Seimawn skrev: ↑17 jan 2024 18:26
Batteriet tar ju stryk av att laddas ur helt..
Nej, stora batteriet tar inte stryk. Återkommer till det.
När det stora batteriet stängs ned laddas inte längre LV-batteriet, som i sin tur kan ta skada.
Ditt blybatteri torde behöva bytas efter det här om bilen stängs ned pga låg SOC, spara skärmdumpar och prata helst med tesla imorrn.
Det är såklart tesla som måste stå för byte av blybatteriet om de låter bilen stänga ned.
Ett lithiumbatteri däremot mår bättre ju lägre SOC man har ned till 0% SOC (vilket i sig inte är helt tomt, utan där batteritillverkaren säger att man ska sluta urladda batteriet, fortfarande på den safe-a sidan om [dåligt]).
Tesla kör med 4.5% buffer under 0% på skärmen, så när du läser 0% är det egentligen 4.5% riktig SOC.
Batteriet är jättesafe ned till riktiga 0%.
Det finns ingen risk för stora batteriet med att dra ut batteriet till 0% på skärmen.
När stora batteriet når minsta säkra spänningsnivå, stänger BMS ned batteriet som då kopplas ifrån bilen.
Det stora batteriet är fortfarande på en väldigt safe nivå, och det skulle ta månader för batteriet att nå någon obra nivå.
Bilden visar hur ett Panasonic 18650 NCA-kemi degraderas av tiden, tenperaturen och SOC. Notera att 0% biter minst hårt.
Om man tycker att det känns olustigt med ett random panasonic är här liknande test på celler de fakto plockade ur en nästan ny model S (ungefär 2017).
Notera att 0% är bäst även här.
Det ovan beskrivna är data från forskning.
Det finns grymt mycket forskning om detta och forskningen är väldigt enig i sina resultat avseende detta så det finns helt enkelt ingen tvekan om att det är så det är.
Det intressanta är att det som ofta sägs i forum och Facebookgrupperna är helt stick i stäv med forskningen.
Det finns faktiskt inget stöd i forskningen för nästan allt man hör i forumen, så grunden är att har man hört något så är det mest troligt fel.
-Batterierna degraderas absolut inte minst vid 80%.
-100% är inte i närheten av så dåligt som ryktet gör gällande, så att man måste köra direkt är helt fel. I de flesta fall är 100% jämförbart med degraderingen vid 80% och i vissa fall är 100% mindre dåligt än 80%.
-Under 20% är inte alls dåligt för batteriet som folk tror.