Laddade nyss på SuC Jönköping som har totalt 40 laddplatser.
Jag har min bil inställd att ladda till 100% (MY SR) men trots att det, på teslas hemsida, ska begränsa laddningen till. 80% öga hög beläggning så gjordes det inte.
Det var totalt 8 laddare lediga och jag kunde ladda till 99% utan straffavgift.
Min teori är att det är många icke tesla som tar upp laddare och att antal bilar som var anslutna till stolparna faktiskt var lägre.
Nägon som har en annan tanke? I övrigt så laddar bilarna för fort, hinner ju fan inte äta i lugn o ro!
Du har förmodligen alltid kunnat ställa upp gränsen i telefonappen. Jag trodde precis som du att 80 % var max tills jag insåg att det där går att påverka som man vill.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
At certain Supercharging locations, congestion fees will replace idle fees. A congestion fee is a fee you pay when a Supercharger is busy, and your vehicle’s battery is above a certain level.
Det finns, men just nu bara i USA... Så antar du pratar om Sverige, men kommer säkert rullas ut.
Jönköping är nog en av dom första som kommer att få då, följt av kanske Bredden, Gävle och Lödde.
/fth
Blir det ett ofta återkommande eller stående problem i Jönköping så hoppas jag den blir "Tesla only" liksom det är i Lödde och Bredden. I alla fall tills det byggts fler SuC i närheten.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Blir det ett ofta återkommande eller stående problem i Jönköping så hoppas jag den blir "Tesla only" liksom det är i Lödde och Bredden. I alla fall tills det byggts fler SuC i närheten.
Jag vet inte om det löser problemet, jag tror hela konceptet att ha en snabbladdare på ett köpcentrum är fel tänkt, snabbladdare bör placeras på platser man vill lämna så snart som möjligt, annars kommer dom garanterat bli blockerade.
Jönköping är ju idag i praktiken en "Urban Supercharger" eftersom man får så låg effekt när den är full, vilket den också är tämligen ofta, jag undviker den i görligaste mån, sist jag laddade där fick jag som mest typ 50kW...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Blir det ett ofta återkommande eller stående problem i Jönköping så hoppas jag den blir "Tesla only" liksom det är i Lödde och Bredden. I alla fall tills det byggts fler SuC i närheten.
Jag vet inte om det löser problemet, jag tror hela konceptet att ha en snabbladdare på ett köpcentrum är fel tänkt, snabbladdare bör placeras på platser man vill lämna så snart som möjligt, annars kommer dom garanterat bli blockerade.
Jönköping är ju idag i praktiken en "Urban Supercharger" eftersom man får så låg effekt när den är full, vilket den också är tämligen ofta, jag undviker den i görligaste mån, sist jag laddade där fick jag som mest typ 50kW...
/fth
Tycker också att köpcentrum är helt fel plats att placera SuC på.
I förmiddags kollade jag runt på beläggningen på SuC i södra Sverige och Danmark och det var väntetid på förvånansvärt många SuC och samtliga låg vid köpcentrum t ex Lödde, Mölndal och några i Danmark.
Det var väl precis så här det inte skulle bli med SuC enligt Tesla. De skulle användas vid långfärder och inget annat. Men Tesla har ju uppenbarligen helt ändrat strategi tyvärr.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Blir det ett ofta återkommande eller stående problem i Jönköping så hoppas jag den blir "Tesla only" liksom det är i Lödde och Bredden. I alla fall tills det byggts fler SuC i närheten.
Jag vet inte om det löser problemet, jag tror hela konceptet att ha en snabbladdare på ett köpcentrum är fel tänkt, snabbladdare bör placeras på platser man vill lämna så snart som möjligt, annars kommer dom garanterat bli blockerade.
Jönköping är ju idag i praktiken en "Urban Supercharger" eftersom man får så låg effekt när den är full, vilket den också är tämligen ofta, jag undviker den i görligaste mån, sist jag laddade där fick jag som mest typ 50kW...
/fth
Det här kommit upp en transformatorstation till vid SuC i Jönköping. Förhoppningsvis kommer det att förbättra effekten när det är fullt i Jönköping när den kopplas in.
I förmiddags kollade jag runt på beläggningen på SuC i södra Sverige och Danmark och det var väntetid på förvånansvärt många SuC och samtliga låg vid köpcentrum t ex Lödde, Mölndal och några i Danmark.
Ja, den vid 421 i Mölndal är det vilda västern på med då typ hälften som laddar där är annat än Tesla så bilar och kablar står huller om buller. Den är typ oanvändbar om man inte åker dit på lite "udda" tider.
