Behöver ett snabbt råd

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Behöver ett snabbt råd

Inlägg av Jonas H »

Har fått tag på en S85D med tillverkningsdatum 2015. Denna hamnar på ungefär 5000 kr / månad i förmån inklusive tillval. Den saknar dock bakåtvända säten som hela tiden känts som ett självklart val för mig med 3 barn (3 månader, 4 år och 7 år). Hade jag haft två barn hade jag inte tvekat på att ta denna bil (även om jag gärna haft 7 sits även då).

Som jag nu specat min bil med 2016 datum så hamnar förmånen på ungefär 7500 kr/månad inklusive 7 sits. Är ju ganska stor skillnad och jag börjar plötsligt fundera på om man kanske klarar sig utan? Kommer man ångra sig bittert?

Har pratat med Tesla och detta med eftermontering låter väldigt "luddigt" och utan några riktigt klara besked. Det kan kanske gå, men kan också kosta väldigt mycket fick jag till svar :?

Behöver bestämma mig för bilen snarast så tacksam för lite input från er som har dessa säten eller inte och liknande familjesituation.

Vet att jag tidigare haft upp denna fråga om just bakåtvända säten, så kanske är lite "tjatig" men då har det aldrig varit tal om att INTE ha dessa som tillval :)
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Re: Behöver ett snabbt råd

Inlägg av Jonas H »

Skall jag för övrigt ha en bil för 5000 i förmån med tillverkningsår 2016 och bakåtvända säten så får jag gå på en S70 utan något annat tillval. MYCKET bil för pengarna med andra ord
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Vi har ungefär samma ålder på barnen, 7 år, 5 år och 9 månader. Med den äldsta på bälteskudde i mitten så går alla tre in i baksätet.

Var ute och mätte för att byta från babyskydd till större bakåtvänd stol igår, och det ser också ut att fungera bra. Så lite mer pyssel, men å andra sidan får du lite mer lastutrymme utan extrasäten.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
mikl
Teslaägare

Inlägg av mikl »

Jag har inte tre barn men jag hade gått på den utan. Baksätet är ju väldigt rymligt i Teslan.
Beställd Model X Long Range
Såld Model X 90D 2016
Såld Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Har två barn, 3+6år. Vi använder 3:dje raden varje dag. Fantastiskt bra, men det är klart att skiljer det så mycket i pris hade jag nog gått på den utan ändå!
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Har 7 säten och de bakåtvända är mycket bra att ha. Ovärdeliga ibland.
Går det inte att eftermontera?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jonas H skrev:
Har pratat med Tesla och detta med eftermontering låter väldigt "luddigt" och utan några riktigt klara besked. Det kan kanske gå, men kan också kosta väldigt mycket fick jag till svar :?
Niclas skrev:
Har 7 säten och de bakåtvända är mycket bra att ha. Ovärdeliga ibland.
Går det inte att eftermontera?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Jag har fått offert på ca 30tkr av Tesla för eftermontering av tredje raden!
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Alx skrev:
Jag har fått offert på ca 30tkr av Tesla för eftermontering av tredje raden!

Vars fick du den offerten? Inte från Göteborg antar jag?

Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Dem sätena kommer alltså kosta dig 36*2500*0.55=49500kr i den nya bilen, ni kommer få plats utan dem 2 sätena men det blir mycket roligare med dem måste jag säga. Antag att du får dem eftermonterade för 30kkr så blir det iaf 20kkr besparing mot den nya bilen.

Tar du någon risk med restvärdet? Om så kommer nog denna bil ha högre risk gissar jag då du inte har samma garantier på batteri (4 istället för 8år) mm.
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

kangru skrev:
Dem sätena kommer alltså kosta dig 36*2500*0.55=49500kr i den nya bilen, ni kommer få plats utan dem 2 sätena men det blir mycket roligare med dem måste jag säga. Antag att du får dem eftermonterade för 30kkr så blir det iaf 20kkr besparing mot den nya bilen.

Tar du någon risk med restvärdet? Om så kommer nog denna bil ha högre risk gissar jag då du inte har samma garantier på batteri (4 istället för 8år) mm.

Bilen är fabriksny så ingen risk med andrahandsvärde

Användarvisningsbild
Fuelman
Teslaägare

Inlägg av Fuelman »

Är det tillverkningsår eller leveransdatum som är styrande för förmånsvärdet?
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Fuelman skrev:
Är det tillverkningsår eller leveransdatum som är styrande för förmånsvärdet?

