Blinkers som inte går tillbaka

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 21 apr 2022 23:05

Blinkers som inte går tillbaka

Inlägg av hvk »

Hej,

Blinkersen på min M3 LR från -21 har slutat att gå tillbaka. I t.ex. korsningar slutar bilen att blinka när svängen är avklarad. Men vid filbyten, om man petar på spaken lite lätt, så ska den ju blinka tre gånger - men den fortsätter blinka tills jag manuellt stänger av blinket genom att dutta på spaken. Tidigare kunde jag också välja att blinka valfritt antal gånger genom att hålla kvar fingret på spaken, varvid den slutade blinka när jag tog bort fingret. Nu funkar inte heller det - jag måste stänga av manuellt.

Någon som råkat ut för samma sak? Vad kan det bero på?
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Blinkers som inte går tillbaka

Inlägg av Fluffy »

Vad har du för inställning under
Controls > Lights > auto turn signals
Off eller
Auto Cancel

Off är hur den gamla standarden. Där ska lätt tryck ge 3 blink och sedan stänga av

Auto cancel är relativt ny och lätt tryck blinkar den tills du svängt klart, bytt fil klart. Fungerar >95% men ibland slutar den inte förens jag slår av manuellt alt gör ett liten kraftigare rattrörelse
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
Referralkod: ts.la/jimmie163492
Kontakt:

Re: Blinkers som inte går tillbaka

Inlägg av Jimel »

Gillar auto cancel men tråkigt att den inte fungerar så bra i rondeller när man blinkar ut
-21 M3LR
Användarvisningsbild
hvk
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 21 apr 2022 23:05

Re: Blinkers som inte går tillbaka

Inlägg av hvk »

Aha - den funktionen (auto-blinkers) känner jag till och har provat, men tyckte sisådär om den. Så jag stängde av den. Nu var den aktiverad igen - måste ha råkat slå på den av misstag. Sorry att jag besvärade er med detta.

Däremot kvarstår det superirriterande felet som så många har uppmärksammat - nämligen att torkarna ibland går i gång när man aktiverar farthållaren - och det hjälper ju inte att avaktivera torkarautomatiken för då funkar inte farthållaren. Någon som hört nått? Hur kan det ta så lång tid för Tesla att komma till rätta med ett så uppenbart fel som irriterar så många?

En så sak till. Det är så klart bra för säkerheten med alla varningssystem. Men en sak som jag inte gillar är att det piper hysteriskt i kupén när jag genar lite i en kurva och råkar snudda vid sidlinjen. Har provat med att stänga av ”Undvik körfältsavvikelse” under "Autopilot", men det hjälper inte.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7680
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Blinkers som inte går tillbaka

Inlägg av mikebike »

hvk skrev: 03 nov 2023 14:01
Aha - den funktionen (auto-blinkers) känner jag till och har provat, men tyckte sisådär om den. Så jag stängde av den. Nu var den aktiverad igen - måste ha råkat slå på den av misstag. Sorry att jag besvärade er med detta.

Däremot kvarstår det superirriterande felet som så många har uppmärksammat - nämligen att torkarna ibland går i gång när man aktiverar farthållaren - och det hjälper ju inte att avaktivera torkarautomatiken för då funkar inte farthållaren. Någon som hört nått? Hur kan det ta så lång tid för Tesla att komma till rätta med ett så uppenbart fel som irriterar så många?

En så sak till. Det är så klart bra för säkerheten med alla varningssystem. Men en sak som jag inte gillar är att det piper hysteriskt i kupén när jag genar lite i en kurva och råkar snudda vid sidlinjen. Har provat med att stänga av ”Undvik körfältsavvikelse” under "Autopilot", men det hjälper inte.
Det finns nog inget hopp om torkarautomatiken.

När det gäller att varna när man kommer mot en sidlinje så kan jag säga att mina Volvo varnade mycket oftare än mina Teslor. Skillnaden är att hos Tesla kan varningen komma helt omotiverat när man kör rakt fram, dessutom är varningen mycket aggressivare hos Tesla.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 231
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Blinkers som inte går tillbaka

Inlägg av SkipperO »

hvk skrev: 03 nov 2023 14:01

En så sak till. Det är så klart bra för säkerheten med alla varningssystem. Men en sak som jag inte gillar är att det piper hysteriskt i kupén när jag genar lite i en kurva och råkar snudda vid sidlinjen. Har provat med att stänga av ”Undvik körfältsavvikelse” under "Autopilot", men det hjälper inte.
Tycker detta varningspipandet är hemskt. Jag slog på funktionen korrigerande styrning eller vad den nu heter, den som drar i ratten om man hamnar nära tex sidolinjerna och sen dess tycker jag att tokpipande i princip är borta. Gillar egentligen inte att bilen styr emot, men bättre än att få stresspåslag stup i kvarten när bilen tokpiper.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 mar 2022 13:31
Referralkod: ts.la/jimmie163492
Kontakt:

Re: Blinkers som inte går tillbaka

Inlägg av Jimel »

Man kan ändra inställningen för varning till varna sent, får sällan några pip nu
-21 M3LR
Skriv svar