Hjälp med bilval och kalkyl

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Borkaxx
Teslaägare

Hjälp med bilval och kalkyl

Inlägg av Borkaxx »

Lite bakgrund:
Kör idag en Model X Performance 2020 som jag leasar, men ska nu lägga ner bolaget. Behöver alternativ på bil som skall ägas privat. Fått bud på 600tkr för den. Vet inte om det går att räkna med det som värdering för att köpa ut den själv.
Bor i Stockholm/Nacka och kör idag väldigt lite bil. Mest till flygplats (då jag är utomlands varannan vecka), ev. handla ibland. 1000 mil per år.
Kommer 90% av tiden vara jag själv eller jag + 3 barn i bilen (7,7,10 år).
Kommer äga bilen ca ett år.
Tycker väl egentligen väldigt bra om min Model X idag, men är inte helt bekväm med att äga den privat då dyra saker alldeles säkert snart kommer börja gå sönder.
Att jag vill ha något billigare än mitt upplägg idag med leasad X är klart, sen vet jag inte exakt hur mycket snålare jag vill vara.

Två frågor:
Kan ni se några större fel i indata till mina beräkningar. Är väl främst värdetappet är väl kanske det enda som är intressant.
Har ni förslag på andra bilar, eller upplägg än vanligt köp+lån.

Stort tack på förhand.
TCO bilar.png
lawe

Re: Hjälp med bilval och kalkyl

Inlägg av lawe »

Om du ska lösa ut bilen bör du ha ett värderingsintyg från handlare för att hålla skatteverket på armlängds avstånd.
Men ska du köra el om du bara kör 1000 mil per år? Jag hade köpt typ en begad e-klass kombi eller liknande för det året du behöver bilen (men nu svor jag kanske i kyrkan 😊).
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenny368061

Inlägg av Collin87 »

lawe skrev: 05 nov 2023 10:21
Om du ska lösa ut bilen bör du ha ett värderingsintyg från handlare för att hålla skatteverket på armlängds avstånd.
Men ska du köra el om du bara kör 1000 mil per år? Jag hade köpt typ en begad e-klass kombi eller liknande för det året du behöver bilen (men nu svor jag kanske i kyrkan 😊).
Är man inbiten elbilist så skiter man ju i om kalkylen blir dyrare än något begagnat fossilhärke.
Allt kan inte värderas i pengar.
Att bara slippa doften, vibrationerna och oljudet är värt många tusenlappar i månaden IMO. :)
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

På teslorna kommer du en bit under 6000 i försäkring ( om de inte är för gamla förstås)
20% värdeminskning per år är nog högt räknat. Om du inte först köper en av icketeslafirma el KVD förstås.
samt inte säljer den till en handlare igen.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Borkaxx skrev: 05 nov 2023 09:07
Har ni förslag på andra bilar [...
BMW i4?...

Gissar att den blir billigare att äga än en Taycan... Är inte expert på hur man får in 3 barn i de åldrarna i ett baksäte, och det sägs ju att det inte är jättemkt utrymme bak i i4, men om en Model 3 fungerar så borde väl en i4 göra det också. Och det här går ju att kontrollera innan köp. På pluskontot finns ju att i4 har halvkombibaklucka precis som Model X och Model Y. Således är den ju mer praktisk att lasta än Model 3.

Det enda med i4 är väl att dubbelkolla den automatiska förvärmningsfunktionen ifall man köper en beg. På nya ska det vara uppdaterat sen X tidsenhet tillbaka som jag förstått det, men på vissa äldre har det skrivits på forumet att de inte förvärmer automatiskt till alla snabbladdare (som t.ex. Teslas snabbladdare...), och att den här funktionen inte kommer uppdateras på det här äldre exemplaren. Det här ska dock i praktiken gå att 'workaround' genom att mata in en en av de laddare som den förvärmer till i bilens nav och sen köra till en annan närliggande snabbladdare istället (genom navigering i telefonen?). Men oavsett så kanske värt att dubbelkolla det här i förväg.

Gissar att sådan här förvärmning fungerar som det ska på Taycan men vet inte.

Annars tycker jag väl Model 3 verkar vara ett bra val. :)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

forts.

Här finns för övrigt en rätt färsk tråd om i4:
viewtopic.php?t=33511
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Hade jag kört så lite och haft den stående varannan vecka så hade jag köpt en äldre bensinbil. Möjligen en laddhybrid.

Just räntekostnaderna är ju besvärande för tillfället och när du inte har mycket till besparing på bränslet så är det ju svårt att komma ifrån att elbil blir dyrt i ditt fall.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Alltså... Bara för att man vill minska sina kostnader från en Model X så betyder det ju inte att man behöver gå till extremen att börja puttra runt i ett fossilhärke. Är man van vid en Model X så blir det ju en riktig mardröm imo.

