Sida 1 av 1
CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ
Postat: 27 maj 2024 12:49
av TiborBlomhall
Jag är på väg till Madrid just nu och ska provköra elbilarna CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ. Även besöka Cupras högkvarter.
Har ni några frågor ni vill jag ska ställa? Några funderingar?
Vad tycker ni om Cupras elbilar?
Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ
Postat: 27 maj 2024 12:58
av lawe
Det vore intressant om Tavascan kommer i något rymligare utförande än en coupe-suv för oss hundägare.
Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ
Postat: 27 maj 2024 14:20
av martinot
TiborBlomhall skrev: ↑27 maj 2024 12:49
Jag är på väg till Madrid just nu och ska provköra elbilarna CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ. Även besöka Cupras högkvarter.
Har ni några frågor ni vill jag ska ställa? Några funderingar?
Vad tycker ni om Cupras elbilar?
Tycker att Born är en trevlig och snyggare elbil än ID3. Även om infotainmentsystem är bättre så är det fortfarande undermåligt och segare än Teslas. Hälsa att de skall fokusera på att benchmarka sin mjukvara mot Tesla och Volvo (Android Automotive).
Även frunk för laddkablar. Finns ingen ursäkt för att inte ha en liten frunk i bilar som är konstruerade för att vara elbilar från start. Även mobilappen behöver förbättras (se på Teslas app som jämförelse).
Sedan gärna onepedaldriving som standard och med kraftig bromsregenerering (Tesla, Volvo, Mini, Polestar har utmärkt sådan).
Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ
Postat: 27 maj 2024 14:24
av SwedishAdvocate
TiborBlomhall skrev: ↑27 maj 2024 12:49
Har ni några frågor ni vill jag ska ställa? Några funderingar?
Hur ser VAG/Cupra på mellanklass-segmentet? Idag kan man ju hävda att de har ID.3 och Cupra Born där, men hur ser de på de delar av segmentet som lite större bilmodeller som BMW i4, Opel Astra Tourer Electric och Peugeot e-308 SW (kombin) representerar? Idag finns det ju inga modeller från VAG/Cupra här... (Och ja – Även Model 3 och Ioniq 6 hör ju hit, men de två har ju den inte lika praktiska sedanbakluckan...) Fast Osbourneeffekten gör det väl antagligen svårt att få ngn kommentar om det här...
Den här då: Hur resonerade de när de valde att inte erbjuda Born (eller ID.3) med dragkrok?
Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ
Postat: 27 maj 2024 14:35
av BEV[e-Rage]
TiborBlomhall skrev: ↑27 maj 2024 12:49
Jag är på väg till Madrid just nu och ska provköra elbilarna CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ. Även besöka Cupras högkvarter.
Har ni några frågor ni vill jag ska ställa? Några funderingar?
Vad tycker ni om Cupras elbilar?
Fråga gärna:
- När kommer Cupra Born kunna förvärma batteriet inför snabbladdning?
- När kommer Born kunna ha dragkrok för släp, samt isåfall Max vikt?
- När övergår Cupra till Android Automotive för infotainmentsystemet?
- När kommer Cupra börja med lite gladare färger?

Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ
Postat: 28 maj 2024 16:32
av TiborBlomhall
Born kommer inte få dragkrok, men Tavascan kommer få det som tillval. Färgval: tre nyanser av grått, plus blått. Och mörkgrön lite längre fram.
Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ
Postat: 28 maj 2024 17:38
av lawe
Snygg! Gillar det minimala överhänget fram.
Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ
Postat: 28 maj 2024 18:04
av SwedishAdvocate
lawe skrev: ↑28 maj 2024 17:38
Snygg! Gillar det minimala överhänget fram.
Känns som att det delvis är en optisk illusion skapad av linsen på kameran som Tibor(?) använt. Jämför t.ex. med pressbilden nedan...
https://insideevs.com/news/663555/2024- ... pe-lineup/

Re: CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ
Postat: 28 maj 2024 18:37
av Sportbilsentusiasten
martinot skrev: ↑27 maj 2024 14:20
TiborBlomhall skrev: ↑27 maj 2024 12:49
Jag är på väg till Madrid just nu och ska provköra elbilarna CUPRA Tavascan och CUPRA Born VZ. Även besöka Cupras högkvarter.
Har ni några frågor ni vill jag ska ställa? Några funderingar?
Vad tycker ni om Cupras elbilar?
Tycker att Born är en trevlig och snyggare elbil än ID3. Även om infotainmentsystem är bättre så är det fortfarande undermåligt och segare än Teslas. Hälsa att de skall fokusera på att benchmarka sin mjukvara mot Tesla och Volvo (Android Automotive).
Även frunk för laddkablar. Finns ingen ursäkt för att inte ha en liten frunk i bilar som är konstruerade för att vara elbilar från start. Även mobilappen behöver förbättras (se på Teslas app som jämförelse).
Sedan gärna onepedaldriving som standard och med kraftig bromsregenerering (Tesla, Volvo, Mini, Polestar har utmärkt sådan).
Kanonbra kravspec!