Tillverkningsår

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

kangru skrev:
Varför skulle det bara vara 4 års batterigaranti på bilen som är tillverkad 2015?
Alla bilar har väl 8 års batterigaranti räknat från första registreringen?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Jag har fått på ca 30.000 från Upplands väsby för bakåtvända stolar
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Om det går att eftermontera eller inte beror på om man har den extra förstärkningen. Jag vet inte när den monterades oavsett om man beställde bakåtvända stolar eller inte, eller om det görs på alla nya bilar nu.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

Bilar med 7 säten har några små extra fästpunkter på vardera sida (vid stötdämpar väggen). Sedan är den även förstärkt har jag hört. Jag har det på min bil iaf.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag frågade i somras vid Infra city och fick ett väldigt specifikt pris på en tia när. Kommer inte ihåg exakt vad det var men runt 25 tkr. Min är tillverkad mars 2015
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jag har tre barn i ungefär samma åldrar som du (6mån, 4år och 7år) - har inte bakåtvända baksäten och vill heller inte ha det.
Bilen är väldigt rymlig och alla fem sitter bra i de vanliga fem platserna - Teslan är bredare än många andra bilar på marknaden så det är gott om plats.

De få gångerna som hela familjen åker i bilen samtidigt så är vi på långresa, och behöver då allt förvaringsutrymme vi kan få. De bakåtvända barnstolarna tar hela nederdelen i nedfällt läge, och i uppfällt läge upptas hela bagaget av barnen som sitter där bak.
Jag ser därför inte när vi skulle få nytta av de bakåtvända stolarna, annat än för skojs skull på kortturer när vi inte behöver använda bagaget.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Herr X skrev:
Jag har tre barn i ungefär samma åldrar som du (6mån, 4år och 7år) - har inte bakåtvända baksäten och vill heller inte ha det.
Bilen är väldigt rymlig och alla fem sitter bra i de vanliga fem platserna - Teslan är bredare än många andra bilar på marknaden så det är gott om plats.

De få gångerna som hela familjen åker i bilen samtidigt så är vi på långresa, och behöver då allt förvaringsutrymme vi kan få. De bakåtvända barnstolarna tar hela nederdelen i nedfällt läge, och i uppfällt läge upptas hela bagaget av barnen som sitter där bak.
Jag ser därför inte när vi skulle få nytta av de bakåtvända stolarna, annat än för skojs skull på kortturer när vi inte behöver använda bagaget.
Nu tänker du inte på oss lyckliga med en gigantisk frunk :lol:
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
sanderik
Teslaägare

Inlägg av sanderik »

Har barn 1, 3 och 5 år och använder således framtårvänd stol, bakåtvänd stol samt babyskydd. Jämför jag utrymmet med min andra bil (audi A6 från 2014) så upplever jag att utrymmena är likvärdiga frånsett att sätena "lutar" mot mitten vilket gör det ganska svårt att få i bältet på den framåtvända stolen. Detta då stolen hamnar över bältesspännet. Vet inte om det beror på att jag har valt next-gen säten som kanske är mer skålade än standardsätet. Tänkte laborera med att lägga under en handduk eller liknande för att få ut stolen lite närmare kanten. Visserligen är baksätet väldigt brett men eftersom sidostolparna lutar rätt kraftigt inåt så är sätena placerade rätt mycket mot mitten. Frun (som oftast får sitta i mitten bak) tycker insteget är likvärdigt A6-an men att sätet är lite obekvämt lågt.

Håller med föregående talare att jag prioriterar lastutrymmet före den extra sätesraden de gånger alla ska åka i bilen vilket även oftast innebär mycket packning.

För mej var det viktigt att maximera körsträckan, hålla nere förmånsvärdet och maximera packutrymmena så det blev bakhjulsdrift och glastak (för takboxen) som enda tillval, typ.

för övrigt: leve frunken!
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare

Inlägg av 100procent »

Att eftermontera tredje raden är nog svårt för Tesla om de inte vill "fuska" till det.

Har för mig att en bil med tredje raden är förstärkt i ramen för att göra bilen säkrare vid kollision där bak.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

100procent skrev:
Att eftermontera tredje raden är nog svårt för Tesla om de inte vill "fuska" till det.

Har för mig att en bil med tredje raden är förstärkt i ramen för att göra bilen säkrare vid kollision där bak.
Nä Tesla fuskar inte till det.
Förstärkningen för tredje sätesraden sätts enligt uppgift in på alla bilar som tillverkas numera. Så det är tillverkningsdatumet som avgör om det går att eftermontera eller ej.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
100procent
Teslaägare

Inlägg av 100procent »

Nicke Nyfiken skrev:
100procent skrev:

Förstärkningen för tredje sätesraden sätts enligt uppgift in på alla bilar som tillverkas numera. Så det är tillverkningsdatumet som avgör om det går att eftermontera eller ej.
Jaha :O Tack för info!
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Nicke Nyfiken skrev:
100procent skrev:

Balken sitter bultad i karossen så den är inga problem att eftermontera. Tror inte att den sitter på alla bilar då jag har svårt att tro att Tesla skruvar dit den i onödan på de bilar som inte behöver den. På min bil tillverkad 2015 finns den inte.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Skriv svar