Legato skrev: ↑16 feb 2024 12:26
"Det väldigt märkliga är nog inte att den sätter S Plaid till 95.7 eller 95.9 vs X Plaid 96.2 eller 96.3 (bägge verkar förekomma)."
ntar samma batteri oavsett årsmodell osv?
Jag har haft ganska många diskussioner med mannen bakom Tessie, bland annat i trådarna jag länkade till.
Anledningen är att jag initialt inte köarade av att förstå röran som Tessie skapar.
Enklast för att komma vidare här, är att inse att mannen bakom Tessie inte har full koll och att han har vart fel ute i flera hänseenden.
Tessie räknar fram kapaciteten på grundval av den data bilen säger att den laddat bilen med.
(+ kWh på skärmen/ appen).
Det är ingen riktigt äkta påfyllnad av energi utan helt enkelt hur många km du fyllt på när du laddade, och den beräkningen bygger på batterikapaciteten uppskattad av BMS.
Laddar du från exakt 0 - 100% kommer bilen räkna det som att du fyllt på hela den estimerade kapaciteten. Är BMS off i estimerad kapacitet kommer värdet bli fel.
Dessutom inkluderar bilens +kWh även buffern, så om du har 4.5kWh buffer i ett 100kWh batteri så kommer bilen skriva +100kWh när du egentligen laddat 95.5kWh.
Ovanstående gäller även om batteriet bara har 95 kWh total kapacitet men BMS är off. Eller att batteriet faktiskt har 105 kWh kapacitet.
Tessies ”ursprungskapacitet” loggas vid första laddningen och bilen använder Tessies egen statistik för det batteri som Tessie tror att bilen har.
Eftersom Tessies beräkning bygger på BMS estimerade batterikapacitet så kommer Tessie räkna fram samma värde som BMS tror.
Då det verkar som BMS inte alls har rätt värde (utan runt 96 kWh) på en ny S/X så kommer Tessies ursprungsvärde bli fel.
När det gäller den faktiska kapaciteten i S/X Palladium så
vet vi att batterierna levererat följande:
S LR: 98.3
S Plaid: 99.3 + 99.4kWh.
X LR: 100kWh
X Plaid: de har angivit det i ett appendix vi inte kommer åt, men recharge energy är lite mer (cirka 0.1kWh) än för X LR. Jag har hittat det exakta värdet tidigare, men inte just nu.
EPA-testet, från deras egen sida, lite förenklat beskrivet:
Tesla har satt Värdet för nykapaciteten i BMS till 99.4 kWh i samtliga bilar.
Min MSP toppade såhär, cirka två månader efter leverans (BMS Värden, tsgna med SMT):
Det finns inget som helst tvivel om att batterierna levererar ~ 99.4 kWh, give or take 0.5kWh i testerna.
Tessie har fel, och ganska många blir lurade av att Tessie har fel.
Tessie kan inte se vilket batteri bilen har, utan gissar sig fram och väljer det batteri Tessie tror bilen har.
Så förutom att det ofta är felräknat så väljer Tessie ofta (oftast?) fel kapacitet för tex model 3 i Europa. Det har oftare stått 77.8 eller 78.8 kWh på model 3 P 2021-2022 som faktiskt hade ett 82.1 kWh batteri. Där ”tjänar” man 4% degradering på ett bräde.
Det förekommer dessutom många model 3 med alla möjliga utsprungsvärden på kapaciteten. Runt 71-75kWh förekommer och där svarar james@tessie att det är ägarna som själva ändrat värdet, men jag har frågat i forum och facebook och överlag är det många som säger sig inte ens veta att set gick ändra.
Ursprungsvärdet, som vi ser det här på forumet eller i facebookgrupper är nästan alltid fel oavsett Teslamodell (undantaget är väl model y).
Eftersom folk inte gärna vill ha hög degradering så slår ofta hålla för öronen och säga”Oaoaoa” samtidigt till.
Dina 94.6 stämmer antagligen då BMS hunnit räta till sig, och Tessie får grunden därifrån.
Runt 94-95 kWh är vanligt inom ett år på S/X palladium här i svala Norden.
I varmare områden är 91-93 kWh mer vsnligt efter 1 år / 1500 mil.
Min ligger på runt 97.5 kWh idag enligt BMS, 1500 mil och bilen byggd för ca 10 månader sen. (Men jag kör låg SOC och halverar calendar aging).