Stänga av regen när det är halt?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Westervikskille
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 27 jun 2023 21:49

Stänga av regen när det är halt?

Inlägg av Westervikskille »

Hej.

Till att börja med så ska jag säga att jag är helnöjd med min M3 RWD som jag hämtade ut i somras men ………..

Igår var det vintervägar och jag var väldigt nyfiken på hur bilen skulle uppföra sig på halt underlag.
E22 var tidigare saltad och nu hade det frusit på rejält så det var riktigt halt på vissa ställen samtidigt är det ganska normalt väglag här på vintern i dessa trakter kring Västervik.

På väg till jobbet, på E22, så kände jag direkt när jag släppte upp gaspedalen att bakänden började jazza, riiktigt otäckt, trots att regen är nedställd till min.
(Nya dubbfria Goodyear, väl medveten om att det inte är superdäck, ej heller skitdäck)
Jag vet inte om jag gjorde något fel igår men hur i hela fridens namn ska jag kunna bromsa på ett smidigt och snabbt sätt vid halka utan att riskera att få bakhjulssläpp?????
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Stänga av regen när det är halt?

Inlägg av Arctic Drifter »

Westervikskille skrev: 30 nov 2023 07:28
Hej.

Till att börja med så ska jag säga att jag är helnöjd med min M3 RWD som jag hämtade ut i somras men ………..

Igår var det vintervägar och jag var väldigt nyfiken på hur bilen skulle uppföra sig på halt underlag.
E22 var tidigare saltad och nu hade det frusit på rejält så det var riktigt halt på vissa ställen samtidigt är det ganska normalt väglag här på vintern i dessa trakter kring Västervik.

På väg till jobbet, på E22, så kände jag direkt när jag släppte upp gaspedalen att bakänden började jazza, riiktigt otäckt, trots att regen är nedställd till min.
(Nya dubbfria Goodyear, väl medveten om att det inte är superdäck, ej heller skitdäck)
Jag vet inte om jag gjorde något fel igår men hur i hela fridens namn ska jag kunna bromsa på ett smidigt och snabbt sätt vid halka utan att riskera att få bakhjulssläpp?????
Välkommen till Tesla!
Det är tyvärr så här det är, jag tycker också det är värdelöst att regen är så kraftig i vinterväglag (halt alltså).
Det är inte däcken i sig som är grundproblemet, jag har dubbade hakka 10or, exakt samma beteende!

Jag gissar att den respons du delvis kommer få här i tråden är att du ska släppa gaspedalen försiktigt så är det inget problem. Alltså att du ska lära dig köra en Tesla...
Tesla Model Y Performance
Twiggy
elbilist
Inlägg: 29
Blev medlem: 13 feb 2020 12:49

Re: Stänga av regen när det är halt?

Inlägg av Twiggy »

Tjenare, jag rekommenderar dig starkt att sakta släppa gaspedalen. Så gör jag själv med min ID4 om jag har regen på, annars kan det bli som du beskriver.

Det har nog mer med elbil och regen att göra än specifikt Tesla.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Stänga av regen när det är halt?

Inlägg av mikebike »

Det blir ju bara en minimal sladd innan antisladdsystemet fångar upp.

Och, nej, det går inte att ställa ned regen.

Dessutom är detta inte unikt för elbilar, lastbäxelreaktion vid gasuppsläpp får man med avgasbilar också.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Stänga av regen när det är halt?

Inlägg av jpetters »

Ett tips är ju att köpa tillbehöret S3XY buttons som gör att man kan ställa in, sänka nivå på, regen om man tycker det är ett problem med detta på vintern.
Förutom justering av regen så får man en massa andra praktiska inställningar som inte finns standard.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Stänga av regen när det är halt?

Inlägg av Trevlig »

Har varit nära att få en rejäl sladd när bilen spökbromsade...
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Stänga av regen när det är halt?

Inlägg av mjwahl »

Herregud,

sätt er ner - bilens anti-sladd system löser det direkt och alltid. Detta är inte en trafikfara. Vill ni lugna nerverna ta en xanax innan bilkörning på vintern eller lär er att släppa upp gaspedalen lite försiktigare.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Stänga av regen när det är halt?

