Elbil som tjänstebil - sänka lönen för mindre skatt?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Elbil som tjänstebil - sänka lönen för mindre skatt?
Tittar på att leasa en elbil i mitt egna fåmansbolag.
Funderar på om det kan vara en god idé att sänka min lön under ett par år så att lön + bilförmån hamnar på 37,500:- per månad, detta för att hålla nere kostnaderna och skatterna.
Sedan köpa ut bilen privat till någorlunda marknadsvärde, de första årens stora värdeminskning hamnar i bolaget istället.
Men får tjänstepension räknas även på bilförmånen?
Funderar på om det kan vara en god idé att sänka min lön under ett par år så att lön + bilförmån hamnar på 37,500:- per månad, detta för att hålla nere kostnaderna och skatterna.
Sedan köpa ut bilen privat till någorlunda marknadsvärde, de första årens stora värdeminskning hamnar i bolaget istället.
Men får tjänstepension räknas även på bilförmånen?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Elbil som tjänstebil - sänka lönen för mindre skatt?
Elbilar är utmärkta kandidater för leasing i företag, då kombinationen av lågt förmånsvärde och låga privata driftkostnader gör dem extremt billiga som tjänstebilar jämfört med andra bilar.
Att hålla nere lönen så du slipper statlig skatt är alltid en bra idé. Satsa istället på att maximera aktieutdelningen i ett fåmansaktiebolag.
Rent lönetekniskt är det bättre att göra nettoavdrag än att redovisa en förmån. Mer info här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2672
Nej, förmån räknas inte in i avdragsrätten för tjänstepension. Om du däremot kör med nettoavdrag enligt länken ovan så kommer du runt det. Men ett generellt tips till egenföretagare är att skippa tjänstepension helt och hållet och köra med det som kallas direktpension. Googla den termen så hittar du många kloka råd.
Att hålla nere lönen så du slipper statlig skatt är alltid en bra idé. Satsa istället på att maximera aktieutdelningen i ett fåmansaktiebolag.
Rent lönetekniskt är det bättre att göra nettoavdrag än att redovisa en förmån. Mer info här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=2672
Nej, förmån räknas inte in i avdragsrätten för tjänstepension. Om du däremot kör med nettoavdrag enligt länken ovan så kommer du runt det. Men ett generellt tips till egenföretagare är att skippa tjänstepension helt och hållet och köra med det som kallas direktpension. Googla den termen så hittar du många kloka råd.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
OJ
Direktpension VS företagsägd kapitalförsäkring med förmånstagare, vad är bäst?
Får räkna lite på skillnaden. Direktpensionen betalas ju med oskattade pengar, medan kapitalförsäkring är med skattade.
Jag har Kapitalförsäkring som jag trodde var det bästa för mig med AB, men nu får jag göra en räknesnurra med detta alternativ också.
Direktpension VS företagsägd kapitalförsäkring med förmånstagare, vad är bäst?
Får räkna lite på skillnaden. Direktpensionen betalas ju med oskattade pengar, medan kapitalförsäkring är med skattade.
Jag har Kapitalförsäkring som jag trodde var det bästa för mig med AB, men nu får jag göra en räknesnurra med detta alternativ också.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Direktpension är nästan alltid bättre!
MEN det finns en "risk" som du behöver "skriva bort med kontrakt" för dig privat om firman går i konkurs så att inte dina privata pensionspengar dras in i det.
MEN IGEN! Är du egenföretagare så har du ju oftast kontrollen över ditt eget företag och därigenom lättare att förutse/hantera risken med konkurs. Fram för allt om du t ex är "konsult" utan någon "annan t ex leverantör osv" som kan begära dig i konkurs utanför din kontroll osv.
Lite svårt att förklara men hoppas poängen gick fram ändå.
Precis som Danni säger, googla så finns det mycket att läsa. Observera att många som skriver om detta (fram för allt finansbolag, försäkringsbolag och banker har incitament att "prata illa om" direktpension då de inte får samma möjligheter att tjäna pengar på dig då
MEN det finns en "risk" som du behöver "skriva bort med kontrakt" för dig privat om firman går i konkurs så att inte dina privata pensionspengar dras in i det.
