Bidraget motsvarar väl inte ens vad norrmännen får i rabatt tack vare momsfriheten? Ja, på billigare bilar kanske.
Tja, marginell skillnad, gäller ju bara bilar upp till 600k i Norge och med 0% ränta så var den totala subventionen mycket högre än i Norge.
Men det riktigt uppseendeväckande var ju såklart 65% åter.
Köper man som småföretagare Model Y för 700.000:- så får man alltså 455.000:- tillbaka och betalar 245.000:- för bilen!
Nästan rätt, momsfritt upp till 500.000 i Norge på elbilar, full moms på belopp över 500.000. Dock får alla betala viktavgift, men elbilar får 500kg bottenavdrag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Bidraget motsvarar väl inte ens vad norrmännen får i rabatt tack vare momsfriheten? Ja, på billigare bilar kanske.
Tja, marginell skillnad, gäller ju bara bilar upp till 600k i Norge och med 0% ränta så var den totala subventionen mycket högre än i Norge.
Men det riktigt uppseendeväckande var ju såklart 65% åter.
Köper man som småföretagare Model Y för 700.000:- så får man alltså 455.000:- tillbaka och betalar 245.000:- för bilen!
Nästan rätt, momsfritt upp till 500.000 i Norge på elbilar, full moms på belopp över 500.000. Dock får alla betala viktavgift, men elbilar får 500kg bottenavdrag.
En annan skillnad mellan Norge och Malta är ju BNP per capita.
Ju längre ner på den listan länder står, ju mer subventioner behövs väl för att få samma resultat?
Samtidigt lägger ju Malta större del av sina tillgångar på elbilsubventioner än vad Norge gör. Hur många företag på Malta kan utnyttja subventionen?
Verkar vara en toppenidé. Malta är som gjort för elbilar. Med tanke på öns storlek så borde de flesta inte behöva ladda ner än en gång i veckan. När vi var där så körde vi 30 mil på en vecka! Hoppas nu bara de kommer igång med mer solenergi istället för att elda importerad naturgas.
Verkar vara en toppenidé. Malta är som gjort för elbilar. Med tanke på öns storlek så borde de flesta inte behöva ladda ner än en gång i veckan. När vi var där så körde vi 30 mil på en vecka! Hoppas nu bara de kommer igång med mer solenergi istället för att elda importerad naturgas.
Håller helt med. Räckvidden är aldrig ett problem överhuvudtaget!
Faktum är att det exploderar med solceller nu också. Både privathus och solfarmer. Generösa bidrag även för detta. Dock verkar de fortfarande inte ha listat ut hur det ska göras för flerfamiljshus.
En annan skillnad mellan Norge och Malta är ju BNP per capita.
Ju längre ner på den listan länder står, ju mer subventioner behövs väl för att få samma resultat?
Samtidigt lägger ju Malta större del av sina tillgångar på elbilsubventioner än vad Norge gör. Hur många företag på Malta kan utnyttja subventionen?
BNP per capita och faktiskt köpkraft är nog inte alltid så väl korrelerat, men visst för privatpersoner är det säkert en faktor.
Det extrema här är ju dock bidraget till företag. Med tanke på allt utländskt företagande på Malta så tror jag faktiskt inte skillnaderna är så stora.
Bidraget motsvarar väl inte ens vad norrmännen får i rabatt tack vare momsfriheten? Ja, på billigare bilar kanske.
Tja, marginell skillnad, gäller ju bara bilar upp till 600k i Norge och med 0% ränta så var den totala subventionen mycket högre än i Norge.
Men det riktigt uppseendeväckande var ju såklart 65% åter.
Köper man som småföretagare Model Y för 700.000:- så får man alltså 455.000:- tillbaka och betalar 245.000:- för bilen!
Inte riktigt så bra. Det var väl upp till 40k Euro?
Mmmm. Man får bara 453.886:- tillbaka och får betala 246.114:- i det exemplet. Vilken dramatisk skillnad
Fascinerande att inte en enda i tråden tycks vara det minsta förvånad över den extrema subventionen, utan fastnar i en massa detaljer
Jag tror att Malta är så udda för de flesta av oss att man mest ser siffrorna och rycker på axlarna med ett "jaha" om du förstår vad jag menar. Du har ju kopplingar till Malta och då blir det en annan sak.
Ni skrev att det var till småföretagare, kan det vara så att det finns begränsningar mot företag ägda av utlänningar också?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Dom kör väl på fel sida vägen.
Men ja, mindre öar är ju lämpliga att elektrifiera ASAP.
Samma här på Bali. BYD Seagull vore perfekt, lagom liten så man tar sig fram på alla trånga gator och billig så man inte behöver bry sig om skrapmärken.
Ni skrev att det var till småföretagare, kan det vara så att det finns begränsningar mot företag ägda av utlänningar också?
65% till småföretagare, 55% till "medium" och 45% till "large" tror jag det var.
På Malta är diskrimineringen mot den egna befolkningen... Driver malteser bolag så får de skatta 35% på vinsten. Har bolaget enbart utländska ägare så är skatten 5%.
Bidraget motsvarar väl inte ens vad norrmännen får i rabatt tack vare momsfriheten? Ja, på billigare bilar kanske.
Tja, marginell skillnad, gäller ju bara bilar upp till 600k i Norge och med 0% ränta så var den totala subventionen mycket högre än i Norge.
Men det riktigt uppseendeväckande var ju såklart 65% åter.
Köper man som småföretagare Model Y för 700.000:- så får man alltså 455.000:- tillbaka och betalar 245.000:- för bilen!
Inte riktigt så bra. Det var väl upp till 40k Euro?
Mmmm. Man får bara 453.886:- tillbaka och får betala 246.114:- i det exemplet. Vilken dramatisk skillnad
Fascinerande att inte en enda i tråden tycks vara det minsta förvånad över den extrema subventionen, utan fastnar i en massa detaljer
Hmm, sorry. Jag misstolkade ditt första inlägg och uppfattade det som att det var maximalt 65% av 40k Euro, och då hade det ju varit en väsentlig skillnad. Läste lite fort och fel helt enkelt.
Helt enig med att det är en galet stor subventionering
Bidraget motsvarar väl inte ens vad norrmännen får i rabatt tack vare momsfriheten? Ja, på billigare bilar kanske.
Tja, marginell skillnad, gäller ju bara bilar upp till 600k i Norge och med 0% ränta så var den totala subventionen mycket högre än i Norge.
Men det riktigt uppseendeväckande var ju såklart 65% åter.
Köper man som småföretagare Model Y för 700.000:- så får man alltså 455.000:- tillbaka och betalar 245.000:- för bilen!
Inte riktigt så bra. Det var väl upp till 40k Euro?
Mmmm. Man får bara 453.886:- tillbaka och får betala 246.114:- i det exemplet. Vilken dramatisk skillnad
Fascinerande att inte en enda i tråden tycks vara det minsta förvånad över den extrema subventionen, utan fastnar i en massa detaljer
Hmm, sorry. Jag misstolkade ditt första inlägg och uppfattade det som att det var maximalt 65% av 40k Euro, och då hade det ju varit en väsentlig skillnad. Läste lite fort och fel helt enkelt.
Helt enig med att det är en galet stor subventionering