Vilka bilar kan man få med det som Audi kallar Night Vision?
Känner att det skulle vara en funktion jag vill ha på nästa bil, har senaste tiden vart nära att köra på några rådjur.
På Q8 går det eftermontera genom t.ex. Dynasty, men Q8:n blir för dyr från början för mig så finns det några andra tillverkare som har liknande att erbjuda?
Re: Night Vision eller motsvarande
Postat: 26 okt 2023 08:12
av Banane
Night vision är inget Audi-uttryck. Dessvärre verkar det alltmer ovanligt, särskilt på elbilssidan. Komponentbrist?
Re: Night Vision eller motsvarande
Postat: 26 okt 2023 08:46
av -AG-
Antar att flera bilmärken har generella ”obstacle avoidance” baserat på radar. Vet att Volvo har ett radar och kamerabaserat system som bla detekterar större vilt. Vet att de detekterar älg, men hur det är med rådjur vet jag inte.
”Vid risk för kollision med en fotgängare, cyklist, större djur eller ett fordon…”
Det är ett mycket ovanligt tillbehör med nattsiktskamera som den kallas för på Svenska.
När jag köpte min Audi e-tron nämde säljaren att det var första gången han fick sälja en bil med det tillbehöret.
År 2019 kostade den 25 400:- men jag tycker den är värd pengarna. Har klarat mig undan från krock med två vildsvin tack vare den..
Fast Audi hade problem att få igång den i början, tog över ett år!
Fick den till och med utbytt till nya 300 meters kameran utan resultat.
Till slut kom de på att stöldskydded inte var korrekt inprogrammerat, detta efter att bilen kopplades upp till en expert i Tyskland.
Sedan har den funkat perfekt.
Och vad många helt svartklädda människor utan reflexer det är ute och går längs alla vägar.....
En begagnad e-tron med kamera kanske kunde vara något?
Porsche Taycan har även detta tillbehör, men den bilen är ju rött dyr
Det har ju varit relativt vanligt på de dyraste fossil-audisarna i snart 10 år. Om man pratar S6 och S8, SQ7 och SQ8 tex. Men är väl ngt som man drar sig för när man så att säga betalar upp för elbil. Bilen är dyr i grunden och då får det stryka på foten. Finns på GT:n också men när jag screenade marknaden såg jag inte ngn bil som hade det.
Re: Night Vision eller motsvarande
Postat: 26 okt 2023 12:53
av Lurkern
Tyska bilar har ofta det som tillbehör på de störrw modellserierna. VAG, Merca, BMW.
Re: Night Vision eller motsvarande
Postat: 26 okt 2023 13:09
av taliz
Hur bra "ser" man det då?
Jag tittar ju på vägen när jag kör, inte på en liten display långt ner bakom ratten.
Kanske en anledning till att det inte blivit så poppis?
Hur bra "ser" man det då?
Jag tittar ju på vägen när jag kör, inte på en liten display långt ner bakom ratten.
Kanske en anledning till att det inte blivit så poppis?
När funktionen presenterades någon gång förra seklet så var tanken att det skulle projiceras i en HUD, blev det inte så?
Hur bra "ser" man det då?
Jag tittar ju på vägen när jag kör, inte på en liten display långt ner bakom ratten.
Kanske en anledning till att det inte blivit så poppis?
När funktionen presenterades någon gång förra seklet så var tanken att det skulle projiceras i en HUD, blev det inte så?
Vet inte om det finns med HUD, jag har det inte.
På Audi e-tron går det att göra bildskärmen rätt stor och minska ned övriga instrument. Kul att se allt som rör sig i mörkret runt vägen i låga hastigheter, kanske upp till 70 km/h.
Vid möten som bländar ser du vägen långt fram på skärmen, men det är svårt att köra efter kamerabilden då kameran sitter centrerad mitt i fronten. Lätt att hamna fel i körfältet, men det går med lite träning. Fast den är förstås inte tänkt att användas så.
Fast du kan ha nattsiktskameran på utan att aktivera bildskärmen, då kommer en stor varning med bild och ljud om du är på väg att köra på något.
