85 KWh borta
Moderator: Redaktion
85 KWh borta
Det verkar som 85 KWh har försvunnit i Sverige också. Nu kan man bara beställa 70KWh och 90KWh batterier, en logistik utveckling enligt mig. Intressant är också att vill man ha bakhjulsdrift så finns det enbart på 70 KWh i Design studion. Det verkar som bilen gått ned i pris också då 90 KWh verkar kosta som 85 KWh kostade innan, men det kanske någon har bättre koll än mig verifiera.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: 85 KWh borta
Jag har för mig att det skillde ungefär 110 000 mellan 70 och 85 kWh batteri och sen ytterligare ungefär 32000 för 90 kWh. Nu skilljer det mer är 140000 så priset har inte gått ner något.drzaphod skrev:Det verkar som 85 KWh har försvunnit i Sverige också. Nu kan man bara beställa 70KWh och 90KWh batterier, en logistik utveckling enligt mig. Intressant är också att vill man ha bakhjulsdrift så finns det enbart på 70 KWh i Design studion. Det verkar som bilen gått ned i pris också då 90 KWh verkar kosta som 85 KWh kostade innan, men det kanske någon har bättre koll än mig verifiera.
- Gustafsson
- Teslaägare
Ska bli intressant att se hur försäljningen påverkas av detta.
70 KWh räcker ju mer än väl för de flesta, men nästan 30% mer batteri är ju inte fel det heller
/70D
70 KWh räcker ju mer än väl för de flesta, men nästan 30% mer batteri är ju inte fel det heller

/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Så surt, men inte helt oväntat! Trodde inte det skulle gå så fort dock efter att ha pratat om detta med Tesla. Håller på att ordna finansieringen och hade tänkt lägga beställningen i veckan på S85
Vill verkligen ha den stora frunken och största möjliga batteri
Tror att 70 kommer räcka ändå i de allra flesta fall så plötslig vart ju urvalet mindre och besluten enklare. Får se det från positiva sidan.

Tror att 70 kommer räcka ändå i de allra flesta fall så plötslig vart ju urvalet mindre och besluten enklare. Får se det från positiva sidan.
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)
Värvningskod:http://---
Är det verkligen 30%? Jag sticker ut hakan och påstår att det är närmare 15% än 30%.Gustafsson skrev:Ska bli intressant att se hur försäljningen påverkas av detta.
70 KWh räcker ju mer än väl för de flesta, men nästan 30% mer batteri är ju inte fel det heller![]()
/70D

BMW i3 REX i väntan på Model3
Borde bli 28,5% mer hur det är i praktiken finns det nog lika många svar på som det finns folk att fråga.18650 skrev:Är det verkligen 30%? Jag sticker ut hakan och påstår att det är närmare 15% än 30%.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
28,6% om man ska vara petnoga och ange tre värdesiffror. Vad det egentligen är då 70 kWh och 90 kWh inte är exakta siffror för batteripacken är som du säger svårare att svara på.Remuz skrev:Borde bli 28,5% mer hur det är i praktiken finns det nog lika många svar på som det finns folk att fråga.18650 skrev:Är det verkligen 30%? Jag sticker ut hakan och påstår att det är närmare 15% än 30%.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Eller 24,4% i räckvidd om man vill räkna så. Frågan är hur ofta du måste utnyttja den där extra räckvidden och vad det är värt. För mig är det förmodligen inte värde de 160kkr i ökad kostnad. För den pengen kan jag köpa en Duster med soppa och ha för att dra släp tex.
Om batteriet är på 90kWh och du bara får använda 78kWh, respektive 70kWh med du kan använda 66kWh så hamnar vi inte på några 28,6% innan man får ringa Falck. Det är väl det som är av betydelse.Svenssons skrev:28,6% om man ska vara petnoga och ange tre värdesiffror. Vad det egentligen är då 70 kWh och 90 kWh inte är exakta siffror för batteripacken är som du säger svårare att svara på.Remuz skrev:Borde bli 28,5% mer hur det är i praktiken finns det nog lika många svar på som det finns folk att fråga.18650 skrev:Är det verkligen 30%? Jag sticker ut hakan och påstår att det är närmare 15% än 30%.

