Andra tillverkares appar

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Andra tillverkares appar

Inlägg av mikebike »

Hur ser olika tillverkares egna appar ut och vilka funktioner finns?
I dagsläget är det väl främst Skoda, Volvo och Polestar som är aktuella, men det kan vara intressant att se andra också.

Ta en skärmdump och beskriv vad som finns.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av roffe_s »

Polestar 2 -2021 LRDM Performance.

Det tog några år men numera är appen väldigt stabil för oss. Dock lite för enkel för min smak, däremot tror jag de kommer att addera fler funktioner nu när väl kommunikationen fungerar. Skärmdumpen visar välkomstmenyn, under var och en av rutorna finns mer info.

Förutom att telefonen funkar som nyckel finns följande val:
- Lås eller lås upp bilen
- Laddning - nuvarande status, SOC, strömstyrka, schemaläggning.
- Klimat - direkt eller schemalagd.
- Position - Google Maps-funktion om jag skulle glömma var jag parkerat.

Vad jag mest skulle se fram emot är när jag får möjlighet att justera laddgräns i appen, jag vill kanske ladda upp det sista strax innan avfärd. Just nu måste jag ur i bilen för att ordna det.

Vad jag uppskattar med appen är dess enkla UI och numera höga stabilitet.
IMG_9190.jpeg
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 3 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
niils
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 aug 2023 10:03

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av niils »

Polestar kan nog ha en av världens absolut sämsta appar till sina bilar, likadant mjukvaran i pulkan, under all kritik :lol:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av mikebike »

roffe_s skrev: 12 dec 2023 10:47
Polestar 2 -2021 LRDM Performance.

Det tog några år men numera är appen väldigt stabil för oss. Dock lite för enkel för min smak, däremot tror jag de kommer att addera fler funktioner nu när väl kommunikationen fungerar. Skärmdumpen visar välkomstmenyn, under var och en av rutorna finns mer info.

Förutom att telefonen funkar som nyckel finns följande val:
- Lås eller lås upp bilen
- Laddning - nuvarande status, SOC, strömstyrka.
- Värme - direkt eller schemalagd.
- Position - Google Maps-funktion om jag skulle glömma var jag parkerat.

Vad jag mest skulle se fram emot är när jag får möjlighet att justera laddgräns i appen, jag vill kanske ladda upp det sista strax innan avfärd. Just nu måste jag ur i bilen för att ordna det.

Vad jag uppskattar med appen är dess enkla UI och numera höga stabilitet.

IMG_9190.jpeg
Tack. Kan man ställa laddström från appen?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1406
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av Verdi_ »

Tycker BMW:s app är ganska ok.
Screenshot_2023-12-12-10-55-56-15_631b85e8d33e91bdecbf29472f8efff9.jpg
Screenshot_2023-12-12-10-55-26-33_631b85e8d33e91bdecbf29472f8efff9.jpg
Screenshot_2023-12-12-10-56-45-51_631b85e8d33e91bdecbf29472f8efff9.jpg
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av roffe_s »

mikebike skrev: 12 dec 2023 10:59
roffe_s skrev: 12 dec 2023 10:47
Polestar 2 -2021 LRDM Performance.

Det tog några år men numera är appen väldigt stabil för oss. Dock lite för enkel för min smak, däremot tror jag de kommer att addera fler funktioner nu när väl kommunikationen fungerar. Skärmdumpen visar välkomstmenyn, under var och en av rutorna finns mer info.

Förutom att telefonen funkar som nyckel finns följande val:
- Lås eller lås upp bilen
- Laddning - nuvarande status, SOC, strömstyrka.
- Värme - direkt eller schemalagd.
- Position - Google Maps-funktion om jag skulle glömma var jag parkerat.

Vad jag mest skulle se fram emot är när jag får möjlighet att justera laddgräns i appen, jag vill kanske ladda upp det sista strax innan avfärd. Just nu måste jag ur i bilen för att ordna det.

