Kopior Uberturbine

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 mar 2022 20:33

Kopior Uberturbine

Inlägg av intrest3 »

Jag köpte vinterhjul (uberturbine) via Blocket men insåg när de skulle monteras att de inte är exakt lika dana som sommarhjulen som levererades med bilen. Misstänker därför att jag blivit lurad och köpt kopior. Vad kan det finnas för risker att köra med kopior?
MYP -24
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av Klintan »

Vad står det på ursprungskvittot?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3705
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av jonasl »

Det är inte så enkelt som att det skiljer mellan olika årsmodeller? Har inte koll på Uberturbine men Model 3 sport-fälgarna ser ju olika ut beroende på årsmodell.

Har du en bild att bjuda på?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av Tomsgbg »

Har sett många helt nya uppsättningar på blocket som är upplagda av märkliga säljare.

En som jag mailade med sa att han köper dom i Danmark och säljer här när jag frågade var dom kommer ifrån.
Ifrågasatte att de kom ut annons efter annons .

Tror tyvärr de de säljs både kopior och stöldgods speciellt av Uberturbine hjulen.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av Klintan »

Största risken är nog att det är stöldgods. Tänk om Tesla kunde ha koll och larma på TPMS-serienr på alla de uppsättningar som försvann från Tesla i bland annat Norrköping och de som anmälts stulna av kunder. Skulle bli intressant.
Elbilist sedan 2014
Teslarob
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av Teslarob »

Skulle aldrig köpa begagnade Uberturbine med tanke på alla stölder.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av AAKEE »

Klintan skrev: 01 jan 2024 22:20
Största risken är nog att det är stöldgods. Tänk om Tesla kunde ha koll och larma på TPMS-serienr på alla de uppsättningar som försvann från Tesla i bland annat Norrköping och de som anmälts stulna av kunder. Skulle bli intressant.
Iom att det är blåtandsteknik hade serienumret eller mac-adress kunnat finnas med i dataströmmen.
Bilens skulle kunna säga till att trycksensorerna är stöldgods!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av MY_piraya »

intrest3 skrev: 01 jan 2024 19:52
Jag köpte vinterhjul (uberturbine) via Blocket men insåg när de skulle monteras att de inte är exakt lika dana som sommarhjulen som levererades med bilen. Misstänker därför att jag blivit lurad och köpt kopior. Vad kan det finnas för risker att köra med kopior?
Var dom till model Y? det är olika bultcirkel mm. mellan modeller/år.
https://www.bultcirkel.org/bultmonster/tesla/
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 mar 2022 20:33

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av intrest3 »

Ja de är till Model Y. De passar att montera.
MYP -24
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 mar 2022 20:33

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av intrest3 »

jonasl skrev: 01 jan 2024 20:26
Det är inte så enkelt som att det skiljer mellan olika årsmodeller? Har inte koll på Uberturbine men Model 3 sport-fälgarna ser ju olika ut beroende på årsmodell.

Har du en bild att bjuda på?
Kan fixa en bild lite senare. På 1meters håll ser de exakt lika dana. Det är när man kikar på nära håll ser man viss skillnad, och då framförallt på insidan.
Senast redigerad av intrest3, redigerad totalt 1 gånger.
MYP -24
MYP -22
BYD atto 3
Lurkern
Inlägg: 924
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av Lurkern »

Skicka tillbaka om det inte är äkta. Vem vill få fälgbrott i ett potthål på motorvägen.
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 mar 2022 20:33

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av intrest3 »

Jag lovade att återkomma med bilder. På första bilden är det garanterat original till höger (levererades med bilen)

Det är svårt att visa skillnaderna på bilderna. Jag tycker att det är främst kanten på fälgens insida som skiljer lite.

Flera orsaker som gjorde att köpet genomfördes. Det är lätt att i efterhand vara efterklok. Jag kan leva med att ha blivit lurad på fälgarna och får stå mitt kast och tänker att det värsta som kan hända är att de är obalans i dem när man kör.

Det jag är orolig för är att även däcken är kopior. Någon som har tips på hur jag kan kontrollera det?



Bild
IMG_2706.jpeg
IMG_2710.jpeg
IMG_2709.jpeg
MYP -24
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av Nogo »

Klintan skrev: 01 jan 2024 22:20
Största risken är nog att det är stöldgods. Tänk om Tesla kunde ha koll och larma på TPMS-serienr på alla de uppsättningar som försvann från Tesla i bland annat Norrköping och de som anmälts stulna av kunder. Skulle bli intressant.
Hur många försvann från Norrköping? Säljs ju oändligt många i Göteborg och Södertälje. Med samma namn och bakgrundsmiljö.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av Nogo »

intrest3 skrev: 02 jan 2024 20:40
Jag lovade att återkomma med bilder. På första bilden är det garanterat original till höger (levererades med bilen)

Det är svårt att visa skillnaderna på bilderna. Jag tycker att det är främst kanten på fälgens insida som skiljer lite.

Flera orsaker som gjorde att köpet genomfördes. Det är lätt att i efterhand vara efterklok. Jag kan leva med att ha blivit lurad på fälgarna och får stå mitt kast och tänker att det värsta som kan hända är att de är obalans i dem när man kör.

Det jag är orolig för är att även däcken är kopior. Någon som har tips på hur jag kan kontrollera det?



