Sida 1 av 2
85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 07:12
av drzaphod
Det verkar som 85 KWh har försvunnit i Sverige också. Nu kan man bara beställa 70KWh och 90KWh batterier, en logistik utveckling enligt mig. Intressant är också att vill man ha bakhjulsdrift så finns det enbart på 70 KWh i Design studion. Det verkar som bilen gått ned i pris också då 90 KWh verkar kosta som 85 KWh kostade innan, men det kanske någon har bättre koll än mig verifiera.
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 07:17
av vigge50
drzaphod skrev:Det verkar som 85 KWh har försvunnit i Sverige också. Nu kan man bara beställa 70KWh och 90KWh batterier, en logistik utveckling enligt mig. Intressant är också att vill man ha bakhjulsdrift så finns det enbart på 70 KWh i Design studion. Det verkar som bilen gått ned i pris också då 90 KWh verkar kosta som 85 KWh kostade innan, men det kanske någon har bättre koll än mig verifiera.
Jag har för mig att det skillde ungefär 110 000 mellan 70 och 85 kWh batteri och sen ytterligare ungefär 32000 för 90 kWh. Nu skilljer det mer är 140000 så priset har inte gått ner något.
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 07:47
av Gustafsson
Ska bli intressant att se hur försäljningen påverkas av detta.
70 KWh räcker ju mer än väl för de flesta, men nästan 30% mer batteri är ju inte fel det heller
/70D
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 10:02
av Jonas H
Så surt, men inte helt oväntat! Trodde inte det skulle gå så fort dock efter att ha pratat om detta med Tesla. Håller på att ordna finansieringen och hade tänkt lägga beställningen i veckan på S85

Vill verkligen ha den stora frunken och största möjliga batteri
Tror att 70 kommer räcka ändå i de allra flesta fall så plötslig vart ju urvalet mindre och besluten enklare. Får se det från positiva sidan.
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 10:08
av 18650
Gustafsson skrev:Ska bli intressant att se hur försäljningen påverkas av detta.
70 KWh räcker ju mer än väl för de flesta, men nästan 30% mer batteri är ju inte fel det heller
/70D
Är det verkligen 30%? Jag sticker ut hakan och påstår att det är närmare 15% än 30%.

Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 10:13
av Remuz
18650 skrev:
Är det verkligen 30%? Jag sticker ut hakan och påstår att det är närmare 15% än 30%.

Borde bli 28,5% mer hur det är i praktiken finns det nog lika många svar på som det finns folk att fråga.
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 10:20
av Svenssons
Remuz skrev:18650 skrev:
Är det verkligen 30%? Jag sticker ut hakan och påstår att det är närmare 15% än 30%.

Borde bli 28,5% mer hur det är i praktiken finns det nog lika många svar på som det finns folk att fråga.
28,6% om man ska vara petnoga och ange tre värdesiffror. Vad det egentligen är då 70 kWh och 90 kWh inte är exakta siffror för batteripacken är som du säger svårare att svara på.
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 10:43
av LarsL
Eller 24,4% i räckvidd om man vill räkna så. Frågan är hur ofta du måste utnyttja den där extra räckvidden och vad det är värt. För mig är det förmodligen inte värde de 160kkr i ökad kostnad. För den pengen kan jag köpa en Duster med soppa och ha för att dra släp tex.
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 11:04
av 18650
Svenssons skrev:Remuz skrev:18650 skrev:
Är det verkligen 30%? Jag sticker ut hakan och påstår att det är närmare 15% än 30%.

Borde bli 28,5% mer hur det är i praktiken finns det nog lika många svar på som det finns folk att fråga.
28,6% om man ska vara petnoga och ange tre värdesiffror. Vad det egentligen är då 70 kWh och 90 kWh inte är exakta siffror för batteripacken är som du säger svårare att svara på.
Om batteriet är på 90kWh och du bara får använda 78kWh, respektive 70kWh med du kan använda 66kWh så hamnar vi inte på några 28,6% innan man får ringa Falck. Det är väl det som är av betydelse.

Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 11:14
av Svenssons
18650 skrev:
Om batteriet är på 90kWh och du bara får använda 78kWh, respektive 70kWh med du kan använda 66kWh så hamnar vi inte på några 28,6% innan man får ringa Falck. Det är väl det som är av betydelse.