Den byter även symbol efter vad för något kameran upptäckt, det kan vara ett vildsvin, människor, hästar, rådjur mm.
När en sådan varningssignal kommer, är det dags att bromsa in snabbt.
Vilka bilar kan man få med det som Audi kallar Night Vision?
Känner att det skulle vara en funktion jag vill ha på nästa bil, har senaste tiden vart nära att köra på några rådjur.
På Q8 går det eftermontera genom t.ex. Dynasty, men Q8:n blir för dyr från början för mig så finns det några andra tillverkare som har liknande att erbjuda?
FLIR (Forward looking infrared) är bara ett sätt att se i mörker. Alla bilar med Lidar och/eller högupplöst ("imaging") radar har antagligen bättre prestanda än FLIR.
Ex Volvo EX90, Mercedes EQS, Polestar 3, NIO, Lotus Eletre för att nämna några. Tror även BMW är på gång. Det är mest i "highend" nu, men kommer att vara standard i de flesta mellanklass-bilar om några år.
Vilka bilar kan man få med det som Audi kallar Night Vision?
Känner att det skulle vara en funktion jag vill ha på nästa bil, har senaste tiden vart nära att köra på några rådjur.
På Q8 går det eftermontera genom t.ex. Dynasty, men Q8:n blir för dyr från början för mig så finns det några andra tillverkare som har liknande att erbjuda?
FLIR (Forward looking infrared) är bara ett sätt att se i mörker. Alla bilar med Lidar och/eller högupplöst ("imaging") radar har antagligen bättre prestanda än FLIR.
Ex Volvo EX90, Mercedes EQS, Polestar 3, NIO, Lotus Eletre för att nämna några. Tror även BMW är på gång. Det är mest i "highend" nu, men kommer att vara standard i de flesta mellanklass-bilar om några år.
Det är väl som att jämföra äpplen och päron. Varken LIDAR eller högupplöst radar kan ju detektera värmestrålning som FLIR gör. Radar är inte så bra på att se ”mjuka” objekt och LIDAR får väl samma problem som kameror med att förstå vad som avbildas?
Det är väl som att jämföra äpplen och päron. Varken LIDAR eller högupplöst radar kan ju detektera värmestrålning som FLIR gör. Radar är inte så bra på att se ”mjuka” objekt och LIDAR får väl samma problem som kameror med att förstå vad som avbildas?
Ja det kanske är lite orättvist mot FLIR, men faktum är att "ingen" använder FLIR längre. Alla autonoma fordon använder Kamera + Lidar + Radar.
FLIR har problem att se betongvägg eller en stillastående bil (som är kall). Radar och Lidar har problem med vissa väder och objektformer (inte nödvändigtvis samma för radar och lidar), men på det hela taget är en bra lidar/radar bättre för bilsäkerhet än en bra FLIR i de flesta miljöer.
Radar och Lidar behöver knappt någon ML för "det är någoting i vägen" eftersom det rör sig om fysisk avståndsmätning med ljus- respektive radiovågor.
Att gissa hinder med ML från endast en 2d-bild från en passiv kamera (vanlig eller FLIR) är inte i närheten av lika säkert och dessutom har det högre latens.
Re: Night Vision eller motsvarande
Postat: 27 okt 2023 10:30
av Nicke Nyfiken
Varför har ni snöat in på FLIR?
Det är bara ett varumärke/tillverkare, inte en teknologi.
FLIR är populärt inom militära applikationer eftersom man röjer sin egen position med aktiva sensorer som radar/lidar där.
FLIR (forward-looking infrared) är ett företag som startades på 1970-talet och har varit ledande i utvecklingen av IR-kameror och har till viss del blivit synonymt med värmekameror. Ungefär som Vespa är för en viss mopedmodell
Idag köper både militära och civila operatörer in "Thermal imaging systems" från flera olika tillverkare, varav FLIR är en av dem. Mer unikt än så är inte FLIR.
FLIR är populärt inom militära applikationer eftersom man röjer sin egen position med aktiva sensorer som radar/lidar där.
FLIR (forward-looking infrared) är ett företag som startades på 1970-talet och har varit ledande i utvecklingen av IR-kameror och har till viss del blivit synonymt med värmekameror. Ungefär som Vespa är för en viss mopedmodell
Idag köper både militära och civila operatörer in "Thermal imaging systems" från flera olika tillverkare, varav FLIR är en av dem. Mer unikt än så är inte FLIR.
FLIR = teknologi. FLIR Systems = företag. Idag Teledyne. FLIR är en vedertagen förkortning för tekniken i alla fall inom automotive. Det är väl inte omöjligt att FLIR Systems som var pionjärerna var först med begreppet. Idag skulle jag dock säga att det är ett vedertaget begrepp som gäller alla typer av tillverkare.
FLIR är populärt inom militära applikationer eftersom man röjer sin egen position med aktiva sensorer som radar/lidar där.
FLIR (forward-looking infrared) är ett företag som startades på 1970-talet och har varit ledande i utvecklingen av IR-kameror och har till viss del blivit synonymt med värmekameror. Ungefär som Vespa är för en viss mopedmodell
Idag köper både militära och civila operatörer in "Thermal imaging systems" från flera olika tillverkare, varav FLIR är en av dem. Mer unikt än så är inte FLIR.
Precis som Vespa är vedertagen benämningen på en viss mopedmodell.
Ja, visst. Men det heter ju fortfarande vespa. Du säger väl att det var ett visst företag som avsågs ("Det är bara ett varumärke/tillverkare, inte en teknologi"), så du säger väl emot dig själv?
Precis som Vespa är vedertagen benämningen på en viss mopedmodell.
Ja, visst. Men det heter ju fortfarande Vespa. Du säger väl att det var ett visst företag som avsågs ("varumärke/tillverkare, inte en teknologi"), så du säger väl emot dig själv?
Kanske svårt med två tankar i huvudet samtidigt.
Vill du fortsätta säga FLIR om IR-kameror så är det ditt val. Helt okej.
Vi som arbetar med det kallar det något annat.
Re: Night Vision eller motsvarande
Postat: 27 okt 2023 12:05
av Gustafsson
Mina förväntningar avseende Thermal imaging gäller enbart upptäckt av vilt och folk vid / på vägen. Den har oftast låg upplösning, men det behövs inte hög upplösning. Jag skulle köpt till det om det fanns.
Mina förväntningar avseende Thermal imaging gäller enbart upptäckt av vilt och folk vid / på vägen. Den har oftast låg upplösning, men det behövs inte hög upplösning. Jag skulle köpt till det om det fanns.
Räcker egentligen med en binär varning. Röd lampa och varningssignal om det finns nåt varmt framför bilen.
Mina förväntningar avseende Thermal imaging gäller enbart upptäckt av vilt och folk vid / på vägen. Den har oftast låg upplösning, men det behövs inte hög upplösning. Jag skulle köpt till det om det fanns.
Räcker egentligen med en binär varning. Röd lampa och varningssignal om det finns nåt varmt framför bilen.
Ja det räcker bra. Det är väldigt sällan jag tänder upp skärmbilden, och då mest på kul.
De gånger jag haft nytta av Nattsiktskameran har jag inte haft skärmbilden på.
En bra lösning är också att i kombination med LED Matrix lyser bilen även upp det som detekteras med tre riktade heljusblink.
Mina förväntningar avseende Thermal imaging gäller enbart upptäckt av vilt och folk vid / på vägen. Den har oftast låg upplösning, men det behövs inte hög upplösning. Jag skulle köpt till det om det fanns.
Räcker egentligen med en binär varning. Röd lampa och varningssignal om det finns nåt varmt framför bilen.
Ja det räcker bra. Det är väldigt sällan jag tänder upp skärmbilden, och då mest på kul.
De gånger jag haft nytta av Nattsiktskameran har jag inte haft skärmbilden på.
En bra lösning är också att i kombination med LED Matrix lyser bilen även upp det som detekteras med tre riktade heljusblink.