Bild
Aldrig hört talas om kopior på märken. T ex Nokian, som du har på bilden. Kolla om du ser någon skillnad på märkningen på insidan fälg, bakom ekrarna.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av AGCF »

Om det är piratkopior är de ju inte stulna från Tesla. Det finns mängder med "replica" kopior som säljs eftersom Tesla inte kommer efter dom. TSportline hade i alla fall i början i stort sett bara mönsterkopior av Teslas fälgar fast i andra storlekar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1567
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av Klintan »

Nogo skrev: 02 jan 2024 20:55
Klintan skrev: 01 jan 2024 22:20
Största risken är nog att det är stöldgods. Tänk om Tesla kunde ha koll och larma på TPMS-serienr på alla de uppsättningar som försvann från Tesla i bland annat Norrköping och de som anmälts stulna av kunder. Skulle bli intressant.
Hur många försvann från Norrköping? Säljs ju oändligt många i Göteborg och Södertälje. Med samma namn och bakgrundsmiljö.
Vet inte hur många som stulits, det måste vara mängder. När man ser facebookannonser på nya hjul av personer som kan kopplas till gängkriminaliteten i Göteborg och Östberga kan man ana att det är något skumt.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Per Amb
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 maj 2020 12:06
Ort: Skoghall

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av Per Amb »

Avseende kopior så har jag plockat hem ett par uppsättningar smidda 20" och har även kvar mina original Uberturbine. Det finns inget sämre med de smidda jag plockat hem och det enda som skiljer är att kopiorna är aningen mattare i färgen. Sedan finns det de som säljer billigare kopior som inte är smidda som då blir känsligare för dåliga vägar.
Kör: Tesla model Y Performance - 24
Kör: Nissan R35 GT-R
Restaurerar: Nissan R33 GT-R
Tesla Model 3 LR -21
Tesla Model S P85D - 15
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 mar 2022 20:33

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av intrest3 »

Klintan skrev: 02 jan 2024 21:29
Nogo skrev: 02 jan 2024 20:55
Klintan skrev: 01 jan 2024 22:20
Största risken är nog att det är stöldgods. Tänk om Tesla kunde ha koll och larma på TPMS-serienr på alla de uppsättningar som försvann från Tesla i bland annat Norrköping och de som anmälts stulna av kunder. Skulle bli intressant.
Hur många försvann från Norrköping? Säljs ju oändligt många i Göteborg och Södertälje. Med samma namn och bakgrundsmiljö.
Vet inte hur många som stulits, det måste vara mängder. När man ser facebookannonser på nya hjul av personer som kan kopplas till gängkriminaliteten i Göteborg och Östberga kan man ana att det är något skumt.
Jag reflekterade inte ens över om de var stulna då de inte hade några märken och klistermärken på däcken kvar. Ni menar att de kan vara nya som är stulna från Tesla? Det känns ju inte heller bra :( ångrar ju verkligen den här affären.
MYP -24
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av Ilduce77 »

Den gula klisterlappen har jag sett på alla 21 tumsfälgar på MYP med vinterdäck monterade, när jag var i Norge förra veckan.

Tänkte verkligen på lappen när jag gick förbi bilarna och undrade varför man inte tog bort dem..

Så du kan nog vara lugn med att det inte är kopior i alla fall..
Känns inte som att de som gör kopior sätter på dessa lappar..
Screenshot_2024-01-03-10-05-23-42_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Teslarob
Inlägg: 60
Blev medlem: 31 maj 2023 21:42

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av Teslarob »

Ilduce77 skrev: 03 jan 2024 10:08
Den gula klisterlappen har jag sett på alla 21 tumsfälgar på MYP med vinterdäck monterade, när jag var i Norge förra veckan.

Tänkte verkligen på lappen när jag gick förbi bilarna och undrade varför man inte tog bort dem..

Så du kan nog vara lugn med att det inte är kopior i alla fall..
Känns inte som att de som gör kopior sätter på dessa lappar..
Förstår intr heller varför folk inte tar bort klisterlapparna. Det var det första jag gjorde
Användarvisningsbild
intrest3
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 16 mar 2022 20:33

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av intrest3 »

Per Amb skrev: 02 jan 2024 21:43
Avseende kopior så har jag plockat hem ett par uppsättningar smidda 20" och har även kvar mina original Uberturbine. Det finns inget sämre med de smidda jag plockat hem och det enda som skiljer är att kopiorna är aningen mattare i färgen. Sedan finns det de som säljer billigare kopior som inte är smidda som då blir känsligare för dåliga vägar.
Har du samma märkning på insidan av fälgen som original? Det vill säga tesla logga och lite siffror?

Ni som tror att det är stöldgods, varför tror ni det? Är det verkligen så många som blir av med sina fälgar som de som sälj på blocket?
MYP -24
MYP -22
BYD atto 3
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Kopior Uberturbine

Inlägg av Nogo »

Det är samma människor som inte kan ta emot swish-betalning. Samma människor som säljer hjul utan ha någon Tesla eller kan uppge sitt gamla regnummer. Samma människor som säljer sprillans nya Tesla-hjul om och om igen. Samma människor kommer med ursäkter att man har köpt dem av någon utan kvitto, kan/vill inte visa sitt kvitto och köper dem någonstans utomlands (de kostar lika mycket som i Sverige nya från Tesla oavsett land).

Så om du köpte från något av ovanstående så har du nog köpt stöldgods.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Skriv svar