LFP batteri på vinter
Moderator: Redaktion
- thegothian
- Teslaägare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 22 dec 2023 07:21
LFP batteri på vinter
Hej,
Har nu haft min Tesla Model Y i snart 1 år ( 1 år i mars) och har märkt den här vintern att när de är -8 och ner så har jag 0 regenerativ broms vid start av färd. På skärmen är brom delen av de sträcket som visar hur mkt batteri som går åt vid acceleration och broms helt bort och släpper jag gasen så rullar bilen bara. Efter ca 10 min börjar jag återfå regenerativa bromsen igen. börjar vi komma till temperaturer under -13 så påverkas även accelerationen för mig då har jag helt plötsligt halva accelerations stapeln på skärmen regenerativa bromsen återfår jag inte fören jag är hemma ca 25-30 min färd.
jag förstår att de har med att batterierna inte kan laddas när dom är kalla men jag har pratat med min kollega som har en MYLR och han säger att vid ca -8 så har han kvar sin regenerativa broms på ca 25-50% av stapeln på skärmen och att accelerationen aldrig går ner.
min fråga till er som har standard Model Y ( med LFP batterier ) upplever ni samma fenomen som jag?
Har nu haft min Tesla Model Y i snart 1 år ( 1 år i mars) och har märkt den här vintern att när de är -8 och ner så har jag 0 regenerativ broms vid start av färd. På skärmen är brom delen av de sträcket som visar hur mkt batteri som går åt vid acceleration och broms helt bort och släpper jag gasen så rullar bilen bara. Efter ca 10 min börjar jag återfå regenerativa bromsen igen. börjar vi komma till temperaturer under -13 så påverkas även accelerationen för mig då har jag helt plötsligt halva accelerations stapeln på skärmen regenerativa bromsen återfår jag inte fören jag är hemma ca 25-30 min färd.
jag förstår att de har med att batterierna inte kan laddas när dom är kalla men jag har pratat med min kollega som har en MYLR och han säger att vid ca -8 så har han kvar sin regenerativa broms på ca 25-50% av stapeln på skärmen och att accelerationen aldrig går ner.
min fråga till er som har standard Model Y ( med LFP batterier ) upplever ni samma fenomen som jag?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7717
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: LFP batteri på vinter
Nej, det stämmer inte. Min regen försvinner redan vid flera plusgrader.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: LFP batteri på vinter
Regen. har jag märkt försvinner,(otäckt )men aldrig lagt märke till att temperaturen har påverkat accelerationen.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 |
- thegothian
- Teslaägare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 22 dec 2023 07:21
Re: LFP batteri på vinter
Ja det är så LFP fungerar...thegothian skrev: ↑22 dec 2023 07:36min fråga till er som har standard Model Y ( med LFP batterier ) upplever ni samma fenomen som jag?
Re: LFP batteri på vinter
Se det som att du får gratis påminnelser att motionera dina bromsar.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7717
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: LFP batteri på vinter
Helt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: LFP batteri på vinter
Vi ska vara tydliga med att det är batteritemperaturen som spelar roll här.
Batteriet blir såklart ungefär samma temperatur som utetemp om bilen står ute länge utan att köras/laddas.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: LFP batteri på vinter
Rätt eller fel men nu har jag valt att "inaktivera regen" så här års för att jobba mer med bromsarna... annars rostar skivorna sönder antar jag.
MY RWD 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7717
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: LFP batteri på vinter
Ja, nattparkerar man i garage blir det en annan femma. Jag parkerar alltid på gatan och batteriet kan mycket väl vara kallare än yttertemperaturen när jag kör iväg. Jag förvärmer inte heller längre tid än nödvändigt eftersom jag inte kan ladda hemma.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: LFP batteri på vinter
Laddar ni era LFP fullt varje gång? Man får ju ingen regen med fullt batteri, oavsett typ.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7717
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: LFP batteri på vinter
För det första finns det ingen sådan inställning i de flesta Teslor, och för det andra så sker ju det automatiskt när det är kallt ute.
Själv har jag "Krypa" inställt och vid varje stopp trycker jag till lite extra på bromsen.
Skivorna rostar f.ö. väldigt "dåligt" på min Tesla, jag är van att skivorna blir röda när det regnat eller när man tvättat bilen.
Själva bromsoken kan däremot börja kärva om bromsarna används för lite.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- thegothian
- Teslaägare
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 22 dec 2023 07:21
Re: LFP batteri på vinter
hur menar du då? jag laddar alltid fullt. har en backe ner direkt från min gata så när jag kör iväg efter jag har laddat fullt har jag regen ( jag känner att bilen bromsaråt mig ) + att jag ser på skärmen att stapeln blir grön och jag får tillbaka energi
Re: LFP batteri på vinter
Regen begränsas vid fulladdat batteri eller kallt batteri. Helt normalt. Se manualen, https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 06365.html
MY RWD Vit 2023
Re: LFP batteri på vinter
Det kom ju en uppdatering som ska möjliggöra att bromsarna går in och "fejkar" regen när det inte fungerar pga fullt eller kallt batteri. Kanske är det aktiverat i din bil?thegothian skrev: ↑22 dec 2023 12:11hur menar du då? jag laddar alltid fullt. har en backe ner direkt från min gata så när jag kör iväg efter jag har laddat fullt har jag regen ( jag känner att bilen bromsaråt mig ) + att jag ser på skärmen att stapeln blir grön och jag får tillbaka energi
Re: LFP batteri på vinter
Visste att någon skulle kommentera det ... därav under parentes... har inställt på "frirulla" just för att bromsa lite mer.mikebike skrev: ↑22 dec 2023 11:18För det första finns det ingen sådan inställning i de flesta Teslor, och för det andra så sker ju det automatiskt när det är kallt ute.
Själv har jag "Krypa" inställt och vid varje stopp trycker jag till lite extra på bromsen.
Skivorna rostar f.ö. väldigt "dåligt" på min Tesla, jag är van att skivorna blir röda när det regnat eller när man tvättat bilen.
Själva bromsoken kan däremot börja kärva om bromsarna används för lite.
MY RWD 2023
Re: LFP batteri på vinter
…vilket bara påverkar bilens beteende i mycket låg fart…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5468
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: LFP batteri på vinter
Du har inte alls "inaktiverat regen". Du har precis lika mycket regen vid "frirulla" som om du väljer "stanna" förutom när farten är lägre än ca 10 km/h. Och hur hårt använder du bromsarna i den farten?Spid3r skrev: ↑22 dec 2023 14:05Visste att någon skulle kommentera det ... därav under parentes... har inställt på "frirulla" just för att bromsa lite mer.mikebike skrev: ↑22 dec 2023 11:18För det första finns det ingen sådan inställning i de flesta Teslor, och för det andra så sker ju det automatiskt när det är kallt ute.
Själv har jag "Krypa" inställt och vid varje stopp trycker jag till lite extra på bromsen.
Skivorna rostar f.ö. väldigt "dåligt" på min Tesla, jag är van att skivorna blir röda när det regnat eller när man tvättat bilen.
Själva bromsoken kan däremot börja kärva om bromsarna används för lite.
Skillnaden för bromsarna skick är närmast obetydlig vad du än väljer.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: LFP batteri på vinter
Tack för klargörandet, man lär sig något nytt varje dagNicke Nyfiken skrev: ↑22 dec 2023 16:01Du har inte alls "inaktiverat regen". Du har precis lika mycket regen vid "frirulla" som om du väljer "stanna" förutom när farten är lägre än ca 10 km/h. Och hur hårt använder du bromsarna i den farten?Spid3r skrev: ↑22 dec 2023 14:05Visste att någon skulle kommentera det ... därav under parentes... har inställt på "frirulla" just för att bromsa lite mer.mikebike skrev: ↑22 dec 2023 11:18För det första finns det ingen sådan inställning i de flesta Teslor, och för det andra så sker ju det automatiskt när det är kallt ute.
Själv har jag "Krypa" inställt och vid varje stopp trycker jag till lite extra på bromsen.
Skivorna rostar f.ö. väldigt "dåligt" på min Tesla, jag är van att skivorna blir röda när det regnat eller när man tvättat bilen.
Själva bromsoken kan däremot börja kärva om bromsarna används för lite.
Skillnaden för bromsarna skick är närmast obetydlig vad du än väljer.
MY RWD 2023