Sida 1 av 2
Bra köp MS 75D?
Postat: 24 maj 2024 23:34
av RawEl
Hej Testa experter
Jag har alltid varit intresserad i Tesla, haft en M3 2021 som var en lemon och lämnades tillbaka, kollade länge på en MY men nu lutar jag mer och mer åt MS.
Ser att det finns en hel del MS 75D 2018 på blocket mm för 300k. Många av dessa har varit till salu länge....
Man får mycket bil för pengarna så undrar varför de inte säjs, missar jag någonting?
Jag vet att en 2019-2020 Raven LR är en bättre bil men då pratar vi runt 450k, 50% dyrare. Låter mycket.
Tack!
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 25 maj 2024 04:51
av taliz
Gick en Raven LR 2019 med 16k mil för 270k på bilia outlet för några veckor sedan.
Ligger en med 10k mil ute nu också.
En gammal 75D skulle jag inte ge mer än runt 200 för. Det är en riktigt gammal bil nu med gammal teknik, seg laddning, taskig räckvidd och troligen många dyra reparationer framför sig.
Dessutom svindyr försäkring.
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 25 maj 2024 09:51
av Nisse10000
Det har gått två långmilare på KVD för dryga runt 210 000:- Om du kollar lite där kan du kanske hitta någon under 300 KSEK.
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 25 maj 2024 10:04
av RawEl
taliz skrev: ↑25 maj 2024 04:51
Gick en Raven LR 2019 med 16k mil för 270k på bilia outlet för några veckor sedan.
Ligger en med 10k mil ute nu också.
En gammal 75D skulle jag inte ge mer än runt 200 för. Det är en riktigt gammal bil nu med gammal teknik, seg laddning, taskig räckvidd och troligen många dyra reparationer framför sig.
Dessutom svindyr försäkring.
Alla MS innan Raven är samma gammal teknik men man ser en hel del 100D till salu för över 400k.
Är dessa en även sämre deal?
270k för Raven låter bra. Hittar ingen Raven på Bilia just nu.
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 25 maj 2024 10:25
av Verdi_
RawEl skrev: ↑25 maj 2024 10:04
taliz skrev: ↑25 maj 2024 04:51
Gick en Raven LR 2019 med 16k mil för 270k på bilia outlet för några veckor sedan.
Ligger en med 10k mil ute nu också.
En gammal 75D skulle jag inte ge mer än runt 200 för. Det är en riktigt gammal bil nu med gammal teknik, seg laddning, taskig räckvidd och troligen många dyra reparationer framför sig.
Dessutom svindyr försäkring.
Alla MS innan Raven är samma gammal teknik men man ser en hel del 100D till salu för över 400k.
Är dessa en även sämre deal?
270k för Raven låter bra. Hittar ingen Raven på Bilia just nu.
Allt beror på hur viktigt du tycker att räckvidd och laddhastighet är och hur stor prisskillnaden är.
Lyssna inte för mycket på taliz. Finns ingen som skriver ner alla bilar som han gör. Allt är värdelöst förutom den allra senaste Model 3 enligt honom.
Klart att en Raven inte kostar 270... Och gjorde en det så fanns det såklart en anledning.
Med allt det sagt så tror jag du kan hitta en 100D för 350k och en Long Range Raven för 400k utan alltför stora problem. Om det är värt det? Är upp till dig.
Jag har en 100D -18 som jag haft sen den var ny. Har mest varit småfel förutom att jag fick byta en del delar i hjulupphängningen bak då den blivit glapp och gjorde så att däcken blev snett slitna.
Nu har jag kört 19 tusen mil och senaste året har jag bara bytt laddluckan för 3000:-. Innan dess var det en kabelstam till parkeringssensorerna fram, knappen på ratten för att aktivera röststyrning och liknande saker.
Ja försäkringen kostar ca 15k för helförsäkring upp till 4000 mil per år för mig. Det är inte lika billigt som för en Volvo V70 men det är inget anmärkningsvärt heller.
