Jag betalar elen till företagets bil!
Moderator: Redaktion
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
Jag betalar elen till företagets bil!
Hur löser man det här? Som så många så har jag bilen som förmånsbil i företaget men jag laddar främst hemma, privat. Fakturerar jag företaget för el?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Jag betalar elen till företagets bil!
Ta hellre ut 9,50 kr per mil skattefritt i ersättning för de resor du gör i tjänsten.
https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 01472.html
https://www.skatteverket.se/privat/sjal ... 01472.html
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Precis.. Jag betalar både el och den diesel jag använder i hybridem privat då jag räknat på det och kommit fram till att jag går plus rätt ordentligt (trots diesel ibland). Min milkostnad de första 450 milen ligger på 4-4.50kr/mil. Så att kunna plocka ut 9.50kr/mil för tjänsteresorna är en vinst..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Off Grid Byggaren
Normalt ingår ju inte drivmedel i bilförmånen.
Men arbetsgivaren kan ju faktiskt även erbjuda fritt drivmedel vilket då ska beskattas. Om du "tankar" för 1000:- hemma och skickar räkning till företaget måste de isåfall lägga på 20% och du får 1200:- i drivmedelsförmån.
Så det är ju en rätt dum lösning.
Då är den skattefria bilersättningen mycket bättre.
Men arbetsgivaren kan ju faktiskt även erbjuda fritt drivmedel vilket då ska beskattas. Om du "tankar" för 1000:- hemma och skickar räkning till företaget måste de isåfall lägga på 20% och du får 1200:- i drivmedelsförmån.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- 100procent
- Teslaägare
Jag skulle inte klaga på att få betala elen ifall företaget erbjudit mig en Tesla som bil 

Jag uppfattade det som att TS kör mest i tjänsten.. För kör man mest privat är det ju som du säger inte nån idé att låta företaget betala bränslet..oavsett om det är diesel/bensin eller el.Off Grid Byggaren skrev:Normalt ingår ju inte drivmedel i bilförmånen.
Kan du plocka ut 9,50 för elmilen och 6,50 för dieselmilen? Eller räknas bilen helt som en dieselbil i dessa sammanhang?joel80 skrev:Precis.. Jag betalar både el och den diesel jag använder i hybridem privat då jag räknat på det och kommit fram till att jag går plus rätt ordentligt (trots diesel ibland). Min milkostnad de första 450 milen ligger på 4-4.50kr/mil. Så att kunna plocka ut 9.50kr/mil för tjänsteresorna är en vinst..
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag kan plocka ut 9.50kr för alla mil. Bilen räknas som "övriga" drivmedel.
- kanylbullen
- Teslaägare
Precis, det gäller att passa på innan skattmasen täpper till "hålet", dvs när de inser att elen kostar max 2 kr/mil.joel80 skrev:Jag kan plocka ut 9.50kr för alla mil. Bilen räknas som "övriga" drivmedel.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Hallå där, den kostar allt 5kr/kWh på tex Clever.kanylbullen skrev:Precis, det gäller att passa på innan skattmasen täpper till "hålet", dvs när de inser att elen kostar max 2 kr/mil.joel80 skrev:Jag kan plocka ut 9.50kr för alla mil. Bilen räknas som "övriga" drivmedel.

Gasbilar går väl under samma "taxa" och där har du också lite högre milkostnad...
- kanylbullen
- Teslaägare
Ligger på 7 kr/mil med vår gas-passat för enbart drivmedel.joel80 skrev:Gasbilar går väl under samma "taxa" och där har du också lite högre milkostnad...
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Kör du Tjänste/Förmånsbil så får du ta ut 6,5kr/mil skattefritt för rena dieselbilar och 9,5kr/mil för alla andra. Det gäller alltså de mil du kör i tjänsten.
Kör du "egen bil" i tjänsten struntar man i vilken sort det är och du får ta ut 18,5kr/mil skattefritt.
Betalar företaget bränslet får du bränslekostnaden +20% som förmån (minus ett avdrag för tjänstekörning som är kopplad mot bilens officiella bränsleförbrukning). Dvs du privat betalar ca bränslet x 1,2 x 0,5=0,6 (Vid marginalskatt på 50%) + att företaget betalar arbetsgivaravgift på förmånsvärdet.
Summa summarum. För de allra flesta lönar det sig att betala bränslet privat och sen ta den skattefria milersättningen om du äger företaget vill säga. Är du anställd i någon "annans" företag så är det oftast bättre med bränslekort eftersom företaget "sponsrar" din privata körning så att säga.
Tankar du bränsle på jobbet (oavsett om det är bensin/diesel/gas/el) så kan du inte samtidigt ta ut milersättning för tjänstekörningen då företaget försett dig med bränsle. Privatkörningen ska alltid förmånsbeskattad om du fått bränslet...
Tanka el hemma och köra i tjänsten? Inga problem ta ut milersättning DU har ju betalt elen! Kört privat? Företaget inte inblandat så då spelar det ingen roll.
Har du bränslekort normalt? Be om att få betala elen själv men förmånsbeskattas för bränslet om du kör hybrid osv. MEN svårt att hålla koll på olika sorters körning då.
Kör du "egen bil" i tjänsten struntar man i vilken sort det är och du får ta ut 18,5kr/mil skattefritt.
Betalar företaget bränslet får du bränslekostnaden +20% som förmån (minus ett avdrag för tjänstekörning som är kopplad mot bilens officiella bränsleförbrukning). Dvs du privat betalar ca bränslet x 1,2 x 0,5=0,6 (Vid marginalskatt på 50%) + att företaget betalar arbetsgivaravgift på förmånsvärdet.
Summa summarum. För de allra flesta lönar det sig att betala bränslet privat och sen ta den skattefria milersättningen om du äger företaget vill säga. Är du anställd i någon "annans" företag så är det oftast bättre med bränslekort eftersom företaget "sponsrar" din privata körning så att säga.
Tankar du bränsle på jobbet (oavsett om det är bensin/diesel/gas/el) så kan du inte samtidigt ta ut milersättning för tjänstekörningen då företaget försett dig med bränsle. Privatkörningen ska alltid förmånsbeskattad om du fått bränslet...
Tanka el hemma och köra i tjänsten? Inga problem ta ut milersättning DU har ju betalt elen! Kört privat? Företaget inte inblandat så då spelar det ingen roll.
Har du bränslekort normalt? Be om att få betala elen själv men förmånsbeskattas för bränslet om du kör hybrid osv. MEN svårt att hålla koll på olika sorters körning då.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 3 gång.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Man ska heller inte glömma att en elbil drar ström även när den står still under stor del av året, vilket också kostar, samt att 2kr/mil lätt kan ligga i underkant (speciellt på en Tesla men även på en mindre och deffinitivt vintertid), så 9,50/mil är inte så jättefel eg...kanylbullen skrev:Precis, det gäller att passa på innan skattmasen täpper till "hålet", dvs när de inser att elen kostar max 2 kr/mil.joel80 skrev:Jag kan plocka ut 9.50kr för alla mil. Bilen räknas som "övriga" drivmedel.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Hur funkar det om företaget betalar drivmedlet? Får man ändå dra av 9,5kr på skatten?
Troligtvis inte, eller hur? Du har ju inte haftutgiften så hur ska du kunna göra ett avdrag?apkungen skrev:Hur funkar det om företaget betalar drivmedlet? Får man ändå dra av 9,5kr på skatten?
Har företaget betalat drivmedlet ska du betala förmånsskatt på 120% av beloppet.. För den del du kör privat.