MEN IGEN! Är du egenföretagare så har du ju oftast kontrollen över ditt eget företag och därigenom lättare att förutse/hantera risken med konkurs. Fram för allt om du t ex är "konsult" utan någon "annan t ex leverantör osv" som kan begära dig i konkurs utanför din kontroll osv.
Lite svårt att förklara men hoppas poängen gick fram ändå.
Precis som Danni säger, googla så finns det mycket att läsa. Observera att många som skriver om detta (fram för allt finansbolag, försäkringsbolag och banker har incitament att "prata illa om" direktpension då de inte får samma möjligheter att tjäna pengar på dig då

Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Direktpension VS Kapitalförsäkring
Nu har jag gjort en räknesnurra på 20 år
insats 100kr /år i bolaget oskattade
företagsskatt 22%
avkastning 15%
schablonskatt 0,420%
löneskatt 50%
Utdelningskatt 20%
Efter 20 år har jag 11780 under ovan förutsättningar med direktpension
Löneskatt på det ger 5890kr i handen löneskattat och klart.
Kapitalförsäkrning ger efter 20 år 8642 kr skattat och klart i bolaget.
skall jag plocka ut som utdelning har jag 6913 kr kvar.
I direktpensionsfallet har jag dragit 50% löneskatt då jag gissar att min framtida pension ligger över brytgränsen.
I kapitalförsäkringsfallet har jag tagit utdelning med 20% beskattning.
Det verkar vara fördel till min kapitalförsäkring. I detta fallet. Tar jag sen ut pengarna i form av ex en leasingbil från företaget istället för en utdelning eller pension blir det ännu bättre.
I min excelsnurra så verkar Kapitalförsäkrning vara bäst. Men jag har säkert räknat fel då jag inte är helt insatt.
företagsskatt 22%
avkastning 15%
schablonskatt 0,420%
löneskatt 50%
Utdelningskatt 20%
I direktpensionsfallet har jag dragit 50% löneskatt då jag gissar att min framtida pension ligger över brytgränsen.
Det verkar vara fördel till min kapitalförsäkring. I detta fallet. Tar jag sen ut pengarna i form av ex en leasingbil från företaget istället för en utdelning eller pension blir det ännu bättre.
I min excelsnurra så verkar Kapitalförsäkrning vara bäst. Men jag har säkert räknat fel då jag inte är helt insatt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Du jämför äpplen och päron. Det finns ingen motsättning mellan kapitalförsäkring och direktpension. Du kan använda en kapitalförsäkring för att spara dina pengarna som ligger il direktpensionen. Det bästa är såklart att lyfta så mycket man kan längs vägen som utdelning, eller ta det som inkomst av kapital vid en försäljning av firman, och det är precis vad du kan göra med direktpension (men inte med avdragsgill tjänstepension eller pensionsförsäkring, som låser pengarna som sedan måste betalas ut som pension och inte utdelning). Det låter lite som om du egentligen kör med en variant av direktpension idag fast utan pensionsförskrivning.jonas skrev:Direktpension VS Kapitalförsäkring
företagsskatt 22%
avkastning 15%
schablonskatt 0,420%
löneskatt 50%
Utdelningskatt 20%
Det är väldigt vanligt att man blandar ihop begreppen här! Googlar man på "direktpension" får man också en hel del träffar med texter av s k "experter" som jämför äpplen med päron.
En direktpension är ingen placering, det är ett avtal mellan ett bolag och en anställd! Direktpensionsavtalet behöver dock en pant som säkerhet, exempelvis en kapitalförsäkring. Det går dock bra att även använda en vanlig fond som säkerhet. Man kan alltså inte jämföra en direktpension med en kapitalförsäkring och säga att det ena är bättre än det andra - det är olika saker!