Men i gengäld verkar det som att värdeminskningen helt avstannat senaste halvåret. Att köpa en ny Model Y och se den rasa 250-300 tkr på 3 år är ju ett alternativ om man gillar garanti och halvförsäkring (med svindyr självrisk på vagnskadegarantin). Då får man även en bil som laddar snabbare. Men man får också en sämre bil tycker jag.
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 25 maj 2024 14:28
av taliz
RawEl skrev: ↑25 maj 2024 10:04
taliz skrev: ↑25 maj 2024 04:51
Gick en Raven LR 2019 med 16k mil för 270k på bilia outlet för några veckor sedan.
Ligger en med 10k mil ute nu också.
En gammal 75D skulle jag inte ge mer än runt 200 för. Det är en riktigt gammal bil nu med gammal teknik, seg laddning, taskig räckvidd och troligen många dyra reparationer framför sig.
Dessutom svindyr försäkring.
Alla MS innan Raven är samma gammal teknik men man ser en hel del 100D till salu för över 400k.
Är dessa en även sämre deal?
270k för Raven låter bra. Hittar ingen Raven på Bilia just nu.
https://auktion.biliaoutlet.se/Auction/ ... B-kam-Navi
Den kommer förstås gå för mkt mer än budet nu.
Den som gick för 270 hade ”köp direkt” för den summan och då klippte någon till förstås.
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 25 maj 2024 15:18
av Gustafsson
RawEl skrev: ↑25 maj 2024 10:04
taliz skrev: ↑25 maj 2024 04:51
Gick en Raven LR 2019 med 16k mil för 270k på bilia outlet för några veckor sedan.
Ligger en med 10k mil ute nu också.
En gammal 75D skulle jag inte ge mer än runt 200 för. Det är en riktigt gammal bil nu med gammal teknik, seg laddning, taskig räckvidd och troligen många dyra reparationer framför sig.
Dessutom svindyr försäkring.
Alla MS innan Raven är samma gammal teknik men man ser en hel del 100D till salu för över 400k.
Är dessa en även sämre deal?
270k för Raven låter bra. Hittar ingen Raven på Bilia just nu.
Skulle säga att det är värt en hel del att få 100- batteriet. Laddar fortare och användbar range är betydligt större. Det ger helt klart en bättre upplevelse på långresor. Visst är Raven ännu bättre än 100D - den går snålare och har lite bättre luftfjädring.
Min 100D har haft en medelförbrukning över 6 år på 200 Wh/km - nu 18000 mil. Min Palladium 175 Wh/km hittills 2600 mil. Totalt ca 12% skillnad, mindre än väntat. 100D hade 50 mil ”på mätaren” när den var ny, nu 45,5. Men inga problem att köra snålare än så på långresa.
Tidiga 100D hade äldre MCU och jag upplever de som lite bullrigare än min 2018. Men det kan bero på hjul/däck mm.
75 är visserligen en bra bil, men priset bör vara klart lägre än för en med det större batteriet. Man kan förvänta sig längre livslängd på batteriet då samma mil ger färre laddcykler.
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 25 maj 2024 16:27
av SwedishAdvocate
RawEl skrev: ↑24 maj 2024 23:34
Ser att det finns en hel del MS 75D 2018 på blocket mm för 300k. Många av dessa har varit till salu länge....
Man får mycket bil för pengarna så undrar varför de inte säjs, missar jag någonting? [...
Som jag förstått det, så beroende på när under 2018 den bilen är byggd så kanske den har den äldre iterationen av de bakre länkarmarna... Mer info om dessa äldre länkarmar t.ex. här:
viewtopic.php?t=22894
viewtopic.php?t=30101
Tror det ovanstående 'bara' rör länkarmarna bak, men det får du dubbelkolla (eller om ngn vet och kan bekräfta det...).
Från minnet har jag sett uppgifter att det kan kosta mellan ~16K(pre-inflation) till ~30K att byta ut dessa, men även de uppgifterna får du dubbelkolla. För kostnad – se inlägget nedan.
Vilket tak har den här 2018 som du kollar på? Om den har det öppningsbara glastaket så kan det som jag förstått det kosta en del att åtgärda hos Tesla ifall det skull uppstå ngt 'strul' med det... Vet ej om det finns bra fristående verkstäder som kan fixa sånt och hur mkt billigare det i så fall skulle kunna bli.
