Sida 1 av 1

Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)

Postat: 04 jan 2024 07:45
av Arctic Drifter
Efter 20 månader med vår Y är vi nöjda med det mesta, så även värmen/kylan. Sista dagarna har vi haft det lite bistert här i Norrbotten och jag upplever att vår Y inte klarar av att hålla värmen i kupén vid motorvägsfart.

Körde igår 8 mil med fart runt 110 km/h, värmen på max inklusive stolsvärmen. Så länge jag höll mig i tätort så fungerade värmen bra men när vi kom ut på motorvägen kyldes det av, bedömer att kupétemp låg på 17-18 grader trots inställning på 22. Vid destinationen stod jag ett tag i läge P och då kom värmen tillbaka.

Likadan upplevelse idag, höll mig då på 100 km/h för att se om det blev bättre men exakt samma upplevelse.

Förutsättningar:
Bilen klimatiserad genom att jag i god tid ställt in avresetid.
SOC: > 50 %
Utetemperatur: Lägst -38, högst -35, bedömd medeltemp ~-37
Endast hemmaladdning så ingen förkonditionering.

Värmepumpar är fantastiska saker men de briljerar ju inte effektmässigt när det är så här kallt. Finns det specificerat någonstans vad model Y mäktar med? Jag vill veta om det är något fel på min bil eller om jag bara ska acceptera att värmepaketet ger max X kW värmeeffekt och mitt värmebehov i scenariot ovan är 1,2 X.

Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)

Postat: 04 jan 2024 08:42
av BrooklynS
Hmmm, jag har märkt att förkonditionering av batteriet tar temporärt på värmeeffekten men häromdagen var då -37 grader inga problem att köra 22 mil i. Jag har värmen på 20 grader men märker såklart att den toppar ibland med stolsvärmen.

Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)

Postat: 04 jan 2024 08:47
av Arctic Drifter
BrooklynS skrev: 04 jan 2024 08:42
Hmmm, jag har märkt att förkonditionering av batteriet tar temporärt på värmeeffekten men häromdagen var då -37 grader inga problem att köra 22 mil i. Jag har värmen på 20 grader men märker såklart att den toppar ibland med stolsvärmen.
Ok, förra vintern var det ju mildare men där körde jag någon längre (> 25 mil) i -28 och upplevde inga som helst problem.

Har inte garage så bilen står ute, den har alltså inte varit helt upptinad sedan oktober :D
Tänkte börja med att ställa den i något garage så den får tina upp helt...

Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)

Postat: 04 jan 2024 08:54
av Timtim34
https://www.cell.com/joule/fulltext/S25 ... 0351-3#%20

Effektiviteten sjunker ju drastiskt men de har ju "endast" 30 minusgrader :D

Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)

Postat: 04 jan 2024 09:06
av bjornnilsson
Jag har så mycket is på backluckan nu att den inte orkar med att öppna sig själv (MS) och igår frös höger bakdörr fast för första gången i bilens historia. Behöver också hitta till ett varmgarage då min bil står ute året runt. Dock har vi rena värmeböljan i Västernorrland i jämförelse, endast -20 i skrivande stund.

Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)

Postat: 04 jan 2024 09:57
av ANLI
Vid uppvärmning innan färd vid -18 °C drog bilen ca 10 kW från batteriet.
Batterivärmningen utgör ca 3 kW på RWD så 7 kW till kupén.
Under -10 °C och ingen värme i batteriet är värmepumpens COP 1.
Ett PTC element är nog snabbare vid låg temperatur då ingen energiomvandling behövs.

Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)

Postat: 04 jan 2024 13:04
av AAKEE
ANLI skrev: 04 jan 2024 09:57
Vid uppvärmning innan färd vid -18 °C drog bilen ca 10 kW från batteriet.
Batterivärmningen utgör ca 3 kW på RWD så 7 kW till kupén.
Under -10 °C och ingen värme i batteriet är värmepumpens COP 1.
Ett PTC element är nog snabbare vid låg temperatur då ingen energiomvandling behövs.
Stämmer bra, min M3P drog 12-13 kW vid förkonditionering i jättekallt.

2x3kW för batterivärme från motorer + 6.5kW ungefär från värmepumpen i ”lossy mode” (arbetar inte som värmepump, utan ren 1:1).

Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)

Postat: 04 jan 2024 13:41
av Thed75
Apropå det. Jag har monterat en wellpapp i frontgallret vid långfärd i snöstorm och rejäla minusgrader. Borde bidra till mindre slask, sten och snö på kylare mm. Inte lika mycket kyla som dras in heller. Nån som vet om detta trick spelar nån roll?

Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)

Postat: 04 jan 2024 13:59
av tor-ake
Det sitter plastspjäll där som stänger och öppnar automatiskt så nyttan är begränsad. Men ingen skada heller så länge du plockar bort täckningen när det blir mildare eller under/efter en lång snabbladdningssession när bilen behöver bli av med värme från batteriet.

Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)

Postat: 04 jan 2024 15:52
av Arctic Drifter
AAKEE skrev: 04 jan 2024 13:04
ANLI skrev: 04 jan 2024 09:57
Vid uppvärmning innan färd vid -18 °C drog bilen ca 10 kW från batteriet.
Batterivärmningen utgör ca 3 kW på RWD så 7 kW till kupén.
Under -10 °C och ingen värme i batteriet är värmepumpens COP 1.
Ett PTC element är nog snabbare vid låg temperatur då ingen energiomvandling behövs.
Stämmer bra, min M3P drog 12-13 kW vid förkonditionering i jättekallt.

2x3kW för batterivärme från motorer + 6.5kW ungefär från värmepumpen i ”lossy mode” (arbetar inte som värmepump, utan ren 1:1).
Ok, tack för info! Den siffran jag sökte.

Är det då rimligt att 6,5-7,0 kW inte räcker för att hålla 20 grader i 100-110 km/h?
Det känns som det borde räcka... behöver nog kolla om det där spjället är öppet eller stängt.

Sedan jag skrev ursprungsinlägget har jag hunnit köra ytterligare en tripp, samma utfall igen men ännu kallare idag då jag inte fullt klimatiserade bilen innan avfärd.

Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)

Postat: 04 jan 2024 16:35
av AAKEE
Arctic Drifter skrev: 04 jan 2024 15:52
AAKEE skrev: 04 jan 2024 13:04
ANLI skrev: 04 jan 2024 09:57
Vid uppvärmning innan färd vid -18 °C drog bilen ca 10 kW från batteriet.
Batterivärmningen utgör ca 3 kW på RWD så 7 kW till kupén.
Under -10 °C och ingen värme i batteriet är värmepumpens COP 1.
Ett PTC element är nog snabbare vid låg temperatur då ingen energiomvandling behövs.
Stämmer bra, min M3P drog 12-13 kW vid förkonditionering i jättekallt.

2x3kW för batterivärme från motorer + 6.5kW ungefär från värmepumpen i ”lossy mode” (arbetar inte som värmepump, utan ren 1:1).
Ok, tack för info! Den siffran jag sökte.

Är det då rimligt att 6,5-7,0 kW inte räcker för att hålla 20 grader i 100-110 km/h?
Det känns som det borde räcka... behöver nog kolla om det där spjället är öppet eller stängt.

Sedan jag skrev ursprungsinlägget har jag hunnit köra ytterligare en tripp, samma utfall igen men ännu kallare idag då jag inte fullt klimatiserade bilen innan avfärd.
Min M3P och min MSP har hållt värmen med värmepump till -30/-35C .

De spjällen i fronten, om de fryser fast i öppet läge blir uppvärmningen dålig. Hände mig vid ett tillfälle med M3P. Kanske ngt sånt?

Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)

Postat: 05 jan 2024 08:41
av Arctic Drifter
AAKEE skrev: 04 jan 2024 16:35
Arctic Drifter skrev: 04 jan 2024 15:52
Ok, tack för info! Den siffran jag sökte.

Är det då rimligt att 6,5-7,0 kW inte räcker för att hålla 20 grader i 100-110 km/h?
Det känns som det borde räcka... behöver nog kolla om det där spjället är öppet eller stängt.

Sedan jag skrev ursprungsinlägget har jag hunnit köra ytterligare en tripp, samma utfall igen men ännu kallare idag då jag inte fullt klimatiserade bilen innan avfärd.
Min M3P och min MSP har hållt värmen med värmepump till -30/-35C .

De spjällen i fronten, om de fryser fast i öppet läge blir uppvärmningen dålig. Hände mig vid ett tillfälle med M3P. Kanske ngt sånt?
Jo jag ska kika på det, antar att det är nr 5 nedan som gäller(?):
2023-01-05.png
5 - ACTIVE GRILLE SHUTTER - ASSEMBLY - 1634325-00-A/1640666-00-A

Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)

Postat: 05 jan 2024 09:41
av AAKEE
Arctic Drifter skrev: 05 jan 2024 08:41
AAKEE skrev: 04 jan 2024 16:35
Arctic Drifter skrev: 04 jan 2024 15:52
Ok, tack för info! Den siffran jag sökte.

Är det då rimligt att 6,5-7,0 kW inte räcker för att hålla 20 grader i 100-110 km/h?
Det känns som det borde räcka... behöver nog kolla om det där spjället är öppet eller stängt.

Sedan jag skrev ursprungsinlägget har jag hunnit köra ytterligare en tripp, samma utfall igen men ännu kallare idag då jag inte fullt klimatiserade bilen innan avfärd.
Min M3P och min MSP har hållt värmen med värmepump till -30/-35C .

De spjällen i fronten, om de fryser fast i öppet läge blir uppvärmningen dålig. Hände mig vid ett tillfälle med M3P. Kanske ngt sånt?
Jo jag ska kika på det, antar att det är nr 5 nedan som gäller(?):
2023-01-05.png

5 - ACTIVE GRILLE SHUTTER - ASSEMBLY - 1634325-00-A/1640666-00-A
Ja, det sitter två klaffar i framkant. Tidigt när värmepumpen kom var det ofta problem medklaffarna, men Tesla införde någon gunktion att de cyklar sig för att inte fastna.
Men är bilen ute länge eller man kör in snö kan det nog strula ändå