Sida 1 av 1
Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 09:29
av Foluke
I många år har man talat om framtidens trafik och bland annat talat om att bilar lägger sig ganska tätt efter varann, "kopplar ihop sig" och låter en ledare hålla farten och styra. Finessen med detta skall vara att det blir avslappnat för de som kör i tåget och bränsleförbrukningen minskar.
Med Tesla och autopilot är ju detta genomförbart redan nu? Någon ligger först och andra hänger på, på det avstånd "de vågar". Ledaren kan skifta som i linjelopp med cykel.
Tänk er 4-5 Teslor som susar fram som ett expresståg, energieffektivt och bekvämt. Om någon kliver av tätar bakomvarande till automatisk och tåget susar vidare!
Detta är inget förslag egentligen. "Grundforskning". Personligen vill jag ju ha långa avstånd och överblick men visst är det skönt när man hittar en likasinnad som håller jämn god fart som man kan hänga på lagom avstånd.
Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 09:56
av AGCF
Ja på något sätt vore det bra om man kunde färdas lite snabbare på motorvägar än man gör idag men ändå snålt.
Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 10:36
av Franz
Volvo har testat det hela en del. Något man märkte var att bilarna som inte åkte först blev väldigt smutsiga och drabbades ganska ordentligt av stenskott.
Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 10:58
av olza
Franz skrev:Volvo har testat det hela en del. Något man märkte var att bilarna som inte åkte först blev väldigt smutsiga och drabbades ganska ordentligt av stenskott.
Tyder på att de inte låg tillräckligt nära varandra!

Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 11:04
av Jerker
För att det ska fungera måste ju också kommandona från ledarbilens bromspedal utföras direkt på de följande bilarna. Ska man ligga tillräckligt nära räcker det nog tyvärr inte med att lita till att sensorerna ska reagera tillräckligt snabbt och bromsa hela kön. Eller?
Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 15:04
av danni
Jerker skrev:För att det ska fungera måste ju också kommandona från ledarbilens bromspedal utföras direkt på de följande bilarna. Ska man ligga tillräckligt nära räcker det nog tyvärr inte med att lita till att sensorerna ska reagera tillräckligt snabbt och bromsa hela kön. Eller?
Bilarna kan väl direktkommunicera med varandra över WiFi så är det problemet löst!
Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 15:32
av bylund
danni skrev:Jerker skrev:För att det ska fungera måste ju också kommandona från ledarbilens bromspedal utföras direkt på de följande bilarna. Ska man ligga tillräckligt nära räcker det nog tyvärr inte med att lita till att sensorerna ska reagera tillräckligt snabbt och bromsa hela kön. Eller?
Bilarna kan väl direktkommunicera med varandra över WiFi så är det problemet löst!
5G mobilnät har rentav stöd för realtidskommunikation med det uttalade syftet att det ska användas för självkörande fordon.
Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 15:54
av danni
bylund skrev:danni skrev:Jerker skrev:För att det ska fungera måste ju också kommandona från ledarbilens bromspedal utföras direkt på de följande bilarna. Ska man ligga tillräckligt nära räcker det nog tyvärr inte med att lita till att sensorerna ska reagera tillräckligt snabbt och bromsa hela kön. Eller?
Bilarna kan väl direktkommunicera med varandra över WiFi så är det problemet löst!
5G mobilnät har rentav stöd för realtidskommunikation med det uttalade syftet att det ska användas för självkörande fordon.
Gött! Elon twittrade ju häromdagen att 5G kommer på torsdag, men tog sen bort tweeten.
Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 16:27
av Leo
Nja är inte riktigt säker på att jag vill lägga mitt liv i händerna på att WiFi/5G fungerar till 100%...

Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 17:36
av danni
Leo skrev:Nja är inte riktigt säker på att jag vill lägga mitt liv i händerna på att WiFi/5G fungerar till 100%...

Kvaliteten på signalen får såklart övervakas konstant och så fort den dippar så ökar bilarna avståndet.
Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 19:40
av Foluke
Smuts och stenskott är en komplikation. Man får väl välja lämpliga omständigheter. Annars tänkte jag nog för egen del att ligga så långt bakom framförvarande att bilens eget system klarade avståndet och eventuell katastrofinbromsning. Det är ju upp till var och en att välja avstånd? Jag tycker iden var spännande och de tekniska förutsättningarna finns ju redan...eller?
Det är inte konstigare än att två förare vid en Suc bestämmer att åka ihop och testa när de ändå är på samma ställe och åker åt samma håll.
Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 21:37
av Mickeren
Körde till Karlstad från Göteborg idag. Mörkt och duggregn.blev lat och låg bakom en annan bil i 90 från Mariestad nästan ända fram. Autopiloten på. Hur bekvämt som helst. Bilen framför bromsade för kameror och allt bara att njuta av turen
Skickat från min E6853 via Tapatalk
Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 23:06
av Jerker
Mickeren skrev:Körde till Karlstad från Göteborg idag. Mörkt och duggregn.blev lat och låg bakom en annan bil i 90 från Mariestad nästan ända fram. Autopiloten på. Hur bekvämt som helst. Bilen framför bromsade för kameror och allt bara att njuta av turen
Åker du över Mariestad när du åker från Göteborg till Karlstad?
Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 23:08
av Daoops
Jerker skrev:Mickeren skrev:Körde till Karlstad från Göteborg idag. Mörkt och duggregn.blev lat och låg bakom en annan bil i 90 från Mariestad nästan ända fram. Autopiloten på. Hur bekvämt som helst. Bilen framför bromsade för kameror och allt bara att njuta av turen
Åker du över Mariestad när du åker från Göteborg till Karlstad?
Det är ett högt spel att ta rygg på nån och inte va uppmärksam..

Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 23:14
av Mickeren
Jerker skrev:Mickeren skrev:Körde till Karlstad från Göteborg idag. Mörkt och duggregn.blev lat och låg bakom en annan bil i 90 från Mariestad nästan ända fram. Autopiloten på. Hur bekvämt som helst. Bilen framför bromsade för kameror och allt bara att njuta av turen
Åker du över Mariestad när du åker från Göteborg till Karlstad?
Skickat från min E6853 via Tapatalk
Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 23:18
av Jerker
Mickeren skrev:Jerker skrev:Mickeren skrev:Körde till Karlstad från Göteborg idag. Mörkt och duggregn.blev lat och låg bakom en annan bil i 90 från Mariestad nästan ända fram. Autopiloten på. Hur bekvämt som helst. Bilen framför bromsade för kameror och allt bara att njuta av turen
Åker du över Mariestad när du åker från Göteborg till Karlstad?

Ah... Jag förstår. I en Tesla vill man gärna göra vägen längre...

Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 26 jan 2016 23:51
av bullen
Eller passera Suc i Ljung. Fast då tar jag hellre omvägen om Torp
Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 27 jan 2016 07:36
av Foluke
Daoops skrev:Jerker skrev:Mickeren skrev:Körde till Karlstad från Göteborg idag. Mörkt och duggregn.blev lat och låg bakom en annan bil i 90 från Mariestad nästan ända fram. Autopiloten på. Hur bekvämt som helst. Bilen framför bromsade för kameror och allt bara att njuta av turen
Åker du över Mariestad när du åker från Göteborg till Karlstad?
Det är ett högt spel att ta rygg på nån och inte va uppmärksam..

Det är väll detta det handlar om. Ta rygg och uppmärksamhet?
Autopiloten styr och farthållaren håller fart och avstånd. Det lär finnas en bromsfunktion som ingriper om föraren inte gör det? Jag har ju inte kört min egen bil mer än 140 mil och då i princip nästan bara i tätområde så jag är inte direkt avslappnad med autopiloten.
Hur bra är systemet? Är vi inne i ett paradigmskifte?(Ursäkta ordvalet). Är Tesla idag så utvecklad att man kan överlåta visst ansvar till tekniken? Bilen framför en måste få vara oberoende av en själv och man måste lita på att den/de bakom också fungerar. Visst lockar det! Andelen "earl adapters" i detta forum är nog över genomsnittet men jag gillar hur som helst att utforska möjligheter och förutsättningar. (Jag lät bilen backa in i en parkeringsficka för första gången igår! Nervöst satt jag och såg hur den gjorde en perfekt parkering. Långt bättre än jag skulle klarat utan måttband!)
Re: Vägtåg med Tesla?
Postat: 27 jan 2016 07:42
av vigge50
Foluke skrev:Daoops skrev:Jerker skrev:Mickeren skrev:Körde till Karlstad från Göteborg idag. Mörkt och duggregn.blev lat och låg bakom en annan bil i 90 från Mariestad nästan ända fram. Autopiloten på. Hur bekvämt som helst. Bilen framför bromsade för kameror och allt bara att njuta av turen
Åker du över Mariestad när du åker från Göteborg till Karlstad?
Det är ett högt spel att ta rygg på nån och inte va uppmärksam..

Det är väll detta det handlar om. Ta rygg och uppmärksamhet?
Autopiloten styr och farthållaren håller fart och avstånd. Det lär finnas en bromsfunktion som ingriper om föraren inte gör det? Jag har ju inte kört min egen bil mer än 140 mil och då i princip nästan bara i tätområde så jag är inte direkt avslappnad med autopiloten.
Hur bra är systemet? Är vi inne i ett paradigmskifte?(Ursäkta ordvalet). Är Tesla idag så utvecklad att man kan överlåta visst ansvar till tekniken? Bilen framför en måste få vara oberoende av en själv och man måste lita på att den/de bakom också fungerar. Visst lockar det! Andelen "earl adapters" i detta forum är nog över genomsnittet men jag gillar hur som helst att utforska möjligheter och förutsättningar. (Jag lät bilen backa in i en parkeringsficka för första gången igår! Nervöst satt jag och såg hur den gjorde en perfekt parkering. Långt bättre än jag skulle klarat utan måttband!)
Du har rätt med att det finns en bromsfunktion som ska ingripa om bilen framför bromsar men tyvärr så har några här på forumet rapporterat den ibland inte gör det och de får panikbromsa för att inte krocka. Detta är inte vanligt men tillräckligt för att de inte ska lite fullt ut på autopiloten än i alla fall.