Blir det ett ofta återkommande eller stående problem i Jönköping så hoppas jag den blir "Tesla only" liksom det är i Lödde och Bredden. I alla fall tills det byggts fler SuC i närheten.
Jag vet inte om det löser problemet, jag tror hela konceptet att ha en snabbladdare på ett köpcentrum är fel tänkt, snabbladdare bör placeras på platser man vill lämna så snart som möjligt, annars kommer dom garanterat bli blockerade.
Jönköping är ju idag i praktiken en "Urban Supercharger" eftersom man får så låg effekt när den är full, vilket den också är tämligen ofta, jag undviker den i görligaste mån, sist jag laddade där fick jag som mest typ 50kW...
/fth
Tycker också att köpcentrum är helt fel plats att placera SuC på.
I förmiddags kollade jag runt på beläggningen på SuC i södra Sverige och Danmark och det var väntetid på förvånansvärt många SuC och samtliga låg vid köpcentrum t ex Lödde, Mölndal och några i Danmark.
Det var väl precis så här det inte skulle bli med SuC enligt Tesla. De skulle användas vid långfärder och inget annat. Men Tesla har ju uppenbarligen helt ändrat strategi tyvärr.
De som har boende utan laddmöjlighet kanske tycker annorlunda, kunna veckohandla och "veckoladda" samtidigt. Sen är det rätt skönt när man är på väg hem på längre resa att kunna handla lite på sitt sista laddstopp.
Ja, alltså som sagt min model 3 så vägrade den öka från 80% när det var hög beläggning men men, då vet jag att det är skitsamma nu!
Skönt att kunna ladda till 100% o få lite mer tid på sig
Då var det nog en bugg i din bil eller så provade du inte att öka till 100% efter att bilen hade sänkt till 80% automatiskt.
Har aldrig hört någon annan råka ut för det du skriver.
Någon straffavgift eller "hög beläggningsavgift" för att man laddar till mer än 80% har aldrig funnits. Så trådens rubrik är konstig/felaktig.
Det finns, men just nu bara i USA... Så antar du pratar om Sverige, men kommer säkert rullas ut.
Ja Sverige eftersom TS handlade om Jönköping.
Men samma sak gäller ju hela Europa som du indirekt påpekade.
Hoppas det införs så vi kan slippa alla nötter som står i evigheter för att ladda de sista 10 eller 20 procenten upp till fullt, även när det är kö.
Innan det sattes upp en supercharger i Ludvika var jag tvungen att ladda fullt på en supercharger i Enköping för att kunna ta mig tur och retur till mina päron till den superchargern på vintern, även med en Tesla Model 3 LR. Det var liksom ett "hål" i nätverket, och jag tror att det säkert fortfarande finns såna. Så alla är inte nötter, utan det kan fortfarande vara nödvändigt
Innan det sattes upp en supercharger i Ludvika var jag tvungen att ladda fullt på en supercharger i Enköping för att kunna ta mig tur och retur till mina päron till den superchargern på vintern, även med en Tesla Model 3 LR. Det var liksom ett "hål" i nätverket, och jag tror att det säkert fortfarande finns såna. Så alla är inte nötter, utan det kan fortfarande vara nödvändigt
Fast det kanske hade varit smartare att ladda till 80-90% och sedan ta en top-up i Smedjebacken eller något sådant på en icke-SuC? Hade nog om inte annat varit mer tidseffektivt.
Hoppas det införs så vi kan slippa alla nötter som står i evigheter för att ladda de sista 10 eller 20 procenten upp till fullt, även när det är kö.
Innan det sattes upp en supercharger i Ludvika var jag tvungen att ladda fullt på en supercharger i Enköping för att kunna ta mig tur och retur till mina päron till den superchargern på vintern, även med en Tesla Model 3 LR. Det var liksom ett "hål" i nätverket, och jag tror att det säkert fortfarande finns såna. Så alla är inte nötter, utan det kan fortfarande vara nödvändigt
Självklart. Trodde inte jag behövde detaljförklara vad jag menade, men för tydlighetens skull så...
Nötterna laddar fullt för att de kan, inte för att de behöver.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
De som har boende utan laddmöjlighet kanske tycker annorlunda, kunna veckohandla och "veckoladda" samtidigt. Sen är det rätt skönt när man är på väg hem på längre resa att kunna handla lite på sitt sista laddstopp.
Ja, det är ju egentligen inget fel i sig med snabbladdare vid köpcentrum, dom i Sverige är bara genuint olämpliga för långresor, jag försöker alltid rutta förbi Jönköping och Lödde om det går, eftersom dom i princip alltid är överbelastade under dagtid.
Nere i Europa finns det ett antal liknande platser vid "outlet villages" och liknande, men där har jag aldrig haft några problem med köer eller låg effekt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options