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 25 maj 2024 18:00
av thebishop
SwedishAdvocate skrev: ↑25 maj 2024 16:27
RawEl skrev: ↑24 maj 2024 23:34
Ser att det finns en hel del MS 75D 2018 på blocket mm för 300k. Många av dessa har varit till salu länge....
Man får mycket bil för pengarna så undrar varför de inte säjs, missar jag någonting? [...
Tror det ovanstående 'bara' rör länkarmarna bak, men det får du dubbelkolla (eller om ngn vet och kan bekräfta det...). Från minnet har jag sett uppgifter att det kan kosta mellan ~16K(pre-inflation) till ~30K att byta ut dessa, men även de uppgifterna får du dubbelkolla..
Nja, så farligt är det inte. Jag bytte övre länkarmarna bak proaktivt efter jag bad tesla kolla dem för att undvika problem:
Moms tillkommer.
Sen att tesla aldrig steppade upp och tog det på goodwill är ju en annan diskussion….
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 26 maj 2024 09:54
av Sportbilsentusiasten
Verdi_ skrev: ↑25 maj 2024 10:25
RawEl skrev: ↑25 maj 2024 10:04
taliz skrev: ↑25 maj 2024 04:51
Gick en Raven LR 2019 med 16k mil för 270k på bilia outlet för några veckor sedan.
Ligger en med 10k mil ute nu också.
En gammal 75D skulle jag inte ge mer än runt 200 för. Det är en riktigt gammal bil nu med gammal teknik, seg laddning, taskig räckvidd och troligen många dyra reparationer framför sig.
Dessutom svindyr försäkring.
Alla MS innan Raven är samma gammal teknik men man ser en hel del 100D till salu för över 400k.
Är dessa en även sämre deal?
270k för Raven låter bra. Hittar ingen Raven på Bilia just nu.
Allt beror på hur viktigt du tycker att räckvidd och laddhastighet är och hur stor prisskillnaden är.
Lyssna inte för mycket på taliz. Finns ingen som skriver ner alla bilar som han gör. Allt är värdelöst förutom den allra senaste Model 3 enligt honom.
Å andra sidan har taliz rätt i att utvecklingen går framåt och nya 3 är tekniskt sett den modernaste bilen från Tesla. (förutom Cybertruck som tyvärr inte säljs i EU ännu)
Den största styrkan i S enl mig är Alu-karossen. Rost är det värsta jag vet ! (haft Opel av budgetskäl i min ungdom

)
Uppskattar även designen och känslan av premium-lite i dörrar och reglage. Är Merca-skadad...
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 26 maj 2024 18:44
av taliz
taliz skrev: ↑25 maj 2024 14:28
RawEl skrev: ↑25 maj 2024 10:04
taliz skrev: ↑25 maj 2024 04:51
Gick en Raven LR 2019 med 16k mil för 270k på bilia outlet för några veckor sedan.
Ligger en med 10k mil ute nu också.
En gammal 75D skulle jag inte ge mer än runt 200 för. Det är en riktigt gammal bil nu med gammal teknik, seg laddning, taskig räckvidd och troligen många dyra reparationer framför sig.
Dessutom svindyr försäkring.
Alla MS innan Raven är samma gammal teknik men man ser en hel del 100D till salu för över 400k.
Är dessa en även sämre deal?
270k för Raven låter bra. Hittar ingen Raven på Bilia just nu.
https://auktion.biliaoutlet.se/Auction/ ... B-kam-Navi
Den kommer förstås gå för mkt mer än budet nu.
Den som gick för 270 hade ”köp direkt” för den summan och då klippte någon till förstås.
Då var även denna avslutad.
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 26 maj 2024 21:17
av bjornnilsson
Gustafsson skrev: ↑25 maj 2024 15:18
RawEl skrev: ↑25 maj 2024 10:04
taliz skrev: ↑25 maj 2024 04:51
Gick en Raven LR 2019 med 16k mil för 270k på bilia outlet för några veckor sedan.
