seaturtle skrev: ↑12 apr 2024 12:53
pejvic skrev: ↑11 apr 2024 20:41
Köpt. Dels kan du kanske laborera ner räntan lite. (räknar du på hela inköpssumman över hela tiden eller faktum att den sjunker med avbetalningarna?) Dels att 4500 mil efter 36 månader brukar ha ett värde på cirka 65%. Sen friheten att kunna överskrida milen.
Sen slipper du böta när du lämnar bilen sen. Fälgskrap och dörruppslag, stenskott mm blir dyrt med leasingen.
Har räknat med hela summan ifall att de höjer styrräntan.
65% låter bra, tycker också att restvärdet låter lågt när de flesta här tar hand om bilen som en bäbis lol.
Ja ne leasing är nog inte ett alternativ, antingen behåller jag begagnade eller köper ny. Begagnade kostar mig +1500kr/mån i bara försäkring och mer i räntekostnader rent %.
Får helt enkelt bli en fråga om hur värt nya M3 känns att köra. Tack!
Räntekostnaden kommer vara densamma om du köper ny med 400K i lån på 2.5% ränta, jämfört med 200K i lån med 5% ränta, absolut.
Men ta det 3 år till så har du 200K i lån, med 2.5% ränta, eller 0 i lån med 0 ränta.
Jag har haft samma tanke också, men då fortsätter man ju på samma kostnad, men kommer aldrig ner i pris, eller ökar sitt ägande. Man bibehåller det, medan man får en nyare bil.
Om du behåller din bil i 5-6 år så har du närmre noll i lån på den, samtidigt som den är värd några hundra tusen. Då kan du sälja den och köpa en ny med lägre belåningsgrad och där räntan säkerligen är ungefär samma som den rabatt man får idag.
Om man däremot vill bibehålla samma kostnad och byta upp sig var tredje år, så är det ju mycket rimligt att satsa på det nu när ränterabatten ändå finns. Bättre än om kanske 1 år, när räntan är 4% och rabatterna är borta. Ur det perspektivet.