Sida 1 av 2

Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 09:47
av tesla newbie
Tänkte bryta ut detta till en egen tråd. Det pratas ju mycket om hur mycket tyngre elbilar är än motsvarande ICE-bil. Och det stämmer nog oftast, men inte alltid. Här är några exempel på jämförelse med Teslas modeller. För att göra jämförelsen någotsånär rättvis så jämför jag bilar med åtminstone liknande storlek på hjul och liknande hjulupphängning. Att jämföra en Tesla Model Y med en VW Tiguan tycker jag inte blir riktigt rättvis eftersom det är stora skillnader i hjulupphängning t.ex. Så jag har försökt hitta bilar med liknande egenskaper.
Som mest skiljer det cirka 200 kg mellan Teslan och motsvarande ICE. Men i vissa fall så är ICE till och med tyngre. Har markerat dem med fetstil nedan. Den största procentuella skillnaden är mellan Audi A4 TFSI och Model 3 Highland. Det är 12,7 procents skillnad.



Model S
Tesla Model S LR Palladium: Längd 5201 mm Vikt: 2170 kg
Audi S7 2020: Längd: 4969 mm Vikt: 2211 kg
Mercedes CLS 450 4Matic 2022: Längd: 5012 mm Vikt: 2059 kg
Porsche Panamera Turbo S: Längd: 5049 mm Vikt: 2267 kg

Model 3
Tesla Model 3 Highland LR 18-tums hjul: Längd: 4720 mm Vikt: 1907 kg
Audi A4 Quattro Sedan 40 TFSI 2023: Längd: 4766 mm Vikt: 1692 kg
BMW 320i xDrive Sedan 2023: Längd: 4713 mm Vikt: 1720 kg
BMW 320d xDrive Sedan 2023: Längd: 4713 mm Vikt: 1827 kg
Mercedes C200 4Matic Sedan 2022: Längd: 4793 mm Vikt: 1828 kg
Mercedes C43 4Matic Sedan 2022: Längd: 4793 mm Vikt: 1956 kg
Alfa Romeo Giulia Veloce 2022: Längd: 4650 mm Vikt: 1736 kg
Volvo S60 B5 AWD 2023 Längd: 4778 mm Vikt: 1877 kg

Model X
Tesla Model X LR Palladium: Längd: 5057 mm Vikt: 2415 kg
Audi Q7 55 TFSI 2023 Längd: 5066 mm Vikt: 2340 kg
Audi Q7 Quattro 50 TDI 2022 Längd: 5066 mm Vikt: 2464 kg
BMW X5 M50I 2023 Längd: 4922 mm Vikt: 2446 kg
BMW X5 30D 2023 Längd: 4935 mm Vikt: 2440 kg

Mercedes-Benz GLE 450 2022 Längd: 4954 mm Vikt: 2383 kg
Mercedes-Benz GLE 400d 2023 Längd: 4954 mm Vikt: 2433 kg
Volvo XC90 B5 AWD Bensin 2022 Längd: 4953 mm Vikt: 2192 kg
Volvo XC90 B5 AWD Diesel 2023 Längd: 4953 mm Vikt: 2308 kg

Model Y
Tesla Model Y Long Range 2023: Längd: 4750 mm Vikt: 2064 kg
Audi Q5 Quattro 45 TFSI 2023: Längd: 4682 mm Vikt: 1915 kg
Audi Q5 Quattro 40 TDI 2023: Längd: 4682 mm Vikt: 2020 kg
BMW X3 xDrive20i 2023: Längd: 4708 mm Vikt: 1938 kg
BMW X3 xDrive20d 2023: Längd: 4708 mm Vikt: 1977 kg
Mercedes-Benz GLC 220 d 2023: Längd: 4751 mm Vikt: 2146 kg
Alfa Romeo Stelvio Veloce 2023 Längd: 4686 mm Vikt: 1838 kg
Volvo XC60 B5 AWD Bensin 2023 Längd: 4708 mm Vikt: 1936 kg
Volvo XC60 B4 AWD Diesel 2023 Längd: 4708 mm Vikt: 2032 kg

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 10:26
av Thed75
MY är ju inte så tung om man jämför med många fossilare i samma size. Har inte märkt att dubbdäcken slitits mer än 1900kg ice som vi haft tidigare

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 10:46
av Verdi_
Är svårt att jämföra olika konstruktioner men enklast är väl att jämföra vad ett batteri + elmotor väger och jämföra det mot motorblock + växellåda + turbo + avgassystem + kylare osv.

