Sida 1 av 2

Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 25 dec 2023 10:35
av Krusovice
Hej!

Jag har alltid min M3 2023 inkopplad när den är parkerad hemma. Härom dagen när jag kom hem från en promenad, så stod bilen och surrade. Gick in i appen för att kolla vad som hände och då stod det att bilen "värmde batteriet för bättre prestanda" eller liknande.

Jag hade inte kört bilen på något dygn och heller inte satt någon timer för avfärd eller liknande.
Den kanske gör så här med jämna mellanrum, men jag har i så fall aldrig lagt märke till det tidigare.

Några idéer? Känns ju onödigt att värma bilen när den inte skall ut och köra :)

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 25 dec 2023 11:14
av kenjon
Är det flera minusgrader så vill den nog hålla batteriet lite grand på plussidan (ifall du ska ut och handla...). Det är ju inte alltid man kan planera alt bilåkande (någon kompis kan ju ringa som behöver hjälp helt plötsligt).

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 25 dec 2023 11:39
av taliz
Hur kallt var det?
Batterier mår ju inte bra av allt för stark kyla.

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 25 dec 2023 12:18
av Krusovice
Nej, precis. Jag är duktig på att förvärma bilen innan jag kör till jobbet om det är väldigt kallt.

Tempen när detta hände hade väl sjunkit från +5 till omkring nollan, så värst kallt var det faktiskt inte.

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 25 dec 2023 12:24
av Elmil
Använder du Widgets/Genvägar till appen? Det har hänt för mig att jag oavsiktligt råkat komma åt någon sådan..

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 25 dec 2023 15:03
av AAKEE
Krusovice skrev: 25 dec 2023 12:18
Nej, precis. Jag är duktig på att förvärma bilen innan jag kör till jobbet om det är väldigt kallt.

Tempen när detta hände hade väl sjunkit från +5 till omkring nollan, så värst kallt var det faktiskt inte.
Du tror inte det var schemalagt?


Jag loggar allt på min tesla, både förra (M3P) och min nuvarande MSP.

Bilarna står oftast i dubbelgaraget men på jobbet blir det en vecka i sträck norr om poolcirkeln.
Har testat både med sladd ikopplad och urkopplad, totalt stod den cirka 10 x 1 vecka i riktigt vinterkyla ocu bilen värmde aldrig batteriet själv under någon av veckorna.
När vi är hos svärmor i norra Finland står den också ute i griskallt. Samma där, bilen har alsrigt värmt batteriet när den bara stått (värmt före/under laddning såklart)

Jag har läst av -16.5C celltemp som kallast utan att bilen velat göra något åt det.

I forskningstester har man sett att vid -20C avstannar i princip calendar aging, så batterierna mår faktiskt bra där när bilen inte körs. Det finns eg ingen anledning att värma batterierna innan man ska köra, det är att elda för kråkorna.

Tesla varnar för att man ska undvika att lämna bilen ute i -30C eller kallare mer än ett dygn och det oavsett vilken laddningsnivå bilen har.
IMG_6382.jpeg
Loggarna visade att bilen sov mest hela dagen, och de korta vaken-ögonblicken bar jag som var in i bilen och när lågvoltsbatteriet laddades.
Ingen batterivärme enlig teslalogger-logfarna heller.
Jag har en motsvarande bild med -16.5C också, som jag inte hittade nu.

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 25 dec 2023 15:03
av AAKEE
taliz skrev: 25 dec 2023 11:39
Hur kallt var det?
Batterier mår ju inte bra av allt för stark kyla.
De mår optimalt vid cell temp -20C, om man inte ska köra bilen.

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 25 dec 2023 15:06
av AAKEE
Krusovice skrev: 25 dec 2023 12:18
Nej, precis. Jag är duktig på att förvärma bilen innan jag kör till jobbet om det är väldigt kallt.

Tempen när detta hände hade väl sjunkit från +5 till omkring nollan, så värst kallt var det faktiskt inte.
Förvärmning för avfärd värmer bara till 6-7C (min M3P) och ~ 4.25C (min MSP).

Den värmer inte batteriet om celltempen inte är under den gränsen. Batteriet svalnar ju sakta så det tar ett bra tag för batteriet att närma sig utetempen.

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 25 dec 2023 19:26
av Krusovice
Elmil skrev: 25 dec 2023 12:24
Använder du Widgets/Genvägar till appen? Det har hänt för mig att jag oavsiktligt råkat komma åt någon sådan..
Funderade på det också... har appen "Drive electric for Tesla" PÅ min Pixel Watch 2, kanske kommit åt något där - även om jag inte tror det.