Vad jag uppskattar med appen är dess enkla UI och numera höga stabilitet.

IMG_9190.jpeg
Tack. Kan man ställa laddström från appen?
Japp, Du väljer Max Amperestyrka i appen under "Laddning". Bifogar en skärmdump från undermenyn.
IMG_9191.png
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av taliz »

IMG_2454.png
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3358
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av Maw »

roffe_s skrev: 12 dec 2023 11:06
mikebike skrev: 12 dec 2023 10:59
roffe_s skrev: 12 dec 2023 10:47
Polestar 2 -2021 LRDM Performance.

Det tog några år men numera är appen väldigt stabil för oss. Dock lite för enkel för min smak, däremot tror jag de kommer att addera fler funktioner nu när väl kommunikationen fungerar. Skärmdumpen visar välkomstmenyn, under var och en av rutorna finns mer info.

Förutom att telefonen funkar som nyckel finns följande val:
- Lås eller lås upp bilen
- Laddning - nuvarande status, SOC, strömstyrka.
- Värme - direkt eller schemalagd.
- Position - Google Maps-funktion om jag skulle glömma var jag parkerat.

Vad jag mest skulle se fram emot är när jag får möjlighet att justera laddgräns i appen, jag vill kanske ladda upp det sista strax innan avfärd. Just nu måste jag ur i bilen för att ordna det.

Vad jag uppskattar med appen är dess enkla UI och numera höga stabilitet.

IMG_9190.jpeg
Tack. Kan man ställa laddström från appen?
Japp, Du väljer Max Amperestyrka i appen under "Laddning". Bifogar en skärmdump från undermenyn.

IMG_9191.png
Man kan även schemalägga laddningen i appen.

Det enda jag egentligen saknar är att kunna ändra landgränsen i appen.


Min upplevelse är också att appen numera fungerar väldigt väl, även som nyckel.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av macky »

Man kan låsa/låsa upp, ställa laddmål, laddtimer, förvärmning, komfortvärmning ink ruta och stolsvärme (dock ej rattvärmen grr), timer för värmare, skicka destinationer till navi, boka service (men det tror jag inte kommer gå bra), kolla pågående laddnings hastighet samt se position. Har man det tillvalet kan man parkera bilen från appen.

Går inte att ställa laddeffekt.

Detta på en GT men är samma app för alla audi.
IMG_7072.png
IMG_7073.png
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av bylund »

Verdi_ skrev: 12 dec 2023 11:00
Tycker BMW:s app är ganska ok.
Bilen är alltså uppkopplad, men man måste köpa nya kartor till ett USB-minne?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1406
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av Verdi_ »

bylund skrev: 12 dec 2023 17:12
Verdi_ skrev: 12 dec 2023 11:00
Tycker BMW:s app är ganska ok.
Bilen är alltså uppkopplad, men man måste köpa nya kartor till ett USB-minne?
Ja det verkar så. I min värld är det dock ett jättelitet problem.
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av HenrikC »

Peugeot:

Man kan se hur mycket som är laddat och om den fortfarande laddar. Det tar dock flera minuter att uppdatera och den visar olika felaktig data i omgångar innan den är klar.

Den har en inbyggd körjournal. Den får med hälften av resorna, vissa månader inga alls.

Appen har en servicebok. Den larmar fortfarande efter två servicar att bilen aldrig servats. Bilen och appen helt olika serviceintervall.

Kupevärmning fungerar 0 gånger av 10.

Kort sagt: inget fungerar. Sämre än Nissan Leaf. Själva bilens mjukvara är också sämre.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9353
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av bylund »

Verdi_ skrev: 12 dec 2023 17:22
bylund skrev: 12 dec 2023 17:12
Bilen är alltså uppkopplad, men man måste köpa nya kartor till ett USB-minne?
Ja det verkar så. I min värld är det dock ett jättelitet problem.
Jo, praktiken är det ju det. Inget man gör ofta. Det bara känns som att gå över ån efter vatten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av martinot »

Verdi_ skrev: 12 dec 2023 11:00
Tycker BMW:s app är ganska ok.
Tycker den ser ut som en "kopia" på vår app till vår Mini. Kanske inte så konstigt då det är BMW som är bakom bägge.