Efter en enklare googling så verkar en komplett motor väga 150-200 kg inkl turbo. Växellåda verkar väga ca 50 kg. Resterande delar väger väl kanske ytterligare 50 kg(?). Så totalt ca 300 kg.

En elmotor verkar väga ca 50 kg styck så där har du 100 kg på en dual motor. Batteriet väger vad 400-600 kg? Totalt 500-700 kg.


200-400 kg mer då?

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 10:47
av Franz
En del av förklaringen är nog att man lätt jämför äpplen och päron. Jag lastade ungefär lika mycket i en Audi A6 Avant som i en Model S och som i en Model Y. Ändå är jag ganska säker på att många gärna t.ex. jämför en Model Y och en XC40 med varandra ifall de inte har koll. Gärna då 4-hjulsdrivet med en enklare bensinvariant. Säkert också lite vanligare förr ändå när väldigt få ändå hade praktisk erfarenhet av elbilar även om man kanske inte tror att journalister ska skriva en massa om ämnen som de inte är insatta i... Det tenderar väl också vara att många jämförelser sker med generaliserade ytterligheter. En "elbil" kan dra 2,5-3 kWh per mil medan en dieselbil ju drar 0,45 l / milen.

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 10:50
av spacecoin
Verdi_ skrev: 08 mar 2024 10:46
Är svårt att jämföra olika konstruktioner men enklast är väl att jämföra vad ett batteri + elmotor väger och jämföra det mot motorblock + växellåda + turbo + avgassystem + kylare osv.

Efter en enklare googling så verkar en komplett motor väga 150-200 kg inkl turbo. Växellåda verkar väga ca 50 kg. Resterande delar väger väl kanske ytterligare 50 kg(?). Så totalt ca 300 kg.

En elmotor verkar väga ca 50 kg styck så där har du 100 kg på en dual motor.
Och sedan har du i snitt 50 kg drivmedel inkl tank mot ca 500-700kg batteri.

El: 150 + 600 = 750 kg.
Fossil: 300 + 50 kg = 350 kg

Så det borde skilja runt 400 kg med en jämförbar ICE.

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 11:17
av Electron
tesla newbie skrev: 08 mar 2024 09:47
Tänkte bryta ut detta till en egen tråd. Det pratas ju mycket om hur mycket tyngre elbilar är än motsvarande ICE-bil. Och det stämmer nog oftast, men inte alltid. Här är några exempel på jämförelse med Teslas modeller. För att göra jämförelsen någotsånär rättvis så jämför jag bilar med åtminstone liknande storlek på hjul och liknande hjulupphängning. Att jämföra en Tesla Model Y med en VW Tiguan tycker jag inte blir riktigt rättvis eftersom det är stora skillnader i hjulupphängning t.ex. Så jag har försökt hitta bilar med liknande egenskaper.
Som mest skiljer det cirka 200 kg mellan Teslan och motsvarande ICE. Men i vissa fall så är ICE till och med tyngre. Har markerat dem med fetstil nedan. Den största procentuella skillnaden är mellan Audi A4 TFSI och Model 3 Highland. Det är 12,7 procents skillnad.