Ligger en med 10k mil ute nu också.
En gammal 75D skulle jag inte ge mer än runt 200 för. Det är en riktigt gammal bil nu med gammal teknik, seg laddning, taskig räckvidd och troligen många dyra reparationer framför sig.
Dessutom svindyr försäkring.
Alla MS innan Raven är samma gammal teknik men man ser en hel del 100D till salu för över 400k.
Är dessa en även sämre deal?
270k för Raven låter bra. Hittar ingen Raven på Bilia just nu.
Skulle säga att det är värt en hel del att få 100- batteriet. Laddar fortare och användbar range är betydligt större. Det ger helt klart en bättre upplevelse på långresor. Visst är Raven ännu bättre än 100D - den går snålare och har lite bättre luftfjädring.
Min 100D har haft en medelförbrukning över 6 år på 200 Wh/km - nu 18000 mil. Min Palladium 175 Wh/km hittills 2600 mil. Totalt ca 12% skillnad, mindre än väntat. 100D hade 50 mil ”på mätaren” när den var ny, nu 45,5. Men inga problem att köra snålare än så på långresa.
Tidiga 100D hade äldre MCU och jag upplever de som lite bullrigare än min 2018. Men det kan bero på hjul/däck mm.
75 är visserligen en bra bil, men priset bör vara klart lägre än för en med det större batteriet. Man kan förvänta sig längre livslängd på batteriet då samma mil ger färre laddcykler.
Instämmer med Gustafsson till fullo. 100 är bättre än 75. Men allt beror på användandet. Ska man bara åka några få mil om dagen så funkar såklart en bil med ett mindre batteri utmärkt. Jag skulle dock inte vilja ha en MS med ett mindre batteri än det största. Och då helst en Raven. Och ännu hellre en 2021:a. Men såklart helst en Palladium.. och någonstans där blev det dyrt.
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 27 maj 2024 13:36
av jeppe_sthlm
Har en Raven Standard Range - samma batteri som 75D, men snålare och med Raven-fjädringen. För vårt ändamål räcker den med än väl - vanligaste körsträckan till landet är 20 mil. Klarar sig med råge även vid -25. Annars en del Stockholm-GBG. Laddning möjlig i "båda ändor", så det klarar vi på ett stopp. Hade kanske gått att att åka hela vägen med en Long Range, men ingen orkar ändå sitta i bilen så länge.
De gånger vi åker längre sträckor än så kan nog räknas på ena handens fingrar per år.
För vårt use-case, tror jag inte vi hade sparat många minuters laddtid på ett år med Long Range, men alla har ju olika körmönster.
I praktiken diffar förbrukning och räckvidd inte så mycket med den Model 3 LR (75kWh) som vi hade innan. Den laddade ju så klart som en blixt, men det medförde mest att vi fick gå och flytta bilen mitt i maten

Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 28 maj 2024 16:44
av Rasmussen
taliz skrev: ↑26 maj 2024 18:44
taliz skrev: ↑25 maj 2024 14:28
RawEl skrev: ↑25 maj 2024 10:04
taliz skrev: ↑25 maj 2024 04:51
Gick en Raven LR 2019 med 16k mil för 270k på bilia outlet för några veckor sedan.
Ligger en med 10k mil ute nu också.
En gammal 75D skulle jag inte ge mer än runt 200 för. Det är en riktigt gammal bil nu med gammal teknik, seg laddning, taskig räckvidd och troligen många dyra reparationer framför sig.
Dessutom svindyr försäkring.
Alla MS innan Raven är samma gammal teknik men man ser en hel del 100D till salu för över 400k.
Är dessa en även sämre deal?
270k för Raven låter bra. Hittar ingen Raven på Bilia just nu.
https://auktion.biliaoutlet.se/Auction/ ... B-kam-Navi
Den kommer förstås gå för mkt mer än budet nu.
Den som gick för 270 hade ”köp direkt” för den summan och då klippte någon till förstås.
Då var även denna avslutad.