Jag tycker inte heller man generellt kan säga att direktpension är bättre än tjänstepension. Det är helt enkelt olika saker, även om de ibland uppfyller samma syfte.
En direktpension är ingen placering, det är ett avtal mellan ett bolag och en anställd! Direktpensionsavtalet behöver dock en pant som säkerhet, exempelvis en kapitalförsäkring. Det går dock bra att även använda en vanlig fond som säkerhet. Man kan alltså inte jämföra en direktpension med en kapitalförsäkring och säga att det ena är bättre än det andra - det är olika saker!
Jag tycker inte heller man generellt kan säga att direktpension är bättre än tjänstepension. Det är helt enkelt olika saker, även om de ibland uppfyller samma syfte.
Senast redigerad av MartinE, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85D
Det här är ett mycket bra tips, som jag tror att många företagare utan revisor missar!danni skrev:
Model S 85D
Jag har definitivt inte koll på detta känner jag. Inte min revisor heller verkar det som.
Bokföringsfirmor verkar ha noll koll. Förmånsvärdesåterbetlaning kände de inte till och nu detta. Jag anlitar ändå en stor känd firma. De verkar inte ha intresse av att komma med smarta råd.
Bokföringsfirmor verkar ha noll koll. Förmånsvärdesåterbetlaning kände de inte till och nu detta. Jag anlitar ändå en stor känd firma. De verkar inte ha intresse av att komma med smarta råd.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Risken med för stor redovisningsbyrå om man är liten själv är att man får någon junior på firman och kanske går miste om en del kunskap. Fast en redovisningskonsult brukar inte kunna särskilt mycket eller komma med sådana tips över huvud taget. Det är revisorn som ska göra det.
Model X, Pearl White
Inte varit imponerad av de ekonomiska/skattemässiga kunskaperna inom bilekonomi med de som hjälpt oss. Har varit olika bokföringsbyråer, redovisningsbyrårer, revisorer, företagsrådgivare osv.
Det ÄR en gråzon men ganska otydliga "praxis" osv men ofta har grundkunskapen varit förbluffande låg!
Det ÄR en gråzon men ganska otydliga "praxis" osv men ofta har grundkunskapen varit förbluffande låg!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
- Off Grid Byggaren
Som egenföretagare är det ju viktigt att har en bra egen pensionslösning. Och det är ju rätt gynnsamt att man får ta ut 35% av lönesumman och sätta undan i framtida pension.
Med en månadslön på 37,500:- innebär det ju 13,125:- per månad som är avdragsgill kostnad i bolaget + cirka 29% skatt.
Då är det ju verkligen en toppenlösning att göra nettoavdrag istället för att redovisa en bilförmån, eller som en del verkar göra, betalar tillbaka förmånskostnaden efter utbetald lön.
Och så ökar ju utdelningsutrymmet också, konstigt att min dyra revisor inte nämnt detta.
Nästa punkt handlar ju om vad ska man göra med sina pensionspengar, och det finns olika upplägg med till exempel direktpension.
Men jag upptäckte att Avanza har en lösning (Tjänstepension Förvaltningsform Depåförsäkring) som nästan motsvarar direktpension, du öppnar en aktiedepå och sätter in alla pengar i depån hos dem.
Sedan kan du handla med aktier som du själv vill där. Det finns en pytteliten försumbar försäkringsdel med i denna lösning, men fördelen är ju att då har pensionspengarna verkligen separerats från bolaget. Efter 55 års ålder går det att börja plocka ut pengarna.
Finns också att erbjuda sina anställda, de kallar då den lösning för "Bara Spara", men inga av dessa marknadsförs aktivt.
Med en månadslön på 37,500:- innebär det ju 13,125:- per månad som är avdragsgill kostnad i bolaget + cirka 29% skatt.
Då är det ju verkligen en toppenlösning att göra nettoavdrag istället för att redovisa en bilförmån, eller som en del verkar göra, betalar tillbaka förmånskostnaden efter utbetald lön.