Inlägg av mikebike »

Trevlig skrev: 30 nov 2023 10:33
Har varit nära att få en rejäl sladd när bilen spökbromsade...
"nära"


mjwahl skrev: 30 nov 2023 10:43
Herregud,

sätt er ner - bilens anti-sladd system löser det direkt och alltid. Detta är inte en trafikfara. Vill ni lugna nerverna ta en xanax innan bilkörning på vintern eller lär er att släppa upp gaspedalen lite försiktigare.
Ja, hade det varit vanligt att Teslor åker av vägen eller krockar på vintern så hade Aftonbladet skrivit helsidor om det.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 733
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Stänga av regen när det är halt?

Inlägg av flamman »

På temat ”nästan sladd” kan jag tipsa om följande video där de försöker få riktig sladd med regen:


Även Tesla-Björn har såklart testat och har åsikter:
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Stänga av regen när det är halt?

Inlägg av Trevlig »

mikebike skrev: 30 nov 2023 12:08
Trevlig skrev: 30 nov 2023 10:33
Har varit nära att få en rejäl sladd när bilen spökbromsade...
"nära"
Ja, hade bilen inte bromsat hade det varit 100% bekvämt och händelselöst. Bilen flydde vikt pga den bromsade och fick använda antisladdsystemet.

Inget hände men om något hade hänt hade det garanterat varit bilens fel.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7714
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Stänga av regen när det är halt?

Inlägg av mikebike »

Trevlig skrev: 30 nov 2023 15:11
mikebike skrev: 30 nov 2023 12:08
Trevlig skrev: 30 nov 2023 10:33
Har varit nära att få en rejäl sladd när bilen spökbromsade...
"nära"
Ja, hade bilen inte bromsat hade det varit 100% bekvämt och händelselöst. Bilen flydde vikt pga den bromsade och fick använda antisladdsystemet.

Inget hände men om något hade hänt hade det garanterat varit bilens fel.
Fast problemet här är ju att bilen bromsar fast den inte ska, inte att bilen regenererar. En ice-bil hade också varit nära att få sladd, eller t.o.m. fått sladd om den är tillräckligt gammal.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
p3tT4n
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 sep 2023 21:18

Re: Stänga av regen när det är halt?

Inlägg av p3tT4n »

mjwahl skrev: 30 nov 2023 10:43
Herregud,

sätt er ner - bilens anti-sladd system löser det direkt och alltid. Detta är inte en trafikfara. Vill ni lugna nerverna ta en xanax innan bilkörning på vintern eller lär er att släppa upp gaspedalen lite försiktigare.
Haha, klockrent - ungefär så lät det igår när jag bemötte frugans rädsla när hon kände att den tappade ändan.

Jag har ett betydligt mer allvarligt problem: hur stänger man av anti-sladd så att man kan få ha lite roligt nu när det är halt? :D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3364
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Stänga av regen när det är halt?

Inlägg av Niklas Z »

p3tT4n skrev: 30 nov 2023 18:53
mjwahl skrev: 30 nov 2023 10:43
Herregud,

sätt er ner - bilens anti-sladd system löser det direkt och alltid. Detta är inte en trafikfara. Vill ni lugna nerverna ta en xanax innan bilkörning på vintern eller lär er att släppa upp gaspedalen lite försiktigare.
Haha, klockrent - ungefär så lät det igår när jag bemötte frugans rädsla när hon kände att den tappade ändan.

Jag har ett betydligt mer allvarligt problem: hur stänger man av anti-sladd så att man kan få ha lite roligt nu när det är halt? :D
Håller med. Det sämsta med bilens köregenskaper på vintern är att anti-sladd inte kan stängas av eller ställas i ett läge som tillåter mer släpp innan det griper in. P-modellerna har nog en fördel där.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Stänga av regen när det är halt?

Inlägg av agehall »

Niklas Z skrev: 30 nov 2023 19:00
Håller med. Det sämsta med bilens köregenskaper på vintern är att anti-sladd inte kan stängas av eller ställas i ett läge som tillåter mer släpp innan det griper in. P-modellerna har nog en fördel där.
Ja, det där är det enda som får mig att lite ångra att det blev LR istället för P.

Fast å andra sidan är jag ju så sjukt nöjd med hur mitt exemplar fungerar, så jag ska inte klaga.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Skriv svar