IMG_0617.jpeg
Jag var sugen på den men ligger lite fel i tiden för mig. Nu ligger den iaf ute tillförsäljning av köparen, bra att veta vad de tänker sig för marginal:)
https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... 1001443502
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 28 maj 2024 18:20
av Sportbilsentusiasten
jeppe_sthlm skrev: ↑27 maj 2024 13:36
I praktiken diffar förbrukning och räckvidd inte så mycket med den Model 3 LR (75kWh) som vi hade innan. Den laddade ju så klart som en blixt, men det medförde mest att vi fick gå och flytta bilen mitt i maten
Är en modernare Tesla Raven Long Range lika snabbladdad som en Tesla 3?
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 28 maj 2024 18:27
av Legato
Sportbilsentusiasten skrev: ↑28 maj 2024 18:20
jeppe_sthlm skrev: ↑27 maj 2024 13:36
I praktiken diffar förbrukning och räckvidd inte så mycket med den Model 3 LR (75kWh) som vi hade innan. Den laddade ju så klart som en blixt, men det medförde mest att vi fick gå och flytta bilen mitt i maten
Är en modernare Tesla Raven Long Range lika snabbladdad som en Tesla 3?
Nej. Krävs Palladium S/X om man tycker snabb laddning är centralt.
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 28 maj 2024 18:43
av Rasmussen
Legato skrev: ↑28 maj 2024 18:27
Sportbilsentusiasten skrev: ↑28 maj 2024 18:20
jeppe_sthlm skrev: ↑27 maj 2024 13:36
I praktiken diffar förbrukning och räckvidd inte så mycket med den Model 3 LR (75kWh) som vi hade innan. Den laddade ju så klart som en blixt, men det medförde mest att vi fick gå och flytta bilen mitt i maten
Är en modernare Tesla Raven Long Range lika snabbladdad som en Tesla 3?
Nej. Krävs Palladium S/X om man tycker snabb laddning är centralt.
Kollade abrp härifrån till frankfurt och det skiljde 20min(15h vs 15h20m) på en 2020 m3lr 18” och en S100 longrange 2019. Trodde det skulle skilja mer.
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 30 maj 2024 21:01
av Bjelke
thebishop skrev: ↑25 maj 2024 18:00
SwedishAdvocate skrev: ↑25 maj 2024 16:27
RawEl skrev: ↑24 maj 2024 23:34
Ser att det finns en hel del MS 75D 2018 på blocket mm för 300k. Många av dessa har varit till salu länge....
Man får mycket bil för pengarna så undrar varför de inte säjs, missar jag någonting? [...
Tror det ovanstående 'bara' rör länkarmarna bak, men det får du dubbelkolla (eller om ngn vet och kan bekräfta det...). Från minnet har jag sett uppgifter att det kan kosta mellan ~16K(pre-inflation) till ~30K att byta ut dessa, men även de uppgifterna får du dubbelkolla..
Nja, så farligt är det inte. Jag bytte övre länkarmarna bak proaktivt efter jag bad tesla kolla dem för att undvika problem:
IMG_9808.jpeg
Moms tillkommer.
Sen att tesla aldrig steppade upp och tog det på goodwill är ju en annan diskussion….
Jag TROR att min har dom nyare länkarmarna (byggd i Juli har jag för mig, leverans i
September iaf) men det där priset var ju ganska OK ändå

När gjorde du det där bytet?
Jag antar att Tesla kan svara på frågan om vilka jag har iaf

Den här bilen har varit så jäkla problemfri så vi vill ju behålla den ett tag till liksom (och den
har free SuC

)

Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 30 maj 2024 21:33
av SwedishAdvocate
Rasmussen skrev: ↑28 maj 2024 18:43
Legato skrev: ↑28 maj 2024 18:27
Sportbilsentusiasten skrev: ↑28 maj 2024 18:20
jeppe_sthlm skrev: ↑27 maj 2024 13:36
I praktiken diffar förbrukning och räckvidd inte så mycket med den Model 3 LR (75kWh) som vi hade innan. Den laddade ju så klart som en blixt, men det medförde mest att vi fick gå och flytta bilen mitt i maten
Är en modernare Tesla Raven Long Range lika snabbladdad som en Tesla 3?
