235 / 55 / 19 på orginal 19" fälg?
Postat: 13 dec 2023 16:50
Funderar på om 235 55 19 hade gått att få in i hjulhusen/övrigt på Tesla S -2016 4wd. Enligt kalkylator har de 5% större omkrets än orginal 245 45 19. Någon som provat?
Nej, det spelar ingen större roll.
Varför skulle det behövas en hjulinställning? (Annat än för att det generellt är bra.) Inga vinklar förändras av den större omkretsen. Spårviddsförändringen borde vara försumbar, samma sak med ändringen i längdled av däckets anliggningsyta jämfört med navet.
sven-labil skrev: ↑14 dec 2023 08:12
Varför skulle det behövas en hjulinställning? (Annat än för att det generellt är bra.) Inga vinklar förändras av den större omkretsen. Spårviddsförändringen borde vara försumbar
Ja, det är ju försumbartsven-labil skrev: ↑14 dec 2023 12:42Kunde inte låta bli att räkna![]()
Med camber -0,75 ger 5% ökad rullomkrets knappt 0,5 mm ökad spårvidd.
Castern är alltid positiv, annars blir inte bilen stabil att köra.sven-labil skrev: ↑14 dec 2023 12:42Med caster -4 ger 5% ökad rullomkrets en förflyttning av däckets anliggningsyta 1,2 mm bakåt.
Står det negativ caster står det fel. Den bilen blir inte stabil. (Jag har byggt lite framvagnar).sven-labil skrev: ↑14 dec 2023 15:44Jag är också förvånad över negativ caster, men det stod så i Teslas handbok.
Ja, anliggningsytan är såklart rakt under hjulaxeln, och den flyttas ju inte (som den kan göra om man faktiskt justerar caster). Hade otur när jag tänkte![]()
Det är ju ingen fara! Klassiskt! Telefonerna krymper dessutom fort har jag märktsven-labil skrev: ↑14 dec 2023 18:03Du har rätt, som vanligt. När jag letade upp en handbok igen finns det inget minustecken. Märkligt att jag skulle inbilla mig ett, men den troligaste förklaringen är att jag är för gammal för att läsa sånt på en telefonMåste vänja mig vid att trippelkolla sånt som verkar konstigt…