock inte förbrukning sommar/höst är ointressant.
Jämför ni förbrukningen som står i bilen alltså? Den är enbart för körning, exkl värmning av batteri etc. Blir missvisande eftersom man ibland värmer batteriet med laddaren, eller från batteriet vid körning.
För att öht få jämförbara siffror så får man föra statistik på vad man tillför / på vad man får ut i km.
Jämför ni förbrukningen som står i bilen alltså? Den är enbart för körning, exkl värmning av batteri etc. Blir missvisande eftersom man ibland värmer batteriet med laddaren, eller från batteriet vid körning.
För att öht få jämförbara siffror så får man föra statistik på vad man tillför / på vad man får ut i km.
Alltid svårt att jämföra förluster. Brukade aldrig räkna med avdunstningen under tiden jag tankade med ICE bil eller försöka räkna om elen till motorvärmaren, uppvärmningen av garaget eller vad diesel/bensinvärmaren drog. Lättare med bara förbrukningen från bilen, ser ändå skillnad mellan dubb, dubbfritt och sommardäck.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Jag har en RWD med 20” org samt 19” new aero på vintern.
Köpte bilen feb 2023. Jag kör mest 50-100 och många korta körningar därmed högre förbrukning.
1100mil och snart är helt år. Snittet är på 178Wh/km
Vad som är vettigt att räkna med beror på syftet. Varför vill man veta förbrukningen? Är det för att beräkna totala kostnader? Är det för att beräkna räckvidd under olika körförhållanden?
Personligen bryr jag mig knappt alls om kostnaden för strömmen. Jag har ändå betalat mer för däck än för el till min Tesla. Däremot är förbrukningen intressant för mig eftersom den påverkar räckvidd vid långfärd, samt laddhastighet mätt i antal laddade km per minut laddtid. Men olika människor har olika syften med att veta förbrukningen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.