Hur många kWh som går att nyttja för räckvidden är ju som sagt var svårt att säga (78/66 kWh är inte verifierat). Som LarsL skrev så är det 24,4% i ökad räckvidd vad gäller NEDC (20% vad gäller EPA). En annan aspekt är att det går att ladda 90-versionen snabbare än 70-versionen vid Supercharger. Vet inte exakt hur mycket snabbare och det beror på hur mycket som är kvar i batteripacken. Tyngden med det större batteripacket är en nackdel i köregenskaper.
Vad som har betydelse beror dels på egna preferenser, körstil och behov alltså.
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 11:23
av thompap
drzaphod skrev:Det verkar som 85 KWh har försvunnit i Sverige också. Nu kan man bara beställa 70KWh och 90KWh batterier, en logistik utveckling enligt mig. Intressant är också att vill man ha bakhjulsdrift så finns det enbart på 70 KWh i Design studion. Det verkar som bilen gått ned i pris också då 90 KWh verkar kosta som 85 KWh kostade innan, men det kanske någon har bättre koll än mig verifiera.
Angående priset 85 vs 90 kWh: Jag har inga exakta siffror men jag specade en bil med 85kWh häromdagen och den landade på ca 1070 kkr. Samma spec men med 90 kWh idag landar på 1102 kkr, alltså en höjning med ca 32 kkr.
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 11:24
av LarsL
Precis man måste analysera sina behov på ett nyktert sätt. Många säger tex att de inte kan ha en elbil för att de åker till fjällen en gång om året, men hur mycket är det värt? Personligen skulle jag inte betala så mycket för en skidsemester och om jag skulle det så hade jag inte åkt till Sälen. Iofs så har jag kvar fossilbilen för att den har drag, men det utnyttjas å andra sidan några gånger i månaden. Drag (vilket S inte har än) är ju också en bra orsak till att välja 90 istället för 70, antar då att den extra räckvidden behövs.
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 11:27
av drakbane
Här återkommer vi osökt till ett i mina ögon stort problem när Tesla ska gå mainstream.
På en sån exklusiv bil borde bricking o 90-100% kWh, ligga UTANFÖR ev specar. På en 90kwh bil borde det finnas dolt ca 10-15kwh, som skydd för batteriet.
/Sony Z3 Dual
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 11:41
av e5m1r
70 får du ladda upp till 100% oftare och då är laddtiden lång
I det dagliga pendlingen ingen skillnad 70-80% på en 70 räcker gott mellan suc
Tur retur resa på en sträcka som saknar SUC har du enorm nytta av större batteri
Sen är det högre prestanda i de större batterierna
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 12:00
av 18650
e5m1r skrev:70 får du ladda upp till 100% oftare och då är laddtiden lång
I det dagliga pendlingen ingen skillnad 70-80% på en 70 räcker gott mellan suc
Tur retur resa på en sträcka som saknar SUC har du enorm nytta av större batteri
Sen är det högre prestanda i de större batterierna
Men det är fortfarande det du kan använda som spelar roll. Vad som står stämplat på dekalen kvittar. Det finns bilar som är på 60kWh men som bara kan använda 40kWh. Det illustrerar det jag menar ännu tydligare.
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 12:37
av bylund
18650 skrev:e5m1r skrev:70 får du ladda upp till 100% oftare och då är laddtiden lång
I det dagliga pendlingen ingen skillnad 70-80% på en 70 räcker gott mellan suc
Tur retur resa på en sträcka som saknar SUC har du enorm nytta av större batteri
Sen är det högre prestanda i de större batterierna
Men det är fortfarande det du kan använda som spelar roll. Vad som står stämplat på dekalen kvittar. Det finns bilar som är på 60kWh men som bara kan använda 40kWh. Det illustrerar det jag menar ännu tydligare.
Fast ännu viktigare är hur långt du kommer och hur lång tid det tar att ladda. Om stämpeln är 85 kWh eller 76 kWh för samma batteri är mer av akademisk betydelse.
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 12:48
av Gustafsson
e5m1r skrev:70 får du ladda upp till 100% oftare och då är laddtiden lång
I det dagliga pendlingen ingen skillnad 70-80% på en 70 räcker gott mellan suc
Tur retur resa på en sträcka som saknar SUC har du enorm nytta av större batteri
Sen är det högre prestanda i de större batterierna
Lite OT: Vet inte hur du kommer fram till den siffran (100%). Jag åker regelbundet på 90 mils turer med min 70D och laddar två gånger på sommaren och tre på vintern, åker hemifrån med 90% så tre resp fyra "tankningar" går det åt om man skall slippa RÅ

.
Med en 90 skulle jag klara mig med två även på vintern eller ladda lite snabbare och ladda lika ofta på sommaren.
I värsta fall har jag förlorat ett par timmar (snöstorm + moddig väg = extra Chademo), vilket ändå fick mig att tråna lite efter ett större batteri en gång. Likaså när jag upptäckte att kompisens Corvette var nästan lika snabb i starten som min...Dessvärre var Corvetten lite piggare i högre hastighet....
För att hoppa mella SC behövs inte fullt batteri i 70D heller.
Provat 70 RWD då jag har en sån som lånebil nu. Marginell skillnad i "projected" räckvidd och lite mindre direkt knuff i motorn, men riktigt bra acc i den med. Därför tror jag 70 RWD kommer att sälja ganska bra.
/70D
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 12:53
av 18650
bylund skrev:18650 skrev:e5m1r skrev:70 får du ladda upp till 100% oftare och då är laddtiden lång
I det dagliga pendlingen ingen skillnad 70-80% på en 70 räcker gott mellan suc
Tur retur resa på en sträcka som saknar SUC har du enorm nytta av större batteri
Sen är det högre prestanda i de större batterierna
Men det är fortfarande det du kan använda som spelar roll. Vad som står stämplat på dekalen kvittar. Det finns bilar som är på 60kWh men som bara kan använda 40kWh. Det illustrerar det jag menar ännu tydligare.
Fast ännu viktigare är hur långt du kommer och hur lång tid det tar att ladda. Om stämpeln är 85 kWh eller 76 kWh för samma batteri är mer av akademisk betydelse.
Det är det jag säger.

Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 13:08
av apkungen
Tror att det kan vara en miss av tesla att ta bort den rena 90 modellen. Det var ju väntat men vissa föredrar bakhjulsdrift och en större frunk framför att lägga till 55k för awd. Känns som att priset bara går upp och upp på bilarna. Det billigaste jag lyckas bygga ihop nu går på 888k...
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 18:49
av stefan007
apkungen skrev:Tror att det kan vara en miss av tesla att ta bort den rena 90 modellen. Det var ju väntat men vissa föredrar bakhjulsdrift och en större frunk framför att lägga till 55k för awd. Känns som att priset bara går upp och upp på bilarna. Det billigaste jag lyckas bygga ihop nu går på 888k...
För lite drygt ett år sedan kostade en 85D med metallic, panoramatak, ultra Hi-Fi, teknikpaket (autopilot och elbaklucka) och vinterpaket 920´.... Håller med att det är en olycklig utveckling!
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 19:02
av HelectriC
Jag specade upp en 90D i höstas, då kostade den 830kNOK inkl värvningsbonus. Senare under vintern gick priset upp och bonusen försvann och den landade då på 890kNOK. Nu när 85 har försvunnit verkar priserna ha gått upp ytterligare och den landar på 915kNOK. Ganska ordentlig uppgång på 6 mån, 85k. Jag hade faktiskt beställt en i spekulativt syfte ifall det skulle komma en facelift. Sen fick jag kalla fötter och avbeställde, fick handpengen tillbaks. Om jag tänker tillbaks, så är ju det dumt. Men på andra sidan så har bilarna nu blivit så dyra att det inte längre är "vanligt" folk som köper en sån bil i Norge, alldeles för dyr. Jag tror majoriteten av bilarna som beställs nu är 70/70D. Dom kostar trots allt mer än vad 85or gjorde förra året vid denna tiden. Ska bli väldigt intressant att se utvecklingen. I Sverige kanske det inte gör så stor skillnad för så många bilar köps på firmor, men i Norge är de flesta bilar privata och ska betalas med privata pengar.
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 19:57
av LarsL
Jo, dollarkursen är ju jobbig just nu. Om man kompenserar för den så skulle en Model S 70 kosta 650 000kr, vilket är ett riktigt överkomligt pris. Det hade då varit ett seriöst alternativ till en Leaf för att inte tala om en E-klass eller en 5-serie.
Re: 85 KWh borta
Postat: 08 feb 2016 23:24
av kanylbullen
Kollar man månadskostnaden på leasing så ser det inte lika illa ut, men det beror ju på att räntan är hälften mot för 1 år sedan.
Re: 85 KWh borta
Postat: 09 feb 2016 00:22
av pegs
Inte Teslas fel att kronan rasar. Fantastiskt att försäljningsutvecklingen ändå varit så bra under 2015
Re: 85 KWh borta
Postat: 09 feb 2016 00:25
av pegs
Förstår att priset i Norge känns jobbigt