Nej. Krävs Palladium S/X om man tycker snabb laddning är centralt.
Kollade abrp härifrån till frankfurt och det skiljde 20min(15h vs 15h20m) på en 2020 m3lr 18” och en S100 longrange 2019. Trodde det skulle skilja mer.
Med rätt par energieffektiva däck på Model S:en så hade det kanske kunnat bli typ jämnt skägg då. Se t.ex:
viewtopic.php?p=796026#p796026
Om det dessutom går att hitta ett par aerodynamiskt effektiva 19 tums-fälgar till Model S:en så kanske MS:en t.o.m skulle kunna slå M3:an...
Fast å andra sidan så går det ju säkert att sätta ett par energieffektiva däck på M3:an också...
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 30 maj 2024 21:34
av thebishop
Bjelke skrev: ↑30 maj 2024 21:01
thebishop skrev: ↑25 maj 2024 18:00
SwedishAdvocate skrev: ↑25 maj 2024 16:27
RawEl skrev: ↑24 maj 2024 23:34
Ser att det finns en hel del MS 75D 2018 på blocket mm för 300k. Många av dessa har varit till salu länge....
Man får mycket bil för pengarna så undrar varför de inte säjs, missar jag någonting? [...
Tror det ovanstående 'bara' rör länkarmarna bak, men det får du dubbelkolla (eller om ngn vet och kan bekräfta det...). Från minnet har jag sett uppgifter att det kan kosta mellan ~16K(pre-inflation) till ~30K att byta ut dessa, men även de uppgifterna får du dubbelkolla..
Nja, så farligt är det inte. Jag bytte övre länkarmarna bak proaktivt efter jag bad tesla kolla dem för att undvika problem:
IMG_9808.jpeg
Moms tillkommer.
Sen att tesla aldrig steppade upp och tog det på goodwill är ju en annan diskussion….
Jag TROR att min har dom nyare länkarmarna (byggd i Juli har jag för mig, leverans i
September iaf) men det där priset var ju ganska OK ändå

När gjorde du det där bytet?
Jag antar att Tesla kan svara på frågan om vilka jag har iaf

Den här bilen har varit så jäkla problemfri så vi vill ju behålla den ett tag till liksom (och den
har free SuC

)
Det var i slutet av augusti 2022, bad dem kolla och det blev byte när den ändå var inne på service och lite annat fix…
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 31 maj 2024 08:45
av Gustafsson
Rasmussen skrev: ↑28 maj 2024 18:43
Legato skrev: ↑28 maj 2024 18:27
Sportbilsentusiasten skrev: ↑28 maj 2024 18:20
jeppe_sthlm skrev: ↑27 maj 2024 13:36
I praktiken diffar förbrukning och räckvidd inte så mycket med den Model 3 LR (75kWh) som vi hade innan. Den laddade ju så klart som en blixt, men det medförde mest att vi fick gå och flytta bilen mitt i maten
Är en modernare Tesla Raven Long Range lika snabbladdad som en Tesla 3?
Nej. Krävs Palladium S/X om man tycker snabb laddning är centralt.
Kollade abrp härifrån till frankfurt och det skiljde 20min(15h vs 15h20m) på en 2020 m3lr 18” och en S100 longrange 2019. Trodde det skulle skilja mer.
S100 laddar rätt hyggligt jämfört med 75/85. Upp till ca 50% ligger den bra mycket över 100 kW, första tredjedelen minst över 130 kW. Vintertid har jag inte fått alls lika snabb laddning trots förkonditionering. Det betyder att man genom att utnyttja det området och slutar ladda vid låt säga 70% kan få ganska korta laddstopp. Den är också lätt att köra snålt med på sommaren. Försöker man verkligen och håller hastigheten under 90-95 mesta tiden kommer man minst 50 mil om man laddar fullt, har 19” med 3.1 kg i däcken. Gör man samma med Palladium så laddar den dubbelt så fort, över 250 kW första tredjedelen. Kör man likadant med den så hamnar man ganska exakt på bilens prognos - den är mycket svårare att köra snålare än prognosen som bilen visar. Men den har längre räckvidd förstås.
100D är dock betydligt törstigare vintertid och vid korta körningar.
Vet inte hur en typisk laddning enl ABRP ser ut, gissar att det går att ladda snabbare än så.
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 31 maj 2024 09:44
av Legato
Gustafsson skrev: ↑31 maj 2024 08:45
Rasmussen skrev: ↑28 maj 2024 18:43
Legato skrev: ↑28 maj 2024 18:27
Sportbilsentusiasten skrev: ↑28 maj 2024 18:20
jeppe_sthlm skrev: ↑27 maj 2024 13:36
I praktiken diffar förbrukning och räckvidd inte så mycket med den Model 3 LR (75kWh) som vi hade innan. Den laddade ju så klart som en blixt, men det medförde mest att vi fick gå och flytta bilen mitt i maten
Är en modernare Tesla Raven Long Range lika snabbladdad som en Tesla 3?
Nej. Krävs Palladium S/X om man tycker snabb laddning är centralt.
Kollade abrp härifrån till frankfurt och det skiljde 20min(15h vs 15h20m) på en 2020 m3lr 18” och en S100 longrange 2019. Trodde det skulle skilja mer.
S100 laddar rätt hyggligt jämfört med 75/85. Upp till ca 50% ligger den bra mycket över 100 kW, första tredjedelen minst över 130 kW. Vintertid har jag inte fått alls lika snabb laddning trots förkonditionering. Det betyder att man genom att utnyttja det området och slutar ladda vid låt säga 70% kan få ganska korta laddstopp. Den är också lätt att köra snålt med på sommaren. Försöker man verkligen och håller hastigheten under 90-95 mesta tiden kommer man minst 50 mil om man laddar fullt, har 19” med 3.1 kg i däcken. Gör man samma med Palladium så laddar den dubbelt så fort, över 250 kW första tredjedelen. Kör man likadant med den så hamnar man ganska exakt på bilens prognos - den är mycket svårare att köra snålare än prognosen som bilen visar. Men den har längre räckvidd förstås.
100D är dock betydligt törstigare vintertid och vid korta körningar.
Vet inte hur en typisk laddning enl ABRP ser ut, gissar att det går att ladda snabbare än så.
Jag
tror att S75D laddar ganska exakt 12,5% långsammare än S100D över hela laddkurvan. Varför just 12,5%? Jo, pga 14 batterimoduler istället för 16 så är batteriets spänning 350 volt istället för 400 volt (14/16=0,875).
Enligt Teslas egna siffror är dock skillnaden ännu lite högre med 120 kW vs 145 kW peak (dvs 17,2% diff), jag har dock aldrig varit över 140 kW med en S100D.
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 31 maj 2024 09:54
av Verdi_
Legato skrev: ↑31 maj 2024 09:44
Gustafsson skrev: ↑31 maj 2024 08:45
Rasmussen skrev: ↑28 maj 2024 18:43
Legato skrev: ↑28 maj 2024 18:27
Sportbilsentusiasten skrev: ↑28 maj 2024 18:20
Är en modernare Tesla Raven Long Range lika snabbladdad som en Tesla 3?
Nej. Krävs Palladium S/X om man tycker snabb laddning är centralt.
Kollade abrp härifrån till frankfurt och det skiljde 20min(15h vs 15h20m) på en 2020 m3lr 18” och en S100 longrange 2019. Trodde det skulle skilja mer.
S100 laddar rätt hyggligt jämfört med 75/85. Upp till ca 50% ligger den bra mycket över 100 kW, första tredjedelen minst över 130 kW. Vintertid har jag inte fått alls lika snabb laddning trots förkonditionering. Det betyder att man genom att utnyttja det området och slutar ladda vid låt säga 70% kan få ganska korta laddstopp. Den är också lätt att köra snålt med på sommaren. Försöker man verkligen och håller hastigheten under 90-95 mesta tiden kommer man minst 50 mil om man laddar fullt, har 19” med 3.1 kg i däcken. Gör man samma med Palladium så laddar den dubbelt så fort, över 250 kW första tredjedelen. Kör man likadant med den så hamnar man ganska exakt på bilens prognos - den är mycket svårare att köra snålare än prognosen som bilen visar. Men den har längre räckvidd förstås.
