I många år har man talat om framtidens trafik och bland annat talat om att bilar lägger sig ganska tätt efter varann, "kopplar ihop sig" och låter en ledare hålla farten och styra. Finessen med detta skall vara att det blir avslappnat för de som kör i tåget och bränsleförbrukningen minskar.
Med Tesla och autopilot är ju detta genomförbart redan nu? Någon ligger först och andra hänger på, på det avstånd "de vågar". Ledaren kan skifta som i linjelopp med cykel.
Tänk er 4-5 Teslor som susar fram som ett expresståg, energieffektivt och bekvämt. Om någon kliver av tätar bakomvarande till automatisk och tåget susar vidare!
Detta är inget förslag egentligen. "Grundforskning". Personligen vill jag ju ha långa avstånd och överblick men visst är det skönt när man hittar en likasinnad som håller jämn god fart som man kan hänga på lagom avstånd.
Ja på något sätt vore det bra om man kunde färdas lite snabbare på motorvägar än man gör idag men ändå snålt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Volvo har testat det hela en del. Något man märkte var att bilarna som inte åkte först blev väldigt smutsiga och drabbades ganska ordentligt av stenskott.
Volvo har testat det hela en del. Något man märkte var att bilarna som inte åkte först blev väldigt smutsiga och drabbades ganska ordentligt av stenskott.
Tyder på att de inte låg tillräckligt nära varandra!
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
För att det ska fungera måste ju också kommandona från ledarbilens bromspedal utföras direkt på de följande bilarna. Ska man ligga tillräckligt nära räcker det nog tyvärr inte med att lita till att sensorerna ska reagera tillräckligt snabbt och bromsa hela kön. Eller?
För att det ska fungera måste ju också kommandona från ledarbilens bromspedal utföras direkt på de följande bilarna. Ska man ligga tillräckligt nära räcker det nog tyvärr inte med att lita till att sensorerna ska reagera tillräckligt snabbt och bromsa hela kön. Eller?
Bilarna kan väl direktkommunicera med varandra över WiFi så är det problemet löst!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
För att det ska fungera måste ju också kommandona från ledarbilens bromspedal utföras direkt på de följande bilarna. Ska man ligga tillräckligt nära räcker det nog tyvärr inte med att lita till att sensorerna ska reagera tillräckligt snabbt och bromsa hela kön. Eller?
Bilarna kan väl direktkommunicera med varandra över WiFi så är det problemet löst!
5G mobilnät har rentav stöd för realtidskommunikation med det uttalade syftet att det ska användas för självkörande fordon.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
För att det ska fungera måste ju också kommandona från ledarbilens bromspedal utföras direkt på de följande bilarna. Ska man ligga tillräckligt nära räcker det nog tyvärr inte med att lita till att sensorerna ska reagera tillräckligt snabbt och bromsa hela kön. Eller?
Bilarna kan väl direktkommunicera med varandra över WiFi så är det problemet löst!
5G mobilnät har rentav stöd för realtidskommunikation med det uttalade syftet att det ska användas för självkörande fordon.
Gött! Elon twittrade ju häromdagen att 5G kommer på torsdag, men tog sen bort tweeten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Nja är inte riktigt säker på att jag vill lägga mitt liv i händerna på att WiFi/5G fungerar till 100%...
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Smuts och stenskott är en komplikation. Man får väl välja lämpliga omständigheter. Annars tänkte jag nog för egen del att ligga så långt bakom framförvarande att bilens eget system klarade avståndet och eventuell katastrofinbromsning. Det är ju upp till var och en att välja avstånd? Jag tycker iden var spännande och de tekniska förutsättningarna finns ju redan...eller?
Det är inte konstigare än att två förare vid en Suc bestämmer att åka ihop och testa när de ändå är på samma ställe och åker åt samma håll.
Körde till Karlstad från Göteborg idag. Mörkt och duggregn.blev lat och låg bakom en annan bil i 90 från Mariestad nästan ända fram. Autopiloten på. Hur bekvämt som helst. Bilen framför bromsade för kameror och allt bara att njuta av turen
Körde till Karlstad från Göteborg idag. Mörkt och duggregn.blev lat och låg bakom en annan bil i 90 från Mariestad nästan ända fram. Autopiloten på. Hur bekvämt som helst. Bilen framför bromsade för kameror och allt bara att njuta av turen
Åker du över Mariestad när du åker från Göteborg till Karlstad?
Körde till Karlstad från Göteborg idag. Mörkt och duggregn.blev lat och låg bakom en annan bil i 90 från Mariestad nästan ända fram. Autopiloten på. Hur bekvämt som helst. Bilen framför bromsade för kameror och allt bara att njuta av turen
Åker du över Mariestad när du åker från Göteborg till Karlstad?
Det är ett högt spel att ta rygg på nån och inte va uppmärksam..
Körde till Karlstad från Göteborg idag. Mörkt och duggregn.blev lat och låg bakom en annan bil i 90 från Mariestad nästan ända fram. Autopiloten på. Hur bekvämt som helst. Bilen framför bromsade för kameror och allt bara att njuta av turen
Åker du över Mariestad när du åker från Göteborg till Karlstad?
Körde till Karlstad från Göteborg idag. Mörkt och duggregn.blev lat och låg bakom en annan bil i 90 från Mariestad nästan ända fram. Autopiloten på. Hur bekvämt som helst. Bilen framför bromsade för kameror och allt bara att njuta av turen
Åker du över Mariestad när du åker från Göteborg till Karlstad?
Ah... Jag förstår. I en Tesla vill man gärna göra vägen längre...
Körde till Karlstad från Göteborg idag. Mörkt och duggregn.blev lat och låg bakom en annan bil i 90 från Mariestad nästan ända fram. Autopiloten på. Hur bekvämt som helst. Bilen framför bromsade för kameror och allt bara att njuta av turen
Åker du över Mariestad när du åker från Göteborg till Karlstad?
Det är ett högt spel att ta rygg på nån och inte va uppmärksam..
Det är väll detta det handlar om. Ta rygg och uppmärksamhet?
Autopiloten styr och farthållaren håller fart och avstånd. Det lär finnas en bromsfunktion som ingriper om föraren inte gör det? Jag har ju inte kört min egen bil mer än 140 mil och då i princip nästan bara i tätområde så jag är inte direkt avslappnad med autopiloten.
Hur bra är systemet? Är vi inne i ett paradigmskifte?(Ursäkta ordvalet). Är Tesla idag så utvecklad att man kan överlåta visst ansvar till tekniken? Bilen framför en måste få vara oberoende av en själv och man måste lita på att den/de bakom också fungerar. Visst lockar det! Andelen "earl adapters" i detta forum är nog över genomsnittet men jag gillar hur som helst att utforska möjligheter och förutsättningar. (Jag lät bilen backa in i en parkeringsficka för första gången igår! Nervöst satt jag och såg hur den gjorde en perfekt parkering. Långt bättre än jag skulle klarat utan måttband!)
Körde till Karlstad från Göteborg idag. Mörkt och duggregn.blev lat och låg bakom en annan bil i 90 från Mariestad nästan ända fram. Autopiloten på. Hur bekvämt som helst. Bilen framför bromsade för kameror och allt bara att njuta av turen
Åker du över Mariestad när du åker från Göteborg till Karlstad?
Det är ett högt spel att ta rygg på nån och inte va uppmärksam..
Det är väll detta det handlar om. Ta rygg och uppmärksamhet?
Autopiloten styr och farthållaren håller fart och avstånd. Det lär finnas en bromsfunktion som ingriper om föraren inte gör det? Jag har ju inte kört min egen bil mer än 140 mil och då i princip nästan bara i tätområde så jag är inte direkt avslappnad med autopiloten.
Hur bra är systemet? Är vi inne i ett paradigmskifte?(Ursäkta ordvalet). Är Tesla idag så utvecklad att man kan överlåta visst ansvar till tekniken? Bilen framför en måste få vara oberoende av en själv och man måste lita på att den/de bakom också fungerar. Visst lockar det! Andelen "earl adapters" i detta forum är nog över genomsnittet men jag gillar hur som helst att utforska möjligheter och förutsättningar. (Jag lät bilen backa in i en parkeringsficka för första gången igår! Nervöst satt jag och såg hur den gjorde en perfekt parkering. Långt bättre än jag skulle klarat utan måttband!)
Du har rätt med att det finns en bromsfunktion som ska ingripa om bilen framför bromsar men tyvärr så har några här på forumet rapporterat den ibland inte gör det och de får panikbromsa för att inte krocka. Detta är inte vanligt men tillräckligt för att de inte ska lite fullt ut på autopiloten än i alla fall.