Sida 1 av 2

80 edays

Postat: 04 feb 2016 00:27
av Svenssons
Jag har tidigare pratat om att jag drömmer om att köra min kommande Model X till Kina och Thailand. Nu har färdplaner m.m. lagts upp för 2016 års 80 edays på http://www.80edays.com/ och där finns tre olika alternativa vägar som ska köras. Tyvärr är det lite politiskt ostabilt mellan Europa och Kina vilket gör att det tyvärr inte finns någon bra väg ännu. Själv vill jag undvika Ryssland men det krävs nog då att Kina går in och säkrar upp en väg genom norra Pakistan eller alternativ väg genom flera *istan-länder.

Är lite nyfiken på om Tesla kommer att anpassa kommande Superchargers för denna tävling då de är med och sponsrar den och nästan alla ska köra en Tesla av någon modell. Tänker främst på de i Turkiet och östra Europa.

Det kommer hur som helst bli intressant att följa tävlingen. Är det någon här som till och med ska eller funderar på att vara med på den?



Kanske skulle man vara med 2020...

Re: 80 edays

Postat: 04 feb 2016 08:29
av pegs
Hur häftigt som helst! Tyvärr uteslutet att vara med, men det ska bli riktigt kul att följa :-)

Re: 80 edays

Postat: 04 feb 2016 10:00
av AGCF
Kolla mongol rally.

http://teamdetour.betsafe.com/

Det är ganska dåliga vägar på sina ställen. Terrängdäck är en fördel. Men det farligaste är tydligen trafiken i vissa tätbefolkade områden.

Re: 80 edays

Postat: 04 feb 2016 13:20
av kangru
Är det någon som har koll på vad budgeten bör vara på ett team enbart för logistiken osv? Klarar man sig med mindre än 1Msek?

Re: 80 edays

Postat: 04 feb 2016 13:51
av TiborBlomhall
Jag skulle helt klart tagit till vänster vid Wien och kört genom Slovakien och Polen till Vitryssland och sedan fortsatt via Minsk och Moskva.

Re: 80 edays

Postat: 04 feb 2016 15:05
av HelectriC
Har Kina egna kontakter på Model S/SC eller är de som USA eller Europakontakten?

Re: 80 edays

Postat: 04 feb 2016 15:56
av Svenssons
HelectriC skrev:
Har Kina egna kontakter på Model S/SC eller är de som USA eller Europakontakten?
Det är Europa-standarden med Mennekes. Det är endast USA och Japan som kör med den amerikanska. Europa, Asien och Australien kör med modifierad Mennekes.

Ryssland vill jag undvika pga politiska och säkerhetsmässiga själ. Dock är flera av de andra länderna inte mycket bättre. Vägarna genom Ryssland efter Moskva är ju inte de bästa heller. Intressant länk till Mongolian Race dock. Jag hoppas att Tesla och Kina ser till att få upp Superchargers på så många ställen som möjligt. Det finns till och med några Superchargers (om det inte är Fastchargers) i Jordanien redan.

Re: 80 edays

Postat: 04 feb 2016 20:11
av Pontus
TiborBlomhall skrev:
Jag skulle helt klart tagit till vänster vid Wien och kört genom Slovakien och Polen till Vitryssland och sedan fortsatt via Minsk och Moskva.
Om man tittar hur numreringen är på kartan skulle jag gissa att man åker väster ut eller?

Re: 80 edays

Postat: 05 feb 2016 16:16
av Kalle
Jag hade tagit vägen genom -istan länderna. Kashakstan hadde varit coolt :)

Re: 80 edays

Postat: 05 feb 2016 16:21
av bylund
Kalle skrev:
Jag hade tagit vägen genom -istan länderna. Kashakstan hadde varit coolt :)
Ja, och därifrån genom Uzbekistan-Turkmenistan-Iran-Turkiet skulle fungera om man inte har betänkligheter mot att hänga i diktaturer, och inte är så sugen på att åka till USA senare i fallet Iran (USA kräver numera visum i passet av svenskar som varit i Iran 2011 eller senare, inte bara elektroniskt).

Re: 80 edays

Postat: 05 feb 2016 16:54
av kanylbullen
Hur löser man det faktum att varken garanti eller försäkring gäller utanför Europa? Kan bli riktigt dyrt om bilen går sönder eller blir stulen...

Re: 80 edays

Postat: 05 feb 2016 17:04
av Svenssons
bylund skrev:
Kalle skrev:
Jag hade tagit vägen genom -istan länderna. Kashakstan hadde varit coolt :)
Ja, och därifrån genom Uzbekistan-Turkmenistan-Iran-Turkiet skulle fungera om man inte har betänkligheter mot att hänga i diktaturer, och inte är så sugen på att åka till USA senare i fallet Iran (USA kräver numera visum i passet av svenskar som varit i Iran 2011 eller senare, inte bara elektroniskt).
Går tyvärr inte undvika att vara i diktaturländer om man ska till Kina/Thailand.

Re: 80 edays

Postat: 05 feb 2016 17:05
av bylund
kanylbullen skrev:
Hur löser man det faktum att varken garanti eller försäkring gäller utanför Europa? Kan bli riktigt dyrt om bilen går sönder eller blir stulen...
Svensk försäkring gäller normalt hela vägen genom Ryssland och Iran (grönt kort-länder), men efter de länderna får man teckna en försäkring vid gränsen i de länder man passerar. Ofta är det dock mest trafikförsäkring (eller liknande) man tecknar då.