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 25 dec 2023 19:28
av Krusovice
AAKEE skrev: 25 dec 2023 15:03
Krusovice skrev: 25 dec 2023 12:18
Nej, precis. Jag är duktig på att förvärma bilen innan jag kör till jobbet om det är väldigt kallt.

Tempen när detta hände hade väl sjunkit från +5 till omkring nollan, så värst kallt var det faktiskt inte.
Du tror inte det var schemalagt?
Helt stensäker på att det intr var något schemalagt. Hade varit gött med en logg så att man ser sådana här händelser.. får googla på det, för jag antar att bilen själv inte bjuder på några sådana funktioner?

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 25 dec 2023 21:05
av bylund
AAKEE skrev: 25 dec 2023 15:03
taliz skrev: 25 dec 2023 11:39
Hur kallt var det?
Batterier mår ju inte bra av allt för stark kyla.
De mår optimalt vid cell temp -20C, om man inte ska köra bilen.
Det blir väl stora problem först när det blir så kallt att kylarvätskan fryser? Någonstans runt -35 - -40°C antar jag, om värmningen inte fungerar eller batteriet tar slut.

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 25 dec 2023 23:58
av AAKEE
bylund skrev: 25 dec 2023 21:05
AAKEE skrev: 25 dec 2023 15:03
taliz skrev: 25 dec 2023 11:39
Hur kallt var det?
Batterier mår ju inte bra av allt för stark kyla.
De mår optimalt vid cell temp -20C, om man inte ska köra bilen.
Det blir väl stora problem först när det blir så kallt att kylarvätskan fryser? Någonstans runt -35 - -40°C antar jag, om värmningen inte fungerar eller batteriet tar slut.
Det är sannolikt inte superbra om elektrolyten i batteriet fryser. Sett uppgifter på -30C men jag har inte idats kolla om det är en myt.

Kylvätska expanderar inte som vatten vid frysning så det är nog ingen större fara, fast man behöver inte testa skarpt på sin Tesla.

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 26 dec 2023 00:00
av AAKEE
Krusovice skrev: 25 dec 2023 19:28
AAKEE skrev: 25 dec 2023 15:03
Krusovice skrev: 25 dec 2023 12:18
Nej, precis. Jag är duktig på att förvärma bilen innan jag kör till jobbet om det är väldigt kallt.

Tempen när detta hände hade väl sjunkit från +5 till omkring nollan, så värst kallt var det faktiskt inte.
Du tror inte det var schemalagt?
Helt stensäker på att det intr var något schemalagt. Hade varit gött med en logg så att man ser sådana här händelser.. får googla på det, för jag antar att bilen själv inte bjuder på några sådana funktioner?

Nej, jag använder scan my tesla och teslalogger (BMS-data skickad hem till mig).

Och jag har även teslafi, lite enklare funktion men man får hyffsad info där med.

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 26 dec 2023 00:01
av AAKEE
Krusovice skrev: 25 dec 2023 19:26
Elmil skrev: 25 dec 2023 12:24
Använder du Widgets/Genvägar till appen? Det har hänt för mig att jag oavsiktligt råkat komma åt någon sådan..
Funderade på det också... har appen "Drive electric for Tesla" PÅ min Pixel Watch 2, kanske kommit åt något där - även om jag inte tror det.
Om man ser hur mycket jag undersökt det på min M3P så skulle jag sätta pengar på något sånt eller en bug.

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 28 dec 2023 10:46
av AAKEE
Såhär står det när man laddar ovh batteriet måste värmas:
IMG_6621.png

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 28 dec 2023 10:51
av AAKEE
Här har min S stått ute snart ett dygn efter att ha laddats till 80%. Nu -23C ute.

Bilen har precis vaknat och pytsat i lite ström i lithiumbatteriet. Bilen är inte kopplad och har fortfarande 80% så ingen batterivärmning har skett.
IMG_6627.jpeg

Bilen har sovit sedan laddningen var klar för ett dygn sedan, då kan ingen batterivärmning ske.
IMG_6628.jpeg

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 28 dec 2023 10:55
av bylund
Borde det inte vara ett problem om den laddar lilla batteriet i -23, om det är Li-jon?

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 28 dec 2023 11:06
av AAKEE
bylund skrev: 28 dec 2023 10:55
Borde det inte vara ett problem om den laddar lilla batteriet i -23, om det är Li-jon?
Någon skrev att den värmer det genom att dra ur ström snabbt, sedan går det ladda. (Skulle tydligen finnas någon tubvideo som beskrev det.