Hur många kWh som går att nyttja för räckvidden är ju som sagt var svårt att säga (78/66 kWh är inte verifierat). Som LarsL skrev så är det 24,4% i ökad räckvidd vad gäller NEDC (20% vad gäller EPA). En annan aspekt är att det går att ladda 90-versionen snabbare än 70-versionen vid Supercharger. Vet inte exakt hur mycket snabbare och det beror på hur mycket som är kvar i batteripacken. Tyngden med det större batteripacket är en nackdel i köregenskaper.18650 skrev:Om batteriet är på 90kWh och du bara får använda 78kWh, respektive 70kWh med du kan använda 66kWh så hamnar vi inte på några 28,6% innan man får ringa Falck. Det är väl det som är av betydelse.
Vad som har betydelse beror dels på egna preferenser, körstil och behov alltså.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Angående priset 85 vs 90 kWh: Jag har inga exakta siffror men jag specade en bil med 85kWh häromdagen och den landade på ca 1070 kkr. Samma spec men med 90 kWh idag landar på 1102 kkr, alltså en höjning med ca 32 kkr.drzaphod skrev:Det verkar som 85 KWh har försvunnit i Sverige också. Nu kan man bara beställa 70KWh och 90KWh batterier, en logistik utveckling enligt mig. Intressant är också att vill man ha bakhjulsdrift så finns det enbart på 70 KWh i Design studion. Det verkar som bilen gått ned i pris också då 90 KWh verkar kosta som 85 KWh kostade innan, men det kanske någon har bättre koll än mig verifiera.
Tesla M3 AWD
Precis man måste analysera sina behov på ett nyktert sätt. Många säger tex att de inte kan ha en elbil för att de åker till fjällen en gång om året, men hur mycket är det värt? Personligen skulle jag inte betala så mycket för en skidsemester och om jag skulle det så hade jag inte åkt till Sälen. Iofs så har jag kvar fossilbilen för att den har drag, men det utnyttjas å andra sidan några gånger i månaden. Drag (vilket S inte har än) är ju också en bra orsak till att välja 90 istället för 70, antar då att den extra räckvidden behövs.
Här återkommer vi osökt till ett i mina ögon stort problem när Tesla ska gå mainstream.
På en sån exklusiv bil borde bricking o 90-100% kWh, ligga UTANFÖR ev specar. På en 90kwh bil borde det finnas dolt ca 10-15kwh, som skydd för batteriet.
/Sony Z3 Dual
På en sån exklusiv bil borde bricking o 90-100% kWh, ligga UTANFÖR ev specar. På en 90kwh bil borde det finnas dolt ca 10-15kwh, som skydd för batteriet.
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
70 får du ladda upp till 100% oftare och då är laddtiden lång
I det dagliga pendlingen ingen skillnad 70-80% på en 70 räcker gott mellan suc
Tur retur resa på en sträcka som saknar SUC har du enorm nytta av större batteri
Sen är det högre prestanda i de större batterierna
Tur retur resa på en sträcka som saknar SUC har du enorm nytta av större batteri
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Men det är fortfarande det du kan använda som spelar roll. Vad som står stämplat på dekalen kvittar. Det finns bilar som är på 60kWh men som bara kan använda 40kWh. Det illustrerar det jag menar ännu tydligare.e5m1r skrev:70 får du ladda upp till 100% oftare och då är laddtiden lång
Fast ännu viktigare är hur långt du kommer och hur lång tid det tar att ladda. Om stämpeln är 85 kWh eller 76 kWh för samma batteri är mer av akademisk betydelse.18650 skrev:Men det är fortfarande det du kan använda som spelar roll. Vad som står stämplat på dekalen kvittar. Det finns bilar som är på 60kWh men som bara kan använda 40kWh. Det illustrerar det jag menar ännu tydligare.e5m1r skrev:70 får du ladda upp till 100% oftare och då är laddtiden lång
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
Lite OT: Vet inte hur du kommer fram till den siffran (100%). Jag åker regelbundet på 90 mils turer med min 70D och laddar två gånger på sommaren och tre på vintern, åker hemifrån med 90% så tre resp fyra "tankningar" går det åt om man skall slippa RÅe5m1r skrev:70 får du ladda upp till 100% oftare och då är laddtiden lång