Vilken fungerar, men är otroligt seg. Att skicka kommandon att tex. låsa upp bilen, eller starta klimatiseringen kan ta 20-40 sekunder. På vår Tesla ca 1 sekund. Enormt segt. Dessutom rätt värdelöst i appen att man varken kan ställa in önskad kupétemperatur eller att se aktuell kupétemperatur. Rätt sunkigt värdelöst jämfört med Teslas app.

Ogillar även att man inte kan ställa in någon önskad SoC eller laddeffekt i appen (ännu värre är att SoC går inte ens att ställa in i bilen).

Älskar vår Mini på många sätt, men appen har jag verkligen talat om för BMW/Mini hur djäkla omodern och värdelös den är i jämförelse med andra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av Xyborg »

macky skrev: 12 dec 2023 17:07
Man kan låsa/låsa upp, ställa laddmål, laddtimer, förvärmning, komfortvärmning ink ruta och stolsvärme (dock ej rattvärmen grr), timer för värmare, skicka destinationer till navi, boka service (men det tror jag inte kommer gå bra), kolla pågående laddnings hastighet samt se position. Har man det tillvalet kan man parkera bilen från appen.

Går inte att ställa laddeffekt.

Detta på en GT men är samma app för alla audi.
Det kanske är jag som är trög. Men när du skriver ”ställa laddmål” - menar du då att man kan välja justera gränsen som batteriet laddas till i appen? Alltså typ höja från 80% till 100% laddning kvällen innan jag ska iväg? :)

Att kunna det tycker jag känns som en måste-funktion även på nästa bil efter nuvarande tesla.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av iAkita »

martinot skrev: 12 dec 2023 22:10
Verdi_ skrev: 12 dec 2023 11:00
Tycker BMW:s app är ganska ok.
Ogillar även att man inte kan ställa in någon önskad SoC eller laddeffekt i appen (ännu värre är att SoC går inte ens att ställa in i bilen).

Älskar vår Mini på många sätt, men appen har jag verkligen talat om för BMW/Mini hur djäkla omodern och värdelös den är i jämförelse med andra.
Det går i BMW appen, så du ska nog inte dra slutsatser om BMWs app utifrån hur appen fungerar i din mini.
Screenshot_20231212_221956_My BMW.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
benke_berguv
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av benke_berguv »

Eftersom BMW i3s alltid kan laddas till 100% och Mini i praktiken har samma batteri som en i3s 94ah så saknas funktionen ”laddmål” just för att den inte behövs. Bara ladda 100% varje dag.

BMW appen kan va seg om man använder tex låsa upp. Annars är den väldigt stabil numera.

//benke
lawe
Inlägg: 261
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av lawe »

niils skrev: 12 dec 2023 10:51
Polestar kan nog ha en av världens absolut sämsta appar till sina bilar, likadant mjukvaran i pulkan, under all kritik :lol:
Senaste året funkar appen bra. Rimligt snabb och gör det den ska. Mjukvaran i bilen har jag inte haft några problem med efter +3 år. Kanske andra har mer finesser, men jag har min bil till att köra med.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

macky skrev: 12 dec 2023 17:07
Man kan låsa/låsa upp, ställa laddmål, laddtimer, förvärmning, komfortvärmning ink ruta och stolsvärme (dock ej rattvärmen grr), timer för värmare, skicka destinationer till navi, boka service (men det tror jag inte kommer gå bra), kolla pågående laddnings hastighet samt se position. Har man det tillvalet kan man parkera bilen från appen.

Går inte att ställa laddeffekt.