Lågvoltsbatteriet av li-iontyp är bara på 6,9Ah, 15.5V så cirka 106 Wh.

Det är iaff fortfarande 80% SOC, ett dygn sedan laddning och bilen har inte värmt batteriet alls.

Har aldrig skett spontant i någon av mina två Teslor trots att folk tror att det sker både till höger och vänster. 😂

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 28 dec 2023 12:19
av AAKEE
Cell temp -16C, ingen batterivärme.
(Exakt som förväntat och som på min M3P).
IMG_6632.jpeg

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 28 dec 2023 12:28
av AAKEE
Krusovice skrev: 25 dec 2023 10:35
Hej!

Jag har alltid min M3 2023 inkopplad när den är parkerad hemma. Härom dagen när jag kom hem från en promenad, så stod bilen och surrade. Gick in i appen för att kolla vad som hände och då stod det att bilen "värmde batteriet för bättre prestanda" eller liknande.
Du såg bilden ovan, hur texten visas vid laddning (…för optimala prestanda)?


Såhär ser det ut vid förkonditionering av kupen, där batteriet också värms:
IMG_6633.png

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 03 jan 2024 15:35
av fnurra
En kollega påstod idag att han hört att man inte skall köra med kallt batteri annat än korta sträckor för att inte skada batteriet. Detta måste väl ändå vara ytterligare en elbilsmyt?

Som jag förstått är det väl bara laddning av litiumjonbatterier i kalla temperaturer (minusgrader?) som kan vara skadligt (pga ökad risk för "lithiumplating" av anoden och till slut i värsta fall kortslutning av battericellen?). Det är väl ändå inte skadligt att ladda ur batteriet i kyla (köra bilen). Har märkt att "Onepedal driving" stängs av och bilen inte bromsar för att ladda batteriet då batteriet är kallt då man lyfter på gaspedalen utan man får då bromsa med bromspedalen. Möjligheten till "Onepedal driving" verkar sedan successivt komma tillbaka då batteriet värms upp. Antar att Tesla gör så för att inte skada batteriet och undvika att batteriet laddas då det är för kallt.

Har jag förstått det rätt eller finns det nackdelar med att köra bilen då den stått kallt utan att värma batteriet först om man inte behöver ladda före avfärd?

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 03 jan 2024 16:45
av mikebike
fnurra skrev: 03 jan 2024 15:35
En kollega påstod idag att han hört att man inte skall köra med kallt batteri annat än korta sträckor för att inte skada batteriet. Detta måste väl ändå vara ytterligare en elbilsmyt?

Som jag förstått är det väl bara laddning av litiumjonbatterier i kalla temperaturer (minusgrader?) som kan vara skadligt (pga ökad risk för "lithiumplating" av anoden och till slut i värsta fall kortslutning av battericellen?). Det är väl ändå inte skadligt att ladda ur batteriet i kyla (köra bilen). Har märkt att "Onepedal driving" stängs av och bilen inte bromsar för att ladda batteriet då batteriet är kallt då man lyfter på gaspedalen utan man får då bromsa med bromspedalen. Möjligheten till "Onepedal driving" verkar sedan successivt komma tillbaka då batteriet värms upp. Antar att Tesla gör så för att inte skada batteriet och undvika att batteriet laddas då det är för kallt.

Har jag förstått det rätt eller finns det nackdelar med att köra bilen då den stått kallt utan att värma batteriet först om man inte behöver ladda före avfärd?
Är batteriet kallt får man ingen eller lägre regen, samt även lägre effekt.

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 03 jan 2024 16:48
av tor-ake
fnurra skrev: 03 jan 2024 15:35
En kollega påstod idag att han hört att man inte skall köra med kallt batteri annat än korta sträckor för att inte skada batteriet. Detta måste väl ändå vara ytterligare en elbilsmyt?
Den var ny. Varifrån kommer all rappakalja? :shock:

När batteriet är riktigt kallt är den inre resistansen hög, så det värms upp av sig själv. He ä bar' å åk.

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 03 jan 2024 18:36
av fnurra
Perfekt, fattar inte heller varifrån all misinformation kommer ifrån. Oftast är det från personer som inte kör elbil själva som tror att det inte fungerar med elbil på vintern :D

Re: Parkerad M3 värmde batteriet av sig själv..?

Postat: 03 jan 2024 20:17
av agehall
Internet och vilda gissningar är varifrån det kommer. Om folk läste på i 30 sekunder innan de ställde frågor och tog till sig informationen som finns, så skulle det bli mycket mindre skrönor som sprids, men så fungerar inte världen idag.