100D är dock betydligt törstigare vintertid och vid korta körningar.
Vet inte hur en typisk laddning enl ABRP ser ut, gissar att det går att ladda snabbare än så.
Jag
tror att S75D laddar ganska exakt 12,5% långsammare än S100D över hela laddkurvan. Varför just 12,5%? Jo, pga 14 batterimoduler istället för 16 så är batteriets spänning 350 volt istället för 400 volt (14/16=0,875).
Enligt Teslas egna siffror är dock skillnaden ännu lite högre med 120 kW vs 145 kW peak (dvs 17,2% diff), jag har dock aldrig varit över 140 kW med en S100D.
Skulle tro att det är proportionerligt mot batteriets storlek om man ser till en hel laddning och inte bara toppeffekten, som ju faktiskt är ganska irrelevant. Det där med att åka och småladda vid låg SOC är ingen bra strategi tycker jag. Tar för lång tid att åka av rutten, hitta en ledig laddare och koppla in.
Jag har varit uppe i 146 kW flertalet ggr men det är ju bara en kort stund. En bra laddning på 5-75% eller liknande hamnar på i snitt 100kW har jag för mig.
Jag har även varit över 140kW på vintern med -13 C. Hade dock kört 25 mil varav motorväg i högt tempo sista 10 milen innan laddningen, som även var inlagd i navigationen. Så det går att ladda bra även på vintern.
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 31 maj 2024 11:11
av Rasmussen
Gustafsson skrev: ↑31 maj 2024 08:45
Rasmussen skrev: ↑28 maj 2024 18:43
Legato skrev: ↑28 maj 2024 18:27
Sportbilsentusiasten skrev: ↑28 maj 2024 18:20
jeppe_sthlm skrev: ↑27 maj 2024 13:36
I praktiken diffar förbrukning och räckvidd inte så mycket med den Model 3 LR (75kWh) som vi hade innan. Den laddade ju så klart som en blixt, men det medförde mest att vi fick gå och flytta bilen mitt i maten
Är en modernare Tesla Raven Long Range lika snabbladdad som en Tesla 3?
Nej. Krävs Palladium S/X om man tycker snabb laddning är centralt.
Kollade abrp härifrån till frankfurt och det skiljde 20min(15h vs 15h20m) på en 2020 m3lr 18” och en S100 longrange 2019. Trodde det skulle skilja mer.
S100 laddar rätt hyggligt jämfört med 75/85. Upp till ca 50% ligger den bra mycket över 100 kW, första tredjedelen minst över 130 kW. Vintertid har jag inte fått alls lika snabb laddning trots förkonditionering. Det betyder att man genom att utnyttja det området och slutar ladda vid låt säga 70% kan få ganska korta laddstopp. Den är också lätt att köra snålt med på sommaren. Försöker man verkligen och håller hastigheten under 90-95 mesta tiden kommer man minst 50 mil om man laddar fullt, har 19” med 3.1 kg i däcken. Gör man samma med Palladium så laddar den dubbelt så fort, över 250 kW första tredjedelen. Kör man likadant med den så hamnar man ganska exakt på bilens prognos - den är mycket svårare att köra snålare än prognosen som bilen visar. Men den har längre räckvidd förstås.
100D är dock betydligt törstigare vintertid och vid korta körningar.
Vet inte hur en typisk laddning enl ABRP ser ut, gissar att det går att ladda snabbare än så.
My bad, jag mindes fel. Det var stäckan hamnen i Polen och min leverantör i Schweiz jag kollade. Inte exakt samma resultat denna gången men liknande. Inställnibg var 1 plusgrad. Start i polen med 90% i båda bilarna.
Model s long range 15.25
Model 3 longrange 15.12
Lutar helt klart åt en S nästa gång. Rymligare camper och skönare långfärdsbil.
Re: Bra köp MS 75D?
Postat: 31 maj 2024 11:11
av Rasmussen
Och laddstopp