Dragkrok

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mask
Teslaägare

Dragkrok

Inlägg av Mask »

Har fått en dragkrok eftermonterad på min Model 3 rwd 2024 av mobile service och upplever att den nödbromsar lite väl ofta när jag backar med tex vattenskoter eller båttrailer. Har "trailer mode" enablat men inte någon släpvagns kontakt inkopplad (har ingen sådan på varken båt eller vattenskotertrailern). Kan tillägga att "Trailer mode" lampan lyser rött, antagligen för att inget är inkopplat. Har någon något tips?
ID4 såld
Ioniq 28 såld
Model 3 rwd Highland
Användarvisningsbild
Squiddy
Teslaägare

Re: Dragkrok

Inlägg av Squiddy »

Är det ett efterfordon (30km/h) eller en släpvagn (80km/h)?

Är det ett 80-släp så är mitt tips att du gör den laglig med tillbörlig belysning och färdriktningsvisare ;)
Användarvisningsbild
Mask
Teslaägare

Inlägg av Mask »

Är hemmagjorda trailers för väldigt korta transporter, ca 50-200 meter. Är det så att inga av varningssystemen blir avaktiverade när inte släpvagnskontakten är ikopplad och släpvagnsikonen lyser rött? Kan det i så fall finnas någon form av kontakt som simulerar ett påkopplat släp?
ID4 såld
Ioniq 28 såld
Model 3 rwd Highland
Red

Inlägg av Red »

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbely ... WhEALw_wcB

Detta är nog smidigaste sättet att simulera.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Har en obromsad och oreggad båtkärra ("efterfordon") som jag dragit många gånger, har aldrig haft några liknande problem. Brukar inte slå på trailer mode ens - har bara 1.5 km till båtrampen. Backar inga längre sträckor iofs men det är en 20-30 meter i varje ände inkl sjösättningen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Mask
Teslaägare

Inlägg av Mask »

Eller kanske denna: https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000035485
Står längre ner i beskrivningen att den, pga dom inbyggda motstånden, indikerar en trasig glödlampa som fungerande! Skall testa så fort jag hinner.
ID4 såld
Ioniq 28 såld
Model 3 rwd Highland
Användarvisningsbild
Mask
Teslaägare

Inlägg av Mask »

Har nu testat med Biltemas adapter utan att koppla in släpvagnsbelysningen och bilens husvagnsindikator är blå, går alltså att lura bilen. Däremot råkade jag ut för en nödbromsning när jag backade ner vattenskoter, vet inte varför!
ID4 såld
Ioniq 28 såld
Model 3 rwd Highland
Skriv svar