Och så ökar ju utdelningsutrymmet också, konstigt att min dyra revisor inte nämnt detta.
Nästa punkt handlar ju om vad ska man göra med sina pensionspengar, och det finns olika upplägg med till exempel direktpension.
Men jag upptäckte att Avanza har en lösning (Tjänstepension Förvaltningsform Depåförsäkring) som nästan motsvarar direktpension, du öppnar en aktiedepå och sätter in alla pengar i depån hos dem.
Sedan kan du handla med aktier som du själv vill där. Det finns en pytteliten försumbar försäkringsdel med i denna lösning, men fördelen är ju att då har pensionspengarna verkligen separerats från bolaget. Efter 55 års ålder går det att börja plocka ut pengarna.
Finns också att erbjuda sina anställda, de kallar då den lösning för "Bara Spara", men inga av dessa marknadsförs aktivt.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Jag använder avanzas företagskapitalförsäkring utan avgifter och annat.
hittade en bra sida som beskrev de olika varianterna
https://www.vismaspcs.se/visma-support/ ... rtikel.htm
Och där verkar det visst som om man kan jämföra direktpension med en kapitalförsäkring. I deras fall har en kapitalförsäkring från ex HB många avgifter. Men i Avanza är det inte så därmed tycker jag att de verkar vara lika som direktpension.
Blir inte riktigt klok på vad pensionslöftet gör för skillnad i direktpension mot en kapitalförsäkring.
hittade en bra sida som beskrev de olika varianterna
Och där verkar det visst som om man kan jämföra direktpension med en kapitalförsäkring. I deras fall har en kapitalförsäkring från ex HB många avgifter. Men i Avanza är det inte så därmed tycker jag att de verkar vara lika som direktpension.
Blir inte riktigt klok på vad pensionslöftet gör för skillnad i direktpension mot en kapitalförsäkring.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Jan-Erik W Persson var en av dessa s k experter jag syftade på i mitt förra inlägg. Just Jan-Erik kan säkert mycket när det gäller skatter och företagande, men i den här artikeln väljer han att ha tunnelseende, gör grava förenklingar och utelämnar medvetet vissa fakta. En direktpension är som sagt ett avtal, inget annat!jonas skrev:hittade en bra sida som beskrev de olika varianterna
Model S 85D
OK Avtal,
Men på vilket sätt hjälper avtalet mig ? Jag är ju ensam ägare och då spelar det väl ingen roll. Eller kan det ge mig skattelättnader? Hur hjälper avtalet mig att få mer pengar över mot vad jag redan gör i min kapitalförsäkring utan avgifter.
Jag tycker det verkar som jag redan har en direktpension fast jag kallar det kapitalförsäkring.
Känner mig urdum men jag fattar inte.
Men på vilket sätt hjälper avtalet mig ? Jag är ju ensam ägare och då spelar det väl ingen roll. Eller kan det ge mig skattelättnader? Hur hjälper avtalet mig att få mer pengar över mot vad jag redan gör i min kapitalförsäkring utan avgifter.
Jag tycker det verkar som jag redan har en direktpension fast jag kallar det kapitalförsäkring.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
I ditt fall skulle du kunna använda ett direktpensionsavtal om du redan utnyttjat ditt avdragsutrymme för tjänstepension och du vill öronmärka ännu mer pengar till din pension. Rent generellt skulle jag dock vilja säga att det här blir mer aktuellt om den anställde inte är samma person som ägaren! Man skulle exempelvis kunna tänka sig att du vill anställa en VD eller säljare i ditt bolag och istället för att ge den personen en hög lön från dag 1, kan ni via ett direktpensionsavtal avtala att om han/hon stannar kvar en viss tid i bolaget så faller det ut x kronor i pension. För att säkerställa att företaget kan stå för åtagandet öppnar man (exempelvis) en kapitalförsäkring och använder den som säkerhet för åtagandet.jonas skrev:OK Avtal,
Sätter du bara undan pengar i en kapitalförsäkring är detta just pengar i en kapitalförsäkring, inget annat. Sedan kan ju du som företagare tänka att det är pengar som du vill använda för din pension, men det innebär inte att det är en direktpension.
Tillägg: Eftersom du nämnde att du jobbar med Avanza idag, så kan du ju titta på deras definititon av direktpension: https://www.avanza.se/foretag/start/kap ... nsion.html
De utgår i sin beskrivning från att det är en kapitalförsäkring man använder som säkerhet, men det måste det egentligen inte vara. Det skulle kunna vara en enskild fond också.
Model S 85D
- Off Grid Byggaren
Om jag nu är egenföretagare som konsult med en verksamhet utan några större risker, varför inte bara samla pengarna på hög i bolaget och använda dem hur jag själv vill i framtiden?
Varför en massa krångliga avtal och ekonomiska transaktioner för direktpension?
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Personligen tycker jag att det är en alldeles lysande strategi! Men rent skattemässigt (och även trygghetsmässigt) kan det vara ett bra komplement med en tjänstepension.Off Grid Byggaren skrev:Om jag nu är egenföretagare som konsult med en verksamhet utan några större risker, varför inte bara samla pengarna på hög i bolaget och använda dem hur jag själv vill i framtiden?
Model S 85D
Tack MartinE !
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Det här är ju exakt vad direktpension är - du samlar pengarna på hög och får använda dem exakt som du vill. Om det är förmånligast för stunden att ta ut dem som aktieutdelning, gör det. Om du säljer firman och når över gränsen för maximal beskattning av tjänst, ta ut pensionspengarna som kapitalinkomst. Om du kan fylla på inkomsten ovanför pensionen med lön och dra nytta av jobbskatteavdrag etc, gör det. Du får maximal frihet.Off Grid Byggaren skrev:Om jag nu är egenföretagare som konsult med en verksamhet utan några större risker, varför inte bara samla pengarna på hög i bolaget och använda dem hur jag själv vill i framtiden?
Det enda som termen "direktpension" innebär utöver ovanstående är att du skriver ett avtal mellan dig och företaget som skyddar de pengar du satt undan till din pension från fordringsägare. Så om firman får skulder eller rent av går i konkurs så är ändå dina pensionspengar alltid säkra. Man kan såklart spara på hög utan att skriva ett sånt avtal, men varför skulle man, man förlorar bara trygghet. Skulle du känna att du inte vill ha kvar dina pensionspengar kan du när som helst riva avtalet och använda dem som vilka andra pengar som helst i firman. Bra om man till exempel hittar en fantastisk investeringsmöjlighet eller blir dödssjuk och inte kommer leva till pensionen.
Vad man ska sätta i andra änden av skalan och jämföra med är traditionella pensionslösningar som pensionsförsäkring eller tjänstepension. Det är lösningar där du låser upp pengarna fram till dess du går i pension, och då får du bara ut dem som pension (dvs du kan inte välja att ta dem som lågbeskattad utdelning, du får ingen nytta av jobbskatteavdrag, etc). Du tappar en väldig massa flexibilitet i hur du ska hantera dina egna pensionspengar, helt i onödan.
Så för all del, samla pengarna på hög om du tror din verksamhet är helt riskfri. Men det jag avråder från är att låsa upp dem i kostsamma pensionsförsäkringslösningar, för det är sällan en bra idé.
Jag håller med dig till 90 % av det du skriver. Jag tycker dock att en tjänstepension är ett bra komplement till att buffra i bolaget! Dels är det billigare för företaget med pensionsavsättning (=framtida lön) än löneutbetalning. Sedan är det lite av en myt att pensionsförsäkringar är dyra! Det finns numera flera alternativ helt utan försäkringsavgifter. Dessutom är avkastningsskatten betydligt lägre i en tjänstepensionsförsäkring jämfört med en kapitalförsäkring.danni skrev:Men det jag avråder från är att låsa upp dem i kostsamma pensionsförsäkringslösningar, för det är sällan en bra idé.
Model S 85D