Med en 90 skulle jag klara mig med två även på vintern eller ladda lite snabbare och ladda lika ofta på sommaren.
I värsta fall har jag förlorat ett par timmar (snöstorm + moddig väg = extra Chademo), vilket ändå fick mig att tråna lite efter ett större batteri en gång. Likaså när jag upptäckte att kompisens Corvette var nästan lika snabb i starten som min...Dessvärre var Corvetten lite piggare i högre hastighet....
För att hoppa mella SC behövs inte fullt batteri i 70D heller.
Provat 70 RWD då jag har en sån som lånebil nu. Marginell skillnad i "projected" räckvidd och lite mindre direkt knuff i motorn, men riktigt bra acc i den med. Därför tror jag 70 RWD kommer att sälja ganska bra.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det är det jag säger.bylund skrev:Fast ännu viktigare är hur långt du kommer och hur lång tid det tar att ladda. Om stämpeln är 85 kWh eller 76 kWh för samma batteri är mer av akademisk betydelse.18650 skrev:Men det är fortfarande det du kan använda som spelar roll. Vad som står stämplat på dekalen kvittar. Det finns bilar som är på 60kWh men som bara kan använda 40kWh. Det illustrerar det jag menar ännu tydligare.e5m1r skrev:70 får du ladda upp till 100% oftare och då är laddtiden lång

Tror att det kan vara en miss av tesla att ta bort den rena 90 modellen. Det var ju väntat men vissa föredrar bakhjulsdrift och en större frunk framför att lägga till 55k för awd. Känns som att priset bara går upp och upp på bilarna. Det billigaste jag lyckas bygga ihop nu går på 888k...
apkungen skrev:Tror att det kan vara en miss av tesla att ta bort den rena 90 modellen. Det var ju väntat men vissa föredrar bakhjulsdrift och en större frunk framför att lägga till 55k för awd. Känns som att priset bara går upp och upp på bilarna. Det billigaste jag lyckas bygga ihop nu går på 888k...
För lite drygt ett år sedan kostade en 85D med metallic, panoramatak, ultra Hi-Fi, teknikpaket (autopilot och elbaklucka) och vinterpaket 920´.... Håller med att det är en olycklig utveckling!
Jag specade upp en 90D i höstas, då kostade den 830kNOK inkl värvningsbonus. Senare under vintern gick priset upp och bonusen försvann och den landade då på 890kNOK. Nu när 85 har försvunnit verkar priserna ha gått upp ytterligare och den landar på 915kNOK. Ganska ordentlig uppgång på 6 mån, 85k. Jag hade faktiskt beställt en i spekulativt syfte ifall det skulle komma en facelift. Sen fick jag kalla fötter och avbeställde, fick handpengen tillbaks. Om jag tänker tillbaks, så är ju det dumt. Men på andra sidan så har bilarna nu blivit så dyra att det inte längre är "vanligt" folk som köper en sån bil i Norge, alldeles för dyr. Jag tror majoriteten av bilarna som beställs nu är 70/70D. Dom kostar trots allt mer än vad 85or gjorde förra året vid denna tiden. Ska bli väldigt intressant att se utvecklingen. I Sverige kanske det inte gör så stor skillnad för så många bilar köps på firmor, men i Norge är de flesta bilar privata och ska betalas med privata pengar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jo, dollarkursen är ju jobbig just nu. Om man kompenserar för den så skulle en Model S 70 kosta 650 000kr, vilket är ett riktigt överkomligt pris. Det hade då varit ett seriöst alternativ till en Leaf för att inte tala om en E-klass eller en 5-serie.
- kanylbullen
- Teslaägare
Kollar man månadskostnaden på leasing så ser det inte lika illa ut, men det beror ju på att räntan är hälften mot för 1 år sedan.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Inte Teslas fel att kronan rasar. Fantastiskt att försäljningsutvecklingen ändå varit så bra under 2015
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Förstår att priset i Norge känns jobbigt 

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)