Re: 80 edays

Postat: 05 feb 2016 20:41
av HelectriC
bylund skrev:
kanylbullen skrev:
Hur löser man det faktum att varken garanti eller försäkring gäller utanför Europa? Kan bli riktigt dyrt om bilen går sönder eller blir stulen...
Svensk försäkring gäller normalt hela vägen genom Ryssland och Iran (grönt kort-länder), men efter de länderna får man teckna en försäkring vid gränsen i de länder man passerar. Ofta är det dock mest trafikförsäkring (eller liknande) man tecknar då.
bara trafikförsäkring på en miljonbil? då blir det till att stå där med skägget i brevlådan när bilen är stulen av någon lokal förmåga :o

Re: 80 edays

Postat: 05 feb 2016 20:52
av AGCF
Iran är tydligen ett riktigt bra land enligt en som bilat till Indien flera gånger. Ryssland avrådes starkt från. Banditgäng härjar. De skulle mycket gärna köra runt i en ny Tesla.

Re: 80 edays

Postat: 06 feb 2016 08:43
av kanylbullen
Det finns ju andra typer av försäkringar...

Var i bilen gömmer man bäst ett handeldvapen så att det omöjligt hittas av eventuella tullare vid gränsövergångar?

Re: 80 edays

Postat: 06 feb 2016 09:52
av Hammar
kanylbullen skrev:
Det finns ju andra typer av försäkringar...

Var i bilen gömmer man bäst ett handeldvapen så att det omöjligt hittas av eventuella tullare vid gränsövergångar?
Frunken? :mrgreen:

Re: 80 edays

Postat: 06 feb 2016 09:55
av vigge50
Hammar skrev:
kanylbullen skrev:
Det finns ju andra typer av försäkringar...

Var i bilen gömmer man bäst ett handeldvapen så att det omöjligt hittas av eventuella tullare vid gränsövergångar?
Frunken? :mrgreen:
Tänkte det samma :)

Re: 80 edays

Postat: 06 feb 2016 18:38
av Pontus
kanylbullen skrev:
Det finns ju andra typer av försäkringar...

Var i bilen gömmer man bäst ett handeldvapen så att det omöjligt hittas av eventuella tullare vid gränsövergångar?
Var som helst sedan tar man hjälp av en fet plånbok... :mrgreen:

Re: 80 edays

Postat: 07 feb 2016 00:47
av root
Jag har faktiskt en plats bokad men kan tyvärr inte delta. Min plats är 7, dvs den har tillgång till sponsorpengar.

Officiellt pris är 25k EUR, inofficiellt kan jag släppa den för 15k, om någon är sugen.. :)

Flera bilar kommer hela tiden att köra tillsammans, både för att det skall vara säkert och för att få större genomslag i lokala event längs vägen.

Tesla sponsrar inget, möjligen med adapters för europeiska bilar för amerikanska laddare.

Officiell budget är runt 65k med transport etc, innan sponsringspengar.

Genom Kina blir det i kolonn, med kinesiska representanter. Ett av teamen kommer från Kina och det känns som att de har lite power för att få grejor att hända.

Häftig resa blir det!

Re: 80 edays

Postat: 07 feb 2016 08:04
av Svenssons
Häftigt var ordet. Jag såg att något möte hade hållits på Tesla Motors lokaler och sedan kan jag tänka mig att de kanske kan bistå med lite extra service på vägen vid behov. Marknadsföringsmässigt är det ju rätt bra för Tesla att ett antal bilar tillverkade av dom drivna med el kör Jorden runt på 80 dagar.

Själv väntar jag minst 4 år innan jag funderar på det.

Re: 80 edays

Postat: 07 feb 2016 09:33
av HelectriC
Via Kina kanske det går att ta en sväng inom Kim och Pyongyang, har väl inte hänt så mycket på bilfronten där sen de stal ett gäng Volvo 240 från Sverige :lol:

Re: 80 edays

Postat: 07 feb 2016 15:52
av Svenssons
HelectriC skrev:
Via Kina kanske det går att ta en sväng inom Kim och Pyongyang, har väl inte hänt så mycket på bilfronten där sen de stal ett gäng Volvo 240 från Sverige :lol:
Det är väl ca 280 miljoner som de är skyldiga för Volvobilarna som visst fortfarande rullar...

Re: 80 edays

Postat: 07 feb 2016 16:10
av bylund
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Via Kina kanske det går att ta en sväng inom Kim och Pyongyang, har väl inte hänt så mycket på bilfronten där sen de stal ett gäng Volvo 240 från Sverige :lol:
Det är väl ca 280 miljoner som de är skyldiga för Volvobilarna som visst fortfarande rullar...
2,6 miljarder påstår Aftonbladet och några andra.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19451305.ab

Re: 80 edays

Postat: 07 feb 2016 16:43
av Svenssons
bylund skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Via Kina kanske det går att ta en sväng inom Kim och Pyongyang, har väl inte hänt så mycket på bilfronten där sen de stal ett gäng Volvo 240 från Sverige :lol:
Det är väl ca 280 miljoner som de är skyldiga för Volvobilarna som visst fortfarande rullar...
2,6 miljarder påstår Aftonbladet och några andra.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19451305.ab
Sant, jag tänkte fel på en faktor 10 när jag räknade om beloppet €300 miljoner.