Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)
Moderator: Redaktion
-
- Teslaägare
- Inlägg: 939
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)
Efter 20 månader med vår Y är vi nöjda med det mesta, så även värmen/kylan. Sista dagarna har vi haft det lite bistert här i Norrbotten och jag upplever att vår Y inte klarar av att hålla värmen i kupén vid motorvägsfart.
Körde igår 8 mil med fart runt 110 km/h, värmen på max inklusive stolsvärmen. Så länge jag höll mig i tätort så fungerade värmen bra men när vi kom ut på motorvägen kyldes det av, bedömer att kupétemp låg på 17-18 grader trots inställning på 22. Vid destinationen stod jag ett tag i läge P och då kom värmen tillbaka.
Likadan upplevelse idag, höll mig då på 100 km/h för att se om det blev bättre men exakt samma upplevelse.
Förutsättningar:
Bilen klimatiserad genom att jag i god tid ställt in avresetid.
SOC: > 50 %
Utetemperatur: Lägst -38, högst -35, bedömd medeltemp ~-37
Endast hemmaladdning så ingen förkonditionering.
Värmepumpar är fantastiska saker men de briljerar ju inte effektmässigt när det är så här kallt. Finns det specificerat någonstans vad model Y mäktar med? Jag vill veta om det är något fel på min bil eller om jag bara ska acceptera att värmepaketet ger max X kW värmeeffekt och mitt värmebehov i scenariot ovan är 1,2 X.
Körde igår 8 mil med fart runt 110 km/h, värmen på max inklusive stolsvärmen. Så länge jag höll mig i tätort så fungerade värmen bra men när vi kom ut på motorvägen kyldes det av, bedömer att kupétemp låg på 17-18 grader trots inställning på 22. Vid destinationen stod jag ett tag i läge P och då kom värmen tillbaka.
Likadan upplevelse idag, höll mig då på 100 km/h för att se om det blev bättre men exakt samma upplevelse.
Förutsättningar:
Bilen klimatiserad genom att jag i god tid ställt in avresetid.
SOC: > 50 %
Utetemperatur: Lägst -38, högst -35, bedömd medeltemp ~-37
Endast hemmaladdning så ingen förkonditionering.
Värmepumpar är fantastiska saker men de briljerar ju inte effektmässigt när det är så här kallt. Finns det specificerat någonstans vad model Y mäktar med? Jag vill veta om det är något fel på min bil eller om jag bara ska acceptera att värmepaketet ger max X kW värmeeffekt och mitt värmebehov i scenariot ovan är 1,2 X.
Senast redigerad av Arctic Drifter, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model Y Performance
Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)
Hmmm, jag har märkt att förkonditionering av batteriet tar temporärt på värmeeffekten men häromdagen var då -37 grader inga problem att köra 22 mil i. Jag har värmen på 20 grader men märker såklart att den toppar ibland med stolsvärmen.
Tesla Y LR -22 EAP
-
- Teslaägare
- Inlägg: 939
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)
Ok, förra vintern var det ju mildare men där körde jag någon längre (> 25 mil) i -28 och upplevde inga som helst problem.
Har inte garage så bilen står ute, den har alltså inte varit helt upptinad sedan oktober
Tänkte börja med att ställa den i något garage så den får tina upp helt...
Tesla Model Y Performance
Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)
https://www.cell.com/joule/fulltext/S25 ... 0351-3#%20
Effektiviteten sjunker ju drastiskt men de har ju "endast" 30 minusgrader
Effektiviteten sjunker ju drastiskt men de har ju "endast" 30 minusgrader
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1163
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)
Jag har så mycket is på backluckan nu att den inte orkar med att öppna sig själv (MS) och igår frös höger bakdörr fast för första gången i bilens historia. Behöver också hitta till ett varmgarage då min bil står ute året runt. Dock har vi rena värmeböljan i Västernorrland i jämförelse, endast -20 i skrivande stund.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)
Vid uppvärmning innan färd vid -18 °C drog bilen ca 10 kW från batteriet.
Batterivärmningen utgör ca 3 kW på RWD så 7 kW till kupén.
Under -10 °C och ingen värme i batteriet är värmepumpens COP 1.
Ett PTC element är nog snabbare vid låg temperatur då ingen energiomvandling behövs.
Batterivärmningen utgör ca 3 kW på RWD så 7 kW till kupén.
Under -10 °C och ingen värme i batteriet är värmepumpens COP 1.
Ett PTC element är nog snabbare vid låg temperatur då ingen energiomvandling behövs.
M3 RWD -22
Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)
Stämmer bra, min M3P drog 12-13 kW vid förkonditionering i jättekallt.ANLI skrev: ↑04 jan 2024 09:57Vid uppvärmning innan färd vid -18 °C drog bilen ca 10 kW från batteriet.
Batterivärmningen utgör ca 3 kW på RWD så 7 kW till kupén.
Under -10 °C och ingen värme i batteriet är värmepumpens COP 1.
Ett PTC element är nog snabbare vid låg temperatur då ingen energiomvandling behövs.
2x3kW för batterivärme från motorer + 6.5kW ungefär från värmepumpen i ”lossy mode” (arbetar inte som värmepump, utan ren 1:1).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)
Apropå det. Jag har monterat en wellpapp i frontgallret vid långfärd i snöstorm och rejäla minusgrader. Borde bidra till mindre slask, sten och snö på kylare mm. Inte lika mycket kyla som dras in heller. Nån som vet om detta trick spelar nån roll?
Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)
Det sitter plastspjäll där som stänger och öppnar automatiskt så nyttan är begränsad. Men ingen skada heller så länge du plockar bort täckningen när det blir mildare eller under/efter en lång snabbladdningssession när bilen behöver bli av med värme från batteriet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
- Teslaägare
- Inlägg: 939
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)
Ok, tack för info! Den siffran jag sökte.AAKEE skrev: ↑04 jan 2024 13:04Stämmer bra, min M3P drog 12-13 kW vid förkonditionering i jättekallt.ANLI skrev: ↑04 jan 2024 09:57Vid uppvärmning innan färd vid -18 °C drog bilen ca 10 kW från batteriet.
Batterivärmningen utgör ca 3 kW på RWD så 7 kW till kupén.
Under -10 °C och ingen värme i batteriet är värmepumpens COP 1.
Ett PTC element är nog snabbare vid låg temperatur då ingen energiomvandling behövs.
2x3kW för batterivärme från motorer + 6.5kW ungefär från värmepumpen i ”lossy mode” (arbetar inte som värmepump, utan ren 1:1).
Är det då rimligt att 6,5-7,0 kW inte räcker för att hålla 20 grader i 100-110 km/h?
Det känns som det borde räcka... behöver nog kolla om det där spjället är öppet eller stängt.
Sedan jag skrev ursprungsinlägget har jag hunnit köra ytterligare en tripp, samma utfall igen men ännu kallare idag då jag inte fullt klimatiserade bilen innan avfärd.
Tesla Model Y Performance
Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)
Min M3P och min MSP har hållt värmen med värmepump till -30/-35C .Arctic Drifter skrev: ↑04 jan 2024 15:52Ok, tack för info! Den siffran jag sökte.AAKEE skrev: ↑04 jan 2024 13:04Stämmer bra, min M3P drog 12-13 kW vid förkonditionering i jättekallt.ANLI skrev: ↑04 jan 2024 09:57Vid uppvärmning innan färd vid -18 °C drog bilen ca 10 kW från batteriet.
Batterivärmningen utgör ca 3 kW på RWD så 7 kW till kupén.
Under -10 °C och ingen värme i batteriet är värmepumpens COP 1.
Ett PTC element är nog snabbare vid låg temperatur då ingen energiomvandling behövs.
2x3kW för batterivärme från motorer + 6.5kW ungefär från värmepumpen i ”lossy mode” (arbetar inte som värmepump, utan ren 1:1).
Är det då rimligt att 6,5-7,0 kW inte räcker för att hålla 20 grader i 100-110 km/h?
Det känns som det borde räcka... behöver nog kolla om det där spjället är öppet eller stängt.
Sedan jag skrev ursprungsinlägget har jag hunnit köra ytterligare en tripp, samma utfall igen men ännu kallare idag då jag inte fullt klimatiserade bilen innan avfärd.
De spjällen i fronten, om de fryser fast i öppet läge blir uppvärmningen dålig. Hände mig vid ett tillfälle med M3P. Kanske ngt sånt?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Teslaägare
- Inlägg: 939
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)
Jo jag ska kika på det, antar att det är nr 5 nedan som gäller(?): 5 - ACTIVE GRILLE SHUTTER - ASSEMBLY - 1634325-00-A/1640666-00-AAAKEE skrev: ↑04 jan 2024 16:35Min M3P och min MSP har hållt värmen med värmepump till -30/-35C .Arctic Drifter skrev: ↑04 jan 2024 15:52Ok, tack för info! Den siffran jag sökte.
Är det då rimligt att 6,5-7,0 kW inte räcker för att hålla 20 grader i 100-110 km/h?
Det känns som det borde räcka... behöver nog kolla om det där spjället är öppet eller stängt.
Sedan jag skrev ursprungsinlägget har jag hunnit köra ytterligare en tripp, samma utfall igen men ännu kallare idag då jag inte fullt klimatiserade bilen innan avfärd.
De spjällen i fronten, om de fryser fast i öppet läge blir uppvärmningen dålig. Hände mig vid ett tillfälle med M3P. Kanske ngt sånt?
Tesla Model Y Performance
Re: Kapacitet på värmepaketet när det är kallt (under -30 C)
Ja, det sitter två klaffar i framkant. Tidigt när värmepumpen kom var det ofta problem medklaffarna, men Tesla införde någon gunktion att de cyklar sig för att inte fastna.Arctic Drifter skrev: ↑05 jan 2024 08:41Jo jag ska kika på det, antar att det är nr 5 nedan som gäller(?):AAKEE skrev: ↑04 jan 2024 16:35Min M3P och min MSP har hållt värmen med värmepump till -30/-35C .Arctic Drifter skrev: ↑04 jan 2024 15:52Ok, tack för info! Den siffran jag sökte.
Är det då rimligt att 6,5-7,0 kW inte räcker för att hålla 20 grader i 100-110 km/h?
Det känns som det borde räcka... behöver nog kolla om det där spjället är öppet eller stängt.
Sedan jag skrev ursprungsinlägget har jag hunnit köra ytterligare en tripp, samma utfall igen men ännu kallare idag då jag inte fullt klimatiserade bilen innan avfärd.
De spjällen i fronten, om de fryser fast i öppet läge blir uppvärmningen dålig. Hände mig vid ett tillfälle med M3P. Kanske ngt sånt?
2023-01-05.png
5 - ACTIVE GRILLE SHUTTER - ASSEMBLY - 1634325-00-A/1640666-00-A
Men är bilen ute länge eller man kör in snö kan det nog strula ändå
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5