Personligen skulle jag inte oroa mig så mycket för reparationer, men gör man det och vill ha en rymlig och bekväm elbil till låg kostnad så är mitt tips en begagnad E-Tron 55 från Audi-handlare. Kostar runt 450k för en fin bil med rimliga mil. Då har man ett års Audi Approved-garanti. Är man orolig för reparationer så säljer man den efter det året och köper "ny" beg med garanti. Med tanke på det gigantiska ras som redan skett så tror jag värdefallet framöver blir mycket måttligt.

Nöjer man sig med lite mindre bil och gärna vill ha nybilsgaranti så är MG4 och Cupra Born trevliga och prisvärda alternativ imo.

Ett "mellanting" kan vara en ny Kia EV6 eller Ioniq 5 med hela 8 års nybilsgaranti.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
current

Inlägg av current »

Om du bara ska ha bilen ett år kan du korttidsleasa från tex Europcar. Hyr själv en Id Buzz för 8995:- i månaden inkl försäkring, hjulskifte, skatt, service. Det ingår 300 mil per månad. Vill man byta bil är det bara lämna nycklarna, och det är en fast kostnad så påverkas ej av räntor.

Dom har dock 1 års-avtal också om du vill komma ner i pris. Samt att det finns ju andra modeller än buzzen. För ett års ägande hade jag inte köpt en en bruksbil, speciellt inte en Tesla. Blir väldigt riskabelt med tanke på hur volatil deras prissättning är.

Dock ingen skugga över Tesla, VW har gjorde före nyårs precis samma sak med ID4 men det var inte så mycket skriverier om det. Min kollega torskade 200k på sin ID4 på 11 månaders ägande.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

Ett bra intyg från KVD och utköp av din X är ju det absolut bästa ekonomiskt sätt. Reparationer förekommer absolut på äldre S/X men det är ju inga hisnande summor i regel.
SwedishAdvocate

Tråden är typ 2 mån gammal...

Gissar att OP tagit ett beslut... ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

current skrev: 06 jan 2024 11:35
Om du bara ska ha bilen ett år kan du korttidsleasa från tex Europcar. Hyr själv en Id Buzz för 8995:- i månaden inkl försäkring, hjulskifte, skatt, service. Det ingår 300 mil per månad.
Shit! Det var riktigt blodiga priser för en ID-bil! För något år sedan fick man ju en Porsche Taycan på leasing runt det priset. Vad är det som gör att ni valt att hyra denna för såpass hög kostnad?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

MYP och MYLR är populära, kommer stå sig bra.
Man får leta en stund, bäst att köpa från privatperson.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare

Inlägg av Verdi_ »

martinot skrev: 06 jan 2024 15:35
current skrev: 06 jan 2024 11:35
Om du bara ska ha bilen ett år kan du korttidsleasa från tex Europcar. Hyr själv en Id Buzz för 8995:- i månaden inkl försäkring, hjulskifte, skatt, service. Det ingår 300 mil per månad.
Shit! Det var riktigt blodiga priser för en ID-bil! För något år sedan fick man ju en Porsche Taycan på leasing runt det priset. Vad är det som gör att ni valt att hyra denna för såpass hög kostnad?

För 3600 mil om år så är det riktigt bra. Som du ser har TS räknat med ca 20 tusen i månaden för en Taycan.

Vad man fick för priser för några år sen har ju precis noll bäring. Då fick de bonusen och så var räntan en bråkdel.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 15:31

Förhoppningsvis, men hela poängen med att skriva i ett forum istället för DM är ju att det är fler som läser och kan vara intresserade av samma frågeställning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate

Legato skrev: 06 jan 2024 19:55
SwedishAdvocate skrev: 06 jan 2024 15:31

Förhoppningsvis, men hela poängen med att skriva i ett forum istället för DM är ju att det är fler som läser och kan vara intresserade av samma frågeställning.
Det verkar som vi kan 'tacka' en bot för den 'återuppväckta' diskussionen. Jag anmälde det inlägget, mod verkar ha gjort samma bedömning och nu är det borta... ;)
Haneky
Referralkod: ts.la/henric152865

Inlägg av Haneky »

pejvic skrev:
På teslorna kommer du en bit under 6000 i försäkring ( om de inte är för gamla förstås)
20% värdeminskning per år är nog högt räknat. Om du inte först köper en av icketeslafirma el KVD förstås.
samt inte säljer den till en handlare igen.
Är värdeminskningen är högre om man köper av KVD och sen inte säljer bilen till en handlare (utan exv privat eller på KVD)?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar