Dragkrokstrubbel model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenkeSondell
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 nov 2022 09:05

Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av HenkeSondell »

Hej!

Jag har eftermonterat en dragkrok i model 3. Men trailer läget aktiveras inte och finns inte heller att välja att aktivera manuellt?

Går det att lösa?

/Henrik
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av RagWal »

Har du eftermonterat dragkrok på en M3 så får du inte dra släpvagn på allmän väg med den eftersom bilen inte är registrerad för det.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5675
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Är det någon som har sagt att det skulle gå att aktivera trailerläget?

För M3 är jag rätt säker på att det inte är möjligt om inte dragkroken är monterad i samband med att bilen producerades i fabriken i Kina (el. tidigare i Freemont)...

Som jag förstått det skulle Tesla lätt kunna åtgärda det här, men de har ju så här långt inte visat något intresse för att vilja göra det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag hade också eftermonterad krok på min trea. Det gick alldeles utmärkt att dra släp även utan trailer läge. För att vara tydlig: man får inte dra - men rent tekniskt fungerar det utmärkt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3927
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 20 nov 2023 08:38
Jag hade också eftermonterad krok på min trea. Det gick alldeles utmärkt att dra släp även utan trailer läge. För att vara tydlig: man får inte dra - men rent tekniskt fungerar det utmärkt.
”Har jag hört” 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
HenkeSondell
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 nov 2022 09:05

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av HenkeSondell »

Jasså det är så det ligger till. synd jag inte kollade. blev lite lurad där av säljaren då.

Nåja, den funkar ju med cykelställ iallafall.
Användarvisningsbild
HenkeSondell
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 nov 2022 09:05

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av HenkeSondell »

Men hörni, nu hittade jag ju detta:

Från transportstyrelsen:
Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset.”

Alltså får man. Men man kan alltså inte fixa trailer-problemet i menyn.
Visst har jag fattat det rätt då?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av pejvic »

Varken på Y eller 3 så går det att fixa trailermode om inte Tesla monterar det förstås.
Ang krok på 3:an så har det utretts i diverse grupper tidigare.
Såvitt jag läst så är det inte möjligt på 3an. Dock på alla Y.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av RagWal »

HenkeSondell skrev: 20 nov 2023 20:12
Men hörni, nu hittade jag ju detta:

Från transportstyrelsen:
Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil. Kravet för att man inte ska behöva registreringsbesikta i det här fallet är att kroken är typgodkänd och avsedd för bilen den ska monteras på, att den är monterad på ett fackmässigt sätt och enligt bil- och kroktillverkarens anvisningar, samt att uppgifter om bilens maximala släpvagnsvikt finns registrerad, kontrollera detta i registreringsbeviset.”

Alltså får man. Men man kan alltså inte fixa trailer-problemet i menyn.
Visst har jag fattat det rätt då?
Se fet text. Tyvärr. Kolla ditt regbevis alt. https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/ (Tekniska data, Kopplingsanordning och bromsar, "Max släpvagnsvikt").
Användarvisningsbild
HenkeSondell
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 nov 2022 09:05

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av HenkeSondell »

Ja såhär står det:
Dragkrok : Nej

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1195 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
1945 kg

Och kollar jag biluppgifter.se så står det ”teoretisk” bakom dessa uppgifter.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av FStaake »

Precis, den har inte ”maximal släpvagnsvikt” angivet. Alltså får den inte dra släp lagligt.

Om säljaren av dragkroken påstod något annat har hen lurat dig.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
HenkeSondell
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 nov 2022 09:05

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av HenkeSondell »

IMG_0044.jpeg
Vad är det jag missar?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av renes »

Så här ser det ut på biluppgifter.se för min Model 3 SR+ utan dragkrok och för min Model S LR med dragkrok:
vikt1.png
vikt2.png
Det saknas alltså två rader för Model 3 utan dragkrok.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
HenkeSondell
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 nov 2022 09:05

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av HenkeSondell »

Intressant, tack för detta.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5675
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

RagWal skrev: 20 nov 2023 08:18
Har du eftermonterat dragkrok på en M3 så får du inte dra släpvagn på allmän väg med den eftersom bilen inte är registrerad för det.
Har tyvärr inte koll på exakt hur, men som jag har förstått det skulle Tesla kunna lösa det här, men så här långt har de tyvärr inte visat något intresse för att vilja göra det...

Och det tycker jag är synd.

Istället så blir folk tvungna att byta bil eller köpa ny bil istället.

Och är det någon som vet varför Model 3 har så låg dragvikt? Som jämförelse så har t.ex. förra generationen VW Golf Kombi med gasdrift och 110 hk 1600 kg dragvikt. Varför har en Model 3 bara ~1000 kg?...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av Airlift »

SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 11:46
RagWal skrev: 20 nov 2023 08:18
Har du eftermonterat dragkrok på en M3 så får du inte dra släpvagn på allmän väg med den eftersom bilen inte är registrerad för det.
Har tyvärr inte koll på exakt hur, men som jag har förstått det skulle Tesla kunna lösa det här, men så här långt har de tyvärr inte visat något intresse för att vilja göra det...

Och det tycker jag är synd.

Istället så blir folk tvungna att byta bil eller köpa nya bil istället.

Och är det någon som vet varför Model 3 har så låg dragvikt? Som jämförelse så har t.ex. förra generationen VW Golf Kombi med gasdrift och 110 hk 1600 kg dragvikt. Varför har en Model 3 bara ~1000 kg?...
Hållfasthet i chassi, bromsar, kylning till motorer/inverter etc etc. Allt spelar in. Antar att de högre effektuttaget i M3P är orsaken att drag inte finns.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av mikebike »

Airlift skrev: 21 nov 2023 12:00
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 11:46
RagWal skrev: 20 nov 2023 08:18
Har du eftermonterat dragkrok på en M3 så får du inte dra släpvagn på allmän väg med den eftersom bilen inte är registrerad för det.
Har tyvärr inte koll på exakt hur, men som jag har förstått det skulle Tesla kunna lösa det här, men så här långt har de tyvärr inte visat något intresse för att vilja göra det...

Och det tycker jag är synd.

Istället så blir folk tvungna att byta bil eller köpa nya bil istället.

Och är det någon som vet varför Model 3 har så låg dragvikt? Som jämförelse så har t.ex. förra generationen VW Golf Kombi med gasdrift och 110 hk 1600 kg dragvikt. Varför har en Model 3 bara ~1000 kg?...
Hållfasthet i chassi, bromsar, kylning till motorer/inverter etc etc. Allt spelar in. Antar att de högre effektuttaget i M3P är orsaken att drag inte finns.
Fast Model Y får dra 1600 kg, även Performance.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av Airlift »

mikebike skrev: 21 nov 2023 12:15
Airlift skrev: 21 nov 2023 12:00
SwedishAdvocate skrev: 21 nov 2023 11:46
RagWal skrev: 20 nov 2023 08:18
Har du eftermonterat dragkrok på en M3 så får du inte dra släpvagn på allmän väg med den eftersom bilen inte är registrerad för det.
Har tyvärr inte koll på exakt hur, men som jag har förstått det skulle Tesla kunna lösa det här, men så här långt har de tyvärr inte visat något intresse för att vilja göra det...

Och det tycker jag är synd.

Istället så blir folk tvungna att byta bil eller köpa nya bil istället.

Och är det någon som vet varför Model 3 har så låg dragvikt? Som jämförelse så har t.ex. förra generationen VW Golf Kombi med gasdrift och 110 hk 1600 kg dragvikt. Varför har en Model 3 bara ~1000 kg?...
Hållfasthet i chassi, bromsar, kylning till motorer/inverter etc etc. Allt spelar in. Antar att de högre effektuttaget i M3P är orsaken att drag inte finns.
Fast Model Y får dra 1600 kg, även Performance.
Såpass! Då kanske det endast härrör till hållfasthet i karossen. Där skiljer sig Y markant
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
HenkeSondell
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 nov 2022 09:05

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av HenkeSondell »

Men då pratar @airlift @mikebike och @ragwal om eftermontage som Tesla gör? eller?

De 2 raderna i regbeviset om att jag ändå har en max släpvagnsvikt.. vad betyder dom?
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av agehall »

Airlift skrev: 21 nov 2023 12:00
Hållfasthet i chassi, bromsar, kylning till motorer/inverter etc etc. Allt spelar in. Antar att de högre effektuttaget i M3P är orsaken att drag inte finns.
Är nog något sådant. Är lite för att skydda företaget mot idioter. På min gamla TurboX fick man inte heller ha drag då den saknade momentbegränsning på 1 & 2:ans växel vilket kunde få ”intressanta” effekter om man kopplade på ett stort släp och trampade plattan i mattan. Det gick dock att programmera om och få den typgodkänd som en vanlig 9-3 AWD V6 och då fick man montera drag. Dock verkar ju inte Tesla vara speciellt intresserade av detta.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Transportsoren
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 23 jan 2022 17:31
Referralkod: ts.la/daniel119539

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av Transportsoren »

Det är bara skillanden mellan maxvikten för B resp B96 behörighet och bilens totalvikt.

De saknar helt betydelse så länge du inte vet hur tungt släp bilen är godkänd för, i och med att den gamla model 3 saknar godkännande för dragkrok om den inte monterades på fabriken så är släpkärra och efterfordon inte tillåtna.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av RagWal »

HenkeSondell skrev: 21 nov 2023 16:40
Men då pratar @airlift @mikebike och @ragwal om eftermontage som Tesla gör? eller?

De 2 raderna i regbeviset om att jag ändå har en max släpvagnsvikt.. vad betyder dom?
Fast det har du ju inte. Det står verkligen "max släpvagnsvikt" när du kollar i länken jag tidigare skickade. Inte blajet om max totalvikt för det är inte applicerbart på din bil eftersom den inte är godkänd för släp. Endast tillverkaren (Tesla) kan utfärda detta och det har de inte gjort hittills. Informationen är dålig och upplagd för missförstånd och bara att beklaga. Finns många trådar även om detta.

Det var väldigt långa och intensiva trådar när model 3 kom till Europa början 2019. De första bilarna var inte reggade för krok, men många hoppades på att det skulle reggas in/kunna efterbeställas. Det blev tji. Krok måste beställas till bilen som ny. Jag väntade tills det verkligen gick att göra det och fick en av de första M3LR med krok sent maj-19. Det är olika godkännanden för de olika modellerna för med resp utan dragkrok.

Tyvärr.

Ge lite kreativ feedback till dem som installerade kroken åt dig.

Tips dock är att köra en backbox/svärmorslåda (kärt barn) om du åker skidor. Riktigt trevligt jmf takbox enligt mig. Det är iaf inte olagligt att köra med.
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av mikaELbil »

RagWal skrev: 21 nov 2023 22:22
HenkeSondell skrev: 21 nov 2023 16:40
Men då pratar @airlift @mikebike och @ragwal om eftermontage som Tesla gör? eller?

De 2 raderna i regbeviset om att jag ändå har en max släpvagnsvikt.. vad betyder dom?
Fast det har du ju inte. Det står verkligen "max släpvagnsvikt" när du kollar i länken jag tidigare skickade. Inte blajet om max totalvikt för det är inte applicerbart på din bil eftersom den inte är godkänd för släp. Endast tillverkaren (Tesla) kan utfärda detta och det har de inte gjort hittills. Informationen är dålig och upplagd för missförstånd och bara att beklaga. Finns många trådar även om detta.

Det var väldigt långa och intensiva trådar när model 3 kom till Europa början 2019. De första bilarna var inte reggade för krok, men många hoppades på att det skulle reggas in/kunna efterbeställas. Det blev tji. Krok måste beställas till bilen som ny. Jag väntade tills det verkligen gick att göra det och fick en av de första M3LR med krok sent maj-19. Det är olika godkännanden för de olika modellerna för med resp utan dragkrok.

Tyvärr.

Ge lite kreativ feedback till dem som installerade kroken åt dig.

Tips dock är att köra en backbox/svärmorslåda (kärt barn) om du åker skidor. Riktigt trevligt jmf takbox enligt mig. Det är iaf inte olagligt att köra med.
Får man ändå montera på en dragkrok och då endast använda den till en bakbox eller cykelställ? Vad säger polis och bilprovningen?

Vill minnas att någon svetsat fast en mutter på ovansidan av kulan för att det inte ska gå att koppla på ett släp. Behövs det?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 841
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av Jaegaern »

Utan "trailer mode" aktiverat så får man inte ström till släpet, korrekt? Så det blir lite problem/farligt att köra med ett släp där ingen ser att du blinkar eller bromsar. Jag vet inte om man kommer runt detta beroende på hur 3e part har kopplat. Men med Tesla själva så är detta fallet så vitt jag vet.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Dragkrokstrubbel model 3

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 22 nov 2023 06:43
Utan "trailer mode" aktiverat så får man inte ström till släpet, korrekt? Så det blir lite problem/farligt att köra med ett släp där ingen ser att du blinkar eller bromsar. Jag vet inte om man kommer runt detta beroende på hur 3e part har kopplat. Men med Tesla själva så är detta fallet så vitt jag vet.
Lika illa med bakbox eller cyklar på dragkroken i så fall?

Dick misstänker jag att de som installerar eftermarknadskrokar utför lite "kreativt kopplingsarbete" så att uttaget får ström. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar