80 edays
Moderator: Redaktion
80 edays
Jag har tidigare pratat om att jag drömmer om att köra min kommande Model X till Kina och Thailand. Nu har färdplaner m.m. lagts upp för 2016 års 80 edays på http://www.80edays.com/ och där finns tre olika alternativa vägar som ska köras. Tyvärr är det lite politiskt ostabilt mellan Europa och Kina vilket gör att det tyvärr inte finns någon bra väg ännu. Själv vill jag undvika Ryssland men det krävs nog då att Kina går in och säkrar upp en väg genom norra Pakistan eller alternativ väg genom flera *istan-länder.
Är lite nyfiken på om Tesla kommer att anpassa kommande Superchargers för denna tävling då de är med och sponsrar den och nästan alla ska köra en Tesla av någon modell. Tänker främst på de i Turkiet och östra Europa.
Det kommer hur som helst bli intressant att följa tävlingen. Är det någon här som till och med ska eller funderar på att vara med på den?
Kanske skulle man vara med 2020...
Är lite nyfiken på om Tesla kommer att anpassa kommande Superchargers för denna tävling då de är med och sponsrar den och nästan alla ska köra en Tesla av någon modell. Tänker främst på de i Turkiet och östra Europa.
Det kommer hur som helst bli intressant att följa tävlingen. Är det någon här som till och med ska eller funderar på att vara med på den?
Kanske skulle man vara med 2020...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 80 edays
Hur häftigt som helst! Tyvärr uteslutet att vara med, men det ska bli riktigt kul att följa 

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Kolla mongol rally.
http://teamdetour.betsafe.com/
Det är ganska dåliga vägar på sina ställen. Terrängdäck är en fördel. Men det farligaste är tydligen trafiken i vissa tätbefolkade områden.
http://teamdetour.betsafe.com/
Det är ganska dåliga vägar på sina ställen. Terrängdäck är en fördel. Men det farligaste är tydligen trafiken i vissa tätbefolkade områden.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Är det någon som har koll på vad budgeten bör vara på ett team enbart för logistiken osv? Klarar man sig med mindre än 1Msek?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag skulle helt klart tagit till vänster vid Wien och kört genom Slovakien och Polen till Vitryssland och sedan fortsatt via Minsk och Moskva.
Har Kina egna kontakter på Model S/SC eller är de som USA eller Europakontakten?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det är Europa-standarden med Mennekes. Det är endast USA och Japan som kör med den amerikanska. Europa, Asien och Australien kör med modifierad Mennekes.HelectriC skrev:Har Kina egna kontakter på Model S/SC eller är de som USA eller Europakontakten?
Ryssland vill jag undvika pga politiska och säkerhetsmässiga själ. Dock är flera av de andra länderna inte mycket bättre. Vägarna genom Ryssland efter Moskva är ju inte de bästa heller. Intressant länk till Mongolian Race dock. Jag hoppas att Tesla och Kina ser till att få upp Superchargers på så många ställen som möjligt. Det finns till och med några Superchargers (om det inte är Fastchargers) i Jordanien redan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om man tittar hur numreringen är på kartan skulle jag gissa att man åker väster ut eller?TiborBlomhall skrev:Jag skulle helt klart tagit till vänster vid Wien och kört genom Slovakien och Polen till Vitryssland och sedan fortsatt via Minsk och Moskva.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Ja, och därifrån genom Uzbekistan-Turkmenistan-Iran-Turkiet skulle fungera om man inte har betänkligheter mot att hänga i diktaturer, och inte är så sugen på att åka till USA senare i fallet Iran (USA kräver numera visum i passet av svenskar som varit i Iran 2011 eller senare, inte bara elektroniskt).Kalle skrev:Jag hade tagit vägen genom -istan länderna. Kashakstan hadde varit coolt
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- kanylbullen
- Teslaägare
Hur löser man det faktum att varken garanti eller försäkring gäller utanför Europa? Kan bli riktigt dyrt om bilen går sönder eller blir stulen...
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Går tyvärr inte undvika att vara i diktaturländer om man ska till Kina/Thailand.bylund skrev:Ja, och därifrån genom Uzbekistan-Turkmenistan-Iran-Turkiet skulle fungera om man inte har betänkligheter mot att hänga i diktaturer, och inte är så sugen på att åka till USA senare i fallet Iran (USA kräver numera visum i passet av svenskar som varit i Iran 2011 eller senare, inte bara elektroniskt).Kalle skrev:Jag hade tagit vägen genom -istan länderna. Kashakstan hadde varit coolt
Svensk försäkring gäller normalt hela vägen genom Ryssland och Iran (grönt kort-länder), men efter de länderna får man teckna en försäkring vid gränsen i de länder man passerar. Ofta är det dock mest trafikförsäkring (eller liknande) man tecknar då.kanylbullen skrev:Hur löser man det faktum att varken garanti eller försäkring gäller utanför Europa? Kan bli riktigt dyrt om bilen går sönder eller blir stulen...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
bara trafikförsäkring på en miljonbil? då blir det till att stå där med skägget i brevlådan när bilen är stulen av någon lokal förmågabylund skrev:Svensk försäkring gäller normalt hela vägen genom Ryssland och Iran (grönt kort-länder), men efter de länderna får man teckna en försäkring vid gränsen i de länder man passerar. Ofta är det dock mest trafikförsäkring (eller liknande) man tecknar då.kanylbullen skrev:Hur löser man det faktum att varken garanti eller försäkring gäller utanför Europa? Kan bli riktigt dyrt om bilen går sönder eller blir stulen...

Model 3-24/Polestar 3-24
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Iran är tydligen ett riktigt bra land enligt en som bilat till Indien flera gånger. Ryssland avrådes starkt från. Banditgäng härjar. De skulle mycket gärna köra runt i en ny Tesla.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- kanylbullen
- Teslaägare
Det finns ju andra typer av försäkringar...
Var i bilen gömmer man bäst ett handeldvapen så att det omöjligt hittas av eventuella tullare vid gränsövergångar?
Var i bilen gömmer man bäst ett handeldvapen så att det omöjligt hittas av eventuella tullare vid gränsövergångar?
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Frunken?kanylbullen skrev:Det finns ju andra typer av försäkringar...

Tänkte det sammaHammar skrev:Frunken?kanylbullen skrev:Det finns ju andra typer av försäkringar...

Var som helst sedan tar man hjälp av en fet plånbok...kanylbullen skrev:Det finns ju andra typer av försäkringar...

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Jag har faktiskt en plats bokad men kan tyvärr inte delta. Min plats är 7, dvs den har tillgång till sponsorpengar.
Officiellt pris är 25k EUR, inofficiellt kan jag släppa den för 15k, om någon är sugen..
Flera bilar kommer hela tiden att köra tillsammans, både för att det skall vara säkert och för att få större genomslag i lokala event längs vägen.
Tesla sponsrar inget, möjligen med adapters för europeiska bilar för amerikanska laddare.
Officiell budget är runt 65k med transport etc, innan sponsringspengar.
Genom Kina blir det i kolonn, med kinesiska representanter. Ett av teamen kommer från Kina och det känns som att de har lite power för att få grejor att hända.
Häftig resa blir det!
Officiellt pris är 25k EUR, inofficiellt kan jag släppa den för 15k, om någon är sugen..

Flera bilar kommer hela tiden att köra tillsammans, både för att det skall vara säkert och för att få större genomslag i lokala event längs vägen.
Tesla sponsrar inget, möjligen med adapters för europeiska bilar för amerikanska laddare.
Officiell budget är runt 65k med transport etc, innan sponsringspengar.
Genom Kina blir det i kolonn, med kinesiska representanter. Ett av teamen kommer från Kina och det känns som att de har lite power för att få grejor att hända.
Häftig resa blir det!
phasebox.se
P85D
P85D
Häftigt var ordet. Jag såg att något möte hade hållits på Tesla Motors lokaler och sedan kan jag tänka mig att de kanske kan bistå med lite extra service på vägen vid behov. Marknadsföringsmässigt är det ju rätt bra för Tesla att ett antal bilar tillverkade av dom drivna med el kör Jorden runt på 80 dagar.
Själv väntar jag minst 4 år innan jag funderar på det.
Själv väntar jag minst 4 år innan jag funderar på det.
Via Kina kanske det går att ta en sväng inom Kim och Pyongyang, har väl inte hänt så mycket på bilfronten där sen de stal ett gäng Volvo 240 från Sverige 

Model 3-24/Polestar 3-24
Det är väl ca 280 miljoner som de är skyldiga för Volvobilarna som visst fortfarande rullar...HelectriC skrev:Via Kina kanske det går att ta en sväng inom Kim och Pyongyang, har väl inte hänt så mycket på bilfronten där sen de stal ett gäng Volvo 240 från Sverige
2,6 miljarder påstår Aftonbladet och några andra.Svenssons skrev:Det är väl ca 280 miljoner som de är skyldiga för Volvobilarna som visst fortfarande rullar...HelectriC skrev:Via Kina kanske det går att ta en sväng inom Kim och Pyongyang, har väl inte hänt så mycket på bilfronten där sen de stal ett gäng Volvo 240 från Sverige
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19451305.ab
Sant, jag tänkte fel på en faktor 10 när jag räknade om beloppet €300 miljoner.bylund skrev:2,6 miljarder påstår Aftonbladet och några andra.Svenssons skrev:Det är väl ca 280 miljoner som de är skyldiga för Volvobilarna som visst fortfarande rullar...HelectriC skrev:Via Kina kanske det går att ta en sväng inom Kim och Pyongyang, har väl inte hänt så mycket på bilfronten där sen de stal ett gäng Volvo 240 från Sverige
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19451305.ab