Sensorer
Moderator: Redaktion
Sensorer
Har för mig att Tesla för några uppdateringar tillbaka stängde av radar och parkeringsensorer på bilar som har det monterat. Nu när fösta snön kom och det blev slaskigt på kofångare bak då fick jag detta larm på skärmen. Ska jag kolla om de är monterade rätt eller vad menas?
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Sensorer
Det kan vara frost på sensorerna bara, prova att rengöra dem med tummen eller så. Snö, is och snöslask kan ge samma varning.
Hände mig också förra året massor av gånger, riktigt dåligt av Tesla att inte ha bättre programvara/sensorer än så. Har aldrig nånsin upplevt det med andra bilfabrikat.
(Parkeringssensorerna är alltså inte avstängda, det var bara radarn man stängde av - med ursäkten att den var dålig, snarare än att det var deras egna programvara som var kass vilket nog var betydligt närmare sanningen.)
Hände mig också förra året massor av gånger, riktigt dåligt av Tesla att inte ha bättre programvara/sensorer än så. Har aldrig nånsin upplevt det med andra bilfabrikat.
(Parkeringssensorerna är alltså inte avstängda, det var bara radarn man stängde av - med ursäkten att den var dålig, snarare än att det var deras egna programvara som var kass vilket nog var betydligt närmare sanningen.)
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Vad menar du? Jag har upplevt det med 3 andra bilfabrikat, och det är säkert så för alla som har uss. Möjligtvis undantaget om det finns bilar som har uppvärmda uss?
Skillnaden är väl bara att Tesla varnar för detta. På de andra jag upplevt det på så märker man det först när man ska backa exempelvis.
Ja, det där är ju mer eller mindre standard. Får man skit på sensorerna så fungerar de inte. Har skett med alla bilar jag har haft med backsensorer.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Ja det stämmer säkert, men vad jag menar är om Tesla deaktiverar dom i en uppdatering så borde de väl vara inaktiva?
Eller så stängde de inte av sensorerna när de gick till kamera baserat system och radarn försvann.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Nej, ultraljudssensorerna är aktiva på bilar som har dessa monterade.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Radarn stängdes av för över ett år sedan. Parkeringssensorerna används än så länge.Lophornis skrev: ↑16 nov 2023 00:49Har för mig att Tesla för några uppdateringar tillbaka stängde av radar och parkeringsensorer på bilar som har det monterat. Nu när fösta snön kom och det blev slaskigt på kofångare bak då fick jag detta larm på skärmen. Ska jag kolla om de är monterade rätt eller vad menas?20231115_140008.jpg
Jag har ett par gånger fått varning om att parkeringssensorer kan vara blockerade, men när jag kommit fram och parkerat har de fungerat. Dessutom har jag konstaterat vid ett par tillfällen att fronten på bilen varit täckt av is, men sensorerna har varit isfria. Om de är aktivt uppvärmda, eller om de blir varma av att användas vet jag inte.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Uppvärmda tror jag. Inte 100% på det dock.mikebike skrev: ↑16 nov 2023 08:40Radarn stängdes av för över ett år sedan. Parkeringssensorerna används än så länge.Lophornis skrev: ↑16 nov 2023 00:49Har för mig att Tesla för några uppdateringar tillbaka stängde av radar och parkeringsensorer på bilar som har det monterat. Nu när fösta snön kom och det blev slaskigt på kofångare bak då fick jag detta larm på skärmen. Ska jag kolla om de är monterade rätt eller vad menas?20231115_140008.jpg
Jag har ett par gånger fått varning om att parkeringssensorer kan vara blockerade, men när jag kommit fram och parkerat har de fungerat. Dessutom har jag konstaterat vid ett par tillfällen att fronten på bilen varit täckt av is, men sensorerna har varit isfria. Om de är aktivt uppvärmda, eller om de blir varma av att användas vet jag inte.
Lämnade man bilen ute med sentry mode på i frostväder så hela bilen blev vit, utom kamerorna (inkl. Den delen av framrutan och P-sensorerna). Tror jag har ngn bild på just det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5