Model S
Tesla Model S LR Palladium: Längd 5201 mm Vikt: 2170 kg
Audi S7 2020: Längd: 4969 mm Vikt: 2211 kg
Mercedes CLS 450 4Matic 2022: Längd: 5012 mm Vikt: 2059 kg
Porsche Panamera Turbo S: Längd: 5049 mm Vikt: 2267 kg

Model 3
Tesla Model 3 Highland LR 18-tums hjul: Längd: 4720 mm Vikt: 1907 kg
Audi A4 Quattro Sedan 40 TFSI 2023: Längd: 4766 mm Vikt: 1692 kg
BMW 320i xDrive Sedan 2023: Längd: 4713 mm Vikt: 1720 kg
BMW 320d xDrive Sedan 2023: Längd: 4713 mm Vikt: 1827 kg
Mercedes C200 4Matic Sedan 2022: Längd: 4793 mm Vikt: 1828 kg
Mercedes C43 4Matic Sedan 2022: Längd: 4793 mm Vikt: 1956 kg
Alfa Romeo Giulia Veloce 2022: Längd: 4650 mm Vikt: 1736 kg
Volvo S60 B5 AWD 2023 Längd: 4778 mm Vikt: 1877 kg

Model X
Tesla Model X LR Palladium: Längd: 5057 mm Vikt: 2415 kg
Audi Q7 55 TFSI 2023 Längd: 5066 mm Vikt: 2340 kg
Audi Q7 Quattro 50 TDI 2022 Längd: 5066 mm Vikt: 2464 kg
BMW X5 M50I 2023 Längd: 4922 mm Vikt: 2446 kg
BMW X5 30D 2023 Längd: 4935 mm Vikt: 2440 kg

Mercedes-Benz GLE 450 2022 Längd: 4954 mm Vikt: 2383 kg
Mercedes-Benz GLE 400d 2023 Längd: 4954 mm Vikt: 2433 kg
Volvo XC90 B5 AWD Bensin 2022 Längd: 4953 mm Vikt: 2192 kg
Volvo XC90 B5 AWD Diesel 2023 Längd: 4953 mm Vikt: 2308 kg

Model Y
Tesla Model Y Long Range 2023: Längd: 4750 mm Vikt: 2064 kg
Audi Q5 Quattro 45 TFSI 2023: Längd: 4682 mm Vikt: 1915 kg
Audi Q5 Quattro 40 TDI 2023: Längd: 4682 mm Vikt: 2020 kg
BMW X3 xDrive20i 2023: Längd: 4708 mm Vikt: 1938 kg
BMW X3 xDrive20d 2023: Längd: 4708 mm Vikt: 1977 kg
Mercedes-Benz GLC 220 d 2023: Längd: 4751 mm Vikt: 2146 kg
Alfa Romeo Stelvio Veloce 2023 Längd: 4686 mm Vikt: 1838 kg
Volvo XC60 B5 AWD Bensin 2023 Längd: 4708 mm Vikt: 1936 kg
Volvo XC60 B4 AWD Diesel 2023 Längd: 4708 mm Vikt: 2032 kg
Tycker du också ska slänga in jämförelse med hybrider. Det är intressant kan jag säga.

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 11:26
av AAKEE
spacecoin skrev: 08 mar 2024 10:50
Verdi_ skrev: 08 mar 2024 10:46
Är svårt att jämföra olika konstruktioner men enklast är väl att jämföra vad ett batteri + elmotor väger och jämföra det mot motorblock + växellåda + turbo + avgassystem + kylare osv.

Efter en enklare googling så verkar en komplett motor väga 150-200 kg inkl turbo. Växellåda verkar väga ca 50 kg. Resterande delar väger väl kanske ytterligare 50 kg(?). Så totalt ca 300 kg.

En elmotor verkar väga ca 50 kg styck så där har du 100 kg på en dual motor.
Och sedan har du i snitt 50 kg drivmedel inkl tank mot ca 500-700kg batteri.

El: 150 + 600 = 750 kg.
Fossil: 300 + 50 kg = 350 kg

Så det borde skilja runt 400 kg med en jämförbar ICE.
480kg batteri i 3/Y LR/P

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 11:35
av spacecoin
AAKEE skrev: 08 mar 2024 11:26
spacecoin skrev: 08 mar 2024 10:50
Verdi_ skrev: 08 mar 2024 10:46
Är svårt att jämföra olika konstruktioner men enklast är väl att jämföra vad ett batteri + elmotor väger och jämföra det mot motorblock + växellåda + turbo + avgassystem + kylare osv.