Detta på en GT men är samma app för alla audi.
Ja, det ser precis lika ut i min E-tron app

Finns en del annat också, går att kolla om bilen är låst, ta ut kördata statestik (tidigare fanns en kass körjournal också)
Kolla felmeddelanden typ slut på spolarvätska, kommer avisering när laddningen är klar, beställa Functions on demand, mm.

Appen har funkat mycket bra senaste året.
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av macky »

Xyborg skrev: 12 dec 2023 22:14
macky skrev: 12 dec 2023 17:07
Man kan låsa/låsa upp, ställa laddmål, laddtimer, förvärmning, komfortvärmning ink ruta och stolsvärme (dock ej rattvärmen grr), timer för värmare, skicka destinationer till navi, boka service (men det tror jag inte kommer gå bra), kolla pågående laddnings hastighet samt se position. Har man det tillvalet kan man parkera bilen från appen.

Går inte att ställa laddeffekt.

Detta på en GT men är samma app för alla audi.
Det kanske är jag som är trög. Men när du skriver ”ställa laddmål” - menar du då att man kan välja justera gränsen som batteriet laddas till i appen? Alltså typ höja från 80% till 100% laddning kvällen innan jag ska iväg? :)

Att kunna det tycker jag känns som en måste-funktion även på nästa bil efter nuvarande tesla.
Ja precis så.
macky
Inlägg: 949
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av macky »

Lite Cupra-app också. Går att värma bilen, ställa in laddnivå, timer för laddning och lokalisering av bilen.
IMG_7077.png
IMG_7078.png
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 411
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Hur är MB's app?
Lutar nämligen åt Tesla eller MB då jag köper elbil.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2024
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8732
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av Pontus »

Fiat 500e. Det finns en app. Det ska gå att göra lite som att sätta på klimatanläggningen men on den sedan är på eller av går inte att se. Samma sak med låsa och låsa upp, går att göra men inte se status. Laddning går ibland att se om den är på eller inte. Kiri coin? Kartan är väl det som fungerar och har en manuell uppdatering som funkar men det är bara kartan som uppdateras typ inte SOC. Att inte kunna lite på SOC är väldigt irriterande.
Screenshot_20231213_060148_FIAT.jpg
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av Jerker »

MG:s app i-Smart är gemensam för olika modeller av MG och olika nivåer av tjänster är tillgängliga beroende på bilmodell. Jag har en MG4 Standard, den billigaste. Försökte mig på ett flödesschema för att ge en bra översikt över hur den fungerar. I huvudmenyn finns Resa, som inte är tillgängligt i den enkla version som MG4 Standard är, men i de dyrare kan man planera resa i appen. (MG4 Standard har ingen inbyggd navigering).

Menyn MG Touchpoint betyder att hitta närmaste ÅF och serviceställe.

I menyn Fjärrkontroll kan man låsa och låsa upp bilen, slå på förvärmning, kontrollera status för en rad detaljer i bilen, hitta bilen och få en vägbeskrivning till den (i Google Maps om så önskas). (Med nyckeln kan man också hitta bilen och få den att blinka och tuta.) I den här skärmdumpen är förvärmningen påslagen för först då visas ikonen uppe till höger för att nå undermenyn där man kan ställa temperaturen. Tyvärr går det inte att slå på defrosterfunktionerna här. Mycket märkligt. I dyrare modeller går det dock att slå på sätesvärme men inte rattvärme. När man slår på förvärmningen går den i 10 minuter. Sen kan man slå på den för 10 minuter en gång till, om man behöver, sen är det stopp, även om laddsladden sitter i.

Man kan ställa laddnivå och schemalägga laddningen samt schemalägga batteriförvärmning.

Appen svarar snabbt. Har aldrig några problem med att få kontakt med bilen.
MG app.png
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7707
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Andra tillverkares appar

Inlägg av mikebike »

Ingen Volvo ännu?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar