LFP batteri på vinter

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thegothian
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 dec 2023 07:21

LFP batteri på vinter

Inlägg av thegothian »

Hej,
Har nu haft min Tesla Model Y i snart 1 år ( 1 år i mars) och har märkt den här vintern att när de är -8 och ner så har jag 0 regenerativ broms vid start av färd. På skärmen är brom delen av de sträcket som visar hur mkt batteri som går åt vid acceleration och broms helt bort och släpper jag gasen så rullar bilen bara. Efter ca 10 min börjar jag återfå regenerativa bromsen igen. börjar vi komma till temperaturer under -13 så påverkas även accelerationen för mig då har jag helt plötsligt halva accelerations stapeln på skärmen regenerativa bromsen återfår jag inte fören jag är hemma ca 25-30 min färd.

jag förstår att de har med att batterierna inte kan laddas när dom är kalla men jag har pratat med min kollega som har en MYLR och han säger att vid ca -8 så har han kvar sin regenerativa broms på ca 25-50% av stapeln på skärmen och att accelerationen aldrig går ner.

min fråga till er som har standard Model Y ( med LFP batterier ) upplever ni samma fenomen som jag?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7717
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av mikebike »

Nej, det stämmer inte. Min regen försvinner redan vid flera plusgrader.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av MY_piraya »

Regen. har jag märkt försvinner,(otäckt )men aldrig lagt märke till att temperaturen har påverkat accelerationen.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
thegothian
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 dec 2023 07:21

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av thegothian »

mikebike skrev: 22 dec 2023 07:45
Nej, det stämmer inte. Min regen försvinner redan vid flera plusgrader.
men försvinner den helt eller bara några %
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av Piggelin »

thegothian skrev: 22 dec 2023 07:36
min fråga till er som har standard Model Y ( med LFP batterier ) upplever ni samma fenomen som jag?
Ja det är så LFP fungerar...
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 467
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av Nogo »

Se det som att du får gratis påminnelser att motionera dina bromsar.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7717
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av mikebike »

thegothian skrev: 22 dec 2023 08:09
mikebike skrev: 22 dec 2023 07:45
Nej, det stämmer inte. Min regen försvinner redan vid flera plusgrader.
men försvinner den helt eller bara några %
Helt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3946
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 22 dec 2023 07:45
Nej, det stämmer inte. Min regen försvinner redan vid flera plusgrader.
Vi ska vara tydliga med att det är batteritemperaturen som spelar roll här.
Batteriet blir såklart ungefär samma temperatur som utetemp om bilen står ute länge utan att köras/laddas.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av Spid3r »

Rätt eller fel men nu har jag valt att "inaktivera regen" så här års för att jobba mer med bromsarna... annars rostar skivorna sönder antar jag.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7717
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 22 dec 2023 10:07
mikebike skrev: 22 dec 2023 07:45
Nej, det stämmer inte. Min regen försvinner redan vid flera plusgrader.
Vi ska vara tydliga med att det är batteritemperaturen som spelar roll här.
Batteriet blir såklart ungefär samma temperatur som utetemp om bilen står ute länge utan att köras/laddas.
Ja, nattparkerar man i garage blir det en annan femma. Jag parkerar alltid på gatan och batteriet kan mycket väl vara kallare än yttertemperaturen när jag kör iväg. Jag förvärmer inte heller längre tid än nödvändigt eftersom jag inte kan ladda hemma.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10935
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av Jerker »

Laddar ni era LFP fullt varje gång? Man får ju ingen regen med fullt batteri, oavsett typ.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7717
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av mikebike »

Spid3r skrev: 22 dec 2023 10:22
Rätt eller fel men nu har jag valt att "inaktivera regen" så här års för att jobba mer med bromsarna... annars rostar skivorna sönder antar jag.
För det första finns det ingen sådan inställning i de flesta Teslor, och för det andra så sker ju det automatiskt när det är kallt ute.
Själv har jag "Krypa" inställt och vid varje stopp trycker jag till lite extra på bromsen.

Skivorna rostar f.ö. väldigt "dåligt" på min Tesla, jag är van att skivorna blir röda när det regnat eller när man tvättat bilen.
Själva bromsoken kan däremot börja kärva om bromsarna används för lite.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
thegothian
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 dec 2023 07:21

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av thegothian »

Jerker skrev: 22 dec 2023 11:16
Laddar ni era LFP fullt varje gång? Man får ju ingen regen med fullt batteri, oavsett typ.
hur menar du då? jag laddar alltid fullt. har en backe ner direkt från min gata så när jag kör iväg efter jag har laddat fullt har jag regen ( jag känner att bilen bromsaråt mig ) + att jag ser på skärmen att stapeln blir grön och jag får tillbaka energi
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 402
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av Freez »

Regen begränsas vid fulladdat batteri eller kallt batteri. Helt normalt. Se manualen, https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 06365.html
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10935
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av Jerker »

thegothian skrev: 22 dec 2023 12:11
Jerker skrev: 22 dec 2023 11:16
Laddar ni era LFP fullt varje gång? Man får ju ingen regen med fullt batteri, oavsett typ.
hur menar du då? jag laddar alltid fullt. har en backe ner direkt från min gata så när jag kör iväg efter jag har laddat fullt har jag regen ( jag känner att bilen bromsaråt mig ) + att jag ser på skärmen att stapeln blir grön och jag får tillbaka energi
Det kom ju en uppdatering som ska möjliggöra att bromsarna går in och "fejkar" regen när det inte fungerar pga fullt eller kallt batteri. Kanske är det aktiverat i din bil?
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av Spid3r »

mikebike skrev: 22 dec 2023 11:18
Spid3r skrev: 22 dec 2023 10:22
Rätt eller fel men nu har jag valt att "inaktivera regen" så här års för att jobba mer med bromsarna... annars rostar skivorna sönder antar jag.
För det första finns det ingen sådan inställning i de flesta Teslor, och för det andra så sker ju det automatiskt när det är kallt ute.
Själv har jag "Krypa" inställt och vid varje stopp trycker jag till lite extra på bromsen.

Skivorna rostar f.ö. väldigt "dåligt" på min Tesla, jag är van att skivorna blir röda när det regnat eller när man tvättat bilen.
Själva bromsoken kan däremot börja kärva om bromsarna används för lite.
Visste att någon skulle kommentera det :)... därav under parentes... har inställt på "frirulla" just för att bromsa lite mer.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3946
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av AAKEE »

Spid3r skrev: 22 dec 2023 14:05

Visste att någon skulle kommentera det :)... därav under parentes... har inställt på "frirulla" just för att bromsa lite mer.
…vilket bara påverkar bilens beteende i mycket låg fart…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5468
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Spid3r skrev: 22 dec 2023 14:05
mikebike skrev: 22 dec 2023 11:18
Spid3r skrev: 22 dec 2023 10:22
Rätt eller fel men nu har jag valt att "inaktivera regen" så här års för att jobba mer med bromsarna... annars rostar skivorna sönder antar jag.
För det första finns det ingen sådan inställning i de flesta Teslor, och för det andra så sker ju det automatiskt när det är kallt ute.
Själv har jag "Krypa" inställt och vid varje stopp trycker jag till lite extra på bromsen.

Skivorna rostar f.ö. väldigt "dåligt" på min Tesla, jag är van att skivorna blir röda när det regnat eller när man tvättat bilen.
Själva bromsoken kan däremot börja kärva om bromsarna används för lite.
Visste att någon skulle kommentera det :)... därav under parentes... har inställt på "frirulla" just för att bromsa lite mer.
Du har inte alls "inaktiverat regen". Du har precis lika mycket regen vid "frirulla" som om du väljer "stanna" förutom när farten är lägre än ca 10 km/h. Och hur hårt använder du bromsarna i den farten?

Skillnaden för bromsarna skick är närmast obetydlig vad du än väljer.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Spid3r
Inlägg: 213
Blev medlem: 08 feb 2023 18:57

Re: LFP batteri på vinter

Inlägg av Spid3r »

Nicke Nyfiken skrev: 22 dec 2023 16:01
Spid3r skrev: 22 dec 2023 14:05
mikebike skrev: 22 dec 2023 11:18
Spid3r skrev: 22 dec 2023 10:22
Rätt eller fel men nu har jag valt att "inaktivera regen" så här års för att jobba mer med bromsarna... annars rostar skivorna sönder antar jag.
För det första finns det ingen sådan inställning i de flesta Teslor, och för det andra så sker ju det automatiskt när det är kallt ute.
Själv har jag "Krypa" inställt och vid varje stopp trycker jag till lite extra på bromsen.

Skivorna rostar f.ö. väldigt "dåligt" på min Tesla, jag är van att skivorna blir röda när det regnat eller när man tvättat bilen.
Själva bromsoken kan däremot börja kärva om bromsarna används för lite.
Visste att någon skulle kommentera det :)... därav under parentes... har inställt på "frirulla" just för att bromsa lite mer.
Du har inte alls "inaktiverat regen". Du har precis lika mycket regen vid "frirulla" som om du väljer "stanna" förutom när farten är lägre än ca 10 km/h. Och hur hårt använder du bromsarna i den farten?

Skillnaden för bromsarna skick är närmast obetydlig vad du än väljer.
Tack för klargörandet, man lär sig något nytt varje dag :)
MY RWD 2023
Skriv svar