Efter en enklare googling så verkar en komplett motor väga 150-200 kg inkl turbo. Växellåda verkar väga ca 50 kg. Resterande delar väger väl kanske ytterligare 50 kg(?). Så totalt ca 300 kg.

En elmotor verkar väga ca 50 kg styck så där har du 100 kg på en dual motor.
Och sedan har du i snitt 50 kg drivmedel inkl tank mot ca 500-700kg batteri.

El: 150 + 600 = 750 kg.
Fossil: 300 + 50 kg = 350 kg

Så det borde skilja runt 400 kg med en jämförbar ICE.
480kg batteri i 3/Y LR/P
Jag skrev 500-700 kg. Så mellan 300-500kg skillnad då beroende på storlek på batteri för att vara "exakt". :)

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 11:38
av Verdi_
Svaret på frågan i rubriken är alltså:

JA, en BEV är ca 15-20% tyngre än motsvarande ICE.

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 11:53
av Electron
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD-i Active
Längd 4660 mm
Bredd 1855 mm
Vikt 1910 kg

Volvo XC60 T6 AWD Recharge
Längd 4688 mm
Bredd 1902 mm
Vikt 2169 kg

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 12:50
av tor-ake
Det går inte att enbart titta på skillnader i de unika delarnas vikt. Hela karossen påverkas iom att den ena skall bära en tyngre klump mellan framhjulen, och ha en krockstruktur anpassad för att inte drivlinan skall orsaka skador i utanför fordonet, medan den andra skall bära och skydda en otymplig och tung klump under passagerargolvet.
Värst är de som har en plattform som skall klara båda varianterna t.ex. nya BMW 5-serien som väger in på 2200kg trots ett relativt blygsamt batteri.

Det förklarar dock inte varför EQE väger ännu mer trots att den skall vara enbart BEV... Varför tar de inte bara efter teslas konstruktion? Bara det faktum att det är flera hundra kilo material extra måste ju mörda marginalerna.

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 13:03
av tesla newbie
tor-ake skrev: 08 mar 2024 12:50
Det går inte att enbart titta på skillnader i de unika delarnas vikt. Hela karossen påverkas iom att den ena skall bära en tyngre klump mellan framhjulen, och ha en krockstruktur anpassad för att inte drivlinan skall orsaka skador i utanför fordonet, medan den andra skall bära och skydda en otymplig och tung klump under passagerargolvet.
Värst är de som har en plattform som skall klara båda varianterna t.ex. nya BMW 5-serien som väger in på 2200kg trots ett relativt blygsamt batteri.

Det förklarar dock inte varför EQE väger ännu mer trots att den skall vara enbart BEV... Varför tar de inte bara efter teslas konstruktion? Bara det faktum att det är flera hundra kilo material extra måste ju mörda marginalerna.
Ja det ligger mycket i detta. En konverterad ICE blir ofta mycket tyngre än en ren BEV. I BMW:s fall så åker man ju runt med cirka 50 cm extra motorhuv helt i onödan. Tesla sparar dessutom mycket vikt på sin elektronikarkitektur med färre kontrollenheter och mindre kablar däremellan.

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 13:04
av tesla newbie
Verdi_ skrev: 08 mar 2024 11:38
Svaret på frågan i rubriken är alltså:

JA, en BEV är ca 15-20% tyngre än motsvarande ICE.
12,7 procent som mest om man ska ta bilarna i exemplet. 1692 kg vs 1907 kg.

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 13:09
av tesla newbie
Verdi_ skrev: 08 mar 2024 10:46
Är svårt att jämföra olika konstruktioner men enklast är väl att jämföra vad ett batteri + elmotor väger och jämföra det mot motorblock + växellåda + turbo + avgassystem + kylare osv.

Efter en enklare googling så verkar en komplett motor väga 150-200 kg inkl turbo. Växellåda verkar väga ca 50 kg. Resterande delar väger väl kanske ytterligare 50 kg(?). Så totalt ca 300 kg.

En elmotor verkar väga ca 50 kg styck så där har du 100 kg på en dual motor. Batteriet väger vad 400-600 kg? Totalt 500-700 kg.


200-400 kg mer då?
Så med dessa beräkningar så väger alltså en Model Y utan batteri och motorer 2064 - 580 = 1484
och en Merca GLC utan drivlina 2146 - 300 = 1846 kg.
En elkonverterad GLC skulle alltså väga 1846 + 580 = 2426 kg
och en fossikonverterad Model Y 1484 + 300 = 1784 kg :-)

Förstår att Mercedes bygger tunga elbilar.

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 13:09
av Verdi_
tesla newbie skrev: 08 mar 2024 13:04
Verdi_ skrev: 08 mar 2024 11:38
Svaret på frågan i rubriken är alltså:

JA, en BEV är ca 15-20% tyngre än motsvarande ICE.
12,7 procent som mest om man ska ta bilarna i exemplet. 1692 kg vs 1907 kg.
Jag avsåg "allt annat lika".

Finns ju exempel. T ex BMW X3.

Fossila: 1 875 till 2 085 kg
iX3: 2255 kg (men då är den bakhjulsdriven)

Edit: Dvs 8-17% skillnad.

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 13:39
av Jerker
Kardan och differential väger väl en del också?

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 14:06
av mikebike
Jerker skrev: 08 mar 2024 13:39
Kardan och differential väger väl en del också?
Elbilar har också diff, med större utväxlingsförhållande än hos avgasbilar.

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 14:08
av lawe
tesla newbie skrev: 08 mar 2024 13:03
Ja det ligger mycket i detta. En konverterad ICE blir ofta mycket tyngre än en ren BEV. I BMW:s fall så åker man ju runt med cirka 50 cm extra motorhuv helt i onödan. Tesla sparar dessutom mycket vikt på sin elektronikarkitektur med färre kontrollenheter och mindre kablar däremellan.
Och i en renodlad BEV kan man nyttja batteriet som en strukturell del av bilen.

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 14:12
av Verdi_
lawe skrev: 08 mar 2024 14:08
tesla newbie skrev: 08 mar 2024 13:03
Ja det ligger mycket i detta. En konverterad ICE blir ofta mycket tyngre än en ren BEV. I BMW:s fall så åker man ju runt med cirka 50 cm extra motorhuv helt i onödan. Tesla sparar dessutom mycket vikt på sin elektronikarkitektur med färre kontrollenheter och mindre kablar däremellan.
Och i en renodlad BEV kan man nyttja batteriet som en strukturell del av bilen.

Fast vad händer då om batteriet behöver repareras? På en Model S kan du ju byta batteri.

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 14:27
av AAKEE
spacecoin skrev: 08 mar 2024 11:35
AAKEE skrev: 08 mar 2024 11:26
spacecoin skrev: 08 mar 2024 10:50
Verdi_ skrev: 08 mar 2024 10:46
Är svårt att jämföra olika konstruktioner men enklast är väl att jämföra vad ett batteri + elmotor väger och jämföra det mot motorblock + växellåda + turbo + avgassystem + kylare osv.

Efter en enklare googling så verkar en komplett motor väga 150-200 kg inkl turbo. Växellåda verkar väga ca 50 kg. Resterande delar väger väl kanske ytterligare 50 kg(?). Så totalt ca 300 kg.

En elmotor verkar väga ca 50 kg styck så där har du 100 kg på en dual motor.
Och sedan har du i snitt 50 kg drivmedel inkl tank mot ca 500-700kg batteri.

El: 150 + 600 = 750 kg.
Fossil: 300 + 50 kg = 350 kg

Så det borde skilja runt 400 kg med en jämförbar ICE.
480kg batteri i 3/Y LR/P
Jag skrev 500-700 kg. Så mellan 300-500kg skillnad då beroende på storlek på batteri för att vara "exakt". :)
Absolut, jag ville bara hjälpa med ett exempel på officiell vikt på ett aktuellt batteri.

Plaidens batteri väger 537 kg totalt, enligt EPA-dokumenteringen.
IMG_7802.jpeg
Jag tänker att man kanske gissar och räknar för tungt om man går på 500-700kg.
Ryktet om att elbilsr är astunga är nog inte korrekt om man jämför lite större elbilar med lite större bilar 😅

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 14:31
av AAKEE
Verdi_ skrev: 08 mar 2024 14:12
lawe skrev: 08 mar 2024 14:08
tesla newbie skrev: 08 mar 2024 13:03
Ja det ligger mycket i detta. En konverterad ICE blir ofta mycket tyngre än en ren BEV. I BMW:s fall så åker man ju runt med cirka 50 cm extra motorhuv helt i onödan. Tesla sparar dessutom mycket vikt på sin elektronikarkitektur med färre kontrollenheter och mindre kablar däremellan.
Och i en renodlad BEV kan man nyttja batteriet som en strukturell del av bilen.

Fast vad händer då om batteriet behöver repareras? På en Model S kan du ju byta batteri.
Det är den vanligaste missuppfattningen sedan man började prata om strukturella batteripack.

Strukturell betyder att batteripacket är konstruerat som en bärande del i karrossen.
Det betyder inte att det inte går ta bort. (Ja, det går ta bort).

Man började med vindrutor i bilar som var ”strukturella” för 40 år sedan, eftersom de limmades fast och då tar upp krafter i bilen vridstyvhet tex. Då kunde karrossen byggas lättare med samma vridstyvhet.
Vindrutorna som är strukturella går också att byta 😀

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 15:00
av jonasl
Batteripacked bidrar till vridstyvhet och krocksäkerhet även på äldre bilar än de med "strukturellt batteripack", det är ju en av de saker som gör passagerarutrymmet så skyddat.

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 15:21
av lawe
jonasl skrev: 08 mar 2024 15:00
Batteripacked bidrar till vridstyvhet och krocksäkerhet även på äldre bilar än de med "strukturellt batteripack", det är ju en av de saker som gör passagerarutrymmet så skyddat.
Vad jag menar är att en kombinerad EV/ICE måste ha tillräcklig styvhet i konstruktionen för att klara sig utan batteripack medan en dedikerad EV-plattform kan utgå från att batteriet finns där och utnytta dess styvhet. Det är ytterligare en anledning till att en kombinerad plattform blir tyngre än en renodlad BEV.

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 15:47
av tesla newbie
Verdi_ skrev: 08 mar 2024 13:09
tesla newbie skrev: 08 mar 2024 13:04
Verdi_ skrev: 08 mar 2024 11:38
Svaret på frågan i rubriken är alltså:

JA, en BEV är ca 15-20% tyngre än motsvarande ICE.
12,7 procent som mest om man ska ta bilarna i exemplet. 1692 kg vs 1907 kg.
Jag avsåg "allt annat lika".

Finns ju exempel. T ex BMW X3.

Fossila: 1 875 till 2 085 kg
iX3: 2255 kg (men då är den bakhjulsdriven)

Edit: Dvs 8-17% skillnad.
Beror ju helt på vad man menar med "motsvarande". Tycker det är intressantare att jämföra en bil som är optimerad för enbart eldrift med en bil som i huvudsak är optimerad för ICE-drift. En iX3 är en sorts "efterkonstruktion" på en plattform som inte var tänkt för eldrift från början.

Re: Är BEV verkligen så mycket tyngre än ICE

Postat: 08 mar 2024 16:12
av Niklas Z
Att göra "allt annat lika" är ju inte lämpligt. Man bygger inte bilar med olika drivsystem helt lika i allt utom just drivsystemen, om man kan undvika det. Ska man bygga en optimal elbil bygger man inte alla andra delar lika som på en optimal bensin/diesel-bil.
Det som är relevant är att jämföra två bilar som har så lika användningsområde som möjligt, men där den ena är byggd som elbil från grunden och den andra som ICE-bil från grunden.